Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Methodologie")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
64
items matching your search terms.
Show all details
Methodological challenges of international student assessment
Frey, Andreas; Hartig, Johannes
Book Chapter
| Aus: Harju-Luukkainen, Heidi; McElvany, Nele; Stang, Justine (Hrsg.): Monitoring student achievement in the 21st century: European policy perspectives and assessment strategies | Cham: Springer | 2020
40524 Endnote
Author(s):
Frey, Andreas; Hartig, Johannes
Title:
Methodological challenges of international student assessment
In:
Harju-Luukkainen, Heidi; McElvany, Nele; Stang, Justine (Hrsg.): Monitoring student achievement in the 21st century: European policy perspectives and assessment strategies, Cham: Springer, 2020 , S. 39-49
DOI:
10.1007/978-3-030-38969-7_4
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-38969-7_4
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schülerleistungstest; Leistungsmessung; Internationaler Vergleich; Methodologie; Herausforderung; Veränderung; Schülerleistung; Heterogenität; Adaptives Testen; Befragung; Daten; Open Science; Validität
Abstract (english):
International large-scale assessments are very successful. One key factor of this success is their rigorous methodological and psychometric basis. Because education systems worldwide are subject to rapid changes, international large-scale assessments need to evolve as well. We describe five current methodological challenges that should be addressed so that large-scale assessments can continue to provide highly useful information on educational outcomes in the future. First, new or changed constructs should be adopted, and constructs with declining importance should be dropped from the assessments. Second, the heterogeneity of student performance within and between countries should be better accounted for. This can be achieved by completing the introduction of computerized adaptive testing into international large-scale assessments and making full use of computers to optimise the testing and scaling process. Third, more analytical effort should be invested in the measurement and modelling of context variables, mainly by applying latent variable.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2019
39839 Endnote
Editor(s)
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf
Title:
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Published:
Münster: Waxmann, 2019
DOI:
10.31244/9783830991007
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Leseförderung; Textverständnis; Schüler; Migrationshintergrund; Muttersprache; Außerunterrichtliche Aktivität; Soziale Herkunft; Einflussfaktor; Mathematische Kompetenz; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schulform; Methodologie; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Schülerleistungstest; Digitale Medien; Mediennutzung; Veränderung; Leseverhalten; Testaufgabe; Antwort; Lesen; Strategie; Selbstkonzept; Motivation; Sprachförderung; Technologiebasiertes Testen; Testkonstruktion; Konzeption; Internationaler Vergleich; OECD-LÄnder; Deutschland
Abstract:
Der nationale Berichtsband stellt die Ergebnisse der Schülerinnen und Schüler in Deutschland aus der PISA-Studie 2018 vor und setzt sie in Relation zu den Ergebnissen in anderen Staaten. Der Schwerpunkt der Erhebungen und Auswertungen liegt dabei auf der Lesekompetenz. Die Rahmenkonzeption der Lesekompetenz wurde für die PISA-Studie 2018 im Vergleich zu den vorigen Runden einer Revision unterzogen und berücksichtigt nun die sich verändernde Lesepraxis, die mit der Nutzung digitaler Medien einhergeht. Es werden leistungsbezogene Variablen genauso wie motivationale Orientierungen, Einstellungen und Verhalten erfasst, die für die Lesekompetenz wichtig sein können. Daneben wird der Beitrag der sozialen Herkunft und des Zuwanderungshintergrunds für die Lesekompetenzen untersucht. Darüber hinaus werden die Kompetenzen der Jugendlichen in der Mathematik und den Naturwissenschaften vorgestellt und diskutiert. (DIPF/Verlag).
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Wissen machen. Beiträge zu einer Geschichte erziehungswissenschaftlichen Wissens in Deutschland […]
Reh, Sabine; Glaser, Edith; Behm, Britta; Drope, Tilman (Hrsg.)
Compilation Book
| Weinheim: Beltz Juventa | 2017
37686 Endnote
Editor(s)
Reh, Sabine; Glaser, Edith; Behm, Britta; Drope, Tilman
Title:
Wissen machen. Beiträge zu einer Geschichte erziehungswissenschaftlichen Wissens in Deutschland zwischen 1945 und 1990
Published:
Weinheim: Beltz Juventa, 2017 (Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 63)
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-207940
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-207940
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
20. Jahrhundert; Empirische Forschung; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Bildungssystem; Steuerung; Politisches System; Sozialismus; Einflussfaktor; Pädagogik; Schulbuch; Bildungsreform; Internationalisierung; Schulpolitik; Hochschule für Internationale Pädagogische Forschung; Lehrer; Wissenschaftler; Forscher; Gesamtschule; Fachdidaktik; Wissen; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Methodologie; Geschichte <Histor>; Bildungsgeschichte; Humanistische Bildung; Konzeption; Nachkriegszeit; Bildungspolitik; Beratung; Pädagogische Forschung; Forschungsinstitut; Außeruniversitäre Forschung
Abstract:
Die Frage, welches Wissen als relevant, legitim oder nützlich anerkannt wird, ist (nicht nur) in Bezug auf das Feld von Erziehung und Bildung grundlegend und steht im Zentrum vielfältiger Abgrenzungs- und Vereinnahmungsbemühungen. Wichtige, dieses Feld betreffende Veränderungen, die bis heute wirken und deren Kenntnis daher auch für gegenwärtige Entwicklungen aufklärend und erklärend sein können, erfolgten in der Zeit seit 1945. So ist etwa zu fragen, welche Verschiebungen, Vereinnahmungen und Überlagerungen im Kräfteverhältnis zwischen Wissenschaft, Politik und Profession auszumachen sind, und wie sich die Fachdisziplin und die sie bestimmenden Denkkollektive dabei verändert haben. Der theoretisch-methodische Ertrag liegt in der Sondierung des wissensgeschichtlichen Ansatzes aus bildungshistorischer Perspektive. Angesichts der Plastizität von "Wissensgeschichte", die sich im deutschsprachigen Raum seit etwa der Jahrtausendwende formiert, setzen die Herausgeber/-innen dabei immerhin eine grundlegende Prämisse voraus: Wissenschaft wird als Kultur und Praxis begriffen, die sich in vielschichtigen Wechselwirkungen mit anderen gesellschaftlichen wie internationalen Wissens- und Handlungsfeldern konstituiert und entwickelt. Damit ist für eine Bildungsgeschichte der Bundesrepublik ein weites Forschungsfeld eröffnet, das hinausgeht über die bisher dominante Beschränkung des Blicks auf die universitäre Wissensproduktion und deren vorgeblich rein inhärente Dynamiken programmatisch. Im Band wird zum Beispiel die bislang vernachlässigte außeruniversitäre Forschung systematisch - auch als Kontrastfolie zum universitären Raum - thematisiert und damit dem Gedächtnis der Disziplin zugänglich gemacht, so z.B., wenn Organisation und Wissensproduktion am Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) oder am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung (MPIB) in ihren sozialen Kontexten untersucht werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural […]
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Methodology | 2017
37972 Endnote
Author(s):
Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Title:
Analyzing organizational growth in repeated cross-sectional designs using multilevel structural equation modeling
In:
Methodology, 13 (2017) 3, S. 83-97
DOI:
10.1027/1614-2241/a000133
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-158678
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Methodologie; Organisation; Wachstum; Längsschnittuntersuchung; Daten; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Mehrebenenanalyse; Latente Wachstumskurvenmodelle; PISA <Programme for International Student Assessment>; Simulation; Statistische Methode
Abstract (english):
In repeated cross-sections of organizations, different individuals are sampled from the same set of organizations at each time point of measurement. As a result, common longitudinal data analysis methods (e.g., latent growth curve models) cannot be applied in the usual way. In this contribution, a multilevel structural equation modeling approach to analyze data from repeated cross-sections is presented. Results from a simulation study are reported which aimed at obtaining guidelines on appropriate sample sizes. We focused on a situation where linear growth occurs at the organizational level, and organizational growth is predicted by a single organizational level variable. The power to identify an effect of this organizational level variable was moderately to strongly positively related to number of measurement occasions, number of groups, group size, intraclass correlation, effect size, and growth curve reliability. The Type I error rate was close to the nominal alpha level under all conditions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Effektivität von Altmetrics in transdisziplinären Forschungsfeldern. Altmetric-Abdeckung von […]
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Journal Article
| In: Information - Wissenschaft & Praxis | 2017
37469 Endnote
Author(s):
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Title:
Effektivität von Altmetrics in transdisziplinären Forschungsfeldern. Altmetric-Abdeckung von Forschungsoutputs in der Bildungsforschung
In:
Information - Wissenschaft & Praxis, 68 (2017) 2/3, S. 171-176
DOI:
10.1515/iwp-2017-0035
URL:
https://www.degruyter.com/view/j/iwp.2017.68.issue-2-3/iwp-2017-0035/iwp-2017-0035.xml?format=INT
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bibliometrie; Effektivität; Bildungsforschung; Wissenschaft; Kommunikation; Messung; Forschungsstand; Methodologie; Wissenschaftler; Veröffentlichung; World wide web 2.0; Datenbank; Ranking
Abstract:
In diesem Artikel wird die Altmetric-Abdeckung von heterogenem wissenschaftlichem und außerwissenschaftlichem Forschungsoutput in einem transdisziplinären Forschungsfeld analysiert. Dabei kann transdisziplinäre Forschung als ein reflexiver Forschungsansatz beschrieben werden, welcher gesellschaftliche Probleme in wissenschaftliche Fragestellungen integriert, heterogene wissenschaftliche und außerwissenschaftliche Erkenntnisse einbezieht und sowohl zum gesellschaftlichen als auch zum wissenschaftlichen Fortschritt beiträgt. [...] Klassische szientometrische Ansätze sind auf die intrawissenschaftliche Messung beschränkt. Altmetrics bieten das Potential, auch die außerwissenschaftliche Kommunikation mit einzubeziehen und werden daher als erweiterter Ansatz zur Messung des gesellschaftlichen Impacts von Forschung diskutiert. [...] Weiterhin sind Altmetrics in der Lage, eine größere Varietät an Forschungsprodukten, wie Datensätze, Software, Algorithmen, graue Literatur und Foliensätze in den wissenschaftlichen Evaluationsapparat mit einzubeziehen. [...] Das bietet in Hinblick auf die Heterogenität der transdisziplinären Forschungsleistungen bemerkenswertes Potential. Auf der anderen Seite ist die Messung des nicht-wissenschaftlichen Outputs schwierig (Koier & Horlings, 2015) und es fehlt noch an systematischer Analyse der Genauigkeit von Altmetrics in der transdisziplinären Forschung. Dieser Artikel verwendet das transdisziplinäre Feld der Bildungsforschung als Fallstudie. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Scaling procedures and construct validation of context questionnaire data
Buchholz, Janine; Jude, Nina
Book Chapter
| Aus: Organisation for Economic Co-operation and Development (Hrsg.): PISA 2015 technical report | Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development | 2017
36740 Endnote
Author(s):
Buchholz, Janine; Jude, Nina
Title:
Scaling procedures and construct validation of context questionnaire data
In:
Organisation for Economic Co-operation and Development (Hrsg.): PISA 2015 technical report, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2017 , S. 1-39
URL:
http://www.oecd.org/pisa/sitedocument/PISA-2015-Technical-Report-Chapter-16-Procedures-and-Construct-Validation-of-Context-Questionnaire-Data.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Englisch
Keywords:
Fragebogen; Methodologie; PISA <Programme for International Student Assessment>; Skalierung; Validität
Abstract:
This chapter (i) describes the methodology used for scaling and construct validation including trend scales, (ii) presents an overview of all derived variables (simple indices, IRT-based scales) per questionnaire, and (iii) illustrates the computation of the PISA index of economic, social and cultural status (ESCS). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Evaluation of a rating system for the assessment of metacognitive-discursive instructional quality
Nowinska, Edyta; Praetorius, Anna-Katharina
Book Chapter
| Aus: Dooley, Thèrése; Gueudet, Ghislaine (Hrsg.): Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education | Dublin: DCU Institute of Education and ERME | 2017
37912 Endnote
Author(s):
Nowinska, Edyta; Praetorius, Anna-Katharina
Title:
Evaluation of a rating system for the assessment of metacognitive-discursive instructional quality
In:
Dooley, Thèrése; Gueudet, Ghislaine (Hrsg.): Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Dublin: DCU Institute of Education and ERME, 2017 , S. 3121-3128
URL:
www.mathematik.uni-dortmund.de/ieem/erme_temp/CERME10_Proceedings_final.pdf#page=3166
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Bewertung; Diskurs; Evaluation; Mathematikunterricht; Metakognition; Methodologie; Reliabilität
Abstract:
Metacognition plays an essential role in learning mathematics. However, due to the lack of observational systems for evaluation of metacognition in mathematics instruction, rarely anything is known about how metacognition is practised and fostered when teaching and learning mathematics in class. This paper presents an observational system (a rating system) developed to reliably assess metacognitive activities in mathematics instruction. It also explains the methodology used to evaluate the reliability of rating achieved with this tool and to investigate the stability of metacognitive-discursive practices between lessons of an individual teacher/class. Despite the high inference of conclusions needed to assess metacognitive-discursive instructional quality in seven dimensions, highly reliable ratings have been achieved for six dimensions. The paper discusses reasons for and consequences of the high reliability. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Are altmetrics effective in transdisciplinary research fields? Altmetric coverage of outputs in […]
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Book Chapter
| Aus: Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017 | Glückstadt: Hülsbusch | 2017
37232 Endnote
Author(s):
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Title:
Are altmetrics effective in transdisciplinary research fields? Altmetric coverage of outputs in educational research
In:
Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017, Glückstadt: Hülsbusch, 2017 (Schriften zur Informationswissenschaft, 70), S. 203-215
URL:
http://edoc.hu-berlin.de/conferences/isi2017/vogler-elisabeth-203/PDF/vogler.pdf
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Interdisziplinarität; Wissen; Messverfahren; Bibliometrie; Wissenschaftliche Literatur; Soziale Software; Soziales Netzwerk; Veröffentlichung; Methodologie; World wide web 2.0
Abstract (english):
This paper analyzes the accuracy of altmetrics for heterogeneous scientific and extra-scientific outputs in a transdisciplinary research field. The transdisciplinary field of educational research is used as a case study to get first insight how current altmetric tools cover the field on the levels of its general publication output, and on the level of research relevant journals. Additionally, two experimental approaches analyze the Twitter mentions of a transdisciplinary research report and Twitter resonance during conferences. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Assessing contexts of learning. An international perspective
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.)
Compilation Book
| Cham: Springer | 2016
36409 Endnote
Editor(s)
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David
Title:
Assessing contexts of learning. An international perspective
Published:
Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment)
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6
URL:
http://www.springer.com/de/book/9783319453569
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Computerunterstützter Unterricht; Schule; Unterrichtsklima; Lernerfolg; Bildungssystem; Effektivität; Curriculum; Lernzeit; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Unterrichtsforschung; Empirische Forschung; Theorie; Frühkindliche Bildung; Eltern; Kind; Unterstützung; Schule; Elternmitwirkung; Bildungserfolg; Problemlösen; Naturwissenschaftliche Bildung; Schüler; Einstellung <Psy>; Motivation; Wertbewusstsein; Strategie; Lernumgebung; Computerunterstütztes Lernen; Lehrer; Lehrerfortbildung; Professionalität; Wissen; Evaluation; Bildungsmonitoring; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Bewertung; Leistungsbeurteilung; Bildungsforschung; Internationaler Vergleich; PISA <Programme for International Student Assessment>; Methodologie; Soziale Herkunft; Ethnizität; Migrationshintergrund; Migration; Frühe Kindheit
Abstract (english):
This volume brings together educational effectiveness research and international large-scale assessments, demonstrating how the two fields can be applied to inspire and improve each other, and providing readers direct links to instruments that cover a broad range of topics and have been shown to work in more than 70 countries. The book's initial chapters introduce and summarize recent discussions and developments in the conceptualization, implementation, and evaluation of international large-scale context assessments and provide an outlook on possible future developments. Subsequently, three thematic sections - "Student Background", "Outcomes of Education Beyond Achievement", and "Learning in Schools" - each present a series of chapters that provide the conceptual background for a wide range of important topics in education research, policy, and practice. Each chapter defines a conceptual framework that relates recent findings in the educational effectiveness research literature to current issues in education policy and practice. These frameworks were used to develop interesting and relevant indicators that may be used for meaningful reporting from international assessments, other cross-cultural research, or national studies. Using the example of one particular survey (the Programme for International Student Assessment (PISA 2015)), this volume links all theoretical considerations to fully developed questionnaire material that was field trailed and evaluated in questionnaires for students and their parents as well as teachers and principals in their schools. The primary purposes of this book are to inform readers about how education effectiveness research and international large-scale assessments are already interacting to inform research and policymaking; to identify areas where a closer collaboration of both fields or input from other areas could further improve this work; to provide sound theoretical frameworks for future work in both fields; and finally to relate these theoretical debates to currently available and evaluated material for future context assessments. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Examination of the structure and grade-related differentiation of multidimensional self-concept […]
Arens, A. Katrin; Morin, Alexandre J. S.
Journal Article
| In: Journal of Experimental Education | 2016
36026 Endnote
Author(s):
Arens, A. Katrin; Morin, Alexandre J. S.
Title:
Examination of the structure and grade-related differentiation of multidimensional self-concept instruments for children using ESEM
In:
Journal of Experimental Education, 84 (2016) 2, S. 330-355
DOI:
10.1080/00220973.2014.999187
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-195783
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-195783
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Altersgruppe; Differenzierung; Empirische Untersuchung; Erhebungsinstrument; Faktorenanalyse; Methodologie; Schüler; Selbstkonzept; Strukturgleichungsmodell
Abstract (english):
This study is a substantive-methodological synergy in which exploratory structural equation modeling is applied to investigate the factor structure of multidimensional self-concept instruments. On the basis of a sample of German students (N = 1958) who completed the Self-Description Questionnaire I and the Self-Perception Profile for Children, the results supported the superiority of exploratory structural equation modeling compared with confirmatory factor analyses for both instruments. Exploratory structural equation modeling resulted in lower factor correlations and substantively meaningful cross-loadings. The authors also proposed and contrasted 3 mechanisms for testing grade-related differences in the differentiation of self-concept facets and found no evidence of increased differentiation between Grades 3 to 6. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
...
7
>
Show all
(64)