-
-
Author(s): Goldhammer, Frank; Moosbrugger, Helfried; Krawietz, Sabine
Title: FACT-2 - The Frankfurt Adaptive Concentration Test. Convergent validity with self-reported cognitive failures
In: European Journal of Psychological Assessment, 25 (2009) 2, S. 73-82
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Psychometrie; Aufmerksamkeit; Konzentration; Konzentrationsfähigkeit; Messung; Modell; Anpassung; Technologiebasiertes Testen; Testauswertung; Validität; Reliabilität; Testmethodik; Kognitive Prozesse; Empirische Untersuchung; Vereinigte Staaten
Abstract (english): The Frankfurt Adaptive Concentration Test (FACT-2) requires discrimination between geometric target and nontarget items as quickly and accurately as possible. Three forms of the FACT-2 were constructed, namely FACT-I, FACT-S, and FACT-SR. The aim of the present study was to investigate the convergent validity of the FACT-SR with self-reported cognitive failures. The FACT-SR and the Cognitive Failures Questionnaire ( CFQ) were completed by 191 participants. The measurement models confirmed the concentration performance, concentration accuracy, and concentration homogeneity dimensions of FACT-SR. The four dimensions of the CFQ (i.e., memory, distractibility, blunders, and names) were not confirmed. The results showed moderate convergent validity of concentration performance, concentration accuracy, and concentration homogeneity with two CFQ dimensions, namely memory and distractibility/ blunders. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Döbert, Hans
Title: Professionelle Anpassungsleistung oder Identitätskrise der Lehrerschaft in den neuen Bundesländern? Zu einigen empirischen Annäherungen an die Fragestellung
In: Schäfer, Hans-Peter; Sroka, Wendelin (Hrsg.): Lehrerrolle und Lehrerbildung im Prozeß der gesellschaftlichen Transformation, Berlin: Duncker u. Humblot, 2003 (Schriftenreihe der Gesellschaft für Deutschlandforschung, 85), S. 77-97
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Lehrer; Deutsche Integration; Identität; Anpassung; Deutschland-Östliche Länder
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Döbert, Hans
Title: Professionelle Anpassungsleistung oder Identitätskrise der Lehrerschaft in den neuen Bundesländern? Zu einigen empirischen Annäherungen an die Fragestellung
In: Schäfer, Hans-Peter; Sroka, Wendelin (Hrsg.): Lehrerrolle und Lehrerbildung im Prozeß der gesellschaftlichen Transformation, Berlin: Duncker u. Humblot, 2000 (Schriftenreihe der Gesellschaft für Deutschlandforschung, 62), S. 83-107
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Lehrer; Bildungsreform; Transformation (Soz); Anpassung; Forschungsstand; Deutschland-Östliche Länder
Abstract: Auf der Grundlage empirischer Befunde wird das vielfach diskutierte Problem analysiert, wie eine Lehrerschaft, die ihre Ausbildung, berufliche Sozialisation und praktischen Erfahrungen überwiegend in der DDR gemacht hat, die gravierenden Veränderungsprozesse im Bildungsbereich, die innere Reformierung der umstrukturierten und erneuerten Bildungsinstitutionen bewältigt. Alle vorliegenden Befunde liefern insgesamt - abgesehen von Einzelfällen - keine Hinweise darauf, daß die Transformation des Bildungswesen in den neuen Bundesländern als identitätsbedrohender Umbruchprozeß erlebt wurde. Die Befunde sprechen eindeutig für eine relativ schnelle Anpassung an veränderte Bedingungen. Ostdeutsche Lehrer haben eine berufsspezifische (professionelle) Anpassungsleistung vollzogen, auf die sie durch die betont berufspraktische Lehreraus- und -weiterbildung in der DDR scheinbar weit-gehend vorbereitet waren.
Abstract (english): On the basis of empirical findings, the much discussed problem is being analysed, how teachers whose training, professional socialisation and practical experience was predominantly in the GDR, deal with the major process of change in the field of education, the inner reform of the restructured and renewed educational institutions. Apart from individual cases, all the existing results provide no indications that the transformation of the education system in the new federal states has been experienced as an identity threatening process of upheaval. The results speak clearly in favour of a relatively quick adaptation to the changed conditions. East German teachers have achieved a vocationally specific (professional) performance of adaptation, for which the deliberately vocationally practical teachers' training and further education in the GDR seemingly prepared them to a great extent.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens