Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Knowledge Transfer
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Therapie")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
29
items matching your search terms.
Show all details
Reliability and validity of the Danish version of the Schema Mode Inventory (SMI)
Reiss, Neele; Krampen, Dorothea; Christoffersen, Peter; Bach, Bo
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: Psychological Assessment | 2016
34725 Endnote
Author(s):
Reiss, Neele; Krampen, Dorothea; Christoffersen, Peter; Bach, Bo
Title:
Reliability and validity of the Danish version of the Schema Mode Inventory (SMI)
In:
Psychological Assessment, 28 (2016) 3, S. e19-e26
DOI:
10.1037/pas0000154
URL:
https://psycnet.apa.org/record/2015-36247-001
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Psychodiagnostik; Psychometrie; Psychotherapie; Reliabilität; Test; Validität
Abstract (english):
Schema modes are conceptualized as different parts of oneself, related to specific emotions, cognitions, and behaviors. They are a central concept in Schema Therapy for personality pathology and other chronic psychiatric disorders. Prior research confirms the factorial validity of the Schema Mode Inventory (SMI), an instrument to assess schema modes. This study presents an evaluation of the Danish version of the SMI including reliability and validity analyses. Psychometric properties such as the factor structure, internal reliability as well as intercorrelations between subscales were assessed. This was done based on a sample of N = 657 non-clinical and clinical adults from Denmark, including 18 prisoners from a mental health department. Results indicated a good model fit for the 14-factor structure of the SMI and adequate-to-excellent internal reliabilities of the 14 subscales (Cronbach's α from .74 to .96). Furthermore, the SMI scales differentiated between all groups as theoretically predicted. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Sprachförderung zur Prävention von Bildungsmisserfolg
Hasselhorn, Marcus; Sallat, Stephan
Book Chapters and Proceedings Papers (Full Text Peer Review)
| Aus: Sallat,Stephan;Spreer, Markus;Glück, Christian W. (Hrsg.): Sprache professionell fördern: Kompetent, vernetzt, innovativ | Idstein: Schulz-Kirchner | 2014
34902 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Sallat, Stephan
Title:
Sprachförderung zur Prävention von Bildungsmisserfolg
In:
Sallat,Stephan;Spreer, Markus;Glück, Christian W. (Hrsg.): Sprache professionell fördern: Kompetent, vernetzt, innovativ, Idstein: Schulz-Kirchner, 2014 (Sprachheilpädagogik aktuell, 1), S. 28-39
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungserfolg; Deutschland; Eltern; Förderungsmaßnahme; Forschungsstand; Frühförderung; Frühkindliche Bildung; Kind; Kindergarten; Kindertagesstätte; Prävention; Sprachentwicklung; Sprachförderung; Therapie; Training; Vernetzung; Vorschulalter; Wirkung
Abstract:
Bei aller Einigkeit darüber, dass vorschulische Sprachförderung ein geeigneter Ansatz ist, die Wahrscheinlichkeit für Bildungsmisserfolg zu senken, ist in Deutschland eine Art "Glaubenskrieg" auszumachen, welche Sprachförderung "richtig" ist. Während viele Elementarpädagogen den Ansatz der alltagsintegrierten sprachlichen Bildung favorisieren und von der Wirkungslosigkeit additiver Sprachförderung überzeugt sind, sehen Schulverantwortliche die Notwendigkeit zusätzlicher kompensatorischer Sprachfördermaßnahmen. Auf der Basis empirischer Befunde zu den Wirkungen von Kitas und der derzeitigen Angebotsstruktur frühkindlicher Sprachfördermaßnahmen wird aus präventionstheoretischer Sicht dargelegt, dass die Entweder-oder-Frage falsch gestellt ist, dass vielmehr sowohl additive sprachliche Bildung als auch zusätzliche kompensatorische Sprachförderung benötigt werden, um die Bildungserfolgswahrscheinlichkeit für zukünftige Generationen zu erhöhen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Störungsfreier Unterricht trotz ADHS. Mit Schülern Selbstregulation trainieren - ein Lehrermanual
Gawrilow, Caterina; Guderjahn, Lena; Gold, Andreas
Monographs (Authorship)
| München: Reinhardt | 2013
33852 Endnote
Author(s):
Gawrilow, Caterina; Guderjahn, Lena; Gold, Andreas
Title:
Störungsfreier Unterricht trotz ADHS. Mit Schülern Selbstregulation trainieren - ein Lehrermanual
Published:
München: Reinhardt, 2013
Publication Type:
Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnostik; Lehrer; Programm; Ratgeber; Rechtsgrundlage; Schüler; Schulrecht; Selbstregulation; Therapie; Training; Unterrichtsstörung; Verhaltensänderung
Abstract:
Dieser Ratgeber liefert eine praxiserprobte Hilfe für Kinder und Jugendliche mit ADHS im Schulalltag: Das wissenschaftlich fundierte und evaluierte Trainingsprogramm setzt genau dort an, wo SchülerInnen mit dieser Diagnose Unterstützung brauchen, bei der Selbstregulation. Mit einfachen Wenn-Dann-Plänen lernen SchülerInnen, ihre Handlungsimpulse im Unterricht besser zu steuern. Lehrkräfte erhalten konkrete Anleitungen, wie sie solche Pläne mit den SchülerInnen erarbeiten können. Zusätzlich informiert das kompakte Manual zu Entstehung, Diagnostik und Behandlung der ADHS sowie zum Umgang mit daraus folgenden Problemen in der Schule.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Evidence and deployment-based research into care for the elderly using emotional robots. […]
Kolling, Thorsten; Haberstroh, Julia; Kaspar, Roman; Pantel, Johannes; Oswald, Frank; Knopf, Monika
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry | 2013
33952 Endnote
Author(s):
Kolling, Thorsten; Haberstroh, Julia; Kaspar, Roman; Pantel, Johannes; Oswald, Frank; Knopf, Monika
Title:
Evidence and deployment-based research into care for the elderly using emotional robots. Psychological, methodological and cross-cultural facets
In:
The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 26 (2013) 2, S. 83-88
DOI:
10.1024/1662-9647/a000084
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1662-9647/a000084
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Altenpflege; Altern; Emotion; Empirische Forschung; Forschungsstand; Gerontologie; Mensch-Maschine-Kommunikation; Roboter; Senior; Therapie
Abstract:
Global aging, particularly in Japan and Europe, an associated shortage of qualified healthcare personnel, and a general preference for living at home, have all sparked an interest in the possibilities offered by robot therapy in improving quality of life. To date, however, both evidence-based research and psychological theory building on whether, and if so how and why, robots can influence the life of the elderly are rather sparse and scattered across many scientific disciplines and countries. The present paper argues in favor of a psychological, cross-cultural framework for evidence-based analyses of emotional robots. Against the background of this framework, we present building blocks for an evidence-based approach to the assessment of emotional robots and discuss interactions between evidence- and deployment-based research.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Multimorbidity's research challenges and priorities from a clinical perspective. The case of 'Mr […]
Muth, Christiane; Beyer, Martin; Fortin, Martin; Rochon, Justine; Oswald, Frank; Valderas, Jose M.; […]
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: European Journal of General Practice | 2013
33951 Endnote
Author(s):
Muth, Christiane; Beyer, Martin; Fortin, Martin; Rochon, Justine; Oswald, Frank; Valderas, Jose M.; Harder, sebastian; Glynn, Liam G.; Perera, Rafael; Freitag, Michael; Kaspar, Roman; Gensichen, Jochen; Van den Akker, Marjan
Title:
Multimorbidity's research challenges and priorities from a clinical perspective. The case of 'Mr Curran'
In:
European Journal of General Practice, (2013)
DOI:
10.3109/13814788.2013.839651
URL:
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13814788.2013.839651
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Altenpflege; Evaluation; Gerontologie; Intervention; Kranker; Krankheit; Medikament; Senior; Therapie; Wirkung
Abstract:
Older patients, suffering from numerous diseases and taking multiple medications are the rule rather than the exception in primary care. A manifold of medical conditions are often associated with poor outcomes, and their multiple medications raise additional risks of polypharmacy. Such patients account for most healthcare expenditures. Effective approaches are needed to manage such complex patients in primary care. This paper describes the results of a scoping exercise, including a two-day workshop with 17 professionals from six countries, experienced in general practice and primary care research as well as epidemiology, clinical pharmacology, gerontology and methodology. This was followed by a consensus process investigating the challenges and core questions for multimorbidity research in primary care from a clinical perspective and presents examples of the best research practice. Current approaches in measuring and clustering multimorbidity inform policy-makers and researchers, but research is needed to provide support in clinical decision making. Multimorbidity presents a complexity of conditions leading to individual patient's needs and demanding complex processes in clinical decision making. The identification of patterns presupposes the development of strategies on how to manage multimorbidity and polypharmacy. Interventions have to be complex and multifaceted, and their evaluation poses numerous methodological challenges in study design, outcome measurement and analysis. Overall, it can be seen that complexity is a main underlying theme. Moreover, flexible study designs, outcome parameters and evaluation strategies are needed to account for this complexity.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Patterns of interpersonal problems in borderline personality disorder
Salzer, Simone; Streek, Ulrich; Jaeger, Ulrich; Masuhr, Oliver; Warwas, Jasmin; Leichsenring, Falk; […]
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: Journal of Nervous and Mental Disease | 2013
33306 Endnote
Author(s):
Salzer, Simone; Streek, Ulrich; Jaeger, Ulrich; Masuhr, Oliver; Warwas, Jasmin; Leichsenring, Falk; Leibing, Eric
Title:
Patterns of interpersonal problems in borderline personality disorder
In:
Journal of Nervous and Mental Disease, 201 (2013) 2, S. 94-98
DOI:
10.1097/NMD.0b013e3182532b59
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Clusteranalyse; Klinische Psychologie; Krankheit; Persönlichkeit; Problem; Psychische Vorgänge; Psychoanalyse; Psychodiagnostik; Psychotherapie; Soziale Interaktion; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract (english):
Borderline personality disorder (BPD) is characterized by a wide variety of interpersonal problems. We examined whether there are different characteristic interpersonal patterns in BPD and how these patterns are related to symptom distress and therapeutic alliance. In 228 inpatients with diagnoses of BPD, interpersonal subtypes based on the Inventory of Interpersonal Problems (Horowitz et al., Inventar zur Erfassung Interpersonaler Probleme, 2000) were examined through cluster analyses. The global symptom severity and therapeutic alliance were also assessed. We identified five characteristic interpersonal patterns, which we labeled as follows: Cluster 1, "Vindictive"; Cluster 2, "Moderate Submissive"; Cluster 3, '"Nonassertive"; Cluster 4, "Exploitable"; and Cluster 5, "Socially Avoidant". The clusters differed significantly in terms of interpersonal distress, interpersonal differentiation, and severity of global symptoms. The ratings of the therapeutic alliance by therapists during treatment significantly differed between the interpersonal subtypes, and the lowest ratings for patients were in the ''Socially Avoidant'' cluster. Our results stress the impact of interpersonal style on the appearance and treatment of BPD.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Self-awareness and health-related quality of life after traumatic brain injury
Sasse, Nadine; Gibbons, Henning; Wilson, Lindsay; Martinez-Olivera, Ramon; Schmidt, Holger; […]
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: Journal of Head Trauma Rehabilitation | 2013
34512 Endnote
Author(s):
Sasse, Nadine; Gibbons, Henning; Wilson, Lindsay; Martinez-Olivera, Ramon; Schmidt, Holger; Hasselhorn, Marcus; Steinbüchel, Nicole von; Wild, Klaus von
Title:
Self-awareness and health-related quality of life after traumatic brain injury
In:
Journal of Head Trauma Rehabilitation, 28 (2013) 6, S. 464-472
DOI:
10.1097/HTR.0b013e318263977d
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Angst; Befragung; Depression; Emotion; Gehirnschädigung; Kognitive Prozesse; Kranker; Lebensqualität; Messung; Regressionsanalyse; Rehabilitation; Selbsteinschätzung; Stimmung; Therapie; Trauma <Psy>; Wahrnehmung; Wohlbefinden
Abstract:
Objective: To investigate the relations among self-awareness (SA), impaired SA, and health-related quality of life (HRQOL) after traumatic brain injury (TBI). Participants: One hundred forty-one adults hospitalized with TBI and their significant others from a cross-sectional multicenter study. Using Glasgow Coma Scale classification, 32 participants had severe injuries, 29 moderate, 44 mild, and 25 complicated mild TBI. Measures: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation; Short Form-36 Health Survey; Cognitive Quality of Life; Quality Of Life after Brain Injury; Hospital Anxiety and Depression Scale; Profile of Mood States; Glasgow Outcome Scale Extended. Method: Patient Competency Rating Scale for Neurorehabilitation ratings made by participants and their significant others were used to assess SA and discrepancies between the 2 ratings were used to define impaired SA. Results: Significant associations were identified between SA and HRQOL, anxiety, depression, and severity of injury. Participants with and without impaired SA differed in cognitive HRQOL and leisure activities. Using multiple regression, no direct predictors of SA were identified, although interaction effects were observed. Conclusion: After TBI, lower SA is associated with higher estimates of HRQOL, particularly in the cognitive domain. Although the associations are modest, the assessment of SA should play a role in the interpretation of reported HRQOL after TBI.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Kulturelle Bildung in Deutschland
Coeln, Patrick
Working Papers, Documentations, Discussion Papers
| ohne Quellenangabe | 2012
32733 Endnote
Author(s):
Coeln, Patrick
Title:
Kulturelle Bildung in Deutschland
Published:
Frankfurt am Main: ohne Quellenangabe, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Kulturelle-Bildung-in-Deutschland-10242.html
Publication Type:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Dokumentarischer Beitrag
Language:
Deutsch
Keywords:
Ästhetische Erziehung; Behinderung; Elementarbereich; Förderung; Interkulturelle Bildung; Kreativität; Kulturelle Bildung; Kulturelle Erwachsenenbildung; Kunsterziehung; Museum; Musikdidaktik; Musiktherapie; Musische Erziehung; Qualifizierung; Rhythmische Erziehung; Schule; Sonderpädagogik; Tanz; Weiterbildung
Abstract:
Dossier zu Kultureller Bildung in Deutschland für nationale und internationale Nutzer.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Gawrilow, Caterina
Monographs (Authorship)
| München: ERV | 2012
32637 Endnote
Author(s):
Gawrilow, Caterina
Title:
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Published:
München: ERV, 2012
Publication Type:
Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Ätiologie; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnose; Diagnostik; Einflussfaktor; Eltern; Entwicklungsstörung; Erwachsener; Förderung; Forschungsstand; Geschichte <Histor>; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschulalter; Hyperaktivität; Impulsivität; Intervention; Jugendalter; Kind; Kleinkind; Lehrbuch; Lehrer; Leistung; Lernstörung; Modell; Psychosoziale Situation; Pubertät; Risikokind; Selbstregulation; Therapie; Training; Unaufmerksamkeit; Vorschulalter
Abstract:
Die ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter. Etwa 5% der deutschen Kinder und Jugendlichen sind von ADHS betroffen. Nicht nur aufgrund dieser Häufigkeit, sondern auch, weil man mittlerweile weiß, dass sich die ADHS nicht "auswächst" sondern im Erwachsenenalter bestehen bleibt, wird dieses Störungsbild erforscht und diskutiert wie keine andere psychische Störung. Dabei finden auch kontroverse Diskussionen statt, die sich um die Behandlungsmethoden, den Umgang mit betroffenen Kindern im Schulalltag bis hin zur Frage ranken, ob es ADHS überhaupt gibt oder ob es "nur" eine Modediagnose ist. Dieses Lehrbuch hat das Ziel die vielfältigen Facetten der ADHS zu beschreiben und ist zu diesem Zweck in drei Abschnitte gegliedert. Im ersten Abschnitt wird die Geschichte des Störungsbildes ADHS berichtet. Dabei wird deutlich, dass es die ADHS-typischen Auffälligkeiten schon immer gegeben haben muss und ADHS somit keine Modeerscheinung unserer Zeit ist. Zudem wird ausführlich auf ADHS-Symptome eingegangen. Komorbide Störungen, von der ADHS abzugrenzende Störungen sowie die Prävalenz der ADHS und eine Beschreibung des Geschlechterunterschiedes im Auftreten der ADHS dienen zur weiteren Charakterisierung des Störungsbildes. Der zweite Abschnitt beschäftigt sich mit den Ursachen und der Entwicklung der ADHS: es werden unter anderem aktuelle Studien zur Untersuchung exekutiver Funktionen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit ADHS vorgestellt. Zudem werden aktuelle Längsschnittstudien berichtet, die einen genaueren Aufschluss bezüglich der Entwicklung des Störungsbildes geben können. Der dritte Abschnitt handelt schließlich von Diagnostik-, Interventions- und Fördermethoden für Betroffene. Im Fokus dieses Abschnitts sind psychologische Interventionen, die auch im Schulalltag genutzt werden können sowie Interventionen für den Alltag von Kindern und Jugendlichen mit ADHS.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Learning disabilities. Debates on definitions, causes, subtypes, and responses
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Journal Articles (Peer-Reviewed Journals)
| In: International Journal of Disability, Development and Education | 2011
31768 Endnote
Author(s):
Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Title:
Learning disabilities. Debates on definitions, causes, subtypes, and responses
In:
International Journal of Disability, Development and Education, 58 (2011) 1, S. 75-87
DOI:
10.1080/1034912X.2011.548476
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/1034912X.2011.548476
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Definition; Diagnostik; Dyskalkulie; Intervention; Klassifikation; Leistungsfähigkeit; Lernbehinderung; Rechtschreibschwäche; Therapie
Abstract (english):
Students with difficulties in specific cognitive processes and academic achievement with otherwise normal levels of intellectual functioning are classified as having a learning disability (LD). In spite of extensive recent research in a number of disciplines, controversial debate continues with regard to several issues. To reconcile some of them we first address the issue of conceptualising LDs, including the aspect of which approaches have been developed and which criteria are used to classify and to demarcate different LDs. Second, we reconsider some non-trivial challenges regarding the identification of causes and consequences of the emergence of LDs. In the third part, we summarise the heterogeneity of associated phenomena and report on the related research targeting the identification of different LD subtypes. Finally, we address several issues regarding responses from the educational systems of modern societies, and make some comments on future perspectives of the field of LDs
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
>
Show all
(29)