Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Search results in the DIPF database of publications


your request:

(Schlagwörter: SOZIOOEKONOMISCHE_LAGE )


results per page

 

1-78 of 78
 
Schmid, Christine; Trendtel, Matthias; Bruneforth, Michael; Hartig, Johannes:
Effectiveness of a governmental action to improve Austrian primary schools
In: School Effectiveness and School Improvement, (2019) , online first
Tetzner, Julia; Becker, Michael:
Why are you so optimistic? Effects of sociodemographic factors, individual experiences and peer characteristics on optimism in early adolescents
In: Journal of Personality, 87 (2019) 3 , 661-675
Dumont, Hanna; Klinge, Denise; Maaz, Kai:
The many (subtle) ways parents game the system
In: Sociology of Education, 92 (2019) 2 , 199-228
Berendes, Karin; Becker, Michael; Jacoby, Johann; Flunger, Barbara; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich:
Individuelle Entwicklungsverläufe beim Lesen
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50 (2018) 4 , 192-208
Becker, Michael; McElvany, Nele:
The interplay of gender and social background
In: British Journal of Educational Psychology, 88 (2018) 4 , 529-549
Jude, Nina; Kuger, Susanne:
Questionnaire development and design for international large-scale asessments (ILSAs)
Washington, DC : National Academy of Education (2018)
Hertel, Silke; Jude, Nina:
Was können wir aus der Elternperspektive lernen?
In: Klasse leiten, (2018) 2 , 34-36
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Leseentwicklung in der Kindheit
In: Kindheit und Entwicklung, 27 (2018) 1 , 5-13
Tetzner, Julia; Kliegl, Reinhold; Krahé, Barbara; Busching, Robert; Esser, Günter:
Developmental problems in adolescence
In: Journal of Applied Developmental Psychology, 53 (2017) , 40-53
Lühe, Josefine; Becker, Michael; Neumann, Marko; Maaz, Kai:
Zur Bedeutung der sozialen Herkunft für Geschlechterunterschiede im Bildungserfolg
In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 37 (2017) 4 , 416-436
Lühe, Josefine; Becker, Michael; Neumann, Marko; Maaz, Kai:
Geschlechtsspezifische Leistungsunterschiede in Abhängigkeit der sozialen Herkunft
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2017) 3 , 499-519
Nagy, Gabriel; Retelsdorf, Jan; Goldhammer, Frank; Schiepe-Tiska, Anja; Lüdtke, Oliver:
Veränderungen der Lesekompetenz von der 9. zur 10. Klasse
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 33 (2017) , 177-203
Lengfeld, Holger; Ordemann, Jessica:
Der Fall der Abstiegsangst, oder: Die mittlere Mittelschicht als sensibles Zentrum der Gesellschaft
In: Zeitschrift für Soziologie, 46 (2017) 3 , 167-184
Maaz, Kai; Schulz, Stefan; Ordemann, Jessica; Jäger-Biela, Daniela; Kühne, Stefan:
Bildung in Niedersachsen 2017 im Spiegel der nationalen Bildungsberichterstattung
Hannover : Niedersächsisches Kultusministerium (2017) , 28
Weishaupt, Horst:
Arme Kinder in der Grundschule
In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 22 (2017) 5 , 132-135
Köller, Olaf; Maaz, Kai:
Soziale Disparitäten bei Abiturleistungen
In: Eckert, Thomas;Gniewosz, Burkhard (Hrsg.): Bildungsgerechtigkeit Wiesbaden : Springer VS (2017) , 153-166
Weinhardt, Michael; Meyermann, Alexia; Liebig, Stefan; Schupp, Jürgen:
The Linked Employer-Employee study of the Socio-Economic Panel (SOEP-LEE)
In: Journal of Economics and Statistics, 237 (2017) 5 , 247-467
Arens, A. Katrin; Marsh, Herbert W.; Pekrun, Reinhard; Lichtenfeld, Stephanie; Murayama, Kou; Vom Hofe, Rudolf:
Math self-concept, grades, and achievement test scores
In: Journal of Educational Psychology, 109 (2017) 5 , 621-634
Hartmann, Ulrike (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Gold, Andreas (Hrsg.):
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 513
Moroni, Sandra; Dumont, Hanna; Trautwein, Ulrich:
Typen elterlicher Hausaufgabenhilfe und ihr Zusammenhang mit der familialen Sozialisation
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48 (2016) 3 , 111-128
Weishaupt, Horst:
Schulen in schwieriger Lage und Schulfinanzierung
In: Die Deutsche Schule, 108 (2016) 4 , 354-369
Schmid, Christine; Paasch, Daniel; Katstaller, Michaela:
Kompositionseffekte bei der Notenvergabe in Mathematik auf der 4. Schulstufe der österreichischen Volksschule
In: Zeitschrift für Bildungsforschung, 6 (2016) 3 , 265-283
Watermann, Rainer; Maaz, Kai; Bayer, Sonja; Roczen, Nina:
Social background
In: Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning Cham : Springer (2016) , 117-145
Abubakar, Amina; He, Jia:
The association between parental support and mental health outcomes among adolescents in 17 countries
In: International Psychological Bulletin, (2016) 20 , 18-22
Kühne, Stefan:
Zwischen Bildungsexpansion und -integration
In: SchulVerwaltung. Ausgabe Bayern, 39 (2016) 9 , 242-244
Kühne, Stefan:
Zwischen Bildungsexpansion und -integration
In: SchulVerwaltung. Ausgabe Niedersachsen, 27 (2016) 9 , 228-230
Kühne, Stefan:
Zwischen Bildungsexpansion und - integration
In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 21 (2016) 9 , 228-230
Sauerwein, Markus; Theis, Desiree; Fischer, Natalie:
How youths' profiles of extracurricular and leisure activity affect their social development
In: International Journal for Research on Extended Education, 4 (2016) 1 , 103-124
Westphal, Andrea; Becker, Michael; Vock, Miriam; Maaz, Kai; Neumann, Marko; McElvany, Nele:
The link between teacher-assigned grades and classroom socioeconomic composition
In: Contemporary Educational Psychology, 46 (2016) , 218-227
Maaz, Kai; Böse, Susanne; Neumann, Marko:
BONUS-Studie
Berlin : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2016)
Baethge, Martin; Maaz, Kai; Seeber, Susan; Jäger, Daniela Julia; Kühne, Stefan; Lenz, Beatrice; Michaelis, Christian; Wieck, Markus; Wurster, Sebastian:
Ländermonitor berufliche Bildung 2015
Gütersloh : Bertelsmann Stiftung (2016) , 350
Stäbler, Franziska; Lambrecht, Jennifer; Dumont, Hanna; Maaz, Kai:
Lernumgebung inklusive Grundschule - Strukturelle Gemeinsamkeiten und Unterschiede der PING-Schulen
Ludwigsfelde-Struveshof : Landesinstitut für Schule und Medien Berlin-Brandenburg (LISUM), Universität Potsdam, Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) (2015) , 69-86
Baethge, Martin; Seeber, Susann; Maaz, Kai:
Ländermonitor berufliche Bildung 2015
Gütersloh : Bertelsmann Stiftung (2015) , 1-36
Vieluf, Svenja; Hochweber, Jan; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike:
Who has a good relationship with the teachers?
In: Oxford Review of Education, 41 (2015) 1 , 3-25
Tillmann, Kristina; Weishaupt, Horst:
Ansätze bedarfsorientierter Ressourcenausstattung von sozial belasteten Schulen in Deutschland
In: Zeitschrift für Bildungsverwaltung, 31 (2015) 2 , 5-26
Ditton, Hartmut; Maaz, Kai:
Sozioökonomischer Status und soziale Ungleichheit
In: Reinders, Heinz; Ditton, Hartmut; Gräsel, Cornelia; Gniewosz, Burkhard (Hrsg.): Empirische Bildungsforschung Wiesbaden : Springer VS (2015) , 229-244
Kemper, Thomas:
Bildungsdisparitäten von Schülern nach Staatsangehörigkeit und Migrationshintergrund
Münster : Waxmann (2015) , 371
Kigel, Rebecca M.; McElvany, Nele; Becker, Michael:
Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation
In: Learning and Instruction, 35 (2015) 1 , 73-84
Döbert, Hans; Kopp, Botho von; Weishaupt, Horst:
Innovative Ansätze der Lehrerbildung im Ausland und Anregungen für die deutsche Diskussion
In: Döbert, Hans; Kopp, Botho von;Weishaupt, Horst (Hrsg.): Innovative Ansätze der Lehrerbildung im Ausland Münster : Waxmann (2014) , 219-243
Schwarz, Alexandra; Weishaupt, Horst:
Veränderungen in der sozialen und ethnischen Zusammensetzung der Schülerschaft aus demografischer Perspektive
In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Sonderheft, 24 (2014) , 9-35
Roden, Ingo; Könen, Tanja; Bongard, Stephan; Frankenberg, Emily; Friedrich, Esther Kamala; Kreutz, Gunter:
Effects of music training on attention, processing speed and cognitive music abilities - Findings from a longitudinal study
In: Applied Cognitive Psychology, 28 (2014) 4 , 545-557
Rjosk, Camilla; Richter, Dirk; Hochweber, Jan; Lüdtke, Oliver; Klieme, Eckhard; Stanat, Petra:
Socioeconomic and language minority classroom composition and individual reading achievement
In: Learning and Instruction, 32 (2014) , 63-72
Duzy, Dagmar; Souvignier, Elmar; Ehm, Jan-Henning; Gold, Andreas:
Early decoding speed and later reading competencies in children with German as a second language
In: Child Indicators Research, 7 (2014) 4 , 787-804
Schulte, Klaudia; Hartig, Johannes; Pietsch, Marcus:
Der Sozialindex für Hamburger Schulen
In: Fickermann, Detlef; Maritzen, Norbert (Hrsg.): Grundlagen für eine daten- und theoriegestützte Schulentwicklung Münster : Waxmann (2014) , 67-80
Dumont, Hanna; Trautwein, Ulrich; Nagy, Gabriel; Nagengast, Benjamin:
Quality of parental homework involvement
In: Journal of Educational Psychology, 106 (2014) 1 , 144-161
Hochweber, Jan; Hosenfeld, Ingmar; Klieme, Eckhard:
Classroom composition, classroom management, and the relationship between student attributes and grades
In: Journal of Educational Psychology, 106 (2014) 1 , 289-300
Seeber, Susan; Wolter, Andrä; Döbert, Hans; Kerst, Christian; Becker-Stoll, Fabienne; Seitz, Cornelia:
Bildung
In: Rump, Jutta; Walter, Norbert (Hrsg.): Arbeitswelt 2030 Stuttgart : Schäffer-Poeschel (2013) , 93-121
Gebhardt, Markus; Rauch, Dominique; Mang, Julia; Sälzer, Christine; Stanat, Petra:
Mathematische Kompetenz von Schülerinnen und Schülern mit Zuwanderungshintergrund
In: Prenzel, Manfred; Sälzer, Christine; Klieme,Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.): PISA 2012 Münster : Waxmann (2013) , 275-308
Weiß, Manfred:
Schulleistungen an Privatschulen - Ergebnisse deutscher Vergleichsstudien
In: Gürlevik, Aydin;Palentien, Christian;Heyer, Robert (Hrsg.): Privatschulen versus staatliche Schulen Wiesbaden : Springer VS (2013) , 227-234
Kluczniok, Katharina; Lehrl, Simone; Kuger, Susanne; Roßbach, Hans-Günther:
Quality of the home learning environment during preschool age
In: European Early Childhood Education Research Journal, 21 (2013) 3 , 420-438
Hertel, Silke; Bruder, Simone; Jude, Nina; Steinert, Brigitte:
Elternberatung an Schulen im Sekundarbereich. Schulische Rahmenbedingungen, Beratungsangebote der Lehrkräfte und Nutzung von Beratung durch die Eltern
In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih., (2013) 59 , 40-62
Steinert, Brigitte; Hochweber, Jan; Hertel, Silke:
Lesekompetenz und Lesefreude von Schülerinnen und Schülern und bildungsstandardbezogene Kompetenzüberzeugungen und Lerngelegenheiten in Schule und Unterricht
In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih., 59 (2013) , 12-39
Schuchart, Claudia; Schneider, Kerstin; Weishaupt, Horst; Riedel, Andrea:
Welchen Einfluss hat die Wohnumgebung auf die Grundschulwahl von Eltern?
In: Empirische Pädagogik, 26 (2012) 4 , 504-534
Schwarz, Alexandra; Weishaupt, Horst:
Bildung als Mittel sozialen Aufstiegs?
Wuppertal : Bergische Universität Wuppertal (2012)
Schöllgen, Ina; Huxhold, Oliver; Schmiedek, Florian:
Emotions and physical health in the second half of life: Interindividual differences in age-related trajectories and dynamic associations according to socioeconomic status
In: Psychology and Aging, 27 (2012) , 338-352
Anders, Yvonne; Roßbach, Günter; Weinert, Sabine; Ebert, Susanne; Kuger, Susanne; Schmidt, Simone; von Maurice, Jutta:
Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills
In: Early Childhood Research Quarterly, 27 (2012) 2 , 231-244
Weiß, Manfred:
Bessere Qualität der Schulbildung durch Privatschulen?
In: Ullrich, Heiner; Strunck, Susanne (Hrsg.): Private Schulen in Deutschland Wiesbaden : Springer VS (2012) , 189-200
Züchner, Ivo; Arnoldt, Bettina:
Schulische und außerschulische Freizeit- und Bildungsaktivitäten
In: Fischer, Natalie; Holtappels, Heinz Günter; Klieme, Eckhard; Rauschenbach, Thomas; Züchner, Ivo (Hrsg.): Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen Weinheim : Juventa Verl. (2011) , 267-290
Züchner, Ivo:
Ganztagsschulen und Familienleben
In: Fischer, Natalie; Holtappels, Heinz Günter; Klieme, Echhard; Rauschenbach, Thomas; Stecher, Ludwig; Züchner, Ivo (Hrsg.): Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen Weinheim : Juventa Verl. (2011) , 291-311
Züchner, Ivo; Brümmer, Felix; Rollett, Wolfram:
Analysestrategien und Auswertungsmethoden
In: Fischer, Natalie; Holtappels, Heinz Günter; Klieme, Eckhard; Rauschenbach, T.; Stecher, Ludwig; Züchner, Ivo (Hrsg.): Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen Weinheim : Juventa Verl. (2011) , 330-341
Fischer, Natalie; Kuhn, Hans-Peter; Züchner, Ivo:
Entwicklung von Sozialverhalten in der Ganztagsschule
In: Fischer, Natalie; Holtappels, Heinz Günter; Klieme, Echhard; Rauschenbach, Thomas; Stecher, Ludwig; Züchner, Ivo (Hrsg.): Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen Weinheim : Juventa Verl. (2011) , 246-266
Döbert, Hans; Stanat, Petra:
Data in the domain of secondary school education
In: German Data Forum (RatSWD). (Hrsg.): Building on progress Opladen : Budrich (2011) , 859-876
Hertel, Silke; Jude, Nina; Naumann, Johannes:
Leseförderung im Elternhaus
In: Klieme, Eckhard; Artelt, Cordula; Hartig, Johannes; Jude, Nina; Köller, Olaf; Prenzel, Manfred; Schneider, Wolfgang; Stanat, Petra (Hrsg.): PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt Münster : Waxmann (2010) , 255-276
Riedel, Andrea; Schneider, Kerstin; Schuchart, Claudia; Weishaupt, Horst:
School choice in German primary schools
In: Journal for Educational Research Online, 2 (2010) 1 , 94-120
Mitter, Wolfgang:
Strukturdimensionen des Bildungswesens - funktionale Differenzierung versus soziale Ungleichheit.
In: Bildung und Erziehung, 62 (2009) 3 , S. 265-280
Groof, Jan de (Hrsg.); Füssel, Hans-Peter (Hrsg.); Lauwers, Gracienne (Hrsg.):
Inequality in education.
Nijmegen : Wolf Legal Publ. (2008) , VIII, 226 S.
Arbeitsgruppe Internationale Vergleichsstudie (Hrsg.):
Schulleistungen und Steuerung des Schulsystems im Bundesstaat.
Münster [u.a.] : Waxmann (2007) , 362 S.
Stecher, Ludwig:
Ganztagsschulen - erste Befunde, die hoffnungsvoll stimmen.
In: Schulverwaltung. Ausgabe Hessen, Rheinland-Pfalz und Saarland, 12 (2007) 7/8 , S. 220-222
Brauckmann, Stefan; Giedraitiene, Elvyra; Kiliuviene, Dalia:
Lithuania
In: Hörner, Wolfgang et al. (Ed.): The education systems of Europe Dordrecht : Springer (2007) , S. 451-469
Döbert, Hans:
Germany.
In: Hörner, Wolfgang et al. (Ed.): The education systems of Europe Dordrecht : Springer (2007) , S. 299-325
Schmidt-Braul, Ingo-Eric M.; Kopp, Botho von:
Georgia.
In: Hörner, Wolfgang et al. (Ed.): The education systems of Europe Dordrecht : Springer (2007) , S. 284-298
Sroka, Wendelin:
Belarus.
In: Hörner, Wolfgang et al. (Ed.): The education systems of Europe Dordrecht : Springer (2007) , S. 85-103
Schmidt-Braul, Ingo-Eric M.; Kopp, Botho von:
Armenia.
In: Hörner, Wolfgang et al. (Ed.): The education systems of Europe Dordrecht : Springer (2007) , S. 35-51
Lauterbach, Uwe (Hrsg.); Kopp, Botho von (Hrsg.):
Internationales Handbuch der Berufsbildung (IHBB).
Bielefeld : Bertelsmann (2006) , ca. 4600 S.
Klieme, Eckhard (Hrsg.); Leutner, Detlev (Hrsg.); Wirth, Joachim (Hrsg.):
Problemlösekompetenz von Schülerinnen und Schülern.
Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften (2005) , 198 S.
Kopp, Botho von:
Verhältnis von sozio-kulturellem Kontext und Qualität der Schule.
In: Döbert, Hans u.a. (Hrsg.): Vertiefender Vergleich ausgewählter PISA-Teilnahmestaaten. Berlin : BMBF (2003) , S. 246-258
Baumert, Jürgen (Hrsg.); Artelt, Cordula (Hrsg.); Klieme, Eckhard (Hrsg.); Neubrand, Michael (Hrsg.); Prenzel, Manfred (Hrsg.); Schiefele, Ulrich (Hrsg.); Schneider, Wolfgang (Hrsg.); Tillmann, Klaus-Jürgen (Hrsg.); Weiß, Manfred (Hrsg.):
PISA 2000 - Die Länder der Bundesrepublik Deutschland im Vergleich.
Opladen : Leske u. Budrich (2002) , 254 S.
Steinert, Brigitte:
Bildung und Regionalentwicklung in Griechenland.
Baden-Baden : Nomos Verl.-Ges. (1991) , 285 S.
 

Please note:
Only the marked records of a given site will be displayed or transferred.

Export the marked results of the current page

Fields:
 
Format:
 

alphabetical order by author/title

 
last modified Nov 11, 2016