Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Struktur")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
352
items matching your search terms.
Show all details
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster […]
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Journal Article
| In: Frühe Bildung | 2020
40644 Endnote
Author(s):
Huschka, Sina Simone; Emde, Kim Raquel; Brandenburg, Janin
Title:
Zur Vorhersage der Schriftsprache durch vorschulische Kompetenzen. Sind die Prädiktionsmuster zwischen ein- und mehrsprachigen Kindern vergleichbar?
In:
Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 193-202
DOI:
10.1026/2191-9186/a000496
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218969
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Kind; Vorschulalter; Schuljahr 01; Schulanfänger; Schriftsprache; Schreibenlernen; Schreibkompetenz; Einsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Vorschulerziehung; Vorwissen; Einflussfaktor; Rechtschreibung; Lesen; Selbstregulation; Phonologie; Informationsverarbeitung; Prognose; Lesegeschwindigkeit; Test; Vergleich; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract:
In Deutschland wachsen viele Kinder mit mehr als nur einer Muttersprache auf - dies kann ein mögliches Risiko für den Schriftspracherwerb darstellen, wenn die Unterrichtssprache Deutsch nicht ausreichend beherrscht wird. Wichtige Grundlagen für den Schrift-spracherwerb werden bereits vor dem Schuleintritt gelegt. Daher beschäftigt sich die vorliegende Studie mit der Frage, ob die Vorhersage von Lese- und Rechtschreibleistungen durch vorschulische Kompetenzen für einsprachig deutsche Kinder und mehrsprachige Kinder vergleichbar ist. Bei 162 einsprachig und 143 mehrsprachig aufwachsenden Kindern wurden im letzten Kindergartenjahr die phonologische Bewusstheit, die Benenngeschwindigkeit, die phonologische Schleife und die behaviorale Selbstregulation erfasst. Am Ende der ersten Klasse erfolgte die Überprüfung von Lesegeschwindigkeit, Leseverständnis und Rechtschreiben. Die durchgeführten Strukturgleichungsmodelle zeigten zum Teil differenzielle Prädiktionsmuster für die Gruppen: Bei den mehrsprachigen Kindern war nur die Benenngeschwindigkeit prädiktiv für die Lese-geschwindigkeit, bei den einsprachigen Kindern zusätzlich die phonologische Schleife. Für das Leseverständnis und das Rechtschreiben setzte sich bei den mehrsprachigen Kindern einzig die phonologische Bewusstheit als Prädiktor durch, während bei den einsprachigen Kindern die Benenngeschwindigkeit ebenfalls prädiktiv war. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
In Germany, many children grow up speaking more than one language - which can be a potential risk for the acquisition of written language if the language of instruction German is not sufficiently mastered. Important foundations for the literacy acquisition are already laid before school entry. The present study addresses the question of whether the prediction of reading and spelling performance through pre-school skills is comparable for monolingual German children and multilingual children. In 162 monolingual and 143 multilingual children, pho-nological awareness, naming speed, phonological loop and behavioral self-regulation were assessed in the last year of kindergarten. At the end of the first grade, reading fluency, reading comprehension and spelling were assessed. Structural equation models showed partially differential prediction patterns for the groups: In the multilingual children only naming speed was predictive of reading fluency, in the monolingual children the phonological loop was an additional predictor. For reading comprehension and spelling, only phonological awareness was predictive in the multilingual children, while in the monolingual children naming speed was also predictive. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
40922 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Title:
Effects of student composition in school on young adults' educational pathways
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 6, S. 1261-1272
DOI:
10.1037/edu0000411
URL:
https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fedu0000411
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Zusammensetzung; Sekundarbereich; Wirkung; Junger Erwachsener; Bildungsbiografie; Bildungserfolg; Einflussfaktor; Fähigkeit; Selbstkonzept; Schülerleistung; Sozioökonomische Lage; Schuljahr 12; Hochschulbildung; Hochschulabschluss; Befragung; Fragebogen; Leistungstest; Panel; Längsschnittuntersuchung; Strukturgleichungsmodell; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english):
Which factors help young adults choose educational pathways leading to higher educational attainment? Academic self-concept (ASC), achievement, and socioeconomic background have all been found to be important predictors of postsecondary educational choices and success. Although research has shown that student composition in secondary school may affect some of these predictors, only a few studies (mostly from the United States) have investigated the effects of student composition on postsecondary educational outcomes. The results showed that students with similar individual achievement had lower postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with higher mean achievement. It has been proposed that social comparison processes explain this negative context effect (big-fish-little-pond effect [BFLPE]). In contrast, students with the same individual socioeconomic status (SES) had higher postsecondary educational attainment if they graduated from secondary schools with a higher mean SES. In the present study, we investigated the effects of achievement-related and socioeconomic student composition on subsequent educational outcomes using data from a longitudinal study in Germany. Contrary to previous studies, our results showed that student composition had little relevance for later educational pathways. There was a small, long-lasting, indirect BFLPE of achievement-related composition in secondary school on postsecondary educational outcomes through students' ASC. Furthermore, individual SES was strongly related to postsecondary educational outcomes, whereas being in an academic-track school with a higher or lower mean SES was not relevant for postsecondary educational pathways.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Leaving the pond - choosing an ocean. Effects of student composition on STEM major choices at […]
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39369 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte; Maaz, Kai
Title:
Leaving the pond - choosing an ocean. Effects of student composition on STEM major choices at university
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 4, S. 751-764
DOI:
10.1037/edu0000378
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Mathematik; Selbstkonzept; Interesse; Schülerleistung; Zusammensetzung; Wirkung; Schuljahr 12; Universität; Studienwahl; Studienfach; Naturwissenschaften; Ingenieurwissenschaft; Fragebogen; Leistungstest; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Self-concept in mathematics (MSC) and interest in mathematics are important predictors of whether a student will choose to major in a science, technology, engineering, or mathematics (STEM) field at university. Research on the big-fish-little-pond effect (BFLPE) has shown that both predictors are affected by the achievement composition of students in schools. That is, given the same individual ability, students in higher achieving schools exhibit lower MSC and interest in mathematics than students in lower achieving schools due to social comparison processes. The BFLPE has been replicated in high school settings many times, but less is known about the long-term effects of this context effect. In the present study, we investigated the long-term effects of the BFLPE on the aspiration to major in and the actual decision to major in a STEM field at university. We used data from a German longitudinal study. The results showed no direct BFLPE on the aspiration to enroll in a STEM major at the end of high school or on actual enrollment in a STEM major 2 years after graduating from high school. However, small negative indirect effects of the BFLPE via MSC and interest in mathematics on the aspiration to and enrollment in a STEM major occurred. In sum, the longitudinal BFLPE on STEM major choice was small. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
From music making to affective well-being in everyday life. The mediating role of need satisfaction
Koehler, Friederike; Neubauer, Andreas B.
Journal Article
| In: Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts | 2020
39212 Endnote
Author(s):
Koehler, Friederike; Neubauer, Andreas B.
Title:
From music making to affective well-being in everyday life. The mediating role of need satisfaction
In:
Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 14 (2020) 4, S. 493-505
DOI:
10.1037/aca0000261
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-230916
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-230916
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Musik; Wirkung; Gesundheit; Wohlbefinden; Singen; Musikinstrument; Zufriedenheit; Emotionaler Zustand; Selbstkompetenz; Musiktherapie; Tagesablauf; Tagebuch; Selbstbestimmung; Messverfahren; Befragung; Strukturgleichungsmodell; Deutschland
Abstract (english):
How music can provide a pathway to affective well-being has mostly been investigated with regard to listening to music or music therapy. Comparatively, less is known about the effects of active music making on well-being in everyday life or its underlying mechanisms. Self-Determination Theory emphasizes the importance of fulfillment of the needs for autonomy, competence, and relatedness for well-being and offers a valuable framework for explaining the postulated link between music making and well-being. In the present daily diary study, 1,042 hobby musicians (age range 13 to 82 years; 65.3% female) completed online assessments of their music making, need fulfillment, and positive and negative affect each day for 10 consecutive days. Results showed that need satisfaction and positive affect were higher, while need dissatisfaction and negative affect were lower on days when participants reported music making. Multilevel structural equation models indicated that the effect of music making on positive affect was mediated by satisfaction of all three needs, with statistically significant indirect effects via autonomy and competence at both the within- and between person level, and relatedness only at the between-person level. There were no statistically significant mediation effects for negative affect. This study is the first to provide evidence for higher affective well-being of hobby musicians on days of music making. Results further suggest satisfaction of basic psychological needs as a mediating mechanism and emphasize the importance to distinguish between indicators of positive functioning (positive affect, need satisfaction) and negative functioning (negative affect, need dissatisfaction). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
ICT engagement. A new construct and its assessment in PISA 2015
Kunina-Habenicht, Olga; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Large-scale Assessments in Education | 2020
40318 Endnote
Author(s):
Kunina-Habenicht, Olga; Goldhammer, Frank
Title:
ICT engagement. A new construct and its assessment in PISA 2015
In:
Large-scale Assessments in Education, (2020) , S. 8:6
DOI:
10.1186/s40536-020-00084-z
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232754
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232754
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Informations- und Kommunikationstechnologie; Kompetenz; Interesse; Nutzung; Selbstständigkeit; Soziale Interaktion; PISA <Programme for International Student Assessment>; Datenanalyse; Variable; Beziehung; Strukturgleichungsmodell; Schweiz; Deutschland
Abstract (english):
As a relevant cognitive-motivational aspect of ICT literacy, a new construct ICT Engagement is theoretically based on self-determination theory and involves the factors ICT interest, Perceived ICT competence, Perceived autonomy related to ICT use, and ICT as a topic in social interaction. In this manuscript, we present different sources of validity supporting the construct interpretation of test scores in the ICT Engagement scale, which was used in PISA 2015. Specifically, we investigated the internal structure by dimensional analyses and investigated the relation of ICT Engagement aspects to other variables. The analyses are based on public data from PISA 2015 main study from Switzerland (n = 5860) and Germany (n = 6504). First, we could confirm the four-dimensional structure of ICT Engagement for the Swiss sample using a structural equation modelling approach. Second, ICT Engagement scales explained the highest amount of variance in ICT Use for Entertainment, followed by Practical use. Third, we found significantly lower values for girls in all ICT Engagement scales except ICT Interest. Fourth, we found a small negative correlation between the scores in the subscale "ICT as a topic in social interaction" and reading performance in PISA 2015. We could replicate most results for the German sample. Overall, the obtained results support the construct interpretation of the four ICT Engagement subscales. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Zur Situation des Musikunterrichts an den Grundschulen und zum zukünftigen Musiklehrkräftebedarf […]
Lehmann-Wermser, Andreas; Weishaupt, Horst
Journal Article
| In: Die Deutsche Schule | 2020
39867 Endnote
Author(s):
Lehmann-Wermser, Andreas; Weishaupt, Horst
Title:
Zur Situation des Musikunterrichts an den Grundschulen und zum zukünftigen Musiklehrkräftebedarf und -angebot für die Grundschule in Deutschland
In:
Die Deutsche Schule, 112 (2020) 1, S. 40-60
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-204580
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-204580
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Musikunterricht; Grundschule; Lehrerbedarf; Lehrermangel; Altersstruktur; Entwicklung; Fachfremder Unterricht; Seiteneinsteiger; Nachqualifizierung; Stundentafel; Pflichtunterricht; Lehrerausbildung; Lehramt; Studienabschluss; Schülerzahl; Bundesland; Vergleich; Deutschland
Abstract:
Im Auftrag des Deutschen Musikrats und der Landesmusikräte wurde eine Studie zum Musikunterricht in der Grundschule durchgeführt, über deren zentrale Ergebnisse berichtet wird. Die einleitende Situationsanalyse berichtet über die unterschiedlichen Vorgaben zwischen den Ländern zum Musikunterricht und die Umsetzung dieser Vorgaben insbesondere im Blick auf den fachfremd erteilten Unterricht. Die anschließenden Überlegungen zum zukünftigen Bedarf an Musiklehrkräften berücksichtigen den Bestand, die voraussichtlich aus Altersgründen ausscheidenden Lehrkräfte und den Bestand an jungen Musiklehrkräften unter 35 Jahren, die Schülerzahlenentwicklung, die Zahl der Absolventinnen und Absolventen mit einer 2. Lehramtsprüfung in Musik im letzten Jahrzehnt, die Zahl der Studienanfänger mit dem Fach Musik für die Grundschule und die Seiteneinstiege mit dem Fach Musik für die Grundschule. Mit diesen Informationen werden Modellrechnungen zum voraussichtlichen Bestand an Musiklehrkräften 2028 durchgeführt, die absehbaren Konsequenzen für den Musikunterricht und zu ergreifende Maßnahmen beschrieben.
Abstract (english):
The German Music Council and federal state music councils commissioned a study on music education at primary schools in Germany, and central findings are reported here. The introductory analysis of the situation informs about different stipulations across federal states regarding music education and their implementation, particularly with respect to instruction by non-skilled teachers. The following considerations concerning the future need for trained music teachers take the situation into account, i.e. the teachers due to retire as well as the number of younger teachers aged under 35 years, together with the development of primary school population figures, the number of music teaching graduates with a second level state exam in the past decade, the number of students enrolled in music teaching at primary school level, and the number of career changers who opt for teaching music at primary school level. This information is used for model calculations on the prospective number of music teachers in 2028. Possible consequences for music education are described as well as measures that need to be taken.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Das Ganze ist mehr als die Summe seiner Teile. Schulkomposition, Schulzufriedenheit und […]
Nikolov, Franziska; Dumont, Hanna
Journal Article
| In: Journal for Educational Research Online | 2020
40274 Endnote
Author(s):
Nikolov, Franziska; Dumont, Hanna
Title:
Das Ganze ist mehr als die Summe seiner Teile. Schulkomposition, Schulzufriedenheit und normverletzendes Verhalten
In:
Journal for Educational Research Online, 12 (2020) 1, S. 26-46
DOI:
10.25656/01:19117
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-191176
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-191176
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Abweichendes Verhalten; Berlin; Deutschland; Empirische Untersuchung; Gegliedertes Schulsystem; Heterogenität; Kohortenanalyse; Komposition; Längsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Mitschüler; Normverletzung; Peer Group; Schüler; Schülerleistung; Schulform; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schulstruktur; Sozio-emotionaler Faktor; Sozioökonomischer Status; Stichprobe; Zufriedenheit; Zusammensetzung
Abstract:
In dem Beitrag wurde an einer Stichprobe von N = 2913 Neuntklässlerinnen und Neuntklässlern untersucht, ob die Entwicklung von Schulzufriedenheit und normverletzendem Verhalten im Verlauf eines Schuljahres mit der Zusammensetzung der Schülerschaft der Schule in Zusammenhang steht. Es wurde sowohl die leistungs- und herkunftsbezogene Zusammensetzung als auch die sozio-emotionale Zusammensetzung betrachtet. Die Ergebnisse der latenten Mehrebenenanalysen, in denen jeweils die Schulform und weitere Schülercharakteristika kontrolliert wurden, ergaben einen positiven Kompositionseffekt der leistungsbezogenen Schülerzusammensetzung auf die Schulzufriedenheit. Darüber hinaus zeigte sich, dass die mittlere Schulzufriedenheit der Schule einen positiven Effekt auf die individuelle Schulzufriedenheit hatte. Auch bezüglich des Anteils an Lernenden mit regelmäßig normverletzendem Verhalten an der Schule zeigte sich ein positiver Kompositionseffekt auf das individuelle normverletzende Verhalten. Die vorliegenden Befunde erweitern bisherige Erkenntnisse zu Kompositionseffekten, indem sie aufzeigen, dass auch sozio-emotionale Merkmale von der Zusammensetzung der Lernenden bedingt werden und gleichzeitig als Kompositionsmerkmale fungieren können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Based on a sample of N = 2.913 ninth graders the study investigated whether the student body composition of schools was associated with the development of students' school satisfaction and students' anti-social behavior over the course of one school year. We examined the school composition with regard to achievement, student background characteristics, school satisfaction, and anti-social behavior. Controlling for school track and student characteristics results from latent multilevel analyses revealed a positive compositional effect of school-average achievement on school satisfaction. We also observed a positive effect of the average school satisfaction on students' individual school satisfaction. Furthermore, the school-average anti-social behavior also positively predicted students' anti-social behavior. The findings of the present study extend existing empirical results on compositional effects by demonstrating that social-emotional characteristics can be aff ected by school composition and can function as compositional characteristics themselves. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Wissen, Wissensorientierung und die Qualität von Fachkraft-Kind-Interaktionen. Eine Analyse ihrer […]
Peters, Svenja; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2020
40929 Endnote
Author(s):
Peters, Svenja; Wolstein, Katrin; Mischo, Christoph; Ehm, Jan-Henning
Title:
Wissen, Wissensorientierung und die Qualität von Fachkraft-Kind-Interaktionen. Eine Analyse ihrer Zusammenhänge
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23 (2020) 6, S. 1227-1250
DOI:
10.1007/s11618-020-00979-1
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237155
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237155
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Beobachtung; Deutschland; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Erfahrung; Erzieher; Fachkraft; Fachwissen; Faktorenanalyse; Fragebogenerhebung; Frühpädagogik; Handlungskompetenz; Interaktion; Kind; Kindertagesstätte; Korrelation; Orientierung; Pädagogisches Handeln; Praxis; Professionalisierung; Qualität; Strukturgleichungsmodell; Test; Wissen; Wissenstransfer
Abstract:
Wissen und Einstellungen sind Kompetenzfacetten pädagogischer Fachkräfte, deren Einfluss auf die Qualität des Interaktionsverhaltens im Kita-Alltag diskutiert wird. Im Zuge der Forderung nach evidenzbasierter Praxis kommt der Wissensorientierung, als Teilfacette pädagogischer Einstellungen, eine besondere Rolle zu, da Fachkräfte zwar über Wissen verfügen können, sie sich für die praktische Anwendung aber auch über deren Sinnhaftigkeit sicher sein müssen. Darunter werden zwei Orientierungsformen gefasst, die Auskunft darüber geben, welche Relevanz Fachkräfte den eigenen Erfahrungen und Intuitionen (Subjektive Orientierung) bzw. wissenschaftlichen Theorien/Konzepten/empirischen Befunden (Objektive Orientierung) für Entscheidungs- und Handlungsprozesse zusprechen. Ziel des Beitrags ist es zu prüfen, ob a) (theoretisches) Wissen und Wissensorientierung von pädagogischen Fachkräften (N = 120) die Qualität des Interaktionsverhaltens vorhersagen und b), ob die Einstellungsfacetten einen moderierenden Effekt im Einfluss von Wissen auf die Interaktionsqualität haben. Die Analysen ergaben, dass das erfasste Wissen einen Prädiktor für die Qualität des sozial- und lernunterstützenden Interaktionsverhaltens darstellt. Eine handlungsleitende Funktion der Wissensorientierung konnte eingeschränkt bestätigt werden und die Subjektive Orientierung stellte sich als Moderator für den Einfluss von Wissen auf sozial- und lernunterstützendes Interaktionsverhalten heraus. Die Ergebnisse werden mit Blick auf weiterführende Forschung und Qualitätsentwicklung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Knowledge and beliefs are two of the main facets of early childhood teacher competencies. The influence of these facets on quality of interaction is widely discussed but only little research has been conducted so far. In our study, we took a closer look at this research gap to find out how knowledge and orientation to knowledge (as a special form of teachers' beliefs) are regressed with interaction quality. Orientation to knowledge is conceptualized in two types-subjective as well as objective orientation-and focuses on the relevance early childhood teachers declare to personal experiences (subjective orientation) or results (objective orientation) for decision making and acting in daily work. The results showed that (theoretical) knowledge of German early childhood teachers (N = 120) predicted the quality of interaction in social und instructional support. Orientation to knowledge had a limited effect on social and instructional support, whereas subjective orientation moderated the effect of knowledge on quality of interaction significantly. Implications of our findings concerning quality in early childhood education are discussed and questions for further research are proposed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Within-person structures of daily cognitive performance differ from between-person structures of […]
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Oertzen, Timo von; Lindenberger, Ulman
Journal Article
| In: PeerJ | 2020
40427 Endnote
Author(s):
Schmiedek, Florian; Lövdén, Martin; Oertzen, Timo von; Lindenberger, Ulman
Title:
Within-person structures of daily cognitive performance differ from between-person structures of cognitive abilities
In:
PeerJ, 8 (2020) , S. e9290
DOI:
10.7717/peerj.9290
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232618
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/23261/pdf/PeerJ_2020_Schmiedek_et_al_Within-person_structures_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kognitive Kompetenz; Struktur; Intelligenz; Individueller Unterschied; Arbeitgedächtnis; Längsschnittuntersuchung
Abstract:
Over a century of research on between-person differences has resulted in the consensus that human cognitive abilities are hierarchically organized, with a general factor, termed general intelligence or ''g,'' uppermost. Surprisingly, it is unknown whether this body of evidence is informative about how cognition isstructured within individuals. Using data from 101 young adults performing nine cognitive tasks on 100 occasions distributed oversix months, we find that thestructures of individuals' cognitive abilities vary among each other, and deviate greatly from the modal between-person structure. Working memory contributes the largestshare of common variance to both between- and withinperson structures, but the g factor is much less prominent within than between persons. We conclude that between-person structures of cognitive abilities cannot serve as a surrogate for within-person structures. To reveal the development and organization of human intelligence, individuals need to be studied over time.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Personality-achievement associations in adolescence. Examining associations across grade levels and […]
Tetzner, Julia; Becker, Michael; Brandt, Naemi D.
Journal Article
| In: Journal of Personality | 2020
40323 Endnote
Author(s):
Tetzner, Julia; Becker, Michael; Brandt, Naemi D.
Title:
Personality-achievement associations in adolescence. Examining associations across grade levels and learning environments
In:
Journal of Personality, 88 (2020) 2, S. 356-372
DOI:
10.1111/jopy.12495
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jopy.12495
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Jugendlicher; Einflussfaktor; Schulerfolg; Grundschule; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Schuljahr 09; Verhalten; Schulform; Lernumgebung; Indikator; Kognitive Kompetenz; Deutschunterricht; Mathematikunterricht; Englischunterricht; Schülerleistung; Test; Fragebogenerhebung; Strukturgleichungsmodell; Längsschnittuntersuchung; Berlin; Deutschland
Abstract:
Objective: This study examined associations between the five‐factor personality traits and indicators of academic achievement (grades and test scores). A particular aim was to investigate whether personality‐achievement associations differ between primary and secondary educational contexts and whether these differences vary between differential learning environments, that is academic versus nonacademic secondary schools. Method: We used two representative random samples from Germany: N = 3,658 6th graders in their last year of primary school and N = 2,129 9th graders attending different secondary school tracks (n = 566 academic track students; n = 1,563 nonacademic track students). Results: First, our results confirmed positive associations between Conscientiousness, Openness, Extraversion, and Agreeableness and academic achievement as well as negative associations between academic achievement and Neuroticism. Second, associations with Conscientiousness were more pronounced for school grades than for test scores. Third, associations were higher for 6th than for 9th graders in the overall sample for all personality traits with the exception of Openness. Fourth, personality‐achievement associations differed between academic and nonacademic track students. Conclusion: In sum, our results suggest the need for an educational stage‐specific perspective and contextually sensitive approach when examining personality‐achievement associations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
4
5
6
...
20
>
Show all
(352)