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Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Journal Article
| In: Information Research | 2020
40950 Endnote
Author(s):
Jäger-Dengler-Harles, Ingeborg; Heck, Tamara; Rittberger, Marc
Title:
Systematic reviews as object to study relevance assessment processes
In:
Information Research, 25 (2020) 4
DOI:
10.47989/irisic2024
URL:
http://informationr.net/ir/25-4/isic2020/isic2024.html
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Systematic Review; Forschungsmethode; Literaturübersicht; Informationsverhalten; Datenbank; Literaturrecherche; Relevanz; Bewertung; Entscheidung; Prozessanalyse; Erziehungswissenschaft
Abstract (english):
Introduction. Systematic reviews are a method to synthesise research results for evidence-based decision-making on a specific question. Processes of information seeking and behaviour play a crucial role and might intensively influence the outcomes of a review. This paper proposes an approach to understand the relevance assessment and decision-making of researchers that conduct systematic reviews. Method. A systematic review was conducted to build up a database for text-based qualitative analyses of researchers' decision-making in review processes. Analysis. The analysis focuses on the selection process of retrieved articles and introduces the method to investigate relevance assessment processes of researchers. Results. There are different methods to conduct reviews in research, and relevance assessment of documents within those processes is neither one-directional nor standardised. Research on information behaviour of researchers involved in those reviews has not looked at relevance assessment steps and their influence in a review's outcomes. Conclusions. A reason for the varieties and inconsistencies of review types might be that information seeking and relevance assessment are much more complex and researchers might not be able to draw upon their concrete decisions. This paper proposes a research study to investigate researcher behaviour while synthesising research results for evidence-based decision-making.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Reviews zur Bildung im digitalen Wandel. Eine Einführung in Kontext und Methodik
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Kerres, Michael; Getto, Barbara
Book Chapter
| Aus: Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung | Münster: Waxmann | 2020
40604 Endnote
Author(s):
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Kerres, Michael; Getto, Barbara
Title:
Reviews zur Bildung im digitalen Wandel. Eine Einführung in Kontext und Methodik
In:
Wilmers, Annika; Anda, Carolin; Keller, Carolin; Rittberger, Marc (Hrsg.): Bildung im digitalen Wandel. Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung, Münster: Waxmann, 2020 (Digitalisierung im Bildungsbereich, 1), S. 8-29
DOI:
10.31244/9783830991991
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-207652
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20765
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Bildungspolitik; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Einstellung <Psy>; Forschungsstand; Kompetenz; Lehrender; Literaturauswertung; Literaturdatenbank; Literaturrecherche; Literaturübersicht; Medieneinsatz; Medienpädagogik; Methode; Pädagoge; Qualität; Studie; Technologische Entwicklung; Wissenschaftliche Literatur
Abstract:
Das Kapitel bietet zunächst eine allgemeine Einführung in den bildungspolitischen und forschungsbezogenen Kontext des Themas. Danach werden die Strategie der systematischen Literatursuche und die Kodierung erläutert. Die Literatursuche erfolgte für den Zeitraum Januar 2010 bis Mai 2019 mit festgelegten deutschen und englischen Schlagwörtern in den Datenbanken des Fachportals Pädagogik (FIS Bildung Literaturdatenbank), ERIC, DNB und Google Scholar. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This chapter presents a general introduction to the education policy and the research-oriented context of the topic. Thereafter, strategies of a systematic literature search and the coding process are explained. The literature retrieval was run in the databases Fachportal Pädagogik (Education Research Portal), ERIC, DNB (German National Library) and Google Scholar with pre-defined German and English search terms for the period January 2010 until May 2019. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
OER-Communitys
Fahrer, Sigrid
Working Papers
| 2020
40490 Endnote
Author(s):
Fahrer, Sigrid
Title:
OER-Communitys
Published:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und BIldungsinformation, 2020 (OERinfo)
URL:
https://open-educational-resources.de/materialien/oer-communitys/
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Open Educational Resources; Mitarbeit; Lehrmaterial; Arbeitsgruppe; Soziale Medien; Online-Angebot; Veranstaltung; Vernetzung; Übersicht; Deutschland
Abstract:
Wer sich gerne mit anderen Menschen zu OER vernetzen möchte, hat die Wahl zwischen ganz unterschiedlichen Gruppen, Diensten und Diskussionsforen. Die meisten laden zur aktiven Mitarbeit ein, um gemeinsam die Idee von Open Educational Resources weiterzutragen. Das eigene Engagement kann von konkreter politischer Arbeit bis hin zum Sammeln von Internetquellen reichen. Alle sind willkommen, insbesondere auch diejenigen, die gerade in das Thema freie Bildungsmaterialien einsteigen.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Psychosoziale Entwicklung und Fähigkeitseinschätzungen junger Erwachsener
von Keyserlingk, Luise; Becker, Michael; Maaz, Kai
Book Chapter
| Aus: Becker, Michael; Brose, Anette; Camehl, Georg; Graeber, Daniel; Huebener, Mathias; Keyserlingk, Luise von; Krekel, Christian; Maaz, Kai; Marcus, Jan; Margaryan, Shushanik; Möwisch, Dave; Paul, Annemarie; Peter, Frauke; Schmiedek, Florian; Schnitzlein, Daniel; Schupp, Jürgen; Siedler, Thomas; Spieß, C. Katharina (Hrsg.): Nicht-monetäre Erträge von Bildung in den Bereichen Gesundheit, nicht-kognitive Fähigkeiten sowie gesellschaftliche und politische Partizipation: Endbericht des gleichnamigen Forschungsprojektes gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung | Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung | 2019
39202 Endnote
Author(s):
von Keyserlingk, Luise; Becker, Michael; Maaz, Kai
Title:
Psychosoziale Entwicklung und Fähigkeitseinschätzungen junger Erwachsener
In:
Becker, Michael; Brose, Anette; Camehl, Georg; Graeber, Daniel; Huebener, Mathias; Keyserlingk, Luise von; Krekel, Christian; Maaz, Kai; Marcus, Jan; Margaryan, Shushanik; Möwisch, Dave; Paul, Annemarie; Peter, Frauke; Schmiedek, Florian; Schnitzlein, Daniel; Schupp, Jürgen; Siedler, Thomas; Spieß, C. Katharina (Hrsg.): Nicht-monetäre Erträge von Bildung in den Bereichen Gesundheit, nicht-kognitive Fähigkeiten sowie gesellschaftliche und politische Partizipation: Endbericht des gleichnamigen Forschungsprojektes gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung, Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, 2019 (DIW Berlin: Politikberatung kompakt, 137), S. 47-59
URL:
https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.623832.de/diwkompakt_2019-137.pdf#page=49
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Psychosoziale Entwicklung; Fähigkeit; Selbsteinschätzung; Bildung; Selbstkonzept; Bildungsertrag; Bildungsökonomie; Schulklasse; Zusammensetzung; Studie; Bildungsforschung; Literaturübersicht
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Journal Article
| In: Journal of Computer Assisted Learning | 2018
38545 Endnote
Author(s):
Di Mitri, Daniele; Schneider, Jan; Specht, Marcus; Drachsler, Hendrik
Title:
From signals to knowledge. A conceptual model for multimodal learning analytics
In:
Journal of Computer Assisted Learning, 34 (2018) 4, S. 338-349
DOI:
10.1111/jcal.12288
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcal.12288
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Computerunterstütztes Lernen; Datenanalyse; Lernprozess; Lernverhalten; Lerntheorie; Methode; Klassifikation; Modell; Empirische Forschung; Experimentelle Untersuchung; Übersicht
Abstract (english):
Multimodality in learning analytics and learning science is under the spotlight. The landscape of sensors and wearable trackers that can be used for learning support is evolving rapidly, as well as data collection and analysis methods. Multimodal data can now be collected and processed in real time at an unprecedented scale. With sensors, it is possible to capture observable events of the learning process such as learner's behaviour and the learning context. The learning process, however, consists also of latent attributes, such as the learner's cognitions or emotions. These attributes are unobservable to sensors and need to be elicited by human‐driven interpretations. We conducted a literature survey of experiments using multimodal data to frame the young research field of multimodal learning analytics. The survey explored the multimodal data used in related studies (the input space) and the learning theories selected (the hypothesis space). The survey led to the formulation of the Multimodal Learning Analytics Model whose main objectives are of (O1) mapping the use of multimodal data to enhance the feedback in a learning context; (O2) showing how to combine machine learning with multimodal data; and (O3) aligning the terminology used in the field of machine learning and learning science. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Leseentwicklung in der Kindheit. Einflussfaktoren und Fördermöglichkeiten
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Kindheit und Entwicklung | 2018
37997 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
Leseentwicklung in der Kindheit. Einflussfaktoren und Fördermöglichkeiten
In:
Kindheit und Entwicklung, 27 (2018) 1, S. 5-13
DOI:
10.1026/0942-5403/a000240
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-203069
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/20306/pdf/KuE_2018_1_Nagler_Lindberg_Hasselhorn_Leseentwicklung_in_der_Kindheit_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Lesenlernen; Lesen; Entwicklung; Kognitive Prozesse; Lesefertigkeit; Einflussfaktor; Familie; Sozioökonomische Lage; Lernumgebung; Unterricht; Qualität; Lehrer; Klassengröße; Stadt; Lärm; Prävention; Intervention; Förderung; Programm; Übersicht; Literaturbericht
Abstract:
Der Leseerwerb ist ein hoch komplexer Prozess, der durch eine Vielzahl von Faktoren beeinflusst werden kann. Be- stimmte kognitive (internale) Fertigkeiten und Funktionen konnten bereits als individuelle Voraussetzungen zur effektiven (schrift)sprach- lichen Informationsverarbeitung identifiziert werden. In dieser narrativen Überblicksarbeit wird der Einfluss von weiteren (externalen) Ein- flussfaktoren anhand von Informationen aus Übersichtsarbeiten und Meta-Analysen dargestellt. Dabei werden ausgewählte Faktoren (z. B. sozioökonomischer Status, häusliche Lernumgebung, Schule, urbaner Lärm) hervorgehoben. Weiterhin werden erfolgversprechende Absätze zur Prävention und Intervention skizziert. Es werden Präventionsprogramme beschrieben, die sich auf die individuelle Förderung von train- ierbaren kognitiven Voraussetzungen fokussieren. Ebenfalls werden störungsspezifische und allgemeinwirksame Interventionsprogramme dargestellt, die für eine langfristige Leseförderung eingesetzt werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The highly complex process of reading relies on a variety of factors that influence reading development. Initially, reading acquisition requires the understanding of the relationship between letters (graphemes) and sounds (phonemes). If grapheme-phoneme correspondences are successfully established, the process of reading can be accelerated and automatized. The manifestation of phonological awareness is thereby considered to be the central cognitive component for successful reading acquisition and the best predictor of later reading performance. Furthermore, other cognitive skills, such as processing speed, phonological working memory, visual and auditory processing, as well as orthographic knowledge are assumed to also substantially affect reading development. Besides these (internal) cognitive preconditions, other (external) factors are additionally influential for the successful - or problematic - acquisition of reading expertise. The goal of this narrative summary is to give an overview of relevant meta-analytic results and insights from recent reviews considering the identification of significant family- and environment-based variables as well as information about effective German prevention and intervention approaches on the individual level. Relating to the influence of family conditions, the socioeconomic status and the home learning environment are outlined to be of specific relevance. More precisely, low socioeconomic status and an uninspiring learning environment have been associated with poor reading achievement. Further influential environment-based factors are related to the school setting and noise exposure. For example, the quality of instruction, the teacher's competency, as well as the pupil-teacher interaction are closely related to learning and reading success. Further, chronic exposure to urban noise reportedly results in lower reading performance for children, as their cognitive skills are generally still in the process of automatization and more prone to disturbances. To prevent school and reading failure, meta-analytic results suggest early fostering of (internal) cognitive skills, especially if the external preconditions are detrimental. A number of prevention programs have therefore focused on improving the central reading-related cognitive components (i. e., phonological awareness). Furthermore, reviews recommend engaging in intervention programs, which focus on symptom- related problems (e. g., reading training at phoneme or syllable level) to reduce any existing reading deficiencies. Fostering general reading competence (e. g., grapheme-phoneme correspondences) is emphasized to support children at risk as well as normal achievers. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The learning analytics indicator repository
Biedermann, Daniel; Schneider, Jan; Drachsler, Hendrik
Book Chapter
| Aus: Pammer-Schindler, Viktoria; Pérez-Sanagustín, Mar; Drachsler, Hendrik; Elferink, Raymond; Scheffel, Maren (Hrsg.): Lifelong technology-enhanced learning: 13th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2018, Leeds, UK, September 3-5, 2018, proceedings | Cham: Springer | 2018
38625 Endnote
Author(s):
Biedermann, Daniel; Schneider, Jan; Drachsler, Hendrik
Title:
The learning analytics indicator repository
In:
Pammer-Schindler, Viktoria; Pérez-Sanagustín, Mar; Drachsler, Hendrik; Elferink, Raymond; Scheffel, Maren (Hrsg.): Lifelong technology-enhanced learning: 13th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2018, Leeds, UK, September 3-5, 2018, proceedings, Cham: Springer, 2018 (Lecture Notes in Computer Science, 11082), S. 579-582
DOI:
10.1007/978-3-319-98572-5_49
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-98572-5_49
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Lernen; Lernprozess; Datenanalyse; Indikator; Übersicht; Präsentation
Abstract:
This paper presents the Learning Analytics Indicator Repository (LAIR), an interactive web-based application that allows the exploration of learning analytics approaches. From scientific publications in the field of learning analytics, we extracted the stakeholders, metrics, platforms and indicators, and transformed them into a directed graph representation. The LAIR allows filtering by these components and provides a list of publications where the approaches can be found. We invite other researchers to contribute to this repository. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Editorial
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2017
37373 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Editorial
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20 (2017) 1, S. 3-4
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192150
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19215/pdf/ZfE_2017_4_Hasselhorn_Editorial_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Erziehungswissenschaft; Pädagogik; Empirische Forschung; Empirische Untersuchung; Sekundäranalyse; Veröffentlichung; Übersicht; Zeitschrift; Erziehungswissenschaft
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Dreißig Jahre Deutsch-Polnische Pädagogenkonferenz
Mitter, Wolfgang
Book Chapter
| Aus: Döbert, Hans; Szymański, Miroslaw (Hrsg.): Übergänge in die Hochschule und aus der Hochschule in den Arbeitsmarkt: Chancen, Probleme, Verläufe unter den Bedingungen der Studienstrukturreformen in Deutschland und Polen | München: Waxmann | 2013
33605 Endnote
Author(s):
Mitter, Wolfgang
Title:
Dreißig Jahre Deutsch-Polnische Pädagogenkonferenz
In:
Döbert, Hans; Szymański, Miroslaw (Hrsg.): Übergänge in die Hochschule und aus der Hochschule in den Arbeitsmarkt: Chancen, Probleme, Verläufe unter den Bedingungen der Studienstrukturreformen in Deutschland und Polen, München: Waxmann, 2013 , S. 11-20
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bericht; Bildungsforschung; Deutsche Integration; Deutschland; Erziehungswissenschaft; Geschichte <Histor>; Interdisziplinarität; Internationale Zusammenarbeit; Konferenz; Pädagogik; Polen; Übersicht
Abstract:
Nach einem Überblick über die 1982 begonnene Entwicklung der Deutsch-Polnischen Pädagogenkonferenz mit deren Themen und Orten liegt der Schwerpunkt der Darstellung auf der Präsentation von sechs "grundlegenden Aspekten", welche diese Entwicklung zusammenfassend untersuchen. Erstens: die Konferenzen geben ein Gesamtbild der Tendenzen, welche für die Entwicklung des Bildungswesens und der Bildungsforschung in beiden Ländern charakteristisch sind. Zweitens: Die Themen waren stets interdisziplinär angelegt, was sich sowohl auf die Teilnehmer als auch die Gewinnung von Vortragenden positiv auswirkte. Drittens: die Generationenfrage in der Leitung des Projekts konnte auf beiden Seiten bisher in Form "gleitender Übergänge" gelöst werden. Viertens, die Vorträge und Diskussionen konnten stets ohne Einschaltung von Übersetzern oder Dolmetschern - fast durchwegs in deutscher Sprache - abgehalten werden. Fünftens: Das Projekt konnte über die "Wendejahre" 1989/90 ohne Unterbrechungen fortgeführt werden, weil die "Mannschaften" aus beiden Ländern "an Bord" blieben. Demgegenüber sind grundlegende Wandlungen nicht zu übersehen. Diese gelten vor allem für die deutsche Seite durch das Hinzukommen ostdeutscher Kollegen. Sechstens: Das Projekt hat einen wesentlichen Beitrag zur deutsch-polnischen Versöhnung geleistet und erfüllte diese Aufgabe weiterhin. Auch erschienen in: Kvartalnik Pedagogiczny, 51(2011)3, S. 49-64.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Internationale Diskussions-, Forschungs- und Theorieansätze zur Governance im Schulwesen
Ackeren, Isabell van; Brauckmann, Stefan
Book Chapter
| Aus: Altrichter, Herbert; Maag Merki, Katharina (Hrsg.): Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem | Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften | 2010
21738 Endnote
Author(s):
Ackeren, Isabell van; Brauckmann, Stefan
Title:
Internationale Diskussions-, Forschungs- und Theorieansätze zur Governance im Schulwesen
In:
Altrichter, Herbert; Maag Merki, Katharina (Hrsg.): Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010 (Educational Governance, 7), S. 41-61
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Accountability; Autonomie; Definition; Deutschland; England; Entwicklung; Forschung; Forschungsstand; Gerechtigkeit; Niederlande; Schule; Steuerung; Theorie; Übersicht; Wettbewerb
Abstract:
Der Beitrag will die internationale Perspektive auf die Organisation von Wandlungsprozessen auf der Systemebene differenzieren, den Stand der Diskussionen und Maßnahmen in Politik und Forschung sowie in ihrer wechselseitigen Beeinflussung weiter explorieren und strukturieren. Dabei folgen die Autoren zwei aufeinander aufbauenden Zugängen der Systematisierung internationaler Diskussions-, Forschungs- und Theorieansätze: Den Einstieg liefert die Thematisierung von Educational Governance durch internationale und zwischenstaatlich agierende Organisationen, gleichsam als grobe Interpretationsfolie für die sich anschließende Skizze der Situation in ausgewählten Ländern, indem ein Bezugsrahmen für das je spezifische Begriffsverständnis von Governance, die Schubkräfte der Diskussionen und Maßnahmen sowie die spezifische Gestaltung und Kombination einzelner Governance-Elemente hergestellt wird. Dem folgt die Darstellung der grundsätzlichen Thematisierung von Educational Governance bzw. einzelner Aspekte in den Niederlanden und England als exemplarisch ausgewählte Länder, in denen man sich politisch wie wissenschaftlich mit "Governance" beschäftigt und zugleich unterschiedliche Governance-Strategien verfolgt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
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