Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Search results in the DIPF database of publications


your request:

(Schlagwörter: KOGNITIVE_ENTWICKLUNG )


results per page

 

1-65 of 65
 
Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Kognitive Entwicklung
In: Lohaus, Arnold (Hrsg.): Entwicklungspsychologie des Jugendalters Berlin : Springer (2018) , 51-73
Galeano Weber, Elena M.; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Variability in the precision of children's spatial working memory
In: Journal of Intelligence, 6 (2018) 1 , 8
Hasselhorn, Marcus; Artelt, Cordula:
Metakognition
In: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.; Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie Weinheim : Beltz (2018) , 520-526
Tetzner, Julia; Kliegl, Reinhold; Krahé, Barbara; Busching, Robert; Esser, Günter:
Developmental problems in adolescence
In: Journal of Applied Developmental Psychology, 53 (2017) , 40-53
Schmid, Christine:
Lernen von älteren oder durch jüngere Geschwister
In: Sozialpädagogische Impulse, (2017) 3 , 22-25
Kuger, Susanne; Marcus, Jan; Spieß, Katharina:
Does quality of early childhood education and care affect the home learning environment of children?
Berlin : Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (2017)
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Leseentwicklung im Grundschulalter
In: Lernen und Lernstörungen, 7 (2017) , online first
Schmiedek, Florian:
Development of cognition and intelligence
In: Specht, Jule (Hrsg.): Personality development across the lifespan London : Elsevier (2017) , 309-323
Brod, Garvin; Bunge, Silvia A; Shing, Yee Lee:
Does one year of schooling improve children's cognitive control and alter associated brain activation?
In: Psychological Science, 28 (2017) 7 , 967-978
Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus:
Wie Kinder zwischen vier und acht Jahren lernen
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 180
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas:
Bildungsrelevante Prozesse individueller Entwicklung
In: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 115-124
Hartmann, Ulrike (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Gold, Andreas (Hrsg.):
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 513
Fiebach, Christian J.; Gagl, Benjamin; Linkersdörfer, Janosch:
Neurobiologische Risiken
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 80-96
Sander, Julia; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Wagner, Gert G.; Specht, Jule:
Long-term effects of an extensive cognitive training on personality development
In: Journal of Personality, 85 (2017) 4 , 454-463
Büttner, Gerhard; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Klesczewski, Julia; Poloczek, Sebastian; Hasselhorn, Marcus:
Arbeitsgedächtnis
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 141-157
Tetzner, Julia; Schuth, Morten:
Anxiety in late adulthood
In: Psychology and Aging, 31 (2016) 5 , 532-544
Beißert, Hanna M.; Hasselhorn, Marcus:
Individual differences in moral development
In: Frontiers in Psychology, section Developmental Psychology, (2016) 7:1961
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Kunde, Wilfried (Hrsg.); Schneider, Silvia (Hrsg.):
Entwicklungspsychologie der Kindheit
Stuttgart : Kohlhammer (2015) , 340
Lehmann, Martin:
Rehearsal development as development of iterative recall processes
In: Frontiers in Psychology, (2015) 6:308
Kuger, Susanne; Roßbach, Hans-Günther:
Was Erzieherinnen und Erzieher für begabte Kinder tun können
In: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg.): Begabte Kinder finden und fördern Berlin : Bundesministerium für Bildung und Forschung (2015) , 70-87
Trautwein, Ulrich; Dumont, Hanna; Dicke, Anna-Lena:
Schooling
In: Wright, James D. (Hrsg.): International encyclopedia of the social and behavioral sciences Oxford : Elsevier (2015) , 119-124
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen:
Intelligence
In: Wright, James D. (Hrsg.): International encyclopedia of the social and behavioral sciences Oxford : Elsevier (2015) , 290-296
Kaspar, Roman; Oswald, Frank; Wahl, Hans-Werner; Voss, Elke; Wettstein, Markus:
Daily mood and out-of-home mobility in older adults
In: Journal of Applied Gerontology, 34 (2015) 1 , 26-47
Suchodoletz, Antje von; Gawrilow, Caterina; Gunzenhauser, Catherine; Merkt, Julia; Hasselhorn, Marcus; Wanless, Shannon; McClelland, Megan:
Erfassung der Selbstregulation vor dem Schuleintritt
In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, 61 (2014) 3 , 165-174
Chicherio, Christian; Dirk, Judith; Vandekerckhove, Joachim; Ghisletta, Paolo; de Ribaupierre, Anik:
Le modèle hiérarchique de diffusion
In: M. Carlier, P.-Y. Gilles (Hrsg.): Vive(nt) les différences Aix en Provence, France : Presses Universitaires de Provence (2013) , 91-95
de Ribaupierre, Anik; Chicherio, Christian; Fagot, Delphine; Dirk, Judith; Lecerf, Thierry; Ghisletta, Paolo:
Variabilité inter- et intra-individuelle dans le fonctionnement cognitif au travers du cycle de la vie
In: M. Carlier, P.-Y. Gilles (Hrsg.): Vive(nt) les différences Aix en Provence, France : Presses Universitaires de Provence (2013) , 97-102
Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven:
Developmental changes in the association between approximate number representations and addition skills in elementary school children
In: Frontiers in Psychology, 4 (2013) , 783
Moura, Ricardo; Wood, Guilherme; Pinheiro-Chagas, Pedro; Lonnemann, Jan; Krinzinger, Helga; Willmes, Klaus; Geraldi Haase, Vitor:
Transcoding abilities in typical and atypical mathematics achievers
In: Journal of Experimental Child Psychology, 116 (2013) 3 , 707-727
Dorbath, Lara; Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora:
Effects of education on executive functioning and its trainability
In: Educational Gerontology, 39 (2013) 5 , 314-325
Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven:
Approximative Mengenrepräsentationen als Grundlage arithmetischer Fertigkeiten
In: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2013) , 3-12
Züchner, Ivo:
Formale, non-formale und informelle Bildung in der Ganztagsschule
In: Jugendhilfe, 51 (2013) 1 , 26-35
Wahl, Hans-Werner; Wettstein, Markus; Shoval, Noam; Oswald, Frank; Kaspar, Roman; Issacson, Michal; Voss, Elke; Auslander, Gail; Heinik, Jeremia:
Interplay of cognitive and motivational resources for out-of-home behavior in a sample of cognitively heterogeneous older adults
In: Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 68 (2013) 5 , 691-702
Michalczyk, Kurt; Malstädt, Nadine; Worgt, Maria; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus:
Age differences and measurement
In: European Journal of Psychological Assessment, 29 (2013) 3 , 220-229
Schneider, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
Frühe Kindheit (3-6 Jahre)
In: Schneider, Wolfgang; Lindenberger, Ulman (Hrsg.): Entwicklungspsychologie Basel : BeltzPVU (2012) , 187-209
Shing, Yee-Lee; Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman:
Memory updating practice across 100 days in the COGITO Study
In: Psychology and Aging, 27 (2012) 2 , 451-461
Anders, Yvonne; Roßbach, Günter; Weinert, Sabine; Ebert, Susanne; Kuger, Susanne; Schmidt, Simone; von Maurice, Jutta:
Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills
In: Early Childhood Research Quarterly, 27 (2012) 2 , 231-244
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian:
Processing speed
In: Krauss Whitbourne, Susan; Sliwinski, Martin (Hrsg.): The Wiley-Blackwell handbook of adulthood and aging Hoboken : Wiley-Blackwell (2012) , 135-153
Einecke, Björn; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
Funktionstüchtigkeit des phonologischen Arbeitsgedächtnisses bei blinden Kindern im Grundschulalter
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 133-143
Seitz-Stein, Katja; Schumann-Hengsteler, Ruth; Zoelch, Christof; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus:
Diagnostik der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses bei Kindern zwischen 5 und 12 Jahren: Die Arbeitsgedächtnistestbatterie AGTB 5-12
In: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012) , 1-22
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Zoelch, Christof (Hrsg.):
Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses
Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2012)
Greb, Karina; Poloczek, Sebastian; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele:
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschülern" (PERLE)
Frankfurt am Main : DIPF (2011) , 177
Hertel, Silke; Klauß, Kerstin; Laux, Meike:
Soziale Kompetenzen gezielt fördern
Donauwörth : Auer (2011) , 128
Heim, Sabine; Wirth, Nadine; Keil, Andreas:
Competition for cognitive resources during rapid serial processing
In: Frontiers in Psychology, 2 (2011) 9
Hasselhorn, Marcus; Titz, Cora:
Entwicklung individueller Kompetenzen erfolgreichen lebenslangen Lernens
In: Wolter, Andrä; Wiesner, Gisela; Koepernik, Claudia (Hrsg.): Der lernende Mensch in der Wissensgesellschaft Weinheim : Juventa Verl. (2010) , 21-34
Klieme, Eckhard; Bürgermeister, Anika; Harks, Birgit; Blum, Werner; Leiss, Dominik; Rakoczy, Katrin:
Leistungsbeurteilung und Kompetenzmodellierung im Mathematikunterricht
In: Zeitschrift für Pädagogik, (2010) 56 , 64-74
Schmiedek, Florian; Bauer, Colin; Lövdén, Martin; Brose, Annette; Lindenberger, Ulman:
Cognitive enrichment in old age
In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23 (2010) 2 , 59-67
Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Bäckmann, Lars; Schäfer, Sabine; Schmiedek, Florian:
A theoretical framework for the study of adult cognitive plasticity
In: Psychological Bulletin, 136 (2010) 4 , 659-676
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus:
The dynamics of free recall and their relation to rehearsal between 8 and 10 years of age
In: Child Development, 81 (2010) 3 , 1006-1020
Hasselhorn, Marcus:
Entwicklung und lebenslanges Lernen.
In: Arnold, Karl-Heinz; Sandfuchs, Uwe & Wiechmann, Jürgen (Hrsg.): Handbuch Unterricht (2. Aufl.) Bad Heilbrunn : Klinkhardt (2009) , S. 40-43
Greb, Karina; Poloczek, Sebastian; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele:
PERLE-Instrumente.
Frankfurt a.M. u.a. : DIPF u.a. (2009) , 182 S.
Klieme, Eckhard; Pauli, Christine; Reusser, Kurt:
The Pythagoras Study.
In: Janik, Tomás & Seidel, Tina (Hrsg.): The power of video studies in investigating teaching and learning in the classroom Münster [u.a.] : Waxmann (2009) , S. 137-160
Weishaupt, Horst; Kemper, Thomas:
Zur nationalitätenspezifischen und regionalen Bildungsbenachteiligung ausländischer Schüler unter besonderer Berücksichtigung des Förderschulbesuchs
In: Sylvester, Ina; Sieh, Isabelle; Menz, Margarete; Fuchs, Hans-Werner; Behrendt, Jan (Hrsg.): Bildung, Recht, Chancen Münster : Waxmann (2009) , 97-111
Hasselhorn, Marcus; Grube, Dietmar:
Individuelle Voraussetzungen und Entwicklungsbesonderheiten des Lernens im Vorschul- und frühen Schulalter.
In: Empirische Pädagogik, 22 (2008) 2 , S. 113-126
Hartig, Johannes:
Kompetenzen als Ergebnisse von Bildungsprozessen.
In: Jude, Nina (Hrsg.) u.a.: Kompetenzerfassung in pädagogischen Handlungsfeldern Berlin : BMBF (2008) , S. 17-25
Silbereisen, Rainer K. (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.):
Entwicklungspsychologie des Jugendalters.
Göttingen [u.a.] : Hogrefe (2008) , XXIX, 945 S.
Stecher, Ludwig; Radisch, Falk; Fischer, Natalie:
Ganztägige Bildungssettings im Vor- und Grundschulalter.
In: Aus Politik und Zeitgeschichte, (2008) 23 , S. 33-38
Hasselhorn, Marcus; Lohaus, Arnold:
Entwicklungsvoraussetzungen und Herausforderungen des Schuleintritts.
In: Hasselhorn, Marcus u.a. (Hrsg.): Entwicklungspsychologie des Säuglings- und Kindesalters Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2008) , S. 410-428
Janke, Bettina; Hasselhorn, Marcus:
Frühes Schulalter.
In: Hasselhorn, Marcus u.a. (Hrsg.): Entwicklungspsychologie des Säuglings- und Kindesalters Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2008) , S. 240-296
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Schneider, Wolfgang (Hrsg.):
Handbuch der Entwicklungspsychologie
Göttingen [u.a.] : Hogrefe (2007) , 711 S.
Hasselhorn, Marcus:
Was kann die Psychologie zum Verstehen und Optimieren schulischen Lernens beitragen?
In: Schellack, Antje (Hrsg.): Bildungswege. Aufgaben für die Wissenschaft - Herausforderungen für die Politik Münster : Waxmann (2007) , 41-51
Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus; Schreblowski, Stephanie; Hager, Willi:
Trainings zur allgemeinen kognitiven Entwicklungsförderung.
In: Schöler, Hermann u.a. (Hrsg.): Sonderpädagogik der Sprache Göttingen : Hogrefe (2007) , S. 891-905
Klauß, Kerstin; Laux, Meike; Hertel, Silke:
Soziale Kompetenzen gezielt fördern.
Donauwörth : Auer (2007) , 128 S.
Seeber, Susan:
Allgemeine kognitive, metakognitive und motivationale Merkmale der Schülerinnen und Schüler am Ende der beruflichen Ausbildung.
In: Lehmann, Rainer H. u. Seeber, Susan (Hrsg.): ULME III. Untersuchung von Leistungen, Motivation und Einstellungen der Schülerinnen und Schüler in den Abschlussklassen der Berufsschulen Hamburg : Behörde für Bildung und Sport (2007) , S. 41-66
Avenarius, Hermann:
École et politique éducative face à de nouveaux défis en Allemagne.
In: Administration et Éducation, (2001) 2 , pp. 89-98
Bender-Szymanski, Dorothea; Hesse, Hermann-Günter:
Auswirkungen schulischer und ausserschulischer Erziehung auf die kognitive Entwicklung.
In: Zeitschrift für erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung Zeitschrift für erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung, 1 (1984) 2 , S. 343-370
 

Please note:
Only the marked records of a given site will be displayed or transferred.

Export the marked results of the current page

Fields:
 
Format:
 

alphabetical order by author/title

 
last modified Nov 11, 2016