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Longitudinal relations among self-concept, intrinsic value, and attainment value across secondary […]
Arens, A. Katrin; Schmidt, Isabelle; Preckel, Franzis
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2019
38716 Endnote
Author(s):
Arens, A. Katrin; Schmidt, Isabelle; Preckel, Franzis
Title:
Longitudinal relations among self-concept, intrinsic value, and attainment value across secondary school years in three academic domains
In:
Journal of Educational Psychology, 111 (2019) 4, S. 663-684
DOI:
10.1037/edu0000313
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-174751
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-174751
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Selbstkonzept; Motivation; Wert; Lernerfolg; Mathematikunterricht; Englischunterricht; Deutschunterricht; Sekundarstufe I; Schüler; Schulnoten; Erwartung; Kompetenz; Einstellung <Psy>; Schulform; Längsschnittuntersuchung; Hessen; Bayern
Abstract:
This study expanded on research on temporal relations among motivation constructs as stated by expectancy-value theory, which has so far neglected the differentiation of value facets, the examination of long time spans with multiple measurement waves, and domain-specific patterns of findings. We examined the longitudinal relations among academic self-concept, intrinsic value, and attainment value in the three domains of math, German, and English across 5 annual measurement waves covering Grades 5 to 9 with German secondary school students (N = 2,116). The analyses based on cross-lagged panel models. In math and English, former academic self-concept was positively related to later intrinsic value and attainment value. In German, former intrinsic value and attainment value were positively related to later academic self-concept. The cross-lagged relations among value constructs varied according to the domain, hinting at the domain specificity of findings. The relations among academic self-concept, intrinsic value, and attainment value in the 3 domains did not change in size across students' secondary school years. In addition, the pattern of all relations remained stable when controlling for students' domain-specific achievement measured by school grades in the respective domains. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Überzeugungen von Lehrkräften, Adaptivität des Unterrichts und Lernergebnisse im Fach Englisch
Dohrmann, Julia; Feldhoff, Tobias; Steinert, Brigitte; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2019
38911 Endnote
Author(s):
Dohrmann, Julia; Feldhoff, Tobias; Steinert, Brigitte; Klieme, Eckhard
Title:
Überzeugungen von Lehrkräften, Adaptivität des Unterrichts und Lernergebnisse im Fach Englisch
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 65 (2019) 1, S. 56-72
DOI:
10.25656/01:23927
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-239279
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-239279
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Englischunterricht; Lehrer; Überzeugung; Adaptiver Unterricht; Schulform; Schüler; Wohlbefinden; Einflussfaktor; Schülerleistung; Bildungsgeschichte; Geschichte <Histor>; Datenanalyse; 20. Jahrhundert; Hessen; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Deutschland-BRD
Abstract:
Basierend auf der Drei-Länder-Studie von Helmut Fend wurden Zusammenhänge zwischen allgemeinen pädagogischen Überzeugungen von Lehrkräften, der Adaptivität des Unterrichtshandelns und Ergebnissen von Schüler*innen (Leistung und Wohlfühlen) im Englischunterricht untersucht. Ferner wurde analysiert, ob letzterer Zusammenhang über adaptives Unterrichtshandeln der Lehrkräfte vermittelt ist. Die Ergebnisse zeigen eine Beziehung zwischen Überzeugungen und Adaptivität. Der Zusammenhang der Überzeugungen mit dem Wohlfühlen der Schüler*innen im Englischunterricht wird über die Adaptivität des Unterrichts vermittelt. Bei der Englischleistung konnte keine Vermittlung identifiziert werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The study examines correlations between pedagogical teachers' beliefs, adaptive teaching in English lessons, and students' learning outcomes (achievement and well-being). The research question asks whether the latter connection is mediated by adaptive teaching. The study is based on the 'Drei-Länder-Studie' by Helmut Fend. The results show that pedagogical beliefs are related to adaptivity. The connection between these beliefs and the well-being of the students in English lessons is mediated by adaptivity but for the students' English achievement no mediation by adaptivity occurs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Neuer Schlauch für alten Wein? Eine konzeptuelle Betrachtung von individueller Förderung im […]
Dumont, Hanna
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2019
38583 Endnote
Author(s):
Dumont, Hanna
Title:
Neuer Schlauch für alten Wein? Eine konzeptuelle Betrachtung von individueller Förderung im Unterricht
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22 (2019) 2, S. 249-277
DOI:
10.1007/s11618-018-0840-0
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-018-0840-0
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Individuelle Förderung; Begriff; Diskurs; Adaptiver Unterricht; Differenzierender Unterricht; Binnendifferenzierung; Individualisierung; Offener Unterricht; Selbstregulation; Lehr-Lern-Forschung; Unterrichtsforschung; Unterricht; Strategie; Konzeption
Abstract:
Der vorliegende Beitrag betrachtet den in Politik und Praxis populären Begriff der individuellen Förderung. Dazu wird zunächst erörtert, in welchen Kontexten und in welcher Form der Begriff bislang verwendet wurde. Anschließend werden im wissenschaftlichen Diskurs etablierte verwandte Konzepte von individueller Förderung und Erkenntnisse aus der kognitiven Lehr-Lern-Forschung und der Unterrichtsforschung dargestellt. Darauf aufbauend wird vorgeschlagen, individuelle Förderung im Sinne einer tiefgreifenden Gesamtunterrichtsstrategie zu verstehen, bei der die Lehrkraft den einzelnen Schülerinnen und Schülern ein an ihre spezifischen Lernvoraussetzungen angepasstes Lernangebot macht und das Ziel einer kontinuierlich zunehmenden Verantwortungsübernahme der Schülerinnen und Schüler für ihren eigenen Lernprozess verfolgt. Abschließend werden Implikationen dieser Konzeption für die Schulpraxis und die Bildungsforschung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The present paper deals with the German concept "Individuelle Förderung", which has been widely used in both policy and practice in recent years and may best be translated into "adaptive teaching" or "individualized instruction". The paper first addresses the contexts and ways in which the term has been used. Several related concepts used in educational research and findings from research on learning and instruction are presented. Using these insights, the author proposes to conceptualize "Individuelle Förderung" as an overarching teaching concept in which teachers adapt their instruction to each student's needs and aim to increase students' responsibility for their own learning process. The paper closes with implications of this conceptualization for practice and research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education. The […]
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Decker, Anna-Theresia; Büttner, Gerhard; Hardy, Ilonca; […]
Journal Article
| In: Teaching and Teacher Education | 2019
39402 Endnote
Author(s):
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Decker, Anna-Theresia; Büttner, Gerhard; Hardy, Ilonca; Klieme, Eckhard; Kunter, Mareike
Title:
The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education. The mediating role of teaching quality
In:
Teaching and Teacher Education, 86 (2019) , S. 102882
DOI:
10.1016/j.tate.2019.102882
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X18311296
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Lehrer; Professionalität; Kompetenz; Unterricht; Qualität; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Sachunterricht; Grundschule
Abstract:
In this contribution, we investigate links between teacher competence, teaching quality, and student outcomes in elementary science education. Students' conceptual understanding and interest were measured during two teaching units in a pre-post design (1070 students, 54 classes). Results show that teacher competence (pedagogical content knowledge, self-efficacy, and teaching enthusiasm) was positively related to students' interest; self-efficacy was positively related to student achievement. Three dimensions of teaching quality (cognitive activation, supportive climate, and classroom management), which refer to the actual teacher-student-interactions in the classroom, mediated these relationships. These results help illuminate the mechanisms behind the effects of teachers on student outcomes.
Abstract (english):
In this contribution, we investigate links between teacher competence, teaching quality, and student outcomes in elementary science education. Students' conceptual understanding and interest were measured during two teaching units in a pre-post design (1070 students, 54 classes). Results show that teacher competence (pedagogical content knowledge, self-efficacy, and teaching enthusiasm) was positively related to students' interest; self-efficacy was positively related to student achievement. Three dimensions of teaching quality (cognitive activation, supportive climate, and classroom management), which refer to the actual teacher-student-interactions in the classroom, mediated these relationships. These results help illuminate the mechanisms behind the effects of teachers on student outcomes.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Schul- und Unterrichtsqualität am Ende der 1970er Jahre. Re-Analysen der "Drei-Länder-Studie" von […]
Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Reh, Sabine
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2019
39382 Endnote
Author(s):
Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Reh, Sabine
Title:
Schul- und Unterrichtsqualität am Ende der 1970er Jahre. Re-Analysen der "Drei-Länder-Studie" von Helmut Fend. Einführung in den Thementeil
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 65 (2019) 1, S. 1-5
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
20. Jahrhundert; Bildungsgeschichte; Datenanalyse; Einführung; Geschichte <Histor>; Qualität; Schule; Unterricht
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Bildungsqualität und Evaluation
The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students' perceptions of […]
Fischer, Jessica; Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability | 2019
39120 Endnote
Author(s):
Fischer, Jessica; Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard
Title:
The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students' perceptions of teaching quality
In:
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 31 (2019) 2, S. 201-220
DOI:
10.1007/s11092-019-09295-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-190654
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-190654
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Unterricht; Qualität; Messung; Schüler; Wahrnehmung; Daten; Interkultureller Vergleich; Klassenführung; Kognitives Lernen; Sprache; Einflussfaktor; Messverfahren; Kulturdifferenz; Sprachproblem; Frage; Antwort; Testauswertung; Validität; Reliabilität; Vergleichende Bildungsforschung; Macau; Schanghai; Taipei; England; Schottland; Irland; Frankreich; Belgien; Schweiz; Österreich; Deutschland; Mexiko; Kolumbien
Abstract (english):
Valid cross-country comparisons of student learning and pivotal factors contributing to it, such as teaching quality, offer the possibility to learn from outstandingly effective educational systems across the world and to improve learning in classrooms by providing policy relevant information. Yet, it often remains unclear whether the instruments used in international large-scale assessments work similarly across different cultural and linguistic groups, and thus can be used for comparing them. Using PISA 2012 data, we investigated data comparability of three teaching quality dimensions, namely student support, classroom management, and cognitive activation using a newly developed psychometric approach, namely alignment. Focusing on 15 countries, grouped into five linguistic clusters, we secondly assessed the impact of linguistic similarity on data comparability. Main findings include that (1) comparability of teaching quality measures is limited when comparing linguistically diverse countries; (2) the level of comparability varies across dimensions; (3) linguistic similarity considerably enhances the degree of comparability, except across the Chinese-speaking countries. Our study illustrates new and more flexible possibilities to test for data comparability and outlines the importance to consider cultural and linguistic differences when comparing teaching-related measures across groups. We discuss possible sources of lacking data comparability and implications for comparative educational research. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Zur Konstituierung der "Unterstufe" in der Pflichtschule der SBZ/DDR. Eine schulgeschichtliche […]
Geißler, Gert
Journal Article
| In: Zeitschrift für Grundschulforschung | 2019
39391 Endnote
Author(s):
Geißler, Gert
Title:
Zur Konstituierung der "Unterstufe" in der Pflichtschule der SBZ/DDR. Eine schulgeschichtliche Darstellung mit historisch und international vergleichenden Bezügen
In:
Zeitschrift für Grundschulforschung, 12 (2019) 2, S. 343-356
DOI:
10.1007/s42278-019-00048-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s42278-019-00048-5
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulsystem; Schulorganisation; Schulgeschichte; Schulform; Volksschule; Grundschule; Pflichtschule; Lehrplan; Fachunterricht; Deutschunterricht; Schülerleistung; Leistungssteigerung; 20. Jahrhundert; Deutschland-Sowjetische Besatzungszone; Deutschland-DDR
Abstract:
Grundlegende Bildung für alle war im Schulsystem der DDR bis in die 1960er Jahre der Auftrag einer achtjährigen "Grundschule", der danach im Rahmen einer zehnklassigen "Polytechnischen Oberschule" erfüllt werden sollte. Verbunden mit übergreifenden schulgeschichtlichen Aspekten geht der Beitrag der lehrplaninhaltlichen Gestaltung und dem Leistungsanspruch der "Unterstufe" in der Pflichtschule der DDR nach. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Until the 1960ties, basic education for all students was considered to be the task of the 8‑years ongoing primary school within the Eastgerman school system. Thereafter it had to be accomplished by the 10-years ongoing compulsory full-time school, the so called "polytechnical grammar school". Also referring to general aspects of the history of schooling, the paper analyzes the organization of curriculum and standards of achievement within the "Unterstufe" of GDRs primary schools. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA
He, Jia; Barrera-Pedemonte, Fabian; Buchholz, Janine
Journal Article
| In: Assessment in Education | 2019
38403 Endnote
Author(s):
He, Jia; Barrera-Pedemonte, Fabian; Buchholz, Janine
Title:
Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA
In:
Assessment in Education, 26 (2019) 4, S. 369-385
DOI:
10.1080/0969594X.2018.1469467
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2018.1469467
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Mathematikunterricht; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Freude; Motivation; Schule; Identifikation <Psy>; Sekundarstufe I; Schüler; Messverfahren; Vergleich; Item-Response-Theory; Faktorenanalyse; OECD-Länder
Abstract:
Noncognitive assessments in Programme for International Student Assessment (PISA) and Trends in International Mathematics and Science Study share certain similarities and provide complementary information, yet their comparability is seldom checked and convergence not sought. We made use of student self-report data of Instrumental Motivation, Enjoyment of Science and Sense of Belonging to School targeted in both surveys in 29 overlapping countries to (1) demonstrate levels of measurement comparability, (2) check convergence of different scaling methods within survey and (3) check convergence of these constructs with student achievement across surveys. We found that the three scales in either survey (except Sense of Belonging to School in PISA) reached at least metric invariance. The scale scores from the multigroup confirmatory factor analysis and the item response theory analysis were highly correlated, pointing to robustness of scaling methods. The correlations between each construct and achievement was generally positive within each culture in each survey, and the correlational pattern was similar across surveys (except for Sense of Belonging), indicating certain convergence in the cross-survey validation. We stress the importance of checking measurement invariance before making comparative inferences, and we discuss implications on the quality and relevance of these constructs in understating learning. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern an Schulen in privater und öffentlicher Trägerschaft
Hoffmann, Lars; Stanat, Petra; Maaz, Kai; Klemm, Klaus
Journal Article
| In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie | 2019
39834 Endnote
Author(s):
Hoffmann, Lars; Stanat, Petra; Maaz, Kai; Klemm, Klaus
Title:
Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern an Schulen in privater und öffentlicher Trägerschaft
In:
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 71 (2019) 3, S. 385-408
DOI:
10.1007/s11577-019-00638-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11577-019-00638-2
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Schüler; Kompetenz; Privatschule; Öffentliche Schule; Schülerleistung; Schuljahr 04; Schuljahr 09; Deutschunterricht; Englischunterricht; Mathematikunterricht; Zusammensetzung; Soziale Herkunft; Sprachkompetenz; Außerschulisches Lernen; Ausland; Schülerauslese; Schulform; Migrationshintergrund; Befragung; Vergleich; Sekundäranalyse; Deutschland
Abstract:
Die Expansion von Schulen in privater Trägerschaft wird derzeit kontrovers diskutiert. So wird etwa befürchtet, dass Privatschulen die sozialen Bildungsungleichheiten im deutschen Bildungssystem weiter verstärken und sich zu elitären Bildungseinrichtungen entwickeln könnten. Vor diesem Hintergrund wird anhand von bundesweiten Daten der IQB-Bildungstrends 2015 und 2016 (NPrivatschulen = 93 bzw. 39, NÖffentliche Schulen = 1231 bzw. 1356) für die 4. und 9. Jahrgangsstufe untersucht, inwieweit Vorteile bei den im Mittel erreichten Kompetenzen der Fächer Deutsch, Englisch und Mathematik zugunsten von Privatschulen bestehen und welche Ursachen diese haben könnten. Es wurden a priori bestehende Gruppenunterschiede mithilfe eines Propensity-Score-Matching-Verfahrens statistisch kontrolliert. Insgesamt können die Ergebnisse nicht belegen, dass Privatschulen leistungsfähiger sind als Schulen in öffentlicher Trägerschaft. Ohne Berücksichtigung relevanter Kovariaten finden sich zwar Leistungsvorteile zugunsten von Privatschulen. Statistisch können diese Vorteile jedoch nahezu vollständig auf die Selektivität der Schülerschaft von Privatschulen und damit einhergehende Kompositionseffekte zurückgeführt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The growing number of private schools in Germany is currently a subject of controversy. For example, it is feared that private schools strengthen the social disparities in Germany's educational system and that they could develop into elitist institutions. Based on nationwide data from the Institute for Educational Quality Improvement (IQB) Educational Trends Study 2015 and 2016 for the end of the fourth and ninth grades (NPrivate schools = 93 and 39, NState schools = 1231 and 1356 respectively), it was determined to what extent advantages in average abilities achieved in the subjects German, English, and mathematics are attributed to private schools and what the causes could be. Possible reasons for existing group differences were statistically evaluated with the aid of propensity score matching. Taken as a whole, the results did not prove that private schools are more efficient than state schools. Without considering relevant covariates, performance advantages in favor of private schools can be found. Statistically, however, these advantages can be almost entirely ascribed to the student selectivity of private schools and the accompanying composition effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Do practical and academic preparation paths lead to differential commercial teacher "quality"?
Holtsch, Doreen; Hartig, Johannes; Shavelson, Richard
Journal Article
| In: Vocations and Learning | 2019
38707 Endnote
Author(s):
Holtsch, Doreen; Hartig, Johannes; Shavelson, Richard
Title:
Do practical and academic preparation paths lead to differential commercial teacher "quality"?
In:
Vocations and Learning, 12 (2019) , S. 23-46
DOI:
10.1007/s12186-018-9208-0
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007/s12186-018-9208-0
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Berufsschullehrer; Lehrerausbildung; Fachhochschule; Universität; Fachwissen; Fachkompetenz; Pädagogik; Wissen; Berufsschule; Unterricht; Qualität; Schulpraktikum; Test; Testkonstruktion; Bachelor-Studiengang; Master-Studiengang; Messverfahren; Validität; Reliabilität; Wirtschaftskunde; Zertifizierung; Vergleich; Multivariate Analyse; Schweiz
Abstract (english):
The Swiss teacher education and training system offers a practically and academically oriented path for aspiring commercial vocational education and training (VET) teachers. Although teachers' content knowledge (CK) and pedagogical content knowledge (PCK) are considered crucial for teaching quality and students' achievement, little is known about Swiss VET teachers' Economics CK and PCK. Using assessments of teachers' economics CK and PCK as proxies of "quality" we found that teachers regardless of practical or academic preparation were similar in CK and PCK once in the teaching profession. This finding contradicts popular belief that academic preparation with its selectivity and education would produce higher quality teachers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
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