Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Schuljahr 04")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
62
items matching your search terms.
Show all details
Zur Bedeutung der sozialen Herkunft für Geschlechterunterschiede im Bildungserfolg
Lühe, Josefine; Becker, Michael; Neumann, Marko; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation | 2017
37795 Endnote
Author(s):
Lühe, Josefine; Becker, Michael; Neumann, Marko; Maaz, Kai
Title:
Zur Bedeutung der sozialen Herkunft für Geschlechterunterschiede im Bildungserfolg
In:
Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 37 (2017) 4, S. 416-436
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-168560
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-168560
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungserfolg; Datenanalyse; Deutschland; Einflussfaktor; Empfehlung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschule; Grundschüler; Gymnasium; Leistungstest; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Regressionsanalyse; Schuljahr 04; Sekundäranalyse; Soziale Herkunft; Sozioökonomische Lage; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Übergang
Abstract:
Geschlechterunterschiede im Bildungserfolg werden vielfach berichtet. Obwohl es Hinweise darauf gibt, dass sich diese nicht unabhängig von der sozialen Herkunft vollziehen, wurde eine Wechselwirkung in quantitativen Arbeiten bisher nur unzureichend untersucht. Anhand einer repräsentativen Stichprobe für Viertklässler in Deutschland (N=5240) wird analysiert, ob die Wirkung der Geschlechtszugehörigkeit auf den Bildungserfolg durch den sozioökonomischen Status (SES) moderiert wird. Es zeigt sich, dass der Einfluss der Geschlechtszugehörigkeit zu diesem frühen Zeitpunkt in der Bildungsbiografie in der Mathematikleistung und -note sowie - etwas weniger deutlich - in der Gymnasialempfehlung mit dem SES variiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Gender differences have frequently been reported for educational outcomes. Despite indications that these differences do not occur independently from social background, the recicprocity of effects has so far inadequately been addressed in quantitative research. Drawing on a representative sample of fourth graders in Germany (N=5240), the study investigates whether gender effects on educational outcomes are moderated by socioeconomic status (SES). According to the findings, the influence of gender varies with the SES in maths achievement and maths grade as well as in the teacher's recommendation for the academic track at this early point in the children's biography. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Türkisch-deutsch bilinguale Interaktion beim Peer-Learning in der Grundschule. Selbstberichtete […]
Schastak, Martin; Reitenbach, Valentina; Rauch, Dominique; Decristan, Jasmin
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2017
37176 Endnote
Author(s):
Schastak, Martin; Reitenbach, Valentina; Rauch, Dominique; Decristan, Jasmin
Title:
Türkisch-deutsch bilinguale Interaktion beim Peer-Learning in der Grundschule. Selbstberichtete Gründe für die Annahme oder Ablehnung bilingualer Interaktionsangebote
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2017) 2, S. 213-235
DOI:
10.1007/s11618-017-0735-5
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Grundschüler; Unterricht; Mehrsprachigkeit; Interaktion; Deutsch; Türkisch; Sprachgebrauch; Kommunikation; Lernmethode; Intervention; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Befragung; Qualitative Forschung; Inhaltsanalyse; Quasi-Experiment; Empirische Untersuchung; Hessen
Abstract:
Die Studie untersucht die selbstberichtete Annahme bzw. Ablehnung eines Angebots zur deutsch-türkisch bilingualen Interaktion während einer Peer-Learning-Intervention. Das Angebot zur bilingualen Interaktion wurde explizit durch einführende und wiederholte türkische Kommunikationsangebote der bilingualen Übungsleitung etabliert. Bei 37 türkisch-deutschsprachig bilingualen Grundschulkindern der dritten und vierten Klasse wurde die Annahme bzw. Ablehnung des Angebots zur bilingualen Interaktion während und am Ende der achtwöchigen Intervention erfragt. Die angegebenen Begründungen wurden mit der qualitativen Inhaltsanalyse kategorisiert. Zu beiden Erhebungszeitpunkten wurden deskriptiv mehr Annahmen als Ablehnungen des Angebots berichtet. Die berichteten Gründe bezogen sich vor allem auf das Individuum selbst, indem häufig mit individuellen sprachlichen und aufgabenbezogenen Kompetenzen sowie Emotionen und Einstellungen argumentiert wurde. Die Gesprächspartner spielten kaum eine Rolle und der Kontext (Interventionsstudie) war nur bei der Annahme des Angebots relevant. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This study analyses students' self-reported acceptance or rejection of offers for Turkish-German bilingual interactions within the context of a peer-learning intervention. Bilingual trainers explicitly provided repeated opportunities to communicate bilingually (e. g., they talked Turkish during the training). Bilingual speakers of Turkish and German (N = 37) in grades three and four were asked answered in the middle and at the end of an eight-week peer-learning intervention whether they used Turkish during the sessions. The students' reported reasons for their language choice were analyzed using content-analysis (Mayring, 2015). At both measurement points, students reported more acceptances of language offers than rejections. The given reasons referred primarily to the individuals themselves (e. g., their language competencies, task-solving competencies, emotions and attitudes). Peers and trainers played a minor role, while the context, an intervention study, was only an argument for acceptance of bilingual interactions, not for rejection. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Tägliche Schwankungen kognitiver Leistungsfähigkeit
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Book Chapter
| Aus: Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern: Forschungsergebnisse des Frankfurter IDeA-Zentrums | Stuttgart: Kohlhammer | 2017
36906 Endnote
Author(s):
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Title:
Tägliche Schwankungen kognitiver Leistungsfähigkeit
In:
Hartmann, Ulrike;Hasselhorn, Marcus;Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern: Forschungsergebnisse des Frankfurter IDeA-Zentrums, Stuttgart: Kohlhammer, 2017 , S. 175-189
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Forschungsprojekt; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland; Kind; Grundschulalter; Leistungsfähigkeit; Veränderung; Tagesablauf; Leistungsschwäche; Leistungssteigerung; Arbeitsgedächtnis; Kognitive Kompetenz; Aufgabe; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Informationsverarbeitung; Einflussfaktor; Stimmung; Motivation; Schlaf; Dauer
Abstract:
Dass Kinder bessere und schlechtere Tage in Bezug auf ihre kognitive Leistungsfähigkeit erleben, ist vielen Eltern und Lehrkräften aus dem Alltag bekannt. Trotzdem gibt es bis heute kaum Studien, die dieses Phänomen empirisch betrachten und das Ausmaß von Leistungsschwankungen, diesbezügliche individuelle Unterschiede sowie mögliche Einflussfaktoren im Schulkontext untersuchen. Dieses Ziel hat das IDeA-Projekt FLUX verfolgt, in dem tagtägliche Schwankungen der kognitiven Leistungsfähigkeit und potenzielle Einflussfaktoren, wie zum Beispiel Stimmung, Schlaf, Motivation und körperliche Aktivität, über vier Wochen im Alltag von Grundschülern mittels Smartphones und Bewegungsmessern untersucht wurden. Ausgewählte Befunde des Projekts werden in diesem Kapitel vorgestellt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Dimensional comparisons in students' perceptions of the learning environment
Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2016
35964 Endnote
Author(s):
Arens, A. Katrin; Möller, Jens
Title:
Dimensional comparisons in students' perceptions of the learning environment
In:
Learning and Instruction, 42 (2016) , S. 22-30
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2015.11.001
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-174772
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-174772
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Berlin; Deutschland; Deutschunterricht; Empirische Untersuchung; Grundschule; Leistungsmessung; Lernumgebung; Mathematikunterricht; Qualität; Schüler; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept; Strukturgleichungsmodell; Übergang; Wahrnehmung
Abstract (english):
This study aims to add empirical evidence to the generalized internal/external frames of reference (GI/E) model, according to which students' social and dimensional achievement comparisons might not only be related to students' self-concepts but also to perceptions of the learning environment. In a sample of N = 4926 German students, math and language achievements were measured along with two facets of students' perceptions of the learning environment, i.e., perceived instructional quality of math and language classes and perceived relations to math and language teachers. In the GI/E path model, achievement and perceptions of the learning environment were positively related within matching domains but negatively related or unrelated across non-matching domains. This pattern of relations indicates that social and dimensional achievement comparisons contribute to the formation of students' perceptions of the learning environment but the pattern of relations was stronger for math than for language achievement. Students' perceptions of instructional quality were more strongly related to achievement than perceptions of student-teacher relations. The findings were generalizable across same-aged elementary and secondary school students. The results are discussed regarding their implications for the proposed GI/E model and their importance for future research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
An examination of the process of acquiring visual word representations in dyslexic children
Bar-Kochva, Irit; Gilor, Orit; Breznitz, Zvia
Journal Article
| In: Journal for Educational Research Online | 2016
36143 Endnote
Author(s):
Bar-Kochva, Irit; Gilor, Orit; Breznitz, Zvia
Title:
An examination of the process of acquiring visual word representations in dyslexic children
In:
Journal for Educational Research Online, 8 (2016) 1, S. 7-25
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-120274
URL:
http://www.j-f-b.de/index.php/jero/article/view/619
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Experimentelle Untersuchung; Grundschüler; Israel; Kognitive Kompetenz; Legasthenie; Lesen; Lesetest; Phonologie; Schuljahr 02; Schuljahr 04; Visuelle Wahrnehmung; Wort
Abstract:
Kompetentes Lesen stützt sich auf die Fähigkeit, auf Wortrepräsentationen, d. h. die im Gedächtnis hergestellten Verbindungen zwischen der Orthographie eines Wortes, seiner Phonologie und seiner Bedeutung, zugreifen zu können. Ziel der vorliegenden Studie ist es, den Aneignungsprozess dieser Repräsentationen zu untersuchen. Die zentrale Hypothese ist dabei, dass Kinder mit Dyslexie Probleme haben, diese Repräsentationen aufzubauen und im Gedächtnis zu speichern, wobei angenommen werden kann, dass dies auf Grund einer Instabilität während des Prozesses der Wortdekodierung erfolgt. Die Leseleistung von Kindern mit Dyslexie wurde dafür verglichen mit der Leistung von Leserinnen und Lesern gleichen Alters sowie mit Leserinnen und Lesern, die auf demselben Niveau lesen (n = 20 pro Gruppe). Getestet wurde die Hypothese, indem den Leserinnen und Leser mehrmals dieselben Zielwörter vorgelegt wurden, welche in Wortlisten und sinnvolle Texte eingebettet waren. Dabei handelte es sich um Worte, bei denen die Kinder mit Dyslexie in einem Pre-Test Leseschwierigkeiten hatten, die jedoch Teil ihres gesprochenen Vokabulars waren. Analysiert wurden die Ergebnisse der jeweiligen Konfrontationen mit einem Zielwort. Die Befunde zeigen für Kinder mit Dyslexie auch bei einer wiederholten Auseinandersetzung mit denselben Zielworten geringere Genauigkeitsraten im Vergleich zu typischen Leserinnen und Lesern. Darüber hinaus ergeben sich bei den Kindern mit Dyslexie stärkere Schwankungen in der Art der Ergebnisse und mehr Inkonsistenzen, wenn es darum geht, dasselbe Ergebnis bei mehreren Konfrontationen mit demselben Zielwort wiederzugeben. Insofern stützen die Ergebnisse die Hypothese eines Defizits beim Aufbau und der Speicherung von Wortrepräsentationen während des Lesens bei Leserinnen und Leser mit Dyslexie und weisen auf eine Instabilität im Prozess des Dekodierens von Orthographie zu Phonologie hin. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Skilled reading relies on the ability to access word representations, conceptualized as connections established between a word's orthography, phonology and meaning in memory. This study set out to explore the process of acquisition of these representations. The central hypothesis was that dyslexic readers would present difficulties in forming and maintaining word representations in memory, presumably due to instability in processes of decoding. Their performance was compared to the performance of age-matched and reading-level-matched typical readers (n = 20 per group). The hypothesis was tested by repeatedly exposing the readers to the same target words embedded in word-lists and meaningful texts. The targets were words which the dyslexic participants had difficulty to read in a pre-test, while being part of their spoken vocabulary. The output of each encounter with a target word was analyzed. The results indicate reduced accuracy rates of dyslexic readers compared to typical readers, despite the repeated exposures to the same targets. In addition, dyslexic readers showed larger variability in types of output and higher rates of inconsistency in producing the same output across encounters with the same target. The results therefore uphold the hypothesis of a deficiency of dyslexic readers in forming and retaining word representations in reading, and point to instability in processes of decoding orthography to phonology. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Fluctuations in elementary school children's working memory performance in the school context
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2016
35728 Endnote
Author(s):
Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Title:
Fluctuations in elementary school children's working memory performance in the school context
In:
Journal of Educational Psychology, 108 (2016) 5, S. 722-739
DOI:
10.1037/edu0000076
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-169471
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-169471
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Grundschüler; Kognition; Kognitionspsychologie; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; Schulerfolg; Schülerleistung; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Smartphone; Veränderung; Wohlbefinden
Abstract:
Children experience good and bad days in their performance. Although this phenomenon is well-known to teachers, parents, and students it has not been investigated empirically. We examined whether children's working memory performance varies systematically from day to day and to which extent fluctuations at faster timescales (i.e., occasions, moments) contribute to daily WM fluctuations in the school context. In an ambulatory assessment study, Grade 3 and Grade 4 students (8 to 11 years old; N ! 110) completed WM tasks on smartphones 3 times a day in school and at home for 4 weeks. Results showed substantial within-person fluctuations in children's daily WM performance. Across task conditions, day-to-day, occasion-to-occasion, and moment-to-moment variability accounted for roughly the same extent of observed day-to-day variability with large individual differences in the amount of reliable fluctuations at the different timescales. Grade 3 students were more variable than were Grade 4 students at the faster timescales, more variable WM performance at all timescales was related to lower school achievement, and more day-to-day variability was associated with lower fluid intelligence. These findings build the foundation for research on the antecedents and consequences of children's fluctuating cognitive resources. Theories about cognitive development and learning should consider performance fluctuations across and within days to understand the processes underlying long-term changes. Educational practice may be informed by the substantial WM fluctuations at all timescales and adopt interventions that increase children's attentional focus and self-regulation. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The association of ADHD symptoms and reading acquisition during elementary school years
Ehm, Jan-Henning; Kerner auch Körner, Julia; Gawrilow, Caterina; Hasselhorn, Marcus; […]
Journal Article
| In: Developmental Psychology | 2016
36464 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Kerner auch Körner, Julia; Gawrilow, Caterina; Hasselhorn, Marcus; Schmiedek, Florian
Title:
The association of ADHD symptoms and reading acquisition during elementary school years
In:
Developmental Psychology, 52 (2016) 9, S. 1445-1456
DOI:
10.1037/dev0000186
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Baden-Württemberg; Deutschland; Grundschüler; Längsschnittuntersuchung; Lesefertigkeit; Lesen; Lesenlernen; Lesetest; Schülerleistung; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Schuljahr 03; Schuljahr 04
Abstract (english):
The present longitudinal study aimed to investigate the influence of ADHD symptoms on reading development in elementary schoolchildren. To this end, repeated assessments of ADHD symptoms (teacher ratings of inattention, hyperactivity, and impulsivity) and reading achievement (standardized tests of decoding speed and text comprehension) were examined in a sample comprising 2,014 elementary schoolchildren at the end of Grades 1, 2, 3, respectively, and in the middle of Grade 4. Latent change score models revealed that the level of ADHD symptoms was associated with lower levels and less growth in decoding speed and text comprehension. Furthermore, individual differences in changes in ADHD symptoms and reading performance were negatively associated. Together, these results indicate commonalities in the development of ADHD symptomatology and reading achievement throughout elementary school. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The interplay between sleep behavior and affect in elementary school children's daily life
Könen, Tanja; Dirk, Judith; Leonhardt, Anja; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Journal of Experimental Child Psychology | 2016
36279 Endnote
Author(s):
Könen, Tanja; Dirk, Judith; Leonhardt, Anja; Schmiedek, Florian
Title:
The interplay between sleep behavior and affect in elementary school children's daily life
In:
Journal of Experimental Child Psychology, 150 (2016) , S. 1-15
DOI:
10.1016/j.jecp.2016.04.003
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Alltag; Dauer; Deutschland; Emotionaler Zustand; Grundschulalter; Kind; Längsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Qualität; Schlaf; Schlafstörung; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Wohlbefinden
Abstract:
Recent reviews raised the idea of a bidirectional relation between sleep behavior and affect in adults, but little is known about this interplay in general and especially regarding children. In this micro-longitudinal study, the interplay of sleep and affect was captured directly in children's daily life context in and out of school through ambulatory assessment. For 31 consecutive days, 110 elementary school children (8-11 years old) provided information about their last night's sleep and reported their current affect at four daily occasions in school and at home on smartphones. A multilevel approach was used to analyze the relation between sleep and affect the next day (morning, noon, and afternoon) and the relation between evening affect and subsequent sleep. At the withinperson level, sleep quality was related to all observed facets of affect the next day and the strongest effects were found in the morning. The effect of sleep quality on positive affect was particularly pronounced for children who on average went to bed early and slept long. There were, however, no direct within-person effects of sleep quantity on affect. Furthermore, evening affect was related to subsequent sleep. The findings support the idea of a bidirectional relation between affect and sleep in children's daily life (including school). They suggest that good sleep provides a basis and resource for children's affective well-being the next day and demonstrate the importance of analyzing within-person variations of children's sleep. Micro-longitudinal findings can contribute to explain how macro-longitudinal relations between sleep and affect develop over time. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
How differentiated do children experience affect? An investigation of the within- and […]
Leonhardt, Anja; Könen, Tanja; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Psychological Assessment | 2016
35476 Endnote
Author(s):
Leonhardt, Anja; Könen, Tanja; Dirk, Judith; Schmiedek, Florian
Title:
How differentiated do children experience affect? An investigation of the within- and between-person structure of children's affect
In:
Psychological Assessment, 28 (2016) 5, S. 575-585
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Affekt; Befragung; Emotionale Kompetenz; Emotionaler Zustand; Faktorenanalyse; Grundschulalter; Kind; Kognitive Kompetenz; Modell; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Selbstreflexion; Selbstregulation; Stimmung; Vergleich
Abstract:
Research on the structure of children's affect is limited. It is possible that children's perception of their own affect might be less differentiated than that of adults. Support for the 2-factor model of positive and negative affect and the pleasure-arousal model suggests that children in middle childhood can distinguish positive and negative affect as well as valence and arousal. Whether children are able to differentiate further aspects of affect, as proposed by the 3-dimensional model of affect (good-bad mood, alertness-tiredness, calmness-tension), is an unresolved issue. The aim of our study was the comparison of these 3 affect models to establish how differentiated children experience their affect and which model best describes affect in children. We examined affect structures on the between- and within-person level, acknowledging that affect varies across time and that no valid interpretation of either level is feasible if both are confounded. For this purpose, 214 children (age 8 -11 years) answered affect items once a day for 5 consecutive days on smartphones. We tested all affect models by means of 2-level confirmatory factor analysis. Although all affect models had an acceptable fit, the 3-dimensional model best described affect in children on both the within- and between-person level. Thus, children in middle childhood can already describe affect in a differentiated way. Also, affect structures were similar on the within- and between-person level. We conclude that in order to acquire a thorough picture of children's affect, measures for children should include items of all 3 affect dimensions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Sprachkompetenz als Prädiktor mathematischer Kompetenzentwicklung von Kindern deutscher und […]
Paetsch, Jennifer; Radmann, Susanne; Felbrich, Anja; Lehmann, Rainer; Stanat, Petra
Journal Article
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2016
36493 Endnote
Author(s):
Paetsch, Jennifer; Radmann, Susanne; Felbrich, Anja; Lehmann, Rainer; Stanat, Petra
Title:
Sprachkompetenz als Prädiktor mathematischer Kompetenzentwicklung von Kindern deutscher und nicht-deutscher Familiensprache
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48 (2016) 1, S. 27-41
DOI:
10.1026/0049-8637/a000142
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-149892
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-149892
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Berlin; Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Kind; Kompetenzerwerb; Längsschnittuntersuchung; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Muttersprache; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sprachkompetenz
Abstract:
Das Ziel des vorliegenden Beitrages bestand darin, anhand der längsschnittlich angelegten Studie Erhebungen zum Lese- und Mathematikverständnis-Entwicklungen in den Jahrgangsstufen 4 bis 6 in Berlin (ELEMENT) den Einfluss von Lesekompetenz auf die Kompetenzentwicklung in Mathematik bei Schülerinnen und Schülern von der 4. bis zur 6. Jahrgangsstufe (N = 3 169) zu analysieren. Darüber hinaus wurde untersucht, ob Kinder nicht-deutscher Familiensprache unter Kontrolle des sozioökonomischen Status (SES) und der allgemeinen kognitiven Grundfähigkeiten geringere Lernzuwächse in Mathematik erzielen als Kinder deutscher Familiensprache. Der Entwicklungsverlauf der Mathematikkompetenz wurde dabei anhand eines Wachstumskurvenmodells analysiert. Erwartungskonform zeigte sich, dass die Lesekompetenz, auch unter Kontrolle des SES und der allgemeinen kognitiven Grundfähigkeiten, nicht nur signifikant mit der mathematischen Ausgangskompetenz zusammenhing, sondern darüber hinaus auch einen signifikanten Beitrag zur Vorhersage der mathematischen Lernzuwachsraten aller Schülerinnen und Schüler leistete. Obwohl die bestehenden Kompetenzunterschiede in Mathematik zwischen Kindern nicht-deutscher Familiensprache und deutscher Familiensprache größtenteils auf die Lesekompetenz zurückführbar waren, vergrößerten sich die Disparitäten zwischen Kindern deutscher und Kindern nicht-deutscher Familiensprache nicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The aim of the present study was to investigate whether reading comprehension predicts learning gains in mathematics from the fourth to the sixth grade. The study also examined whether second-language learners show smaller learning gains in mathematics than students whose first language is German when socioeconomic status and basic cognitive abilities are controlled for. Learning gains in mathematics (N = 3,169) were modeled using a latent growth model. The findings indicate that the reading comprehension of children predicts not only their mathematical competence in Grade 4, but also their learning gains in mathematics from Grades 4 to 6. Further analyses revealed that differences in mathematical competence between second-language learners and students whose first language is German disappear when controlling for reading comprehension. However, no differences were found in mathematical learning gains between second-language learners and students whose first language is German. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
3
4
5
...
7
>
Show all
(62)