Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Search results in the DIPF database of publications


your request:

(Schlagwörter: GEDAECHTNIS )


results per page

 

1-52 of 52
 
Neubauer, Andreas B.; Scott, Stacey B.; Sliwinski, Martin J.; Smyth, Joshua M.:
How was your day? Convergence of aggregated momentary and retrospective end-of-day affect ratings across the adult life span
In: Journal of Personality and Social Psychology, (2019) , online first
Brod, Garvin; Shing, Yee Lee:
Specifying the role of the ventromedial prefrontal cortex in memory formation
In: Neuropsychologia, 111 (2018) , 8-15
Brod, Garvin; Hasselhorn, Marcus; Bunge, Silvia:
When generating a prediction boosts learning
In: Learning and Instruction, 55 (2018) , 22-31
Neidhardt, Eva; Hasselhorn, Marcus:
Gedächtnistraining
In: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.; Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie Weinheim : Beltz (2018) , 200-209
Karbach, Julia; Schmiedek, Florian; Hasselhorn, Marcus:
Kognitives Training
In: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.; Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie Weinheim : Beltz (2018) , 345-353
Hasselhorn, Marcus; Artelt, Cordula:
Metakognition
In: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.; Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie Weinheim : Beltz (2018) , 520-526
Hertzog, Christopher; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian:
Age differences in coupling of intraindividual variability in mnemonic strategies and practice-related associative recall improvements
In: Psychology and Aging, 32 (2017) 6 , 557-571
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule:
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
In: Journal of Personality, 85 (2017) 4 , 454-463
Brod, Garvin; Lindenberger, Ulman; Wagner, Anthony D.; Shing, Yee Lee:
Knowledge acquisition during exam preparation improves memory and modulates memory formation
In: Journal of Neuroscience, 36 (2016) 31 , 8103-8111
Shing, Yee Lee; Brod, Garvin:
Effects of prior knowledge on memory
In: Mind, Brain and Education, 10 (2016) 3 , 153-161
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Kunde, Wilfried (Hrsg.); Schneider, Silvia (Hrsg.):
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Stuttgart : Kohlhammer (2015) , 340
Lehmann, Martin:
Rehearsal development as development of iterative recall processes
In: Frontiers in Psychology, (2015) 6:308
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Younger adults show long-term effects of cognitive training on broad cognitive abilities over 2 years
In: Developmental Psychology, 50 (2014) 9 , 2304-2310
Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Menge, Uwe; Titz, Cora; Hasselhorn, Marcus:
Response-retrieval in identity negative priming is modulated by temporal discriminability
In: Frontiers in Psychology, 5 (2014) , 1-13
Ihrke, Matthias; Behrendt, Jörg; Schrobsdorff, Hecke; Visser, Ingmar; Hasselhorn, Marcus:
Negative priming persists in the absence of response-retrieval
In: Experimental Psychology, 60 (2013) 1 , 12-21
Habermas, Tilmann; Diel, Verena:
The episodicity of verbal reports of personally significant autobiographical memories
In: Frontiers in Behavioral Neuroscience, 7 (2013)
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Keeping it steady
In: Psychological Science, 24 (2013) 9 , 1747-1754
Noack, Hannes; Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman:
Age-related differences in temporal and spatial dimensions of episodic memory performance before and after hundred days of practice
In: Psychology and Aging, 28 (2013) 2 , 467-480
Schneider, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
Frühe Kindheit (3-6 Jahre)
In: Schneider, Wolfgang; Lindenberger, Ulman (Hrsg.): Entwicklungspsychologie Basel : BeltzPVU (2012) , 187-209
Shing, Yee-Lee; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Memory updating practice across 100 days in the COGITO Study
In: Psychology and Aging, 27 (2012) 2 , 451-461
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Processing speed
In: Krauss Whitbourne, Susan; Sliwinski, Martin (Hrsg.): The Wiley-Blackwell handbook of adulthood and aging Hoboken : Wiley-Blackwell (2012) , 135-153
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
Rehearsal dynamics in elementary school children
In: Journal of Experimental Child Psychology, 111 (2012) 3 , 552-560
Hildebrandt, Andrea; Wilhelm, Oliver; Herzmann, Grit; Schmiedek, Florian; Sommer, Werner:
On the specificity of face cognition compared with general cognitive functioning across adult age
In: Psychology and Aging, 26 (2011) 3 , 701-715
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman:
Förderung kognitiver Aktivität im Alter: Internet-basierte Trainingsprogramme
In: Lindenberger, Ulman; Nehmer, Jürgen; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Delius, Julia M.; Schellenbach; Michael (Hrsg.): Altern und Technik Stuttgart : Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft (2011) , 35-52
Goldammer, Ariane von; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Determinanten von Satzgedächtnis-Leistungen bei deutsch- und mehrsprachigen Vorschulkindern
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 43 (2011) 1 , 1-15
Rauers, Antje; Riediger, Michaela; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman:
With a little help from my spouse
In: Gerontology, 57 (2011) 2 , 161-166
Lövdén, Martin; Bodammer, Nils Christian; Kühn, Simone; Kaufmann, Jörn; Schütze, Hartmut; Tempelmann, Claus; Heinze, Hans-Jochen; Düzel, Emrah; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman:
Experience-dependent plasticity of white-matter microstructure extends into old age
In: Neuropsychologia, 48 (2010) 13 , 3878-3883
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Hundred days of cognitive training enhance broad cognitive abilities in adulthood
In: Frontiers in Aging Neuroscience, 2 (2010) 7 , 1-10
Behrendt, Jörg; Gibbons, Henning; Schrobsdorff, Hecke; Ihrke, Matthias; Herrmann, J. Michael; Hasselhorn, Marcus:
Event-related brain potential correlates of identity negative priming from overlapping pictures
In: Psychophysiology, 47 (2010) 5 , 921-930
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman:
Cognitive enrichment in old age
In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23 (2010) 2 , 59-67
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
The dynamics of free recall and their relation to rehearsal between 8 and 10 years of age
In: Child Development, 81 (2010) 3 , 1006-1020
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia; Grube, Dietmar; Büttner, Gerhard; Gold, Andreas:
Die Rolle von Gedächtnisdefiziten bei der Entstehung schulischer Lern- und Leistungsstörungen
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 247-262
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Optimierung von Gedächtnisleistungen - Bedingungen und Interventionen
In: Trolldenier, Hans-Peter; Lenhard, Wolfgang; Marx, Peter (Hrsg.): Brennpunkte der Gedächtnisforschung Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2010) , 321-335
Titz, Cora:
Adult age differences in working memory: Two complex memory span experiments
In: Gariépy, Quentin; Ménard, Raphael (Hrsg.): Handbook of cognitive aging: Causes, processes and effects New York, N.Y. : Nova Science (2010) , 83-108
Titz, Cora; Verhaeghen, Paul:
Aging and directed forgetting in episodic memory
In: Psychology and Aging, 25 (2010) 2 , 405-411
Hasselhorn, Marcus; Labuhn, Andju S.:
Lernstrategien
In: Hascher, Tina; Schmitz, Bernhard (Hrsg.): Pädagogische Interventionsforschung Weinheim [u.a.] : Juventa Verl. (2010) , 73-84
Goldammer, Ariane von; Mähler, Claudia; Bockmann, Ann-Katrin; Hasselhorn, Marcus:
Vorhersage früher Schriftsprachleistungen aus vorschulischen Kompetenzen der Sprache und der phonologischen Informationsverarbeitung
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42 (2010) 1 , 48-56
Hasselhorn, Marcus:
Entwicklung und lebenslanges Lernen.
In: Arnold, Karl-Heinz; Sandfuchs, Uwe & Wiechmann, Jürgen (Hrsg.): Handbuch Unterricht (2. Aufl.) Bad Heilbrunn : Klinkhardt (2009) , S. 40-43
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
Entwicklung von Lernstrategien im Grundschulalter.
In: Hellmich, Frank & Wernke, Stephan (Hrsg.): Lernstrategien im Grundschulalter Stuttgart : Kohlhammer (2009) , S. 25-41
Grube, Dietmar; Lingen, Michael; Hasselhorn, Marcus:
Entwicklung des phonologischen Arbeitsgedächtnisses.
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 40 (2008) 4 , S. 200-207
Naumann, Johannes; Richter, Tobias; Christmann, Ursula; Groeben, Norbert:
Working memory capacity and reading skill moderate the effectiveness of strategy training in learning from hypertext.
In: Learning and Individual Differences, 18 (2008) 2 , S. 197-213
Kron-Sperl, Veronika; Schneider, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
The development and effectiveness of memory strategies in kindergarten and elementary school:
In: Cognitive Development, 23 (2008) 1 , S. 79-104
Tiffin-Richards, M.C.; Hasselhorn, Marcus; Woerner, W.; Rothenberger, Aribert; Banaschewski, Tobias:
Phonological short-term memory and central executive processing in attention-deficit/hyperactivity disorder with/without dyslexia.
In: Journal of Neural Transmission, 115 (2008) 2 , S. 227-234
Janke, Bettina; Hasselhorn, Marcus:
Frühes Schulalter.
In: Hasselhorn, Marcus u.a. (Hrsg.): Entwicklungspsychologie des Säuglings- und Kindesalters Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2008) , S. 240-296
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang:
Gedächtnisentwicklung.
In: Hasselhorn, Marcus;Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Handbuch der Entwicklungspsychologie Göttingen : Hogrefe (2007) , 266-276
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus:
Förderung von Lern- und Gedächtnisleistungen.
In: Walter, Jürgen & Wember, Franz B. (Hrsg.): Sonderpädagogik des Lernens Göttingen [u.a.] : Hogrefe (2007) , S. 281-292
Hasselhorn, Marcus:
Alles eine Frage des Gedächtnisses
In: Grundschule, 39 (2007) 5 , S. 10-13
Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus; Schreblowski, Stephanie; Hager, Willi:
Trainings zur allgemeinen kognitiven Entwicklungsförderung.
In: Schöler, Hermann u.a. (Hrsg.): Sonderpädagogik der Sprache Göttingen : Hogrefe (2007) , S. 891-905
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
Variable memory strategy use in children's adaptive intratask learning behavior:
In: Child Development, 78 (2007) 4 , S. 1068-1082
Titz, Cora:
Ablenkbarkeit durch Störreize - Aufmerksamkeit und Gedächtnis bei jungen und älteren Erwachsenen.
Saarbrücken : VDM-Verlag Dr. Müller (2007) , 150 S.
Hasselhorn, Marcus:
Typizitätsnormen zu sechs taxonomischen und zu acht thematischen Kategorien.
In: Hager, Willi & Marcus Hasselhorn (Hrsg.): Handbuch deutschsprachiger Wortnormen Göttingen [u.a.] : Hogrefe (1994) , S. 120-127
Grube, Dietmar; Hasselhorn, Marcus:
Fünf Minuten Aufzählen von Tierexemplaren:
In: Hager, Willi & Marcus Hasselhorn (Hrsg.): Handbuch deutschsprachiger Wortnormen Göttingen [u.a.] : Hogrefe (1994) , S. 115-119
 

Please note:
Only the marked records of a given site will be displayed or transferred.

Export the marked results of the current page

Fields:
 
Format:
 

alphabetical order by author/title

 
last modified Nov 11, 2016