Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Psychologie")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
242
items matching your search terms.
Show all details
Tomorrow's gonna suck. Today's stress anticipation predicts tomorrow's post-awakening cortisol […]
Kramer, Andrea C.; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Journal Article
| In: Psychoneuroendocrinology | 2019
39079 Endnote
Author(s):
Kramer, Andrea C.; Neubauer, Andreas B.; Stoffel, Martin; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Title:
Tomorrow's gonna suck. Today's stress anticipation predicts tomorrow's post-awakening cortisol increase
In:
Psychoneuroendocrinology, 106 (2019) , S. 38-46
DOI:
10.1016/j.psyneuen.2019.03.024
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-174748
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/17474/pdf/Kramer_2019_tomorrows_gonna_suck_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Stress; Psychophysiologie; Prognose; Wirkung; Tagesablauf; Bewältigung; Psychische Vorgänge; Junger Erwachsener; Messung; Schlaf; Dauer; Neuropsychologie
Abstract (english):
The cortisol awakening response (a rapid rise in cortisol concentration shortly after awakening) is hypothesized to prepare the organism to cope with upcoming demands, suggesting a key role for anticipatory stress in its regulation. Yet, no thorough test of this hypothesis incorporating temporal dynamics of the underlying processes has been conducted so far. To address this gap in the literature, the present study investigated the effects of anticipated stress for the next day (assessed in the evening) on an estimate of the cortisol awakening response (assessed in the following morning). In an ambulatory assessment paradigm, 42 participants (69% female; mean age = 22.8, range = 18-30 years) completed 5 consecutive days of assessments in their daily lives, collecting saliva samples at awakening and 30 minutes later. Using hierarchical linear modeling, associations with anticipatory stress were examined separately on the within- and between-person level. In line with our expectations, anticipatory stress predicted the post-awakening cortisol increase on the within-person level, implying an elevated cortisol rise on days for which more stress than usual had been anticipated. In contrast, on the between-person level higher average anticipatory stress did not predict an increased cortisol rise. Taken together, the findings confirm a key role of anticipatory stress in the regulation of the cortisol awakening response on the within-person level. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Monitoring des Beitrags der Psychologie zur interdisziplinären Bildungsforschung. Szientometrische […]
Krampen, Günter; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Schweizerischen Zeitschrift für Bildungswissenschaften | 2019
39129 Endnote
Author(s):
Krampen, Günter; Hasselhorn, Marcus
Title:
Monitoring des Beitrags der Psychologie zur interdisziplinären Bildungsforschung. Szientometrische Analysen zur Forschung aus dem deutschsprachigen im Vergleich zum angloamerikanischen Bereich
In:
Schweizerischen Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 41 (2019) 1, S. 13-36
DOI:
10.24452/sjer.41.1.4
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-177353
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-177353
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Psychologie; Wissenschaftsdisziplin; Veröffentlichung; Bildungsforschung; Empirische Forschung; Datenbank; Recherche; Bibliometrie; Internationaler Vergleich
Abstract:
In einer disziplinspezifischen Perspektive wird szientometrisch dem Beitrag psychologischer Fachpublikationen zur Bildungsforschung nachgegangen. Notwendig ist diese Einschränkung, da die Entwicklung der Publikationszahlen zur psychologischen Bildungsforschung insgesamt und zur Teilmenge der empirischen Bildungsforschung aus dem deutschsprachigen Bereich mit denen angloamerikanischer Publikationen verglichen werden. Dazu sind Angaben zur AutorInnen-Affiliation notwendig, die in vielen Fachdatenbanken nicht oder nur selektiv, in denen für die Psycho- logie (PSYNDEX, PsycINFO) jedoch durchgängig vorhanden sind. Die Befunde beschreiben die Entwicklung des psychologischen Publikationsaufkommens zur Bildungsforschung und zu der Teilmenge der empirischen Bildungsforschung (a) im deutschsprachigen und (b) angloamerikanischen Bereich sowie (c) deren Vergleiche. Abgebildet wird das Publikationsaufkommen von 1945 bis 2014 und in Feinanalysen von 1980 bis 2014. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Mindfulness and PMR as standardized session-introduction in individual therapy. A randomized […]
Mander, Johannes; Blanck, Paul; Neubauer, Andreas B.; Kröger, Paula; Flückiger, Christoph; […]
Journal Article
| In: Journal of Clinical Psychology | 2019
38702 Endnote
Author(s):
Mander, Johannes; Blanck, Paul; Neubauer, Andreas B.; Kröger, Paula; Flückiger, Christoph; Lutz, Wolfgang; Barnow, Sven; Bents, Hinrich; Heidenreich, Thomas
Title:
Mindfulness and PMR as standardized session-introduction in individual therapy. A randomized controlled trial
In:
Journal of Clinical Psychology, 75 (2019) 1, S. 21-45
DOI:
10.1002/jclp.22695
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191507
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19150/pdf/jclp_2019_1_Mander_et_al_Mindfulness_and_progressive_muscle_relaxation_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Psychisch Kranker; Angst; Depression; Aufmerksamkeit; Training; Psychotherapie; Klinische Psychologie; Intervention; Qualität; Wirkung; Vergleich
Abstract (english):
Objective: There is scarce research on the effects of mindfulness in individual therapy. As many practitioners integrate mindfulness exercises into individual therapy, empirical evidence is of high clinical relevance. Method: We investigated the effects of a session‐introducing intervention with mindfulness elements (SIIME) in a randomized, controlled design. The effects of SIIME on therapeutic alliance and symptomatic outcome were compared with progressive muscle relaxation (PMR) and treatment‐as‐usual (TAU) control conditions. The sample comprised 162 patients with anxiety and depression. Results: Multilevel modeling revealed a significant symptom reduction and significant increase of alliance over the course of therapy. There were no significant time-condition interactions on outcome and alliance, indicating the comparable efficiency of all three treatment conditions. Conclusions: We found no advantage of SIIME versus PMR and TAU. Add‐on mindfulness might not improve individual therapy related to alliance and outcome. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
60 Jahre Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen. Meilensteine einer internationalen, […]
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Report Psychologie | 2019
39660 Endnote
Author(s):
Brücher-Albers, Carola; Hasselhorn, Marcus
Title:
60 Jahre Föderation Deutscher Psychologenvereinigungen. Meilensteine einer internationalen, europäischen und nationalen Interessenvertretung
In:
Report Psychologie, 44 (2019) 11/12, S. 30-32
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-189629
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18962/pdf/Bruecher-Albers_Hasselhorn_2019_60_Jahre_Foederation_A.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Zeitungsartikel
Language:
Deutsch
Keywords:
Psychologie; Psychologe; Berufsverband; Vereinigung; Interessengemeinschaft; Struktur; Wirksamkeit; Deutschland; Europa; Welt
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Effects of implicit fear of failure on cognitive processing. A diffusion model analysis
Lerche, Veronika; Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas
Journal Article
| In: Motivation and emotion | 2018
38308 Endnote
Author(s):
Lerche, Veronika; Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas
Title:
Effects of implicit fear of failure on cognitive processing. A diffusion model analysis
In:
Motivation and emotion, 42 (2018) 3, S. 396-402
DOI:
10.1007/s11031-018-9691-5
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-160811
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-160811
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Kognitive Prozesse; Angst; Misserfolg; Wirkung; Frustration; Leistung; Motiv <Psy>; Experimentelle Untersuchung; Feedback; Beeinflussung; Modellbildung; Statistische Methode; Analyse; Experimentelle Psychologie
Abstract (english):
Whereas previous studies suggest that individuals with high implicit fear of failure (FF) perform worse on various indicators of general performance, the underlying mechanisms of this effect have not yet been understood. In our experimental study, 280 participants worked on a binary color discrimination task. Half of the participants were frustrated by means of negative performance feedback, while the control group received mainly positive feedback. We employed a diffusion model analysis (Ratcliff in Psychol Rev 85(2):59-108, 1978) to disentangle the different components involved in the execution of the task. Results revealed that participants in the frustration condition adopted more conservative decision settings (threshold separation parameter of the diffusion model). Besides, high implicit FF was related to slow information accumulation (drift), and this relation was stronger in the frustration condition. Participants with higher FF further showed reduced learning rates during the task. Task related intrusive thoughts are discussed as mechanism for reduced performance of high FF individuals. We conclude that diffusion model analyses can contribute to a better understanding of the mechanisms underlying the effects of psychological motives. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
An integrated model of academic self-concept development. Academic self-concept, grades, test […]
Marsh, Herbert W.; Pekrun, Reinhard; Murayama, Kou; Arens, A. Katrin; Parker, Philipp D.; […]
Journal Article
| In: Developmental Psychology | 2018
38238 Endnote
Author(s):
Marsh, Herbert W.; Pekrun, Reinhard; Murayama, Kou; Arens, A. Katrin; Parker, Philipp D.; Guo, Jiesi; Dicke, Theresa
Title:
An integrated model of academic self-concept development. Academic self-concept, grades, test scores, and tracking over six years
In:
Developmental Psychology, 54 (2018) , S. 263-280
DOI:
10.1037/dev0000393
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-156147
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-156147
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Selbstkonzept; Modell; Theorie; Entwicklungspsychologie; Mathematikunterricht; Schülerleistung; Schulnoten; Leistungstest; Primarbereich; Sekundarbereich; Mehrebenenanalyse; Längsschnittuntersuchung; Bayern
Abstract:
Our newly proposed integrated academic self-concept model integrates 3 major theories of academic self-concept formation and developmental perspectives into a unified conceptual and methodological framework. Relations among math self-concept (MSC), school grades, test scores, and school-level contextual effects over 6 years, from the end of primary school through the first 5 years of secondary school (a representative sample of 3,370 German students, 42 secondary schools, 50% male, M age at grade 5 = 11.75) support the (1) internal/external frame of reference model: Math school grades had positive effects on MSC, but the effects of German grades were negative; (2) reciprocal effects (longitudinal panel) model: MSC was predictive of and predicted by math test scores and school grades; (3) big-fish-little-pond effect: The effects on MSC were negative for school-average achievement based on 4 indicators (primary school grades in math and German, school-track prior to the start of secondary school, math test scores in the first year of secondary school). Results for all 3 theoretical models were consistent across the 5 secondary school years: This supports the prediction of developmental equilibrium. This integration highlights the robustness of support over the potentially volatile early to middle adolescent period; the interconnectedness and complementarity of 3 ASC models; their counterbalancing strengths and weaknesses; and new theoretical, developmental, and substantive implications at their intersections. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Exploring need dynamics within and across days in everyday life. A three-level analysis
Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Journal Article
| In: Journal of Research in Personality | 2018
38688 Endnote
Author(s):
Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas; Ditzen, Beate
Title:
Exploring need dynamics within and across days in everyday life. A three-level analysis
In:
Journal of Research in Personality, 77 (2018) , S. 101-112
DOI:
10.1016/j.jrp.2018.10.001
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-167961
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/16796/pdf/Neubauer_2018_Exploring_need_dynamics_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Psychologie; Bedürfnis; Autonomie; Kompetenz; Beziehung; Motivation; Entwicklung; Alltag; Student; Befragung; Smartphone; Messverfahren; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung
Abstract (english):
People experience frustration of their basic psychological needs (autonomy, competence, relatedness) in daily life, but does this frustration trigger motivation to restore this need and, in turn, to attain need satisfaction? The present study explored the temporal dynamics of need dissatisfaction, motivation, and satisfaction in an ecological momentary assessment (N=58; ten daily assessments of need satisfaction, dissatisfaction and motivation for five days). While need dissatisfaction did not predict need motivation overall, need motivation predicted need satisfaction within a day for competence, and across days for relatedness. Potential explanations for this pattern of results are discussed. Findings emphasize the importance of specifying the time frame over which dynamic effects evolve and acknowledging differences between the needs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Wie Kinder zwischen vier und acht Jahren lernen. Psychologische Erkenntnisse und Konsequenzen für […]
Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus
Monograph
| Stuttgart: Kohlhammer | 2017
37100 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus
Title:
Wie Kinder zwischen vier und acht Jahren lernen. Psychologische Erkenntnisse und Konsequenzen für die Praxis
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2017 (Lehren und Lernen)
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Kindergarten; Übergang; Grundschule; Lesenlernen; Schreibenlernen; Rechnen; Unterrichtsmethode; Lernschwierigkeit; Risikokind; Lernstörung; Förderung; Lesekompetenz; Schreibkompetenz; Mathematische Kompetenz; Lernerfolg; Kind; Vorschulalter; Grundschulalter; Lernen; Lernpsychologie; Aufmerksamkeit; Arbeitsgedächtnis; Lernvoraussetzungen; Intelligenz; Lernstrategie; Selbstkonzept; Selbstregulation; Lernmotivation; Kognitive Entwicklung; Belohnungsaufschub; Leistungsmotivation; Lernforschung
Abstract:
Die Lernfortschritte von Kindern im vorschulischen und frühen Schulalter sind enorm und wegweisend für den weiteren Bildungsverlauf. Daher wird dem Lernen in diesem Altersbereich seit einigen Jahren vermehrt Aufmerksamkeit zuteil. [...] [D]as Buch [...] nimmt primär eine pädagogisch-psychologische Perspektive ein. Für den Lernerfolg wesentliche individuelle Lernvoraussetzungen und Lernumgebungen werden genauso erläutert wie interindividuelle Unterschiede und Schwierigkeiten im Lernprozess. Das Buch informiert zudem über die zentralen Entwicklungsschritte beim Erlernen des Lesens, Schreibens und Rechnens, greift unterschiedliche Förderansätze auf und versucht dabei immer, die Leserinnen und Leser selbst als Lernende einzubeziehen. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Monograph
| Stuttgart: Kohlhammer | 2017
37101 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Title:
Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2017 (Standards Psychologie)
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Metakognition; Lernschwierigkeit; Unterricht; Qualität; Unterrichtsmethode; Entdeckendes Lernen; Problemorientierter Unterricht; Kooperatives Lernen; Schulanfang; Schulreife; Klassenführung; Schülerleistung; Lernvoraussetzungen; Junge; Mädchen; Förderung; Pädagogische Psychologie; Lernen; Lehren; Wissenserwerb; Verhaltensänderung; Lernerfolg; Informationsverarbeitung; Vorwissen; Aufmerksamkeit; Arbeitsgedächtnis; Selbstregulation; Selbstkonzept; Kompetenz; Wissenstransfer; Hochbegabung; Lernstrategie; Lernmotivation; Unterrichtsmedien; Theorie; Empirische Forschung; Lehrbuch
Abstract:
Wie lernen Menschen und wie kann man ihnen dabei helfen? In diesem Lehrbuch werden Theorien und sie stützende empirische Befunde dargestellt, auf deren Grundlage erfolgreiches Lernen und Lehren möglich ist. Dabei geht es um die allgemeinen und individuellen Voraussetzungen erfolgreichen Lernens und Lehrens sowie um die besonderen Herausforderungen, die aus der Unterschiedlichkeit der Lernenden resultieren. Für die vorliegende 4. Auflage wurde das Werk vollständig durchgesehen und aktualisiert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern. Forschungsergebnisse […]
Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.)
Compilation Book
| Stuttgart: Kohlhammer | 2017
36809 Endnote
Editor(s)
Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas
Title:
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern. Forschungsergebnisse des Frankfurter IDeA-Zentrums
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2017
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Adaptiver Unterricht; Selbstregulation; Soziale Kompetenz; Jugendlicher; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Professionalisierung; Kindertagesstätte; Grundschullehrer; Überzeugung; Erzieher; Bildungsforschung; Wissen; Nutzung; Forschungsstätte; Forschungsprojekt; Empirische Forschung; Deutschland; Kind; Entwicklungspsychologie; Risikokind; Entwicklungsstörung; Psychodiagnostik; Migrationshintergrund; Sozioökonomische Lage; Armut; Eltern; Familie; Lernstörung; Legasthenie; Hirnforschung; Kognitive Entwicklung; Arbeitsgedächtnis; Soziales Verhalten; Bindung; Spracherwerb; Deutsch als Zweitsprache; Mathematisches Denken; Lesen; Rechnen; Einflussfaktor; Selbstkonzept; Individuelle Förderung; Prävention; Verhaltensauffälligkeit; Vorschulalter; Grundschulalter; Leseförderung; Grundschule; Computerunterstütztes Lernen
Abstract:
Wie können Kinder in ihrer Entwicklung wirkungsvoll gefördert werden? Welche Faktoren beeinflussen den Bildungserfolg von Kindern? Wie gehen pädagogische Fachkräfte mit der wachsenden Heterogenität in den Kindertageseinrichtungen und Schulen um? Mit Fragen dieser Art beschäftigen sich seit 2008 die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler des Frankfurter IDeA-Zentrums. IDeA steht für Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk. Das besondere Augenmerk gilt der individuellen Entwicklung von Kindern mit bildungsrelevanten Risiken in den ersten zwölf Lebensjahren. Betrachtet werden kognitive Beeinträchtigungen, wie etwa Lernstörungen, oder soziale Risikolagen, wie z. B. eine nichtdeutsche Muttersprache, in verschiedenen Bildungskontexten. Im vorliegenden Band wird eine Zwischenbilanz nach sechs Jahren intensiver Forschung am IDeA-Zentrum gezogen. Viele der hier berichteten Erkenntnisse lassen sich unmittelbar mit aktuellen bildungspolitischen Diskussionen und mit Neuerungen der Bildungspraxis verknüpfen. Nicht immer stützen dabei die empirischen Evidenzen die tradierten pädagogischen Vorgehensweisen. Anhand der Ergebnisse der wichtigsten Forschungsprojekte aus dem IDeA-Zentrum werden die Entwicklungsverläufe von Kindern nachgezeichnet, die verschiedenen bildungsrelevanten Risiken ausgesetzt waren. Zudem werden Förderansätze vorgestellt, die in Kenntnis solcher Risiken die Kinder gezielt in ihren Lernprozessen unterstützen. Weiterhin kommen die professionellen Fachkräfte in den Blick, die in ihrem Berufsalltag die besondere Herausforderung zu bewältigen haben, Kinder in heterogen zusammengesetzten Gruppen in Krippen, Kindergärten und Grundschulen entsprechend ihrer individuellen Bedürfnisse und Lernausgangslagen optimal zu unterstützen. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
...
20
>
Show all
(242)