-
-
Author(s): Heinen, Richard; Kerres, Michael; Scharnberg, Gianna; Blees, Ingo; Rittberger, Marc
Title: A federate reference structure in an open informational ecosystem
Published: Cardiff: Open Education Conference, 2015
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182432
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-182432
Publication Type: Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Language: Englisch
Keywords: Deutschland; Information; Informationsmanagement; Infrastruktur; Lernmittel; Metadaten; Open education; Standard
Abstract: It can be considered as one of the advantages that the production and distribution of learning materials is much easier in the digital world. The OER movement benefits from these possibilities. Whereas, publishing is one thing; the other is to maintain the material, to make it accessible and to implement methods for quality assurance - not only as the responsibility of one publisher but as a task for a whole educational system.
Repositories of OER (ROER) can help to fulfil these tasks, if they follow some given criteria (Atenas & Havemann, 2014).Yet unsolved and underestimated is the question how to enhance transparency between different ROERs (Conole & Alevizou, 2010). Or: ROERs are regarded as appropriate tools to foster (McGreal et. al., 2013) the awareness for OER (UNESCO, 2012). However ,this reflects only the perspective of publishers and not of an (inter)national educational system. If resources are open the different metadata created by authors, editors and users, or even aggregated automatically should be open as well and accessible from different places. Furthermore: collecting descriptions, peer-reviews, ratings and other metadata independent from the resource adds to quality assurance and transparency and to informational autonomy of the user.
So far we have described the main idea of an open ecosystem and the benefit of joining metadata created by different users. As a next step we suggest a federate system of OER reference systems to connect resources and metadata across ROERs.
The paper will describe a federate ecosystem for OER using the example of the German educational system ,where a variety of ROERs (Muuß-Merholz & Schaumburg, 2014) and reference platforms (Kühnlenz et. al., 2012) have been established over the past years. In order to develop this ecosystem not only metadata standards are necessary, but also open APIs to exchange information In conclusion, it is essential that all relevant stakeholders agree on one transparent policy that they develop collaboratively. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): StEG-Konsortium
Title: Ganztagsschule 2014/2015. Deskriptive Befunde einer bundesweiten Befragung
Published: Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2015
URL: http://projekt-steg.de/sites/default/files/StEG_Bundesbericht%202015_final_0.pdf
Publication Type: Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Forschungsbericht/Projektberichte/Schulrückmeldungen
Language: Deutsch
Keywords: Außerschulisches Lernen; Befragung; Bestandsaufnahme; Bildungsangebot; Bildungsbeteiligung; Deutschland; Finanzierung; Ganztagsschule; Grundschule; Gymnasium; Inklusion; Kooperation; Kosten; Offene Ganztagsschule; Personal; Region; Schulausstattung; Schulentwicklung; Schüler; Schulleiter; Schulleitung; Schulorganisation; Sekundarstufe I; Steuerung; Struktur; Vergleich; Vergleichsuntersuchung
Abstract: Der vorliegende Bericht bietet eine Übersicht über die Befunde der zweiten bundes-weiten Schulleitungsbefragung und liefert zunächst eine aktuelle Bestandsaufnahme über den Stand des Ausbaus von Ganztagsschulen und Schulen mit ganztägigen An-geboten in Deutschland im Jahr 2015. Daneben werden aber durch einen Trendver-gleich der Befragungsergebnisse von 2012 und 2015 zusätzlich Entwicklungstenden-zen über einen Zeitraum von drei Jahren sichtbar gemacht und diskutiert. Ein Trend-vergleich ermöglicht es auf Systemebene (Bundes- bzw. Landesebene), die Entwick-lung der Ganztagsschullandschaft zu betrachten, während die Entwicklung einzelner Schulen nicht nachgezeichnet werden kann. Die Stärke des Trendvergleichs liegt in der repräsentativen Darstellung der Ergebnisse auf Systemebene über die Zeit, wodurch politisches Handlungswissen zur Steuerung des Bildungssystems generiert wird (ähnlich wie in anderen Large-Scale-Assesments wie z.B. PISA). Ergänzend zu dem vorliegenden Bundesbericht erhalten die beteiligten Länder je-weils einen länderspezifischen Anhang, in dem die Ergebnisse auf Landesebene im Trendvergleich 2012/15 dargestellt werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Döbert, Hans; Egger, Marina; Isermann, Katrin; John, Magnus; Kann, Caroline; Pohl, Urte; Schneider, Björn; Siepke, Tim; Tegge, Dana
Title: Analyse kommunaler Bildungsberichte
In: Döbert, Hans; Weishaupt, Horst (Hrsg.): Bildungsmonitoring, Bildungsmanagement und Bildungssteuerung in Kommunen: Ein Handbuch, Münster: Waxmann, 2015 , S. 213-291
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Analyse; Auftragsforschung; Berufsausbildung; Bildungsbericht; Bildungsbeteiligung; Bildungsindikator; Bildungsmonitoring; Bildungspolitik; Bildungssystem; Darstellungsform; Daten; Deutschland; Differenzierung; Frühkindliche Bildung; Gemeinde <Kommune>; Hochschulbildung; Indikator; Informelles Lernen; Konzeption; Kooperation; Modell; Nichtformale Bildung; Nutzung; Programm; Region; Schulbildung; Sozialraum; Stadt; Statistik; Struktur; Übergang; Vernetzung; Weiterbildung; Ziel
Abstract: In diesem Kapitel werden die im BMBF-Programm "Lernen vor Ort" (LvO) entstandenen Bildungsberichte anhand ausgewählter Kriterien einer Analyse unterzogen. Dies geschieht mit dem Zweck, Standards, Anforderungen und Realisierungsoptionen bei der Erstellung kommunaler Bildungsberichte zu identifizieren. [...] In diesem Kapitel soll der Frage nachgegangen werden, was der Prozess der Erarbeitung der Bildungsberichte und die Berichte selbst an generalisierbaren und übertragbaren Erkenntnissen für die Konzipierung und Realisierung einer kommunalen Bildungsberichterstattung gebracht haben. Zu welchen Entwicklungen und verallgemeinerungsfähigen Erfahrungen hat das Spannungsverhältnis zwischen den (normativen) konzeptionellen Vorgaben des Konsortiums und den spezifischen kommunalen Bedingungen und Zielen in den beteiligten Kommunen geführt? Zur Beantwortung der Fragen [...] wurden die von 2009 bis 2012 entstandenen Bildungsberichte der Kommunen in LvO anhand verschiedener Kriterien analysiert. [...] Die Charakterisierung des jeweiligen Kriteriums sowie die entsprechenden Analyseergebnisse werden nun in den Abschnitten 1 bis 9 dargestellt. Die wichtigsten Befunde dieser Analysen werden in Abschnitt 10 zusammengefasst. Im abschließenden Abschnitt 11 werden auf dieser Grundlage sodann Kriterien für steuerungsrelevante kommunale Bildungsberichte abgeleitet. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Heinen, Richard; Kerres, Michael; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Title: Provisioning strong and weak OER: Requirements of open informational ecosystems
In: Open Education Consortium (Hrsg.): Proceedings of Open Education Global 2015: Innovation and Entrepreneurship, Banff, Canada, Concord; MA: Open Education Consortium, 2015 , S. 1-7
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182418
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-182418
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch
Keywords: Deutschland; Infrastruktur; Lehrer; Lehrmittel; Lernmittel; Netzwerk; Open Access; Open Education; Verzeichnis
Abstract: This paper argues for a federated OER reference infrastructure as an open ecosystem which offers the chance to align possible capacities of OER with various actors and practices in educational systems. A key challenge is how a reference infrastructure can help teachers to find or remix OER appropriate to their needs. Therefore, a federated reference infrastructure as an open ecosystem is described and strong and weak OER are outlined, which specifies the affordances of such a system. A federated and networked reference infrastructure in Germany is given as a use case. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Kemper, Thomas; Weishaupt, Horst
Title: Region und soziale Ungleichheit
In: Reinders, Heinz; Ditton, Hartmut; Gräsel, Cornelia; Gniewosz, Burkhard (Hrsg.): Empirische Bildungsforschung: Gegenstandsbereiche, Wiesbaden: Springer VS, 2015 , S. 245-257
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Allgemein bildende Schule; Auslese; Berufsausbildung; Bildung; Bildungsangebot; Bildungsbeteiligung; Bildungseinrichtung; Deutschland; Elementarbereich; Gymnasium; Milieu; Region; Schulform; Segregation; Soziale Schicht; Soziale Ungleichheit; Sozialstruktur; Weiterbildung
Abstract: Der Beitrag beschäftigt sich mit der Frage, welche Rolle die Region als soziale Ungleichheitsdimension für Bildungsprozesse spielt. Nicht nur soziale Gruppen, sondern auch Bildungseinrichtungen sind im Raum ungleich verteilt. Dadurch ergeben sich sozial selektive Angebots-Nachfragestrukturen, deren Auswirkungen auf die Bildungsbeteiligung näher nachgegangen wird. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Weishaupt, Horst
Title: Herausforderungen des demografischen Wandels für das Schulwesen
In: Bayerisches Landesamt für Statistik (Hrsg.): Statistik Tage 2015. Empirische Bildungsforschung: Datengrundlagen und Ergebnisse: Dokumentation zur Tagung am 23. und 24. Juli 2015, München: Bayerisches Landesamt für Statistik, 2015 , S. 79-93
Publication Type: Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Arbeitskräftebedarf; Berufsschule; Bevölkerungsentwicklung; Bildungschance; Bildungspolitik; Bildungsstatistik; Deutschland; Ländlicher Raum; Migrationshintergrund; Nachwuchsbedarf; Qualifizierung; Schülerzahl; Schulorganisation; Schulpolitik; Schulsystem; Struktur
Abstract: Der demografische [...] Wandel hat zunächst Auswirkungen auf die Schülerzahlen [und] damit das Schulangebot und erfordert schulstrukturelle und organisatorische Konsequenzen vor allem im ländlichen Raum. Dabei sind die beruflichen Schulen besonders zu beachten. Dann wirkt sich der demografische Wandel aber auch auf die migrationsspezifische und soziale Zusammensetzung der Schülerschaft aus: durch den wachsenden Anteil von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund bei einer insgesamt abnehmenden Schülerschaft besteht möglicherweise die Gefahr einer "Unterschichtung" der Schülerschaft und eine Tendenz [...] zur sozialen Entmischung der Schülerzusammensetzung zwischen den einzelnen Schulen in den Großstädten. Die größten Herausforderungen für das Schulwesen entstehen durch den demografischen Wandel in den kommenden Jahrzehnten [...] durch die aus dem Erwerbsleben ausscheidenden geburtenstarken Jahrgänge: der Ersatz- und Zusatzbedarf an Facharbeitern und Akademikern muss aus erheblich kleineren Geburtskohorten rekrutiert werden. Das Schulwesen muss alle Begabungspotentiale erschließen, damit kein Mangel an qualifizierten Arbeitskräften entsteht. Angesichts der Veränderungen in der Zusammensetzung der Schülerschaft ist dies eine besonders große Herausforderung. Auch für die Nachqualifizierung von älteren Jugendlichen und jungen Erwachsenen werden vor allem berufliche Schulen zusätzliche Aufgaben übernehmen müssen. Zielführende bildungspolitische Antworten auf die Auswirkungen des demografischen Wandels, um gleichwertige Bildungschancen und ein gesellschaftlich notwendiges Qualifikationsniveau zu sichern, sind nur möglich, wenn die genannten drei Aspekte gemeinsam berücksichtigt und in entsprechende schulpolitische Programme transformiert werden, die sich zwischen den Regionen jedoch stark unterscheiden müssen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Brose, Annette; Voelke, Manuel C.; Lövdén, Martin; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Title: Differences in the between-person and within-person structures of affect are a matter of degree
In: European Journal of Personality, 29 (2015) 1, S. 55-71
DOI: 10.1002/per.1961
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Englisch
Keywords: Affekt; Emotionaler Zustand; Interaktion; Junger Erwachsener; Messung; Messverfahren; Persönlichkeit; Stress; Struktur; Strukturgleichungsmodell; Test; Wohlbefinden; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract: This study tested whether the structure of affect observed on the basis of between-person (BP) differences is equivalent to the affect structures that organize the variability of affective states within persons (WP) over time. Further aims were to identify individual differences in the degree of divergence between the WP and BP structure and examine its association to dispositional and contextual variables (neuroticism, extraversion, well-being and stress). In 100 daily sessions, 101 younger adults rated their mood on the Positive and Negative Affect Schedule. Variability of five negative affect items across time was so low that they were excluded from the analyses. We thus worked with a modified negative affect subscale. WP affect structures diverged reliably from the BP structure, with individual differences in the degree of divergence. Differences in the WP structural characteristics and the degree of divergence could be predicted by well-being and stress. We conclude that BP and WP structures of affect are not equivalent and that BP and WP variation should be considered as distinct phenomena. It would be wrong, for example, to conceive of positive and negative affect as independent at the WP level, as suggested by BP findings. Yet, individual differences in WP structural characteristics are related to stable BP differences, and the degree to which individuals' affect structures diverge from the BP structure can provide important insights into intraindividual functioning. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
-
-
Author(s): Christoph, Gabriela; Goldhammer, Frank; Zylka, Johannes; Hartig, Johannes
Title: Adolescents' computer performance. The role of self-concept and motivational aspects
In: Computers & Education, 81 (2015) , S. 1-12
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Englisch
Keywords: Baden-Württemberg; Computer; Datenanalyse; Deutschland; Geschlecht; Informations- und Kommunikationstechnologie; Interesse; Jugendlicher; Kompetenz; Leistung; Motivation; Psychometrie; Sekundarbereich; Selbstkonzept; Soziales Handeln; Strukturgleichungsmodell; Wissen
Abstract: This study focuses on the correlational structure between adolescents' computer self-concept and different computer-related performance outcomes, following expectancy-value theory (e.g. Wigfield & Eccles, 2000). More specifically, computer interest and ICT-related social engagement were considered as mediators by which the link of computer self-concept and basic computer skills as well as theoretical computer knowledge should be established. Extending this research, the role of gender was additionally examined, testing the extent to which the proposed structural patterns are similar or dissimilar. Based on a sample of 445 German secondary school boys and girls, we applied latent mediation as well as group-based analysis. Results showed that computer self-concept plays a significant role in regard to ICT-related motivational characteristics and computer performance outcomes. As to basic computer skills, the self-concept to performance relation was mediated by computer interest but not by ICT-related social engagement. Regarding the computer self-concept to theoretical computer knowledge relation, only ICT-related social engagement (not computer interest) emerged as a significant mediator. Exploring the role of gender, a gender-specific rather than a gender-invariant model seems better applicable. Thus, mean-level differences as well as differences in the underlying correlational structure could be asserted. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Jansen, Malte; Scherer, Ronny; Schroeders, Ulrich
Title: Students' self-concept and self-efficacy in the sciences. Differential relations to antecedents and educational outcomes
In: Contemporary Educational Psychology, 41 (2015) , S. 13-24
DOI: 10.1016/j.cedpsych.2014.11.002
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Englisch
Keywords: Deutschland; Entdeckendes Lernen; Gymnasium; Kompetenz; Leistungsmessung; Motivation; Naturwissenschaftliche Bildung; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schüler; Schülerleistung; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Strukturgleichungsmodell; Überzeugung; Wirkung
Abstract: Self-concept and self-efficacy are two of the most important motivational predictors of educational outcomes. As most research has studied these constructs separately, little is known about their differential relations to peer ability, opportunities-to-learn in classrooms, and educational outcomes. We investigated these relations by applying (multilevel) structural equation modeling to the German PISA 2006 data set. We found a correlation of ρ = .57 between self-concept and self-efficacy in science, advocating distinguishable constructs. Furthermore, science self-concept was better predicted by the average peer achievement (Big-Fish-Little-Pond Effect), whereas science self-efficacy was more strongly affected by inquiry-based learning opportunities. There were also differences in the predictive potential for educational outcomes: Self-concept was a better predictor of future-oriented motivation to aspire a career in the sciences, whereas self-efficacy was a better predictor of current ability. The study at hand provides strong evidence for the related but distinct nature of the two constructs and extends existing research on students' competence beliefs toward social comparisons and opportunities-to-learn. Further implications for the relevance of inquiry-based classroom activities and for the assessment of competence beliefs are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Jansen, Malte; Schroeders, Ulrich; Lüdtke, Oliver; Marsh, Herbert
Title: Contrast and assimilation effects of dimensional comparisons in five subjects. An extension of the I/E model
In: Journal of Educational Psychology, 107 (2015) 4, S. 1086-1101
DOI: 10.1037/edu0000021
Publication Type: Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language: Englisch
Keywords: Biologieunterricht; Chemieunterricht; Deutschland; Deutschunterricht; Faktorenanalyse; Mathematikunterricht; Metaanalyse; Mündliche Leistung; Physikunterricht; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 09; Selbstevaluation; Selbstkonzept; Strukturgleichungsmodell; Unterrichtsinhalt; Vergleich; Wirkung
Abstract: Students evaluate their achievement in a specific domain in relation to their achievement in other domains and form their self-concepts accordingly. These comparison processes have been termed dimensional comparisons and shown to be an important source of academic self-concepts in addition to social and temporal comparisons. Research on the internal/external frame of reference model (I/E model) has frequently found negative effects of students' achievement on their academic self-concept between different scholastic domains (mathematics and the language of instruction) that are interpreted as contrast effects of dimensional comparisons. There is mixed evidence with regard to whether negative contrast effects or positive assimilation effects occur when students compare their achievement in domains that are more similar. In this study, we extended the original I/E model with 3 science domains (biology, chemistry, and physics). Using structural equation modeling, we analyzed the domain-specific self-concepts, grades, and test scores of a representative sample of 9th-grade students in Germany (N = 20,050) across 5 domains. Mathematics, physics, and chemistry showed contrast effects to German, whereas small assimilation effects were found between mathematics, physics, and chemistry. This effect pattern was present for both grades and test scores. Achievement in mathematics and the language of instruction affected self-concepts in the sciences, whereas achievement in the sciences had no effect on self-concepts in other subjects. The results support the hypotheses derived from dimensional comparison theory that both contrast and assimilation effects can result from dimensional comparisons and that the 3 science subjects are affected differentially by these comparisons. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens