Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Arbeitgeber")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
4
items matching your search terms.
Show all details
Studienausstieg - und dann? Der Übergang in Ausbildung und Beruf aus Sicht von Arbeitgeberinnen und […]
Neugebauer, Martin; Bröder, Charlotte; Daniel, Annabell
Monograph
| Bielefeld: wbv Media | 2021
42050 Endnote
Author(s):
Neugebauer, Martin; Bröder, Charlotte; Daniel, Annabell
Title:
Studienausstieg - und dann? Der Übergang in Ausbildung und Beruf aus Sicht von Arbeitgeberinnen und Arbeitgebern
Published:
Bielefeld: wbv Media, 2021
DOI:
10.3278/I70179
URL:
https://www.wbv.de/openaccess/themenbereiche/hochschule-und-wissenschaft/shop/detail/name/_/0/1/I70179/facet/I70179///////nb/0/category/1754.html
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Studienabbruch; Bewerber; Übergang Studium - Beruf; Arbeitsmarkt; Integration; Arbeitgeber; Stichprobe; Einstellung <Arbeitsrecht>; Bewertung; Befragung; Deutschland
Abstract:
Angesichts steigender Studierendenzahlen und konstant hoher Studienabbruchquoten wächst die Anzahl an Studienaussteiger:innen seit Jahren an. Eine gelungene Arbeitsmarktintegration dieser wachsenden Personengruppe ist aus wirtschafts- und bildungspolitischer Sicht hoch relevant, nicht zuletzt aufgrund des regelmäßig konstatierten Fachkräftemangels. Bislang ist allerdings nur wenig darüber bekannt, bei welchen Unternehmen sich Studienaussteiger:innen bewerben und wie Personalverantwortliche in Unternehmen Studienaussteiger:innen beurteilen. Hier knüpft der vorliegende Beitrag an. Er basiert auf einer Zufallsstichprobe von über 1.000 Unternehmen, die Stellen im kaufmännischen oder im IT-Bereich ausgeschrieben hatten. Die Publikation gliedert sich in zwei Abschnitte und beantwortet folgende übergreifende Fragen: I. Wo bewerben sich Studienaussteiger:innen und wie werden diese Bewerbungen von Unternehmen bewertet? II. In welchen Unternehmen werden Studienaussteiger:innen bereits beschäftigt und welche Erfahrungen haben Unternehmen mit ihnen gemacht? Die Ergebnisse zeigen sowohl Chancen als auch Hemmnisse einer gelingenden Integration von Studienaussteiger:innen in den Ausbildungs- und Arbeitsmarkt auf. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
The Linked Employer-Employee study of the Socio-Economic Panel (SOEP-LEE) Content, design and […]
Weinhardt, Michael; Meyermann, Alexia; Liebig, Stefan; Schupp, Jürgen
Journal Article
| In: Journal of Economics and Statistics | 2017
36995 Endnote
Author(s):
Weinhardt, Michael; Meyermann, Alexia; Liebig, Stefan; Schupp, Jürgen
Title:
The Linked Employer-Employee study of the Socio-Economic Panel (SOEP-LEE) Content, design and research potential
In:
Journal of Economics and Statistics, 237 (2017) 5, S. 247-467
DOI:
10.1515/jbnst-2015-1044
URL:
https://www.degruyter.com/view/j/jbnst.ahead-of-print/jbnst-2015-1044/jbnst-2015-1044.xml
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitgeber; Arbeitnehmer; Befragung; Daten; Deutschland; Panel; Qualität; Soziale Ungleichheit; Sozioökonomische Lage
Abstract:
The data set presented in this article results from a project to produce a Linked-Employer-Employee data set for the Socio-Economic Panel (SOEP). In 2012/13, a survey of German employers was conducted using face-to-face and paper-and-pencil interviews (N = 1,708; response rate = 30.1 %). Establishments were sampled based on address information provided by employed participants from the SOEP. The SOEP is a longitudinal study of German households that are representative of the German population, repeatedly surveying about 20,000 individuals and 10,000 households each year. The information obtained from both surveys can be linked in order to create a linked employer-employee data set concerning organizational context and individual outcomes (N = 1,834, mostly one employee per employer). The information collected in the LEE study reported enrich and enhance the existing individual-level and household-level SOEP data with supplemental data about the workplace and the employees' working conditions. In contrast to the SOEP core study, the SOEP-LEE data set contains more detailed and independent information concerning the work context. This way, the LEE data can be used to investigate the organizational impact on the genesis of social inequalities and the individual development of the life course. The SOEP-LEE study specifically sought to obtain information about inter-organizational as well as intra-organizational heterogeneities such as forms of employment (part-time, full-time), temporary work, and similar atypical forms of employment, as well as about other factors, such as gender composition, the age of the employees, and the wage structure of the establishment. The overall aim was to investigate social inequalities and their relation to employers and organizations (e. g., to determine how organizational structures and practices influence social inequality at the individual level). A detailed project report of the study can be found in Weinhardt et al. (2016). (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
The Linked Employer-Employee-Study of the Socio-Economic Panel (SOEP-LEE) Project report
Weinhardt, Michael; Meyermann, Alexia; Liebig, Stefan; Schupp, Jürgen
Monograph
| Berlin: DIW | 2016
36254 Endnote
Author(s):
Weinhardt, Michael; Meyermann, Alexia; Liebig, Stefan; Schupp, Jürgen
Title:
The Linked Employer-Employee-Study of the Socio-Economic Panel (SOEP-LEE) Project report
Published:
Berlin: DIW, 2016 (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research, 829)
URL:
https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.530100.de/diw_sp0829.pdf
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitgeber; Arbeitnehmer; Befragung; Datenerfassung; Deutschland; Feldforschung; Forschungsbericht; Forschungsdesign; Forschungsprojekt; Fragebogen; Interview
Abstract (english):
{Abstract_englisch}
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Für Herausforderungen qualifizieren
Weishaupt, Horst
Journal Article
| In: Erziehung und Wissenschaft | 2014
35073 Endnote
Author(s):
Weishaupt, Horst
Title:
Für Herausforderungen qualifizieren
In:
Erziehung und Wissenschaft, 66 (2014) 12, S. 25-25
URL:
http://www.gew.de/Binaries/Binary117388/EW_12_2014_web.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins - Interviews
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitgeber; Demografie; Deutschland; Heterogenität; Kulturdifferenz; Lehrer; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Öffentlicher Dienst; Qualifizierung; Schule; Schülerzahl; Transformation <Soz>; Wettbewerb
Abstract:
Die Anforderungen an Lehrberufe steigen mit dem demografischen Wandel. Bildungsforscher Prof. Horst Weishaupt spricht im Dialog-Interview von "einer qualitativen Herausforderung" für die pädagogische Ausbildung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export