Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Berufsbildungsforschung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
28
items matching your search terms.
Show all details
Vom Ausland lernen durch "best practice"
Lauterbach, Uwe
Journal Article
| In: Berufsbildung | 2002
6279 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe
Title:
Vom Ausland lernen durch "best practice"
In:
Berufsbildung, 56 (2002) 78, S. 40-41
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Wissenstransfer
Abstract:
Momentan sind in der (berufs-)bildungspolitischen Diskussion Schlagworte wie "best practice", "good practice", "borrowing", "lending", "Lernen vom Ausland" usw. in Mode, wenn ausländische Beispiele als Vorbild für in Deutschland anstehende Bildungsreformen angepriesen werden. In diesem Aufsatz werden diese Begriffe am Beispiel der Vergleichenden Berufsbildungsforschung auf ihre ursprüngliche Entstehung im 19. Jahrhundert zurückgeführt. Mit bezug auf vergleichende Bildungsforscher wie Kerschensteiner, Holmes und Georg und die melioristische Vergleichstheorie wird für eine tiefergehende kontextuierte Analyse der ausländischen "Vorbilder" plädiert, um so der Diskussion zur "leichtgläubigen" Übernahme von ausländischen "Vorbildern" entgegenzuwirken.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Europäischer Bildungsraum?
Lauterbach, Uwe
Book Chapter
| Aus: Berufliche Bildung im Prozess der EU-Osterweiterung | Berlin: Senatsverwaltung für Wirtschaft, Arbeit und Frauen | 2002
6266 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe
Title:
Europäischer Bildungsraum?
In:
Berufliche Bildung im Prozess der EU-Osterweiterung, Berlin: Senatsverwaltung für Wirtschaft, Arbeit und Frauen, 2002 (Schriftenreihe der Senatsverwaltung für Wirtschaft, Arbeit und Frauen, 51), S. 183-196
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Mobilität; Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Europäische Integration; Europa
Abstract:
Die positive Entwicklung der politischen und wirtschaftlichen Europäischen Integration seit der Montanunion (1951), über die Römischen Verträgen von 1957 bis zur heutigen EU führt auch zur Frage nach einem entsprechenden "Europäischen Bildungsraum". Bezogen auf die Bürger schließt sich die Nachfrage nach deren transnationale Mobilität und bezogen auf die Bildungs- und Berufsbildungssysteme das Feststellen der vermuteten Systemmobilität und der folgerichtigen Konvergenztheorie an. Nach der begrifflichen Aufarbeitung des Mobilitätsbegriffs wird untersucht, ob die Mobilität der Menschen durch die Europäische Integration gefördert wird. Als Ergebnis wird festgehalten, dass die geographische Mobilität vor allem wirtschaftlich bedingt ist. Auch eine Metaanalyse von seit 1953 durchgeführten vergleichenden Untersuchungen zu den nationalen Berufsbildungssystemen kommt zum Ergebnis, dass sich diese Systeme durchaus im Sinn einer eigenständigen in die nationalen Kontexte eingebundenen Profilierung entwickelt haben, jedoch eine Reihe von Systemelementen den europäischen Ansatz ausmachen.
Abstract (english):
The positive development of the political and economic integration in Europe ever since the European Coal and Steel Community (1951), through the Treaties of Rome from 1957 up to the present-day EU also leads to the question of a corresponding "European educational space". With reference to the citizens, this is followed by the inquiry as to their transnational mobility, and with reference to the educational as well as technical and vocational education and training systems, it's a question about determining the assumed system mobility and the logically consistent convergence theory. After clarification of the term of mobility, it is examined whether or not the mobility of people is promoted by the European integration. As a result, it is stated that the geographical mobility is most of all due to economic factors. A meta-analysis of comparative studies of the national technical and vocational education and training systems carried out ever since 1953 also comes to the conclusion that these systems have definitely developed in the sense of an autonomous profiling integrated into the national contexts, however, that a number of system elements constitute the European approach.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Berufsbildungsforschung in anderen europäischen und nichteuropäischen Ländern
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; […]
Book Chapter
| Aus: Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Hrsg.): Kompetent für die Zukunft - Ausbildung und Lernen in Europa | Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften | 2002
6275 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; Heipel, Daniela; Hellwig, Wolfgang; Kuebarth, Friedrich; Lanzendorf, Ute; Mayer, Heike; Rützel, Josef; Steinert, Brigitte; Ziehm, Stefan
Title:
Berufsbildungsforschung in anderen europäischen und nichteuropäischen Ländern
In:
Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Hrsg.): Kompetent für die Zukunft - Ausbildung und Lernen in Europa, Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften, 2002 (Zweiter Bericht zur Berufsbildungsforschung in Europa: Synthesebericht. CEDEFOP Reference series. 5), S. 453-468
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Internationaler Vergleich; Internationale Organisation; Vergleichende Forschung; Forschungsstand
Abstract:
Mit diesem Bericht wird der Versuch unternommen, die Berufsbildungsforschung in einem geographisch/politischen Raum, der den der EU um ein Mehrfaches übertrifft, zu identifizieren und zu strukturieren. Es wurden bearbeitet die nationale Ebene in ausgewählten Ländern (USA, Japan, China, Russland, Schweiz, Brasilien, Argentinien, Kanada, Uruguay, Australien, Türkei), eine regionale Einrichtung (MERCOSUR) und internationale Organisationen (International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), ILO, OECD, UNESCO, Word Bank). Wich- tige Institutionen, Netzwerke und Forschungsergebnisse werden erfasst. Für die VR China und für Kanada sowie für den südamerikanischen Raum und für die IEA wurden Primäranalysen durchgeführt. Die Berichte zu den anderen Ländern und Institutionen beschränken sich auf eine Bestandsaufnahme der für die Berufsbildungsforschung verwertbaren Angebote (Forschungsergebnisse, Datenbanken, thematische und andere Netzwerke, Informationen zu Klassifizierungssystemen usw.). Insgesamt zeichnet sich eine stärkere Orientierung der Forschung an den Interdependenzen zwischen der wirtschaftlichen Entwicklung, den Bedürfnissen des Arbeitsmarkts und der beruflichen Bildung ab. Rein schulisch orientierte berufliche Bildung ist in die Kritik geraten (vgl. Beispiel Südamerika), und man hofft auf die Ergebnisse einer an den Bedürfnissen des Arbeitsmarkts orientierten Forschung. Demgegenüber bildet die auf die Evaluierung oder Entwicklung der vorhandenen oder geplanten nationalen Systemstrukturen bezogene Forschung eindeutig den Schwerpunkt der nationalen oder regionalen Aktivitäten. Im Zentrum stehen Curriculumforschung sowie Didaktik, Methodik und Medien. Durchgängig werden thematische Netzwerke gefördert und Informationen (Datenbanken, Forschungsergebnisse u.ä.) bereitgestellt. Kooperation und Erfahrungsaustausch haben für die Förderung der Entwicklung der jeweiligen nationalen Systeme der beruflichen Bildung einen hohen Stellenwert. Auch die internationalen Organisationen (insbesondere ILO, OECD und UNEVOC) setzen auf Information, Dokumentation und Kooperation.
Abstract (english):
This report attempts to identify and structure VET research at national (e.g. USA, Japan, China, Russia, Switzerland, Brazil, Argentina, Canada, Uruguay, Australia, Turkey, etc.), regional (e.g. MERCOSUR) and international level (scientific societies: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), international organisations: ILO, OECD, UNESCO, World Bank). Important institutions, networks and research results are identified. For the People's Republic of China and for Canada as well as for South America and the IEA primary analyses are conducted. The reports on the remaining countries and institutions contain an inventory of useable resources for VET research (research results, data bases, thematic and other networks, information on classification systems etc.). Generally speaking, research appears to be concentrating more heavily on the interdependencies between economicdevelopment, the needs of the labour market and vocational education. Purely academic vocational education is more and more critidized (cf. example of South America), and one hopes for the results of research oriented towards the needs of the labour market. The focus of the national and regional activities is research related to the assessment and development of available and planned national system structures. Curriculum research as well as teaching, methods and media are emphazised. Content networks are promoted and a wide range of information (databases, research results etc.) provided. Co-operation and the exchange of experiences are valuable resources when it comes to promoting and developing national vocational education system. In- ternational organisations (particularly the ILO, OECD and UNEVOC) also point out the role of information, documentation and co-operation.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
La investigación sobre la FEP en otros países no comunitarios
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; […]
Book Chapter
| Aus: Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Eds.): Formar y aprender para la competencia profesional | Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften | 2002
6276 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; Heipel, Daniela; Hellwig, Wolfgang; Kuebarth, Friedrich; Lanzendorf, Ute; Mayer, Heike; Rützel, Josef; Steinert, Brigitte; Ziehm, Stefan
Title:
La investigación sobre la FEP en otros países no comunitarios
In:
Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Eds.): Formar y aprender para la competencia profesional, Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften, 2002 (Segundo Informe de la investigación sobre formación profesional en Europa: Informe de síntesis. CEDEFOP Reference series. 5), S. 431-447
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Spanisch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Internationaler Vergleich; Internationale Organisation; Vergleichende Forschung; Forschungsstand
Abstract:
Mit diesem Report wird der Versuch unternommen, die Berufsbildungsforschung in einem geographisch/politischen Raum, der den der EU um ein mehrfaches übertrifft, die Schwerpunkte auf nationaler ( z.B. USA, Japan, China, Russland, Schweiz, Brasilien, Argentinien, Kanada, Uruguay, Australien, Türkei, u.ä.), regionaler (z.B. MERCOSUR) und internationaler Ebene (wissenschaftliche Gesellschaften: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Internationale Institutionen: ILO, OECD, UNESCO, Word Bank) zu identifizieren und zu strukturieren. In einem ersten Ansatz zur Abgrenzung wurde versucht, wichtige Institutionen, Netzwerke und Forschungsergebnisse zu€ identifizieren. Für die oben genannten Länder, Regionen und internationalen Organisationen wurde diese Aufgabenstellung mit unterschiedlicher Tiefe abgearbeitet. Für die VR China und für Kanada sowie für den südamerikanischen Raum und für die IEA wurden Primäranalysen durchgeführt. Für die anderen genannten Länder und Institutionen war die Bestandsaufnahme der für den VET- Research verwertbaren Angebote (Forschungsergebnisse, Datenbanken, Thematische und andere Netzwerke, Informationen zu Klassifizierungssystemen usw.) das Wesentliche. Konnten weltweiten Schwerpunkte festgestellt werden? All-gemein zeichnet sich eine stärkere Orientierung der Forschung an den Interdependenzen zwischen der wirtschaftlichen Entwicklung, den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes und der beruflichen Bildung ab. Rein schulisch orientierte berufliche Bildung ist in die Kritik geraten (vgl. Beispiel Südamerika) und man hofft auf die Ergebnisse der an den Bedürfnissen des Arbeitsmarkts orientierten Forschung. Neben dieser mehr auf einem Paradigmenwechsel begründeten Schwerpunktbildung bildet die "pragmati-sche" politikorientierte an der Evaluierung oder Entwick€lung der vorhandenen oder geplanten nationalen Systemstrukturen bezogene Forschung eindeutig den Schwerpunkt der nationalen oder regionalen Aktivitäten. Schwerpunkte waren Curriculumforschung sowie Didaktik, Methodik und Medien. Durchgängige werden thematische Netzwerke gefördert und eine Reihe von Informationen (Datenbanken, Forschungser-gebnisse u.ä.) bereitgestellt. Kooperationen und das Gewinnen von Anregungen aus Erfahrungen anderer haben für die Förderung der Entwicklung der jeweiligen nationalen Systeme der beruflichen Bildung einen hohen Stellenwert. Auch die internationalen Organisationen (insbesondere ILO, OECD und UNEVOC) setzen auf Information, Dokumentation und Kooperation.
Abstract (english):
This report attempts to identify and structure the focuses for VET Research in a geographical/political area several times the size of the EU at national (e.g. USA, Japan, China, Russia, Switzerland, Brazil, Argentina, Canada, Uruguay, Australia, Turkey, etc.), regional (e.g. MERCOSUR) and international level (scientific societies: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), international organisations: ILO, OECD, UNES€CO, World Bank). It is an exercise reminiscent of trying to square a circle, on account of: Thus in an initial drive to establish some lines of demarcation an attempt was made to identify important institutions, networks and research results. For the countries, regions and international organisations listed above, this was done at various levels. For the People's Republic of China and Canada, as well as for South America and the IEA, primary analyses were conducted. For the remaining countries and institutions, the inventory of useable resources for VET Research (research results, data bases, thematic and other networks, information on classification systems, etc.) was the main source. Was it possible to identify any global priorities? Generally speaking, research appears to be concentrating more heavily on the interdependencies between economic development, the needs of the labour market and vocational€education. Purely academic vocational education came in for criticism (cf. example of South America), and hopes are being placed in the results of research oriented towards the needs of the labour market. Besides this priority, which is based more on a change of paradigm, the focus of national or regional activities is obviously "pragmatic", policy- oriented research related to the as-sessment or development of available or planned national system structures. Curriculum research as well as teaching, methodology and media were all priorities. Thematic networks are commonly promoted and a wide range of information (databases, research results, etc.) provided. Co-operation and the possibility of drawing on other people's experience are very valuable resources when it comes to promoting and developing ones own national vocational education system. Even the international organisations (particularly the ILO, OECD and UNEVOC) depend on information, documentation and co- operation.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Recherche en FEP dans d'autres pays européens et non membres de l'UE
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; […]
Book Chapter
| Aus: Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (éds.): Objectif compétence: former et se former | Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften | 2002
6277 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe; Arnswald, Ulrich; Bartel, Heinz; Georg, Walter; Grollmann, Philipp; Heipel, Daniela; Hellwig, Wolfgang; Kuebarth, Friedrich; Lanzendorf, Ute; Mayer, Heike; Rützel, Josef; Steinert, Brigitte; Ziehm, Stefan
Title:
Recherche en FEP dans d'autres pays européens et non membres de l'UE
In:
Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (éds.): Objectif compétence: former et se former, Luxembourg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften, 2002 (Deuxième rapport sur la recherche en formation et enseignement professionnels en Europe: rapport de synthèse. CEDEFOP Reference series. 5), S. 429-444
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Französisch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Internationaler Vergleich; Internationale Organisation; Vergleichende Forschung; Forschungsstand
Abstract (english):
This report attempts to identify and structure the focuses for VET Research in a geographical/political area several times the size of the EU at national (e.g. USA, Japan, China, Russia, Switzerland, Brazil, Argentina, Canada, Uruguay, Australia, Turkey, etc.), regional (e.g. MERCOSUR) and international level (scientific societies: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), international organisations: ILO, OECD, UNES€CO, World Bank). It is an exercise reminiscent of trying to square a circle, on account of: Thus in an initial drive to establish some lines of demarcation an attempt was made to identify important institutions, networks and research results. For the countries, regions and international organisations listed above, this was done at various levels. For the People's Republic of China and Canada, as well as for South America and the IEA, primary analyses were conducted. For the remaining countries and institutions, the inventory of useable resources for VET Research (research results, data bases, thematic and other networks, information on classification systems, etc.) was the main source. Was it possible to identify any global priorities? Generally speaking, research appears to be concentrating more heavily on the interdependencies between economic development, the needs of the labour market and vocational€education. Purely academic vocational education came in for criticism (cf. example of South America), and hopes are being placed in the results of research oriented towards the needs of the labour market. Besides this priority, which is based more on a change of paradigm, the focus of national or regional activities is obviously "pragmatic", policy- oriented research related to the as-sessment or development of available or planned national system structures. Curriculum research as well as teaching, methodology and media were all priorities. Thematic networks are commonly promoted and a wide range of information (databases, research results, etc.) provided. Co-operation and the possibility of drawing on other people's experience are very valuable resources when it comes to promoting and developing ones own national vocational education system. Even the international organisations (particularly the ILO, OECD and UNEVOC) depend on information, documentation and co- operation.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Comparative vocational education and training research in Europe: Balance and perspectives: […]
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.)
Compilation Book
| Frankfurt am Main; Thessaloniki: DIPF CEDEFOP | 2001
5889 Endnote
Editor(s)
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart
Title:
Comparative vocational education and training research in Europe: Balance and perspectives: Contributions, recommendations and follow-up of the Cedefop/DIPF Conference from January 1998 at the Science Centre in Bonn
Published:
Frankfurt am Main; Thessaloniki: DIPF CEDEFOP, 2001
URL:
http://www.cedefop.eu.int
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Europa
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Vergleichende Berufsbildungsforschung in Europa Ansätze, Politikbezüge und Innovationstransfer. […]
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.)
Compilation Book
| Frankfurt am Main; Thessaloniki: CEDEFOP DIPF | 2001
5879 Endnote
Editor(s)
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart
Title:
Vergleichende Berufsbildungsforschung in Europa Ansätze, Politikbezüge und Innovationstransfer. Beiträge, Empfehlungen und Weiterführung der CEDEFOP/DIPF-Konferenz vom Januar 1998 im Wissenschaftszentrum in Bonn
Published:
Frankfurt am Main; Thessaloniki: CEDEFOP DIPF, 2001
URL:
http://www.cedefop.eu.int/
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Europa
Abstract:
Dieser umfassende Bericht über die Entwicklung der vergleichenden Berufsbildungsforschung in Europa beruht im wesentlichen auf den Beiträgen und anschließenden Diskussionen von und mit Forschern und Fachleuten, die CEDEFOP und DIPF gemeinsam mit der ETF und in Unterstützung durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung zu einer Fachtagung im Januar 1998 nach Bonn in das dortige Wissenschaftszentrum eingeladen haben. Darüber hinaus enthält er weiterführende Beiträge, die vor, während und nach der Konferenz erstellt wurden zur Rolle und Funktion der Vergleichenden Berufsbildungsforschung, ihrem Beitrag zur Entwicklung einer transnationalen und Europäischen Dimension der Berufsbildung, dementsprechenden wissenschaftlichen und theoretischen Ansätzen und Methoden etc. Wesentlicher Gegenstand war es ebenfalls den Politik- und Praxisbezug von (vergleichender) Berufsbildungsforschung zu diskutieren und die Möglichkeiten für einen Transfer von Innovationen aus dem je länderspezifischen Kontext in einen transnationalen und europäischen bzw. internationalen Kontext einzuschätzen. Es war das erste Mal, dass der europäische Sachverstand sowohl aus EU Mitgliedsstaaten als auch aus einer Reihe von mittel-osteuropäischen Staaten zu diesem Thema in Vorbereitung und Durchführung dieser Tagung ver- und gesammelt werden konnte.. Insofern meinen wir, dass dieser Reader eine Art wissenschaftliches Handbuch darstellt, welches den gegenwärtigen und zukünftigen an Forschung unmittelbar Beteiligten aber auch für die die Forschung fördernden Institutionen, wichtige Handreichungen gibt, um die Möglichkeiten und Grenzen vergleichender Forschung auf diesem Gebiet einschätzen und beurteilen zu können. Für die Politik und Praxis ist dies ebenso wichtig, zumal die meisten Aktivitäten der Entscheidungsträger und Praktiker einer Begleitung und Unterstützung durch die Forschung bedarf, die sich wiederum immer weniger und ausschliesslich auf den nationalen Kontext beschränken kann.
Abstract (english):
This comprehensive report on the development of comparative vocational education and training research in Europe is mainly based on the papers delivered and the subsequent discussion by and with researchers and experts who were invited by CEDEFOP and DIPF, together with the ETF, and supported by the German Ministry of Education and Research, to attend a conference in January, 1998, in Bonn, at the Scientific Centre there. In addition, it contains continued papers that were produced before, during, and after the conference on the role and function of comparative vocational education and training research, on its contribution to the development of a transnational and European dimensi on of vocational education and training, on the corresponding scientific and theoretical approaches and methods, etc. One of the main subjects was likewise to discuss the political and practical relations of (comparative) vocation al education and training research, and to assess the chances for a transfer of innovations from the country-related context to a transnational and European or international context each. It was the first time that the European experts both from member states of the EU and from a number of Central/East European countries could be assembled and gathered together around this topic when preparing and organising this c onference. In this respect, we consider this reader as a kind of scientific manual that gives an important helping hand not only to those directly involved in research at present and in future but also to the institutions promotin g research in order to be able to assess and evaluate the possibilities and limits of comparative research in this field. This is just as important to politics and practice, all the more since most activities of the decision-maker s and practicians need to be attended and supported by research work which, in its turn, can limit itself less and less exclusively to the national context.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Möglichkeiten und Bedingungen für die Einrichtung eines Europäischen Netzwerks zur Förderung der […]
Lauterbach, Uwe
Book Chapter
| Aus: Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.): Vergleichende Berufsbildungsforschung in Europa: Ansätze, Politikbezüge und Innovationstransfer | Frankfurt am Main; Thessaloniki: CEDEFOP DIPF | 2001
5880 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe
Title:
Möglichkeiten und Bedingungen für die Einrichtung eines Europäischen Netzwerks zur Förderung der Forschungskooperation im Bereich der Internationalen VBBF (Vergleichenden Berufsbildungsforschung)
In:
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.): Vergleichende Berufsbildungsforschung in Europa: Ansätze, Politikbezüge und Innovationstransfer, Frankfurt am Main; Thessaloniki: CEDEFOP DIPF, 2001 , S. 376-401
URL:
http://www.cedefop.eu.int/
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzband/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Netzwerk; Europa
Abstract:
Die Berufsbildungsforschung und insbesondere die Vergleichende Berufsbildungsforschung spielt heute wegen der Internationalisierung und Globalisierung der Volkswirtschaften der Industriestaaten, die weltweiten Kooperationen der Unternehmen, die internationale Berufsbildungszu- sammenarbeit und die supranationalen Zusammenschlüsse wie die Europäische Union eine immer wichtigere Rolle. Ihre Konstituierung gelang aber bisher in der europäischen Forschungslandschaft kaum. Genauso wenig erfüllt sie den Anspruch als transferfähige Wissenschaft. Will die Vergleichenden Berufsbildungsforschung (VBBF) ernst genommen und transferfähig werden, so müssen ihre Forschungsergebnisse politikrelevant sein, ein dem Stand der Bezugswissenschaften entsprechendes Theorieniveau nachweisen und auch methodologisch diesem Anspruch ent- sprechen. Wichtig in der gesamteuropäischen Dimension ist in diesem Kontext der kulturell bedingte unterschiedliche Bezug der Vergleichenden Berufsbildungsforschung zu den ertragbringenden wissenschaftlichen Disziplinen. In diesem Beitrag werden nach einer Analyse des Ist-Zustandes in der VBBF Vorschläge entwickelt, wie dieser definierte Standard in der VBBF in Kooperation mit der Vergleichender Erziehungswissenschaft und anderen sozialwissenschaftlichen Disziplinen im Rahmen einer Netzwerkbildung erreicht werden kann.
Abstract (english):
The vocational education and training research, and especially the comparative vocational education and training research, plays an increasingly important part today due to the internationalisation and globalisation of national ec onomies of the industrialised countries, the world-wide co-operation projects of companies, the international vocational education and training co-operation, and the supranational amalgamations as the European Union. Its constitu tion, however, has hardly been successful up to date in the European research scenery. Just as little as it satisfies the demand of a transferable science. If the comparative vocational education and training research wants to be taken seriously and become transferable, its research results must be politically relevant, show a level of theory according to the state of related sciences, and also meet this requirement methodologically. The important aspect in this context in the overall European dimension is the culture-related different relation of comparative vocational education and training research to the result-yielding scientific disciplines. In this paper, recommendations ar e worked out after an analysis of the actual state in the comparative vocational education and training research as to how this defined standard could be achieved in the comparative vocational education and training research in co -operation with the comparative educational science and other social scientific disciplines within the framework of networking.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Towards instituting a standing European Network for Cooperation in Comparative Vocational Education […]
Lauterbach, Uwe
Book Chapter
| Aus: Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.): Comparative vocational education and training research in Europe: Balance and perspectives | Frankfurt am Main; Thessaloniki: DIPF CEDEFOP | 2001
5890 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe
Title:
Towards instituting a standing European Network for Cooperation in Comparative Vocational Education and Training Research
In:
Lauterbach, Uwe; Sellin, Burkart (Hrsg.): Comparative vocational education and training research in Europe: Balance and perspectives, Frankfurt am Main; Thessaloniki: DIPF CEDEFOP, 2001 , S. 514-554
URL:
http://www.cedefop.eu.int/
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzband/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Vergleichende Forschung; Netzwerk; Europa
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
VET Research in other European and non-European Countries
Lauterbach, Uwe; Hellwig, Wolfgang
Book Chapter
| Aus: Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Eds.): Training in Europe: Second report on vocational training research in Europe 2000 | Brussels: Office for Official Publications of the European Communities | 2001
5871 Endnote
Author(s):
Lauterbach, Uwe; Hellwig, Wolfgang
Title:
VET Research in other European and non-European Countries
In:
Descy, Pascaline; Tessaring, Manfred (Eds.): Training in Europe: Second report on vocational training research in Europe 2000, Brussels: Office for Official Publications of the European Communities, 2001 (Background report, 3), S. 319-373
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Berufsbildungsforschung; Internationaler Vergleich; Internationale Organisation
Abstract:
Mit diesem Report wird der Versuch unternommen, die Berufsbildungsforschung in einem geographisch/politischen Raum, der den der EU um ein mehrfaches übertrifft, die Schwerpunkte auf nationaler ( z.B. USA, Japan, China, Rußland, Schweiz, Brasilien, Argentinien, Kanada, Uruguay, Australien, Türkei, u.ä.), regionaler (z.B. MERCOSUR) und internationaler Ebene (wissenschaftliche Gesellschaften: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Internationale Institutionen: ILO, OECD, UNESCO, Word Bank) zu identifizieren und zu strukturieren.In einem ersten Ansatz zur Abgrenzung wurde versucht, wichtige Institutionen, Netzwerke und Forschungsergebnisse zu identifizieren. Für die oben genannten Länder, Regionen und internati- onalen Organisationen wurde diese Aufgabenstellung mit unterschiedlicher Tiefe abgearbeitet. Für die VR China und für Kanada sowie für den südamerikanischen Raum und für die IEA wurden Primäranalysen durchgeführt. Für die anderen genannten Länder und Institutionen war die Bestandsaufnahme der für den VET-Research verwertbaren Angebote ( Forschungsergebnisse, Datenbanken, Thematische und andere Netzwerke, Informationen zu Klassifizierungssystemen usw.) das Wesentliche. Konnten weltweiten Schwerpunkte festgestellt werden? Allgemein zeichnet sich eine stärkere Orientierung der Forschung an den Interdependenzen zwischen der wirtschaftlichen Entwicklung, den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes und der beruflichen Bildung ab. Rein schulisch orientierte berufliche Bildung ist in die Kritik geraten (vgl. Beispiel Südamerika) und man hofft auf die Ergebnisse der an den Bedürfnissen des Arbeitsmarkts orientierten Forschung. Neben dieser mehr auf einem Paradigmenwechsel begründeten Schwerpunktbildung bildet die "pragmatische" politikorientierte an der Evaluierung oder Entwicklung der vorhandenen oder geplanten nationalen Systemstrukturen bezogene Forschung eindeutig den Schwerpunkt der nationalen oder regionalen Aktivitäten. Schwerpunkte waren Curriculumforschung sowie Didaktik, Methodik und Medien. Durchgängige werden thematische Netzwerke gefördert und eine Reihe von Informationen (Datenbanken, Forschungsergebnisse u.ä.) bereitgestellt. Kooperationen und das Gewinnen von Anregungen aus Erfahrungen anderer haben für die Förderung der Entwicklung der jeweiligen nat-onalen Systeme der beruflichen Bildung einen hohen Stellenwert. Auch die internationalen Organisationen ( insbesondere ILO, OECD und UNEVOC) setzen auf Information, Dokumentation und Kooperation.
Abstract (english):
This report attempts to identify and structure the focuses for VET Research in a geographical/political area several times the size of the EU at national (e.g. USA, Japan, China, Russia, Switzerland, Brazil, Argentina, Canada, Uruguay, Australia, Turkey, etc.), regional (e.g. MERCOSUR) and international level (scientific societies: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), international organisations: ILO, OECD, UNESCO, World Bank). It is an exercise reminiscent of trying to square a circle, on account of: Thus in an initial drive to establish some lines of demarcation an attempt was made to identify important institutions, networks and research results. For the countries, regions and international organisations listed above, this was done at various levels. For the People's Republic of China and Canada, as well as for South America and the IEA, primary analyses were conducted. For the remaining countries and institutions, the inventory of useable resources for VET Research (research results, data bases, thematic and other networks, information on classification systems, etc.) was the main source. Was it possible to identify any global priorities? Generally speaking, research appears to be concentrating more heavily on the interdependencies between economic development, the needs of the labour market and vocational education. Purely academic vocational education came in for criticism (cf. example of South America), and hopes are being placed in the results of research oriented towards the needs of the labour market. Besides this priority, which is based more on a change of paradigm, the focus of national or regional activities is obviously "pragmatic", policy-oriented research related to the assessment or development of available or planned national system structures. Curriculum research as well as teaching, methodology and media were all priorities. Thematic networks are commonly promoted and a wide range of information (databases, research results, etc.) provided. Co- operation and the possibility of drawing on other people's experience are very valuable resources when it comes to promoting and developing ones own national vocational education system. Even the international organisations ( particularly the ILO, OECD and UNEVOC) depend on information, documentation and co-operation.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
>
Show all
(28)