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Short intervention, sustained effects. Promoting students' math competence beliefs, effort, and […]
Brisson, Brigitte M.; Dicke, Anna-Lena; Gaspard, Hanna; Häfner, Isabelle; Flunger, Barbara; […]
Journal Article
| In: American Educational Research Journal | 2017
37976 Endnote
Author(s):
Brisson, Brigitte M.; Dicke, Anna-Lena; Gaspard, Hanna; Häfner, Isabelle; Flunger, Barbara; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich
Title:
Short intervention, sustained effects. Promoting students' math competence beliefs, effort, and achievement
In:
American Educational Research Journal, 54 (2017) 6, S. 1048-1078
DOI:
10.3102/0002831217716084
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-158731
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-158731
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Mathematikunterricht; Intervention; Mathematik; Relevanz; Wirkung; Schüler; Kompetenz; Überzeugung; Leistung; Experiment; Leistungstest; Schuljahr 09; Mehrebenenanalyse; Regressionsanalyse; Empirische Untersuchung; Baden-Württemberg
Abstract (english):
The present study investigated the effectiveness of two short relevance interventions (writing a text or evaluating quotations about the utility of mathematics) using a sample of 1,916 students in 82 math classrooms in a cluster randomized controlled experiment. Short-term and sustained effects (6 weeks and 5 months after the intervention) of the two intervention conditions on students' competence beliefs (self-concept, homework self-efficacy), teacher-rated individual effort, and standardized test scores in mathematics were assessed. Hierarchical linear regression analyses showed that students' homework self-efficacy was higher in both intervention groups 6 weeks and 5 months after the intervention compared to the control condition. Students' self-concept, teacher-rated effort, and achievement in mathematics were promoted through the quotations condition, partly in the long term. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Die Perspektive pädagogischer Fachkräfte auf schulvorbereitende Zusatzförderung in der Kita
Ehm, Jan-Henning; Hartmann, Ulrike; Höltge, Lea; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Unterrichtswissenschaft | 2017
37806 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Hartmann, Ulrike; Höltge, Lea; Hasselhorn, Marcus
Title:
Die Perspektive pädagogischer Fachkräfte auf schulvorbereitende Zusatzförderung in der Kita
In:
Unterrichtswissenschaft, 45 (2017) 3, S. 239-253
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Empirische Untersuchung; Deutschland; Kindertagesstätte; Kindergarten; Erzieher; Grundschullehrer; Einstellung <Psy>; Einflussfaktor; Kind; Vorschulalter; Schulreife; Förderung; Entwicklungsstörung; Weiterbildung; Austausch; Sprachförderung; Förderungsmaßnahme; Befragung; Mehrebenenanalyse
Abstract:
Pädagogischen Einstellungen werden als Teil der professionellen Haltung zu Bildung, Erziehung und Förderung eine Schlüsselrolle für die Umsetzung von Lerngelegenheiten in der Kindertagesstätte (Kita) zugeschrieben. Vor dem Hintergrund aktueller Bildungspläne für die frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung, in denen als Kernbereich der Schulvorbereitung der Förderung schulrelevanter (Vorläufer-)Fertigkeiten viel Gewicht beigemessen wird, stellt sich die Frage, welche Einstellungen pädagogische Fachkräfte gegenüber schulvorbereitender Zusatzförderung haben. In der vorliegenden Arbeit wird anhand einer schriftlichen Befragung von 351 pädagogischen Fachkräften und 94 Leitungskräften dieser Fragestellung nachgegangen. Es zeigt sich eine hohe Zustimmung zu schulvorbereitender Zusatzförderung. Die Zustimmung fällt umso höher aus, je häufiger pädagogische Fachkräfte Fortbildungen zum Thema schulvorbereitender Zusatzförderung besucht haben, je öfter sie sich zum Thema Schulvorbereitung und Zusatzförderung austauschen, je positiver ihre Einstellung zu evidenzbasierten Maßnahmen ist und je höher der Anteil von Kindern mit Deutsch als Zweitsprache in der Kita-Gruppe der Fachkraft ist. Mehrebenenanalysen zeigen zudem auf, dass ein erheblicher Anteil der Varianz zwischen den Einrichtungen auf die Einschätzung der Einrichtungsleitung zurückgeht. Die Ergebnisse werden in Hinblick auf die Implementation evidenzbasierter Bildungsmaßnahmen in der Kita diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The beliefs of early childhood educators are considered to be among the important factors for the success of implementation of learning opportunities in child care centers. One focus of recent educational plans for early childhood education in Germany is school readiness and the promotion of school relevant precursor skills. Regarding the implementation of these plans the question arises, which are the beliefs of early childhood educators regarding school-specific compensatory education. In the present study, a questionnaire survey was conducted with a sample of 351 early childhood educators and 94 directors of child care centers. Participants showed a high acceptance of school-specific compensatory education. The approval was higher, the more frequently early childhood educators attended professional development regarding compensatory school-specific education, the more frequently they share information on this topic, the more positive their attitude towards evidence-based practice is and the higher the proportion of children with German as a second language is in their day care group. Furthermore, multi-level analyses revealed that a considerable proportion of variance in the beliefs between the different child care centers is due to the beliefs of the institutions' administrators. The results are discussed with regard to the implementation of evidence-based educational practices in child care centers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Will you be my friend? A multilevel network analysis of friendships of students with and without […]
Henke, Thorsten; Bogda, Katja; Lambrecht, Jennifer; Bosse, Stefanie; Koch, Helvi; Maaz, Kai; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2017
37852 Endnote
Author(s):
Henke, Thorsten; Bogda, Katja; Lambrecht, Jennifer; Bosse, Stefanie; Koch, Helvi; Maaz, Kai; Spörer, Nadine
Title:
Will you be my friend? A multilevel network analysis of friendships of students with and without special educational needs backgrounds in inclusive classrooms
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2017) 3, S. 449-474
DOI:
10.1007/s11618-017-0767-x
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-216668
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-216668
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schuljahr 02; Schuljahr 03; Soziometrie; Datenanalyse; Netzwerk; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Forschungsprojekt; Brandenburg; Deutschland; Schulklasse; Inklusion; Schüler; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Schüler-Schüler-Beziehung; Freundschaft; Einflussfaktor; Wahrscheinlichkeit; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Soziales Verhalten; Lernverhalten; Schüler-Lehrer-Beziehung; Grundschule
Abstract:
Das Ziel der vorliegenden Studie war es, den Zusammenhang zu untersuchen zwischen einem diagnostizierten sonderpädagogischen Förderbedarf (SPF) und der Wahrscheinlichkeit, Freundschaften in einer inklusiven Schulklasse zu schließen. Es wurde angenommen, dass eine Kombination aus individuellen, dyadischen und kontextuellen Variablen einen möglichen Zusammenhang zwischen einer SPF-Diagnose und der Wahrscheinlichkeit einer Freundschaft vorhersagt. Die Querschnittsanalysen basieren auf einer Stichprobe von N=1241 Grundschulkindern der zweiten und dritten Klasse. Die vorliegende Studie hebt sich von bisherigen Forschungsarbeiten in zwei Punkten ab: Erstens wurden soziometrische Daten mit dem p2-Modell analysiert, einem spezialisierten Mehrebenen-Netzwerk-Modell. Zweitens untersuchte die Studie ausschließlich Freundschaften im inklusiven Unterricht und geht dabei insbesondere auf die Besonderheiten des Konzeptes Freundschaft ein. Insgesamt zeigte sich, dass Schulkinder mit einem SPF eine geringere Wahrscheinlichkeit hatten, mit ihren Klassenkameraden befreundet zu sein. Selbst unter Kontrolle individueller, dyadischer und kontextueller Variablen blieb dieser Zusammenhang zwischen der SPF-Diagnose und der Wahrscheinlichkeit einer Freundschaft zu den Klassenkameraden bestehen. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer Implikationen für die Theoriebildung und das inklusive Unterrichten diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The objective of this study was to determine the relationship between having a special educational needs background (SEN) and the likelihood of having friends in inclusive classes. We assumed that a combination of individual, dyadic and contextual variables can sufficiently explain the relation between a SEN diagnosis and the likelihood of friendship. Data analysis was based on a cross-sectional sample of students (N = 1241) in second and third grade primary-school classes. To address the different levels adequately, the present study improves upon previous research in two ways: First, the sociometric data were analyzed with the p2 model, a specialized multilevel network model. Second, the study focused solely on friendships and emphasized the concept's unique features with respect to inclusive education. Data analysis indicated that students with SEN had a decreased probability of becoming friends with their classmates compared to students without SEN. Even when individual, dyadic, and contextual variables were included into the model, the association between a SEN diagnosis and the likelihood of friendship persisted. The implications of the results are discussed with respect to their implications for inclusive teaching practice. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural […]
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Methodology | 2017
37972 Endnote
Author(s):
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Title:
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural equation modeling
In:
Methodology, 13 (2017) 3, S. 83-97
DOI:
10.1027/1614-2241/a000133
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Methodologie; Organisation; Wachstum; Längsschnittuntersuchung; Daten; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Mehrebenenanalyse; Latente Wachstumskurvenmodelle; PISA <Programme for International Student Assessment>; Simulation; Statistische Methode
Abstract (english):
In repeated cross-sections of organizations, different individuals are sampled from the same set of organizations at each time point of measurement. As a result, common longitudinal data analysis methods (e.g., latent growth curve models) cannot be applied in the usual way. In this contribution, a multilevel structural equation modeling approach to analyze data from repeated cross-sections is presented. Results from a simulation study are reported which aimed at obtaining guidelines on appropriate sample sizes. We focused on a situation where linear growth occurs at the organizational level, and organizational growth is predicted by a single organizational level variable. The power to identify an effect of this organizational level variable was moderately to strongly positively related to number of measurement occasions, number of groups, group size, intraclass correlation, effect size, and growth curve reliability. The Type I error rate was close to the nominal alpha level under all conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Mathematikunterricht und Schülerleistung in der Sekundarstufe. Zur Validität von Schülerbefragungen […]
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Lüdtke, Oliver; Schiepe-Tiska, Anja; Reiss, Kristina
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft | 2017
37332 Endnote
Author(s):
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Lüdtke, Oliver; Schiepe-Tiska, Anja; Reiss, Kristina
Title:
Mathematikunterricht und Schülerleistung in der Sekundarstufe. Zur Validität von Schülerbefragungen in Schulleistungsstudien
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33 (2017) , S. 61-98
DOI:
10.1007/s11618-017-0750-6
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Deutschland; Mathematikunterricht; Qualität; Unterrichtsinhalt; Aktivität; Schüler; Befragung; Validität; Prognose; Schülerleistung; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Vergleichsuntersuchung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Querschnittuntersuchung
Abstract:
Daten internationaler Schulleistungsstudien werden immer häufiger für Analysen des Unterrichtsgeschehens (auch im Mathematikunterricht) genutzt. Diese Daten erlauben allerdings in der Regel nur begrenzte Interpretationen der Wirksamkeit von Unterricht. Entsprechend untersucht dieser Beitrag, wie groß bei der Nutzung von Daten aus solchen Studien die Gefahr ist, die Bedeutung einzelner Unterrichtsmerkmale zu überschätzen. Zwei Erweiterungen der PISA 2012 Studie in Deutschland - zum einen die Erhebung ganzer Klassenverbände und zum anderen eine follow-up Studie ein Jahr später-wurden genutzt um die Bedeutung von acht Merkmalen der Qualität, der Aktivitäten und der Inhalte des Mathematikunterrichts zu untersuchen. In latenten Mehrebenenstrukturgleichungsmodellen (sog. doubly-latent Modelle) werden querschnittliche Zusammenhänge der Unterrichtsmerkmale mit der Schülerleistung (unter Kontrolle des Schülerhintergrunds und der Rahmenbedingungen der Klasse) gegen längsschnittliche Zusammenhänge unter Kontrolle der Vorleistung verglichen. Die Analysen zeigen, dass querschnittliche Analysen die Stärke der Bedeutung einzelner Unterrichtsmerkmale überschätzen, dass jedoch drei der vier querschnittlich bedeutsam mit Schülerleistung assoziierten Merkmale auch im Längsschnitt noch die Schülerleistung vorhersagen. Dies unterstützt die Bedeutung früherer, ausschließlich querschnittlicher Analysen unter der Voraussetzung einer adäquaten Modellierung der zu Grunde liegenden Daten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Public availability, high data quality, and sample characteristics make data from international large-scale assessments (ILSA) attractive for secondary analyses, and more and more researcher use them to analyze teaching and learning in students' classrooms. However, for several reasons ILSA data is limited in its scope, and conclusions on educational effectiveness are restricted. This study specifically intends to evaluate the potential danger of overestimating the effectiveness of indicators of teaching and learning based on ILSA data. We take advantage of two extensions to the German sample for the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 study: The sample was enhanced a) by adding students from entire 9th grade classrooms and b) by a repeated measurement, re-testing all participants one year later in 10th grade. This study analyzed eight indicators of students' reports on teaching and learning in their mathematics classrooms. Regression analyses in multi-level structural equation models (doubly-latent models) compared results of cross-sectional analyses (controlling for individual background and classroom level characteristics) with a longitudinal extension (controlling for prior achievement). Results only partially confirm common practice to use ILSA data to study educational effectiveness of classroom level processes. Cross-sectional analyses overestimate effectiveness results, but three out of four indicators that are cross-sectionally related to student achievement are also related to students' achievement development in grade 10. Assuming that previous studies modeled and interpreted the data correctly, the importance of their results in debates on educational effectiveness is thus underlined. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Messung von Schulqualität
Feldhoff, Tobias; Radisch, Falk
Book Chapter
| Aus: Steffens, Ulrich; Maag Merki, Katharina; Fend, Helmut (Hrsg.): Schulgestaltung: Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung | Münster: Waxmann | 2017
37758 Endnote
Author(s):
Feldhoff, Tobias; Radisch, Falk
Title:
Messung von Schulqualität
In:
Steffens, Ulrich; Maag Merki, Katharina; Fend, Helmut (Hrsg.): Schulgestaltung: Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung, Münster: Waxmann, 2017 (Beiträge zur Schulentwicklung), S. 135-158
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schule; Qualität; Messung; Methodik; Schulentwicklung; Schulforschung; Unterricht; Unterrichtsforschung; Einflussfaktor; Kausalität; Wirkung; Messverfahren; Veränderung; Längsschnittuntersuchung; Effektivität; Validität; Mehrebenenanalyse; Empirische Forschung
Abstract:
[...] Der Fokus dieses Beitrags liegt auf der Diskussion einer adäquaten quantitativen Messung und Analyse von Schulqualität. Hierzu bedienen wir uns sowohl methodischer als auch theoretischer Aspekte, Sichtweisen und Begründungen der Schuleffektivitäts- und Schulentwicklungsforschung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
What role does instructional quality play for elementary school children's science competence? A […]
Decristan, Jasmin; Kunter, Mareike; Fauth, Benjamin; Büttner, Gerhard; Hardy, Ilonca; Hertel, Silke
Journal Article
| In: Journal of Educational Reserach Online | 2016
36163 Endnote
Author(s):
Decristan, Jasmin; Kunter, Mareike; Fauth, Benjamin; Büttner, Gerhard; Hardy, Ilonca; Hertel, Silke
Title:
What role does instructional quality play for elementary school children's science competence? A focus on students at risk
In:
Journal of Educational Reserach Online, 8 (2016) 1, S. 66-89
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-120321
URL:
http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/view/622
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Klassenführung; Leistungsmessung; Lernerfolg; Lernvoraussetzungen; Mehrebenenanalyse; Migrationshintergrund; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Qualität; Risikokind; Schüler; Schuljahr 03; Sprachkompetenz; Unterricht; Unterrichtsklima
Abstract:
Im Rahmen von Forschung zu gutem Unterricht wurden Unterrichtsqualitätsmerkmale identifiziert, die mit dem Lernerfolg von Schülerinnen und Schülern verbunden sind. Diese beinhalten bspw. strukturell-organisatorische Aspekte, wie Classroom Management, oder affektive Aspekte, wie das Klassenklima. Dass der Lernerfolg nicht nur von Unterrichtsmerkmalen, sondern auch von deren Wechselspiel mit den individuellen Lernervoraussetzungen abhängt, ist Thema der Forschung zu Aptitude-Treatment-Interactions (ATI). Gegenwärtig erfährt diese Forschung erneute Aufmerksamkeit und bestätigende empirische Befunde. Diese Studie an deutschen Grundschulen (1041 Kinder aus 54 Klassen) knüpft daran an und prüft Haupt- und Interaktionseffekte von Unterrichtsqualitätsmerkmalen (Classroom Management und Klassenklima) sowie individuellen Lernvoraussetzungen (Migrationshintergrund oder geringe kognitive Grundfähigkeiten) für die naturwissenschaftliche Kompetenz von Grundschulkindern. Ergebnisse aus Mehrebenenanalysen zeigen einen positiven Zusammenhang zwischen Klassenklima und naturwissenschaftlicher Kompetenz, nicht aber zwischen Classroom Management und naturwissenschaftlicher Kompetenz. Darüber hinaus zeigten sich Interaktionseffekte zwischen Unterrichtsqualitäts- und Schülermerkmalen dahingehend, dass Unterrichtsqualität einen ausgleichenden Effekt auf die Leistungen von Kindern mit ungünstigen Lernvoraussetzungen und diejenigen ihrer Mitschülerinnen und Mitschüler ausübte. Dieser kompensatorische Effekt zeigte sich für Classroom Management auch nach Kontrolle sprachlicher Kompetenzen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Research on classroom instruction has consistently identified characteristics that contribute to student learning. For instance, these include structural-organizational aspects (e.g., classroom management) and affective aspects (e.g., classroom social climate). The idea that the effects of instruction may differentially depend on students' characteristics has been investigated within the scope of aptitude-treatment-interactions (ATI) research. This study of elementary school (1,041 students, 54 classes) builds on ATI and examines main effects and interaction effects of instructional quality (i.e., classroom management and classroom social climate) and individual risks of school failure (i.e., demographic risk: immigration background or functional risk: low cognitive ability scores) on students' science competence. Based on hierarchical linear modeling and class-level aggregated student ratings of instructional quality, results show a positive link between classroom social climate and science competence but not for classroom management and science competence. As its most important finding, our study demonstrates the compensatory capacity of instructional quality to narrow the achievement gap between students at risk and their peers. Furthermore, classroom management also counteracted risk of school failure when controlling for students' language proficiency. (DIPF/Orig.)
The interplay between sleep behavior and affect in elementary school children's daily life
Könen, Tanja; Dirk, Judith; Leonhardt, Anja; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Journal of Experimental Child Psychology | 2016
36279 Endnote
Author(s):
Könen, Tanja; Dirk, Judith; Leonhardt, Anja; Schmiedek, Florian
Title:
The interplay between sleep behavior and affect in elementary school children's daily life
In:
Journal of Experimental Child Psychology, 150 (2016) , S. 1-15
DOI:
10.1016/j.jecp.2016.04.003
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Alltag; Dauer; Deutschland; Emotionaler Zustand; Grundschulalter; Kind; Längsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Qualität; Schlaf; Schlafstörung; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Wohlbefinden
Abstract:
Recent reviews raised the idea of a bidirectional relation between sleep behavior and affect in adults, but little is known about this interplay in general and especially regarding children. In this micro-longitudinal study, the interplay of sleep and affect was captured directly in children's daily life context in and out of school through ambulatory assessment. For 31 consecutive days, 110 elementary school children (8-11 years old) provided information about their last night's sleep and reported their current affect at four daily occasions in school and at home on smartphones. A multilevel approach was used to analyze the relation between sleep and affect the next day (morning, noon, and afternoon) and the relation between evening affect and subsequent sleep. At the withinperson level, sleep quality was related to all observed facets of affect the next day and the strongest effects were found in the morning. The effect of sleep quality on positive affect was particularly pronounced for children who on average went to bed early and slept long. There were, however, no direct within-person effects of sleep quantity on affect. Furthermore, evening affect was related to subsequent sleep. The findings support the idea of a bidirectional relation between affect and sleep in children's daily life (including school). They suggest that good sleep provides a basis and resource for children's affective well-being the next day and demonstrate the importance of analyzing within-person variations of children's sleep. Micro-longitudinal findings can contribute to explain how macro-longitudinal relations between sleep and affect develop over time. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality
Praetorius, Anna-Katharina; Vieluf, Svenja; Saß, Steffani; Bernholt, Andrea; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2016
35940 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Vieluf, Svenja; Saß, Steffani; Bernholt, Andrea; Klieme, Eckhard
Title:
The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19 (2016) 1, S. 191-209
DOI:
10.1007/s11618-015-0660-4
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007/s11618-015-0660-4
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Deutschunterricht; Effektivität; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Klassenführung; Lehrer; Mehrebenenanalyse; Multivariate Analyse; Qualität; Schulklasse; Unterricht; Unterrichtsfach; Unterrichtsklima
Abstract:
Unterrichtsqualität wird oft als stabiles Personenmerkmal von Lehrkräften interpretiert. Inwiefern dies angemessen ist, wurde bislang jedoch kaum empirisch überprüft. Im vorliegenden Beitrag steht die Stabilität von Unterrichtsqualität über Unterrichtsfächer im Fokus. Zum einen wurde untersucht, inwiefern Value-added-Werte für Lehrkräfte, die die Fächer Deutsch und Englisch in einer Klasse unterrichten, über diese Fächer stabil ausgeprägt sind und zum anderen, wie stabil zwei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität (Klassenführung und unterstützendes Unterrichtsklima) über Fächer hinweg ausgeprägt sind. Es wurden Daten von 25 Klassen mit ihren 548 Schülerinnen und Schülern analysiert, die in den Fächern Deutsch und Englisch von derselben Lehrkraft unterrichtet wurden. Ausgewertet wurden die Daten mittels multivariaten Mehrebenenanalysen sowie Generalisierbarkeitsanalysen. Die Valued-added-Werte wiesen einen hohen Zusammenhang auf. Bei beiden untersuchten Unterrichtsqualitätsdimensionen überwog der fachübergreifende Anteil an Unterrichtsqualität, wobei für Klassenführung kaum fachspezifische Anteile, für das unterstützende Unterrichtsklima hingegen substanzielle fachspezifische Anteile gefunden wurden. Die Befunde weisen auf die Bedeutsamkeit weiterer Studien zum Einfluss situationaler und kontextueller Bedingungen auf Unterrichtsqualität hin, um einen umfassenderen Eindruck bezüglich der Variation von Unterrichtsqualität über verschiedene Bedingungen hinweg zu erhalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Teaching quality often is assumed to be a personal and stable characteristic of teachers. Whether this is true has scarcely been investigated empirically. In this study the extent to which value-added scores of teachers teaching German and English as a foreign language (EFL) to the same class remain consistent across subjects was investigated. Then, the consistency of two teaching quality dimensions-classroom management and motivational support-across subjects was explored. A sample consisting of 25 classes with 548 students to whom German and EFL were taught by the same teacher was analyzed using multivariate multilevel models and generalizability theory. The results showed that the value-added scores were highly correlated across subjects. While there was hardly any subject-dependent variance in classroom management, there was substantial subject-dependent variance in motivational support. The results indicate that it is important to conduct further studies on the situational and contextual factors that might influence teaching quality to gain a more comprehensive picture regarding the consistency of teaching quality across various conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The connection between teaching and learning. Linking teaching quality and metacognitive strategy […]
Rieser, Svenja; Naumann, Alexander; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Klieme, Eckhard; […]
Journal Article
| In: British Journal of Educational Psychology | 2016
36296 Endnote
Author(s):
Rieser, Svenja; Naumann, Alexander; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
The connection between teaching and learning. Linking teaching quality and metacognitive strategy use in primary school
In:
British Journal of Educational Psychology, 86 (2016) 4, S. 526-545
DOI:
10.1111/bjep.12121
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-204009
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/20400/pdf/BJEP_2016_4_Rieser_et_al_The_connection_between_teaching_and_learning_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Unterricht; Qualität; Schüler; Metakognition; Lernstrategie; Lernmotivation; Kognitive Prozesse; Lernprozess; Unterstützung; Klassenführung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Grundschule; Schuljahr 03; Fragebogen; Videoaufzeichnung; Unterrichtsbeobachtung; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Background: In order for teaching to be successful, students need to be actively involved in learning. However, research on teaching effectiveness often neglects students' learning activities. Although it is assumed that effective teaching promotes the use of beneficial learning activities, empirical evidence for this connection is still limited. Aims: This study aimed to investigate the connection between effective teaching and reported learning activities. We hypothesize specific relations between a three-dimensional model of teaching quality (i.e., cognitive activation, supportive climate, and classroom management) and students' reported use of metacognitive strategies. Students' intrinsic motivation is considered as a mediator and a moderator of this connection. Sample: N = 1,052 students from 53 German primary school classes and their science teachers participated. Methods: Data were collected through classroom or video observation and questionnaires over a period of approximately 2 months. Multilevel analysis was utilized to test our hypotheses. Results: Each dimension of teaching quality positively predicted students' reported use of metacognitive strategies. For supportive climate, this connection was mediated by students' intrinsic motivation. Cognitive activation negatively predicted the slopes between students' reported metacognitive strategy use and motivation. Conclusions: The results support the notion that effective teaching is connected to learning activities and stress the importance of students' learning motivation. Results from the cross-level interaction could indicate that especially less motivated students' reported metacognitive strategy use might be supported by cognitively activating teaching. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
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