Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Leistungstest")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
196
items matching your search terms.
Show all details
Assessment im Kontext von Mehrsprachigkeit
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes
Book Chapter
| Aus: Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung | Heidelberg: Springer | 2020
40645 Endnote
Author(s):
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes
Title:
Assessment im Kontext von Mehrsprachigkeit
In:
Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, Heidelberg: Springer, 2020 , S. 303-308
DOI:
10.1007/978-3-658-20285-9_44
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-20285-9_44
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Chancengleichheit; Mehrsprachigkeit; Wirkung; Leistungstest; Testaufgabe; Problemlösen; Individuelle Förderung; Schüler; Benachteiligung; Testkonstruktion; Qualität; Unterstützung
Abstract:
In diesem Kapitel sollen die Auswirkungen von Mehrsprachigkeit bei standardisiert durchgeführten Leistungserfassungen mithilfe von Testaufgaben betrachtet werden, wie sie beispielsweise in der Individualdiagnostik, z. B. zur Klärung eines individuellen Förderbedarfs, oder bei Bildungsstudien wie PISA (Programme for International Student Assessment) zum Einsatz kommen. Im Folgenden nicht behandelt werden Tests zur Diagnose von Sprachentwicklungsstörungen, bei denen die Mehrsprachigkeit von Kindern auch eine spezielle Berücksichtigung findet (Wagner 2015). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2019
39839 Endnote
Editor(s)
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf
Title:
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Published:
Münster: Waxmann, 2019
DOI:
10.31244/9783830991007
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Leseförderung; Textverständnis; Schüler; Migrationshintergrund; Muttersprache; Außerunterrichtliche Aktivität; Soziale Herkunft; Einflussfaktor; Mathematische Kompetenz; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schulform; Methodologie; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Schülerleistungstest; Digitale Medien; Mediennutzung; Veränderung; Leseverhalten; Testaufgabe; Antwort; Lesen; Strategie; Selbstkonzept; Motivation; Sprachförderung; Technologiebasiertes Testen; Testkonstruktion; Konzeption; Internationaler Vergleich; OECD-LÄnder; Deutschland
Abstract:
Der nationale Berichtsband stellt die Ergebnisse der Schülerinnen und Schüler in Deutschland aus der PISA-Studie 2018 vor und setzt sie in Relation zu den Ergebnissen in anderen Staaten. Der Schwerpunkt der Erhebungen und Auswertungen liegt dabei auf der Lesekompetenz. Die Rahmenkonzeption der Lesekompetenz wurde für die PISA-Studie 2018 im Vergleich zu den vorigen Runden einer Revision unterzogen und berücksichtigt nun die sich verändernde Lesepraxis, die mit der Nutzung digitaler Medien einhergeht. Es werden leistungsbezogene Variablen genauso wie motivationale Orientierungen, Einstellungen und Verhalten erfasst, die für die Lesekompetenz wichtig sein können. Daneben wird der Beitrag der sozialen Herkunft und des Zuwanderungshintergrunds für die Lesekompetenzen untersucht. Darüber hinaus werden die Kompetenzen der Jugendlichen in der Mathematik und den Naturwissenschaften vorgestellt und diskutiert. (DIPF/Verlag).
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Platzierungsentscheidungen beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe. Folgen der Umstellung auf […]
Baumert, Jürgen; Neumann, Marko; Dumont, Hanna; Becker, Michael; Bachsleitner, Anna; Maaz, Kai; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2019
39276 Endnote
Author(s):
Baumert, Jürgen; Neumann, Marko; Dumont, Hanna; Becker, Michael; Bachsleitner, Anna; Maaz, Kai; Köller, Olaf
Title:
Platzierungsentscheidungen beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe. Folgen der Umstellung auf Zweigliedrigkeit des Sekundarschulsystems in Berlin
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22 (2019) 3, S. 721-763
DOI:
10.1007/s11618-019-00880-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-019-00880-6
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulsystem; Sekundarbereich; Struktur; Schulreform; Gymnasiale Oberstufe; Übergang; Zugang; Lehrerurteil; Entscheidung; Schülerleistung; Standard; Schulform; Schuljahr 09; Leistungstest; Schulnoten; Quasi-Experiment; Begleituntersuchung; Empirische Untersuchung; Berlin
Abstract:
Ein zentraler Trend in der Entwicklung der Bildungsbeteiligung in Deutschland ist der kontinuierliche Anstieg der Quote der Hochschulzugangsberechtigten. Mit der Umstellung des Sekundarschulsystems auf Zweigliedrigkeit scheint diese Expansion neue Dynamik zu erhalten. Gleichzeitig wird das Problem der Standardsicherung und der Vergleichbarkeit von Berechtigungen sichtbar. In einem quasi-experimentellen Design untersucht der vorliegende Beitrag am Fall der flächendeckenden Einführung eines Zweisäulensystems in Berlin die Struktur von Platzierungsentscheidungen und die Einhaltung von Standards bei Öffnung des Zugangs zur gymnasialen Oberstufe. Mit der Strukturreform vollzog sich ein sprunghafter Anstieg der Quote der Oberstufenzugangsberechtigungen, der mit einer Verminderung von Leistungsanforderungen einherging. Die Platzierungsentscheidungen der Lehrkräfte beruhen auf der Integration unterschiedlicher Bewertungen. In die Entscheidungen gehen schulübergreifende und schulinterne Leistungsurteile sowie Einschätzungen der Lernmotivation und des Arbeits- und Schulverhaltens der Schüler/-innen ein. Mit der Liberalisierung des Oberstufenzugangs blieb die standortübergreifende Akkuratheit der Leistungsurteile trotz gleichzeitigen Absenkens der für den Übergang in die Oberstufe erforderlichen Leistungsvoraussetzungen stabil. Schulspezifische Maßstäbe gewannen zusätzliche Bedeutung. Die Relevanz von motivationalen Merkmalen änderte sich nicht. Die Überprüfung, inwieweit Platzierungsentscheidungen durch organisatorische und soziale Kontextbedingungen der Schulen beeinflusst werden, ergab ein differenziertes Bild. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
A developing trend in participation in the educational system in Germany over time has been the steady increase in the proportion of students eligible to enter higher education. Since the switch to a two-track secondary system, this development seems to have taken on new momentum. At the same time, problems have emerged with respect to the maintenance of standards and comparability of qualifications. In a quasi-experimental design, this article uses the introduction of a two-track secondary system in Berlin to examine the nature of teachers' placement decisions, as well as maintenance of standards when opening up access to college-level programs. The structural reforms led to a jump in the proportion of students eligible for upper secondary education, associated with a drop in the required achievement level. Teachers' placement decisions integrate various judgments: assessments of student achievement, judgements of cognitive abilities, and evaluations of students' learning motivation and social behavior. Our results show that when access to the upper secondary track was opened up, the cross-school accuracy of teacher assessments of student achievement remained stable, despite the drop in the achievement level necessary to enter upper secondary education. School-specific measures became more relevant. There was no change in the relevance of motivational characteristics. Our analysis of the extent to which teachers' placement decisions were affected by the organizational and social context of the school revealed mixed findings. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
The many (subtle) ways parents game the system. Mixed-method evidence on the transition into […]
Dumont, Hanna; Klinge, Denise; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Sociology of Education | 2019
39085 Endnote
Author(s):
Dumont, Hanna; Klinge, Denise; Maaz, Kai
Title:
The many (subtle) ways parents game the system. Mixed-method evidence on the transition into secondary-school tracks in Germany
In:
Sociology of Education, 92 (2019) 2, S. 199-228
DOI:
10.1177/0038040719838223
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-177596
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-177596
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Primarbereich; Sekundarbereich; Übergang; Soziale Ungleichheit; Familie; Soziale Herkunft; Sozioökonomische Lage; Reproduktion; Sozialkapital; Kulturelles Kapital; Schulwahl; Schulsystem; Gymnasium; Integrierte Sekundarschule; Befragung; Schülerleistungstest; Empfehlung; Schulnoten; Bildungsaspiration; Regressionsanalyse; Pfadanalyse; Eltern; Narratives Interview; Dokumentarische Methode; Mixed-Methods-Design; Empirische Untersuchung; Berlin; Deutschland
Abstract:
We analyze the subtle mechanisms at work in the interaction between families and schools that underlie social inequalities at the transition point from elementary school into secondary-school tracks in Berlin, Germany. We do so by combining quantitative data from a large-scale survey and assessment study (N = 3,935 students and their parents) with qualitative data from in-depth interviews with parents (N = 25) collected during the 2010-11, 2011-12, and 2012-13 school years. The quantitative analyses show that students from high-socioeconomic status (SES) families were more likely to enter the academic track than were students from low-SES families, even if they performed equally well on a standardized achievement test, had the same grades in school, and received the same track recommendation from their teachers. The qualitative analyses illustrate the many ways in which parents intervene during the transition process, with high-SES parents having particularly effective ways of getting what they want for their children. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Analyzing the developmental relation of academic self-concept and achievement in elementary school […]
Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Developmental Psychology | 2019
39769 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Hasselhorn, Marcus; Schmiedek, Florian
Title:
Analyzing the developmental relation of academic self-concept and achievement in elementary school children. Alternative models point to different results
In:
Developmental Psychology, 55 (2019) 11, S. 2336-2351
DOI:
10.1037/dev0000796
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Selbstkonzept; Einflussfaktor; Schülerleistung; Grundschule; Grundschüler; Lesen; Lesekompetenz; Messverfahren; Panel; Modell; Methode; Unterschied; Leistungstest; Schulnoten; Vergleich; Längsschnittuntersuchung; Analyse; Baden-Württemberg; Deutschland
Abstract:
The association between academic self-concept and achievement is assumed to be reciprocal. Typically, the association is analyzed by variants of the classical cross-lagged panel model. Results with more recently developed methodological approaches, for example, the random intercept cross-lagged panel model, its continuous-time implementation, and the latent change score model, are not available so far. The present study aimed to test the association between reading self-concept and reading achievement with different models to evaluate whether positive cross-lagged effects can be demonstrated with the alternative models. Drawing on a sample of 2,014 elementary students from Grade 1 to Grade 4, results of alternative models yielded noticeable differences. Support for reciprocal effects between reading self-concept and reading achievement was found using the classical and the full-forward cross-lagged panel models. No such effects were found in the other models. Thus, the reciprocal effect model can be called into question for elementary schoolchildren. The results are discussed with regard to the theoretical assumptions and appropriate methodological approaches. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Validating test score interpretations using time information
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2019
39162 Endnote
Author(s):
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank
Title:
Validating test score interpretations using time information
In:
Frontiers in Psychology, (2019) , S. 10:1131
DOI:
10.3389/fpsyg.2019.01131
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-174371
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/17437/pdf/fpsyg-2019_may_Engelhardt_Goldhammer_Validating_test_score_interpretations_using_time_information_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Strukturgleichungsmodell; Empirische Untersuchung; Deutschland; Test; Validität; Computerunterstütztes Verfahren; Aufgabe; Antwort; Zeit; Fertigkeit; Kognitive Prozesse; Kognitive Kompetenz; Lesekompetenz; Denken; Leistungstest; PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Datenanalyse
Abstract (english):
A validity approach is proposed that uses processing times to collect validity evidence for the construct interpretation of test scores. The rationale of the approach is based on current research of processing times and on classical validity approaches, providing validity evidence based on relationships with other variables. Within the new approach, convergent validity evidence is obtained if a component skill, that is expected to underlie the task solution process in the target construct, positively moderates the relationship between effective speed and effective ability in the corresponding target construct. Discriminant validity evidence is provided if a component skill, that is not expected to underlie the task solution process in the target construct, does indeed not moderate the speed-ability relation in this target construct. Using data from a study that follows up the German PIAAC sample, this approach was applied to reading competence, assessed with PIAAC literacy items, and to quantitative reasoning, assessed with Number Series. As expected from theory, the effect of speed on ability in the target construct was only moderated by the respective underlying component skill, that is, word meaning activation skill as an underlying component skill of reading competence, and perceptual speed as an underlying component skill of reasoning. Accordingly, no positive interactions were found for the component skill that should not underlie the task solution process, that is, word meaning activation for reasoning and perceptual speed for reading. Furthermore, the study shows the suitability of the proposed validation approach. The use of time information in association with task results brings construct validation closer to the actual response process than widely used correlations of test scores. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation. Results of doubly […]
Käfer, Julia; Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Journal Article
| In: European Journal of Psychology of Education | 2019
38798 Endnote
Author(s):
Käfer, Julia; Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Title:
The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation. Results of doubly latent multilevel analyses
In:
European Journal of Psychology of Education, 34 (2019) 4, S. 731-753
DOI:
10.1007/s10212-018-0408-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181284
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181284
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einstellung <Psy>; Schuljahr 09; Schulform; Leistungstest; Mehrebenenanalyse; Deutschland; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Fehler; Schüler; Lernerfolg; Einflussfaktor; Motivation; Wahrnehmung; Lehrer;
Abstract:
Entsprechend der konstruktivistischen Lerntheorie werden Fehler als natürliche Bestandteile von Lernprozessen gesehen. Ein unterstützender und konstruktiver Umgang mit Schülerfehlern erweist sich dabei als besonders geeignet um motivationale wie kognitive Lernergebnisse von Lernenden positiv zu beeinflussen. Im Klassenkontext ist das Fehlermachen jedoch nicht nur ein individuelles, sondern auch ein soziales Ereignis. Der Umgang mit Fehlern sollte entsprechend auf Schüler- und auf Klassenebene betrachtet werden. Diese Studie untersucht drei Aspekte des Umgangs mit Fehlern und deren Relevanz für die Leistung und Motivation von Schülerinnen und Schülern im deutschen Englischunterricht. Die Aspekte werden dabei auf sowohl auf Schüler- wie auch auf Klassenebene analysiert. Die untersuchten Aspekte sind (a) die Einstellung des Lehrers zu Fehlern, (b) die Reaktion des Lehrers auf Fehler der Schüler und (c) die Wahrnehmung der Schüler hinsichtlich der Nützlichkeit von Fehlern im Lernprozess. Ausgewertet wurden Daten von 5266 Schülerinnen und Schülern aus 427 Klassen aller Schulformen in Deutschland. Die Ergebnisse zeigen, dass auf Schülerebene alle drei Aspekte die individuelle Leistung und die individuelle Motivation der Schüler im Englischunterricht beeinflussen. Auf Klassenebene beeinflusst keiner der Aspekte die durchschnittliche Leistung der Schüler. Zwei Aspekte beeinflussen die durchschnittliche Motivation der Schüler, nämlich (a) die Einstellung des Lehrers zu Fehlern und (c) die geteilte Wahrnehmung der Schüler hinsichtlich der Nützlichkeit von Fehlern im Lernprozess. Unsere Ergebnisse zeigen, dass die individuelle und die geteilte Wahrnehmung des Umgangs mit Fehlern die motivationalen und kognitiven Lernergebnisse von Schülerinnen und Schülern auf unterschiedliche Weise beeinflusst. Darüber hinaus unterstreichen unsere Ergebnisse die Relevanz der Lehrereinstellung sowie der Wahrnehmung der Lernenden hinsichtlich des Fehlermachens im Lernprozess für die Motivation der Schüler im Englischunterricht. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
From a constructivist perspective on learning, mistakes are seen as natural elements of learning processes. A supportive and constructive way of dealing with student mistakes has shown to affect students' individual motivation and learning performances in a favorable way. In classroom settings, however, making mistakes is not just a personal but also a social event. Dealing with mistakes should therefore be considered as both student-level and classroom-level characteristic. This study investigates three aspects of dealing with mistakes and their relevance for students' achievement and motivation in English as a foreign language by analyzing the aspects at student and classroom level. The aspects are (a) teacher attitude toward mistakes, (b) teacher response to student mistakes, and (c) students' perception of mistakes as useful for learning. Analyzing data of 5266 students from 427 classes in German secondary schools, the results demonstrate that at student level, all three aspects of dealing with mistakes affect students' individual achievement as well as motivation in English language class. At classroom level, none of the aspects affect student average achievement. Two aspects affect student average motivation at the classroom level, namely (a) teacher attitude toward mistakes and (c) students' shared perception of the usefulness of mistakes for learning. Our results show that students' individual and shared perception of dealing with mistakes affect students' motivational and cognitive learning outcomes in different ways. Furthermore, our findings underline the relevance of teachers' attitudes as well as students' perceptions concerning mistakes for student learning and motivation in English as a foreign language class. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Academic self-concept during the transition to upper secondary school
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte
Journal Article
| In: Contemporary Educational Psychology | 2019
39043 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte
Title:
Academic self-concept during the transition to upper secondary school
In:
Contemporary Educational Psychology, 56 (2019) , S. 152-160
DOI:
10.1016/j.cedpsych.2019.01.001
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Deutschland; Übergang; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Selbstkonzept; Mathematische Kompetenz; Schülerleistung; Leistungstest; Schulnoten; Leistungskurs; Grundkurs; Schuljahr 10; Schuljahr 12; Einflussfaktor; Vergleich; Faktorenanalyse
Abstract (english):
Research on the big-fish-little-pond effect (BFLPE) has shown that the learning environment is important for the development of academic self-concept (ASC) because students use social comparisons to evaluate their ability level. Whereas cross-sectional studies have often replicated the BFLPE, less is known about this effect from a longitudinal perspective during times when changes occur in students' learning environments. Thus, we focused on a timespan during which a student's learning environment changes - the transition from lower to upper secondary school. In upper secondary school in Germany, students leave their former classes and take either advanced or basic courses. Advanced courses are characterized by more demanding curricula and a higher achieving student body. Consequently, the compositions of the student groups change. We examined the BFLPE in the context of math self-concept (MSC) in N=1330 students during the transition from lower secondary (10th grade) to upper secondary school (12th grade) in Germany using longitudinal, large-scale data. We focused on contrast and assimilation effects as well as on the longitudinal persistence of the BFLPE from lower to upper secondary school. The BFLPE occurred at both measurement points, and there was an assimilation effect of the enrollment in advanced courses in 12th grade. The BFLPE from 10th grade did not persist into 12th grade, indicating that the BFLPE does not persist through contextual changes. Instead, information about the current frame of reference (i.e., average course achievement and course level) seems to overwrite context effects from previous learning environments, even if this change occurs within schools as constant macro-contexts. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Sensitivity of test items to teaching quality
Naumann, Alexander; Rieser, Svenja; Musow, Stephanie; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2019
38989 Endnote
Author(s):
Naumann, Alexander; Rieser, Svenja; Musow, Stephanie; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Title:
Sensitivity of test items to teaching quality
In:
Learning and Instruction, 60 (2019) , S. 41-53
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2018.11.002
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475217307065?via%3Dihub
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Leistungstest; Testkonstruktion; Unterricht; Qualität; Einflussfaktor; Testauswertung; Grundschule; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Aktives Lernen; Entdeckendes Lernen; Unterrichtsmethode; Wirkung; Messverfahren; Testaufgabe; Problemlösen; Grundschüler; Dauer; Antwort; Schwierigkeit; Datenanalyse; Interpretation; Quasi-Experiment; Deutschland
Abstract:
Instructional sensitivity is the psychometric capacity of tests or single items of capturing effects of classroom instruction. Yet, current item sensitivity measures' relationship to (a) actual instruction and (b) overall test sensitivity is rather unclear. The present study aims at closing these gaps by investigating test and item sensitivity to teaching quality, reanalyzing data from a quasi-experimental intervention study in primary school science education (1026 students, 53 classes, Mage = 8.79 years, SDage = 0.49, 50% female). We examine (a) the correlation of item sensitivity measures and the potential for cognitive activation in class and (b) consequences for test score interpretation when assembling tests from items varying in their degree of sensitivity to cognitive activation. Our study (a) provides validity evidence that item sensitivity measures may be related to actual classroom instruction and (b) points out that inferences on teaching drawn from test scores may vary due to test composition. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' […]
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2019
38172 Endnote
Author(s):
Rakoczy, Katrin; Pinger, Petra; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Schütze, Birgit; Besser, Michael
Title:
Formative assessment in mathematics. Mediated by feedback's perceived usefulness and students' self-efficacy
In:
Learning and Instruction, 60 (2019) , S. 154-165
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2018.01.004
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475217302189?via%3Dihub
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Hessen; Deutschland; Mathematikunterricht; Schülerleistung; Leistungsbeurteilung; Feedback; Wirkung; Interesse; Lernerfolg; Selbstwirksamkeit; Schüler; Wahrnehmung; Schuljahr 09; Realschule; Lernprozess; Lernziel; Lernstrategie; Leistungstest
Abstract (english):
Although formative assessment is regarded as a promising way to improve teaching and learning, there is considerable need for research on precisely how it influences student learning. In this study we developed and implemented a formative assessment intervention for mathematics instruction and investigated whether it had effects on students' interest and achievement directly and via students' perception of the usefulness of the feedback and their self-efficacy. We conducted a cluster randomized field trial with pretest and posttest. The 26 participating classes were randomly assigned to a control group or the intervention group. Results of path analyses indicate that feedback was perceived as more useful in the formative assessment condition, self-efficacy was greater, and interest tended to increase; learning progress did not differ between the groups. The assumed indirect effects were partly confirmed: formative assessment showed an indirect effect on interest via its perceived usefulness. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
...
20
>
Show all
(196)