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Author(s): Mattes, Monika
Title: Digitale Ressourcen für Bildungshistoriker*innen - ein Überblick
Published: Berlin: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2020 (bildungsgeschichte.de)
DOI: 10.25523/32552.2
URL: https://bildungsgeschichte.de/beitrag/1082
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Language: Deutsch
Keywords: Bildungsgeschichte; Erziehungsgeschichte; Quelle; Ressource; Digitales Objekt; Digitale Bibliothek; Text; Bild; Schulprogramm; Wandbild; Lehrer; Berufsbiografie; Schulbuch; Lehrplan; Kinderbuch; Portrait; Verzeichnis; Überblick; Deutschland; Schweiz
Abstract: Die folgende Link-Zusammenstellung soll einen Überblick über die wichtigsten frei zugänglichen Sammlungen digitaler Quellen der Bildungs- und Erziehungsgeschichte bieten, ohne dabei Anspruch auf Vollständigkeit zu erheben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
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Author(s): Steinhardt, Isabel; Fischer, Caroline; Heimstädt, Maximilian; Hirsbrunner, Simon David; İkiz-Akıncı, Dilek; Kressin, Lisa; Kretzer, Susanne; Möllenkamp, Andreas; Porzelt, Maike; Rahal, Rima-Maria; Schimmler, Sonja; Wilke, René; Wünsche, Hannes
Title: Das Öffnen und Teilen von Daten qualitativer Forschung: eine Handreichung. Ergebnisse eines Workshops der Forschungsgruppe "Digitalisierung der Wissenschaft"
Published: Berlin: Weizenbaum Institute for the Networked Society - The German Internet Institute, 2020
DOI: 10.34669/wi.ws/6
URL: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/67797/ssoar-2020-steinhardt_et_al-Das_Offnen_und_Teilen_von.pdf
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Handreichung für die Praxis
Language: Deutsch
Keywords: Forschungsdaten; Qualitative Daten; Sekundäranalyse; Datenmanagement; Plan; Datengewinnung; Kontextualisierung; Datenaufbereitung; Archivierung; Datenschutz; Handreichung; Deutschland
Abstract: Ziel dieser Handreichung ist es, grundsätzliche Einstiegsfragen zum Thema Öffnen und Teilen von qualitativen Forschungsdaten zu beantworten. Dabei verstehen wir unter Öffnen und Teilen die Zugänglichmachung zur Sekundärnutzung für andere Forschende. In dieser Handreichung werden wir auf die Unterschiede zwischen verschiedenen Forschungsfeldern und deren Eigenheiten im Umgang mit qualitativen Forschungsdaten eingehen und dabei auch die Unterschiedlichkeit verschiedener Datensorten berücksichtigen (z.B. Interviewtranskripte, Videoaufzeichnungen, Beobachtungsprotokolle, Primär- und Kontextdaten). Für eine grundlegende Auseinandersetzung mit dem Begriff der (qualitativen) Forschungsdaten verweisen wir an dieser Stelle auf die entsprechende Fachliteratur (z.B. Corti 2000; DGS 2019; Hirschauer 2014; Hollstein & Strübing 2018; Kretzer 2013). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
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Author(s): Jung, Nadeshda
Title: Leitfaden zur Kontextualisierung von qualitativen Befragungsdaten
Published: Frankfurt: Forschungsdaten Bildung, 2019 (fdbinfo, 9)
DOI: 10.25656/01:22386
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-223868
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-223868
Publication Type: 1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language: Deutsch
Keywords: Forschungsdaten; Qualitative Daten; Befragung; Kontextualisierung; Metadaten; Leitfaden
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
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Editor(s) Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf
Title: PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Published: Münster: Waxmann, 2019
DOI: 10.31244/9783830991007
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
URL: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Leseförderung; Textverständnis; Schüler; Migrationshintergrund; Muttersprache; Außerunterrichtliche Aktivität; Soziale Herkunft; Einflussfaktor; Mathematische Kompetenz; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schulform; Methodologie; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Schülerleistungstest; Digitale Medien; Mediennutzung; Veränderung; Leseverhalten; Testaufgabe; Antwort; Lesen; Strategie; Selbstkonzept; Motivation; Sprachförderung; Technologiebasiertes Testen; Testkonstruktion; Konzeption; Internationaler Vergleich; OECD-LÄnder; Deutschland
Abstract: Der nationale Berichtsband stellt die Ergebnisse der Schülerinnen und Schüler in Deutschland aus der PISA-Studie 2018 vor und setzt sie in Relation zu den Ergebnissen in anderen Staaten. Der Schwerpunkt der Erhebungen und Auswertungen liegt dabei auf der Lesekompetenz. Die Rahmenkonzeption der Lesekompetenz wurde für die PISA-Studie 2018 im Vergleich zu den vorigen Runden einer Revision unterzogen und berücksichtigt nun die sich verändernde Lesepraxis, die mit der Nutzung digitaler Medien einhergeht. Es werden leistungsbezogene Variablen genauso wie motivationale Orientierungen, Einstellungen und Verhalten erfasst, die für die Lesekompetenz wichtig sein können. Daneben wird der Beitrag der sozialen Herkunft und des Zuwanderungshintergrunds für die Lesekompetenzen untersucht. Darüber hinaus werden die Kompetenzen der Jugendlichen in der Mathematik und den Naturwissenschaften vorgestellt und diskutiert. (DIPF/Verlag).
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Hahnel, Carolin; Schoor, Cornelia; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula
Title: The role of cognitive load in university students' comprehension of multiple documents
In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33 (2019) 2, S. 105-118
DOI: 10.1024/1010-0652/a000238
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237814
URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237814
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Student; Kognition; Belastung; Verstehen; Dokument; Aufgabe; Schwierigkeit; Problemlösen; Verhalten; Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Vorwissen; Text; Quelle; Logdatei; Universität
Abstract: Die Studie untersucht das Belastungserleben (Cognitive Load) von Studierenden beim Bearbeiten von Aufgaben, die das Verstehen multipler Dokumente erfordern (Multiple Document Comprehension, MDC). Es wurde geprüft, inwiefern die wahrgenommene Aufgabenschwierigkeit und die mentale Anstrengung von 310 Studierenden durch aufgabenspezifische Eigenschaften, individuelle Merkmale und ihr Bearbeitungsverhalten bestimmt werden und darüber hinaus MDC erklären. Für die Aufgabenschwierigkeit wurde gezeigt, dass sie mit der Dokumentenanzahl, der Textlänge, dem Studienniveau sowie der Berücksichtigung von Quellen in Zusammenhang steht. Die mentale Anstrengung wurde durch die Textlänge, das Studienniveau und Bearbeitungszeiten vorhergesagt. Unter Einschluss dieser Variablen als Kovariaten war das Belastungserleben inkrementell prädiktiv für MDC. Die Ergebnisse werden dahingehend diskutiert, wie Arbeitsgedächtnisressourcen den Prozess des Verstehens multipler Dokumente gestalten können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): The study investigates the cognitive load of students working on tasks that require the comprehension of multiple documents (Multiple Document Comprehension, MDC). In a sample of 310 students, perceived task difficulty (PD) and mental effort (ME) were examined in terms of task characteristics, individual characteristics, and students' processing behavior. Moreover, it was investigated if PD and ME can still contribute to MDC while controlling for these variables. The perceived difficulty of the task was shown to be related to the number of documents, text length, study level, and sourcing. Mental effort was predicted by text length, study level, and processing time. When including these variables as covariates, cognitive load was incrementally predictive of MDC. The results are discussed in terms of how working memory resources can shape the process of comprehending multiple documents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Rose, Norman; Nagy, Gabriel; Nagengast, Benjamin; Frey, Andreas; Becker, Michael
Title: Modeling multiple item context effects with generalized linear mixed models
In: Frontiers in Developmental Psychology, (2019) , S. 10:248
DOI: 10.3389/fpsyg.2019.00248
URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00248/full
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Test; Item; Kontext; Effekt; Modell; Datenanalyse; Deutschland
Abstract: Item context effects refer to the impact of features of a test on an examinee's item responses. These effects cannot be explained by the abilities measured by the test. Investigations typically focus on only a single type of item context effects, such as item position effects, or mode effects, thereby ignoring the fact that different item context effects might operate simultaneously. In this study, two different types of context effects were modeled simultaneously drawing on data from an item calibration study of a multidimensional computerized test (N = 1,632) assessing student competencies in mathematics, science, and reading. We present a generalized linear mixed model (GLMM) parameterization of the multidimensional Rasch model including item position effects (distinguishing between within-block position effects and block position effects), domain order effects, and the interactions between them. Results show that both types of context effects played a role, and that the moderating effect of domain orders was very strong. The findings have direct consequences for planning and applying mixed domain assessment designs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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Author(s): Zehner, Fabian; Goldhammer, Frank; Lubaway, Emily; Sälzer, Christine
Title: Unattended consequences. How text responses alter alongside PISA's mode change from 2012 to 2015
In: Education Inquiry, 10 (2019) 1, S. 34-55
DOI: 10.1080/20004508.2018.1518080
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/20004508.2018.1518080?needAccess=true
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language: Englisch
Keywords: PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistungstest; Design; Veränderung; Computerunterstütztes Verfahren; Lesetest; Antwort; Text; Unterschied; Information; Relevanz; Schuljahr 09; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract (english): In 2015, the Programme for International Student Assessment (PISA) introduced multiple changes in its study design, the most extensive being the transition from paper- to computer-based assessment. We investigated the differences between German students' text responses to eight reading items from the paper-based study in 2012 to text responses to the same items from the computer-based study in 2015. Two response features - information quantity and relevance proportion - were extracted by natural language processing techniques because they are crucial indicators for the response process. Showcasing potential differential relationships, we additionally examined gender differences. Modelling effects of the round of assessment, gender, and response correctness on the response features, we analysed responses from 15-year-olds and ninth-graders in Germany. Results revealed differences in the text responses between the rounds of assessment in that students included more information overall in 2015, and the proportions of relevance varied substantially across items. As the study investigated the mode change in PISA's natural (not experimental) setting, the differences could mirror cohort trends or design changes. However, with the evidence reported, we conclude that the differences could indicate mode effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Weis, Mirjam; Doroganova, Anastasia; Hahnel, Carolin; Becker-Mrotzek, Michael; Lindauer, Thomas; Artelt, Cordula; Reiss, Kristina
Title: Lesekompetenz in PISA 2018 - Ergebnisse in einer digitalen Welt
In: Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.): PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich, Münster: Waxmann, 2019 , S. 47-80
URL: https://www.pisa.tum.de/fileadmin/w00bgi/www/Berichtsbaende_und_Zusammenfassungungen/PISA_2018_Berichtsband_online_29.11.pdf#page=47
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sonstiges
Language: Deutsch
Keywords: Lesekompetenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Digitale Medien; Leseverhalten; Veränderung; Text; Textverständnis; Information; Bewertung; Bildungsmonitoring; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Mädchen; Junge; Schulform; Unterschied; Leistungssteigerung; Gymnasiast; Internationaler Vergleich; Deutschland; OECD-Länder
Abstract: Die mittlere Lesekompetenz der Fünfzehnjährigen in Deutschland liegt bei der PISA-Studie 2018 signifikant über dem OECD-Durchschnitt. Der Mittelwert der Lesekompetenz der Fünfzehnjährigen in Deutschland unterscheidet sich 2018 nicht signifikant von den deutschen Durchschnittswerten bei den PISA-Studien 2009 und 2015, ist aber deutlich höher als bei PISA 2000. Die Gruppe der besonders leseschwachen Schülerinnen und Schüler ist im Vergleich zu anderen lesestarken Staaten verhältnismäßig groß und entspricht in etwa dem OECD-Durchschnitt. Die Gruppe der besonders lesestarken Jugendlichen ist in Deutschland hingegen signifikant großer als im Durchschnitt der OECD-Staaten. Die differenzierten Analysen zeigen, dass ein relativ hoher Anteil der Gymnasiastinnen und Gymnasiasten bei PISA 2018 hochkompetent im Lesen ist und diese Gruppe seit PISA 2009 deutlich gewachsen ist. Allerdings gibt es insbesondere an nicht gymnasialen Schularten einen hohen Anteil leseschwacher Jugendlicher, der sowohl im Vergleich zu 2009 als auch im Vergleich zu 2015 bedeutsam angestiegen ist. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Hahnel, Carolin; Mahlow, Nina; Schoor, Cornelia; Cerdán, Raquel
Title: Promoting reading goals and strategy knowledge to improve university students' comprehension of multiple documents
Published: Berlin: Humboldt University; Johannes Gutenberg University, 2019 (Lautenbach, Corinna; Fischer, Jennifer; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Pant, Hans Anand; Toepper, Miriam (Hrsg.): Student learning outcomes assessment in higher education: Ideas, approaches and concepts for research, transfer and implementation)
URL: https://www.kompetenzen-im-hochschulsektor.de/files/2019/07/Working-Paper_12_IJFRC_final.pdf
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Student; Universität; Hochschulbildung; Lesen; Metakognition; Verstehen; Textverständnis; Strategie; Leseverhalten; Forschungsdesign; Projekt
Abstract: The proposed project focuses on the comprehension of multiple documents in university students. Although strategies and skills are required to achieve a comprehensive understanding of multiple documents for studying successfully, many students struggle with important parts of this process. The proposed project seeks to investigate how interindividual differences in the representation of a task will affect students' comprehension, and examines the effectiveness of a short-term intervention on the students' performance and behavior when dealing with multiple documents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Naumann, Johannes
Title: The role of reading skills in the evaluation of online information gathered from search engine environments
In: Computers in Human Behavior, 78 (2018) , S. 223-234
DOI: 10.1016/j.chb.2017.10.004
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192242
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19224/pdf/CiHB_2018_Hahnel_et_al_The_role_of_reading_skills_in_the_evaluation_of_online_information_A.pdf
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bewertung; Deutschland; Digitale Medien; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Hypertext; Information; Internet; Lesekompetenz; Leseverhalten; Online; Relevanz; Schüler; Sekundarbereich; Suchmaschine; Technologiebasiertes Testen
Abstract (english): A critical evaluation of results to find useful information is essential when doing a web search. In this study, we investigated the evaluation skills of secondary school students, based on their behavior in selecting links from a search engine result page (SERP). To clarify the role of reading when evaluating online information, we assessed students' individual reading skills on word, sentence, and text level. Data from 416 15-year-old students participating in a computer based German add-on study to the Programme for International Student Assessment (PISA) in 2012 were investigated. Using generalized linear mixed models (GLMMs), it was found that reading skills affected the ability to evaluate online information. These effects were influenced by the distinctiveness of information in relevance and students' navigation to subsequent SERPs or websites. The results are interpreted to show that skilled readers are able to allocate their cognitive resources more efficiently than less skilled readers when evaluating online information. Implications are discussed in terms of underlying cognitive processes when making web search decisions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation