-
-
Author(s): Vieluf, Svenja; León, Juan; Carstens, Ralpf
Title: Construction and validation of scales and indices
In: Organisation for Economic Cooperation and Development (Ersg.): TALIS 2008 technical report, Paris: OECD, 2010 , S. 131-206
URL: http://www.oecd.org/dataoecd/16/14/44978960.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Lehrer; Schulleiter; Fragebogen; Fragebogenerhebung; Validität; Methodologie; Indikator; Skalierung; Schüler-Lehrer-Verhältnis; Schülerzahl; Schulmanagement; Lehrerfortbildung; Klassengröße; Mehrsprachigkeit; Eltern; Bildungsniveau; Evaluation; Schule; Autonomie; Schulausstattung; Schulklima; Unterrichtsklima; Disziplin (Ordnung); Datenanalyse; Internationaler Vergleich; OECD-Länder
Abstract (english): This chapter outlines the design and validation of scales and indices in TALIS. The TALISquestionnaires were comprised of many items; while some were intended to be used in singleitem analyses, others were intended to be combined to measure latent constructs. This chapter explains how simple indices were constructed, describes the methodology used for constructvalidation and scaling and finally details the construction, validation, and computation of eachscaled index and its characteristics. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Vieluf, Svenja; León, Juan; Carstens, Ralph
Title: Construction and validation of scales and indices
In: Organisation for Economic Cooperation and Development (Hrsg.): TALIS 2008 Technical Report, Paris: OECD, 2010 , S. 131-206
URL: http://www.oecd.org/dataoecd/16/14/44978960.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Autonomie; Bildungsniveau; Datenanalyse; Disziplin (Ordnung); Eltern; Evaluation; Fragebogen; Fragebogenerhebung; Indikator; Internationaler Vergleich; Klassengröße; Lehrer; Lehrerfortbildung; Mehrsprachigkeit; Methodologie; OECD-Länder; Schulausstattung; Schule; Schüler-Lehrer-Verhältnis; Schülerzahl; Schulklima; Schulleiter; Schulmanagement; Skalierung; Unterrichtsklima; Validität
Abstract (english): This chapter outlines the design and validation of scales and indices in TALIS. The TALISquestionnaires were comprised of many items; while some were intended to be used in singleitem analyses, others were intended to be combined to measure latent constructs. This chapter explains how simple indices were constructed, describes the methodology used for constructvalidation and scaling and finally details the construction, validation, and computation of eachscaled index and its characteristics. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Editor(s) Abs, Hermann Josef
Title: Introducing quality assurance of education for democratic citizenship in schools. Comparative study of 10 countries
Published: Strasbourg: Council of Europe, 2009
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schule; Politische Bildung; Demokratische Erziehung; Staatsbürgerliche Erziehung; Erziehungsziel; Demokratie; Menschenrechte; Qualitätssicherung; Schulsystem; Evaluation; Selbsteinschätzung; Schulentwicklung; Praxisbericht; Internationaler Vergleich; Fallstudie; Tools; Methodologie; Konzeption; Europa; Deutschland; Tschechische Republik; Estland; Lettland; Litauen; Polen; Russische Föderation; Ukraine; Belarus; Israel
Abstract: Die Studie vergleicht die schulischen Qualitätssicherungssysteme in zehn Saaten (Deutschland, Estland, Israel, Lettland, Litauen, Polen, Russland, Tschechien, Ukraine und Weißrussland). Dabei wird ein Schwerpunkt auf den Bereich der Politischen Bildung in Unterricht und Schulkultur gelegt. Die Länderstudien verfolgen weiterhin das Ziel, die Bedingungen für eine Nutzung des "Tool for quality assurance in education for democratic citizenship in schools" zu analysieren. Diese Handreichung wurde im Jahr 2005 von Europarat und UNESCO veröffentlicht um den Mitgliedsländern ein gemeinsames Referenzmaterial in der Entwicklung eigener Praktiken zur Verfügung zu stellen.(DIPF/Autor)
Abstract (english): This publication presents an overview, from international perspectives, of the applicability and relevance of the Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools, published jointly by UNESCO, the Council of Europe and the Centre for Educational Policies. Based on 10 country reports, it examines quality assurance requirements in the field of education for democratic citizenship (EDC) and compares the specific evaluation systems in those countries. lt also provides a feasibitity study on relevant conditions for implementing the Tool and aims to serve as a set of orientation guidelines for policy makers, a case study on implentation tor researchers and a source book for education practitioners.(DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Gniewosz, Burkhard; Noack, Peter; Buhl, Monika
Title: Political alienation in adolescence. Associations with parental role models, parenting styles and classroom climate
In: International Journal of Behavioral Development, 33 (2009) 4, S. 337-346
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Adoleszenz; Politik; Entfremdung; Politische Sozialisation; Familie; Einstellung (Psychologie); Einflussfaktor; Beeinflussung; Erziehungsstil; Schule; Schulklima; Demokratische Erziehung; Schüler; Schuljahr 06; Schuljahr 08; Schuljahr 10; Lehrer; Eltern; Rollenverhalten; Politische Bildung; Empirische Untersuchung; Methodologie; Befragung; Mehrebenenanalyse; Thüringen; Deutschland
Abstract (english): The present study examined how parental political attitudes, parenting styles, and classroom characteristicspredict adolescents' political alienation, as feelings about the individual's ability to affectthe political system's performance at the individual level. Participants were 463 families that includedmothers, fathers, and their adolescent children in 6th, 8th, and 10th grades. Teachers reported onthe classroom context. Multilevel analyses indicated several findings: parental and adolescent political attitudes supported a parent-adolescent transmission process, adolescents' perceptions of parentalattitudes mediated the transmission process, authoritarian parenting style positively predictedadolescent political alienation, and classrooms comprised of teachers with clear educational goalswere negatively related to adolescent political alienation. Results are discussed in terms of learningpolitical alienation within family by parent- child transmission. Associations among adolescent politicalalienation, parenting style, and classroom climate are considered as interaction characteristicswith authorities shaping adolescents' political attitudes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Abs, Hermann Josef; Breit, Heiko; Huppert, Annette; Schmidt, Anne; Müller-Mathis, Stefan
Title: Germany
In: Scheerens, Jaap (Hrsg.): Informal learning of active citizenship at school, Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2009 (Lifelong learning book series, 14), S. 153-200
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schule; Schulkultur ; Curriculum ; Außerschulische Tätigkeit ; Lehrerausbildung ; Kompetenz ; Reform ; Formale Bildung ; Informelles Lernen ; Migrantenkind ; Politische Bildung ; Demokratie ; Ganztagsschule ; Schulform ; Gegliedertes Schulwesen ; Schulklasse ; Schulklima ; Schüler-Lehrer-Beziehung ; Schulmanagement ; Europäische Dimension ; Fallbeispiel ; Empirische Untersuchung ; Methodologie ; Deutschland
Abstract: Das Buchkapitel präsentiert die deutsche Teilstudie eines international vergleichenden Forschungsprojekts, das von der Europäischen Union gefördert wurde. Inhaltlich wird der Frage nachgegangen, inwiefern das informelle Lernen in Schulen einen Beitrag zur Entwicklung demokratierelevanter Kompetenzen leistet. In diesem Zusammenhang wird zunächst der Kontext von politischer Bildung und Demokratieerziehung in Deutschland dargestellt, um sodann Lerngelegenheiten, wie sie von Schulkultur und Schulklima geboten werden, im Rahmen von Fallstudien näher zu untersuchen. Dabei wird in besonderer Weise auf das Lernen von Schülern mit und ohne Migrationshintergrund in Schulen mit hohem und niedrigem Anteil an Zuwanderern eingegangen.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Hartig, Johannes
Title: Messung der Kompetenzen von Lehrpersonen mit Modellen der Item-Respone-Theorie
In: Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Beck, Klaus; Sembill, Detlef; Nickolaus, Reinhold; Mulder, Regina (Hrsg.): Lehrprofessionalität, Weinheim: Beltz, 2009 (Beltz Bibliothek), S. 295-310
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Methodologie; Item-Response-Theory; Datenanalyse; Modell; Skalierung; Kompetenz; Lehrer; Professionalität; Methodik; Messverfahren; Messung; Methode
Abstract: Modelle der Item-Response-Theorie (IRT) dienen dazu, von Antworten auf Testitems auf zugrunde liegende Merkmale zu schließen. Im Beitrag werden die Grundlagen von IRT-Modellen sowie ihre Anwendung in der Messung von Kompetenzen von Lehrpersonen dargestellt. Die Methodik wird veranschaulicht, indem verschiedene IRT-Modelle beschrieben und an Beispielen illustriert werden. Zusätzlich wird die IRT-basierte kriterienorientierte Skaleninterpretation behandelt. (DIPF/Orig. )
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Hartmann, Ulrike; Martens, M.; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus
Title: Understanding historical understanding. Prospects and challenges of an empirical approach
In: Martens, Matthias; Hartmann, Ulrike; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Interpersonal understanding in historical contexts, Rotterdam: Sense Publishers, 2009 , S. 137-146
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Schüler; Geschichtsbild; Fachdidaktik; Geschichtsunterricht; Kompetenz; Lernziel; Schule; Geschichtswissenschaft; Wissenstransfer; Verstehen; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Methodologie; Deutschland
Abstract (english): This chapter provides a reflection on the contributions to the conference volume "Interpersonal Understanding in Historical Context". It addresses challenges that researchers face when investigating students' historical understanding. The authors point out theoretical and methodological problems, and discuss whether issues of interpersonal understanding can be transferred to historical context.
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Klieme, Eckhard; Pauli, Christine; Reusser, Kurt
Title: The Pythagoras Study. Investigating effects of teaching and learning in Swiss and German mathematics classrooms
In: Janík, Tomáš; Seidel, Tina (Hrsg.): The power of video studies in investigating teaching and learning in the classroom, Münster: Waxmann, 2009 , S. 137-160
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Mathematikunterricht; Lehr-Lern-Forschung; Wirkung; Video; Unterrichtsbeobachtung; Problemlösen; Unterrichtsforschung; Qualität; Schülerleistung; Leistungsmessung; Mathematische Kompetenz; Mathematiklehrer; Feedback; Lernmotivation; Kognitive Entwicklung; Methodologie; Vergleichen; Interview; Fragebogen; Empirische Untersuchung; Deutschland; Schweiz
Abstract: Der Aufsatz gibt eine Übersicht über theoretische Grundlagen, Design und Ergebnisse des DFG-Projekts "Unterrichtsqualität und mathematisches Verständnis in verschienen Unterrichtskulturen". Diese Video-Studie untersuchte Lehr-Lern-Prozesse im Mathematikunterricht der 8. bzw. 9. Jahrgangsstufe in der Schweiz und Deutschland anhand der Einführung in die Satzgruppe des Pythagoras. Ergebnisse bestätigen im Kern die Konzeption dreier Basisdimensionen der Unterrichtsqualität: Klassenführung, unterstützendes Sozialklima, kognitive Aktivierung.(DIPF/Orig.)
Abstract (english): The authors present the methodology of the Pythagoras study which compared the effects of mathematics teaching and learning in Switzerland with the situation in Germany. In this project, video data were linked with student assessment and questionnaire data to reveal the relationship between classroom processes and student achievement. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Maslowski, Ralf; Breit, Heiko; Eckensberger, Lutz H.; Scheerens, Jaap
Title: A conceptual framework on informal learning of active citizenship competencies
In: Scheerens, Jaap (Hrsg.): Informal learning of active citizenship at school, Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2009 (Lifelong learning book series, 14), S. 11-24
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Formale Bildung; Schule; Schulkultur; Kompetenz; Informelles Lernen; Politische Bildung; Demokratie; Wertorientierung; Moral; Schulklasse; Schulklima; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulmanagement; Empirische Untersuchung; Methodologie; Deutschland
Abstract (english): The conceptual framework for this study consists of three types of factors: 1. the citizenship competencies and values; 2. the informal student activities and experiences at school; 3. the school context. The first factor, referring to citizenship competencies and values, can be seen as resulting from ( among other origins) the informal student activities and learning experiences at school. The second factor, informal activities and experiences at school, represents situations in which students 'learn' certain citizenship competencies. As such, these can be considered as mediating factors between the competencies and values on the one hand, and the school context, in which these activities and experiences are embedded on the other. The school context can be conceived as consisting of factors stimulating or restraining informal student activities and experiences. (DIPF/ Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Editor(s) Hartig, Johannes; Klieme, Eckhard; Leutner, Detlev
Title: Assessment of competencies in educational contexts
Published: Göttingen: Hogrefe, 2008
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Kompetenz; Bildungsforschung; Leistungsmessung; Kognitive Fähigkeit; Testtheorie; Item-Response-Theory; Psychometrie; Diagnostischer Test; Test; Methodologie; Technologiebasiertes Testen; Fernunterricht; Bildungsmonitoring; Leistungstest; Vergleichsuntersuchung; Feedback; Bildungsstandard; Deutschland; Österreich; Schweiz
Abstract (english): This book covers current theoretical, psychometric, and practical issues related to the assessment of competencies in educational and vocational settings. Leading researchers from around the world contribute their expertise from different research fields. The book provides theoretical perspectives on the concept of competencies in educational and vocational contexts, as well as on developmental models. It deals with item writing and psychometric models forassessing and explaining competencies, and addresses practical issues such as test construction, computer-based assessment, and the implementation of assessment tools. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation