Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Einführung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
52
items matching your search terms.
Show all details
Introduction to the special issue. Mind the gap between research and practice in the area of […]
Dignath, Charlotte; Mevarech, Zemira
Journal Article
| In: Metacognition and Learning | 2021
42409 Endnote
Author(s):
Dignath, Charlotte; Mevarech, Zemira
Title:
Introduction to the special issue. Mind the gap between research and practice in the area of teachers' support of metacognition and SRL
In:
Metacognition and Learning, 16 (2021) 3, S. 517-521
DOI:
10.1007/s11409-021-09285-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-021-09285-5
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Einführung; Pandemie; Hausunterricht; Selbstregulation; Metakognition; Schüler; Selbstgesteuertes Lernen; Forschung; Praxis; Lehrer; Lehramtsstudent; Unterstützung; Professionalität
Abstract (english):
Since spring 2020, governments all over the world have temporarily and repeatedly closed schools in response to the COVID-19 pandemic. Learning at home requires a large amount of self-regulated learning (SRL) where students have to acquire and practice learning contents and skills independently without being provided with face to face support by their teacher. Current research reports that the main difficulties that students and teachers experience in these learning situations are related to SRL (Fischer et al., 2020). But also in everyday learning situations at school, SRL has been found to contribute significantly to students' learning progress, their motivation, and their achievement (Zimmerman & Bandura, 1994; Dent & Koenka, 2016). Acquiring skills for SRL is a necessity for students to become lifelong learners (Taranto & Buchanan, 2020), which has now been shown even more. However, when schools moved to distance learning, it not only became apparent how important SRL is, but also how poorly most students were prepared for SRL. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Editorial (1-21)
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
41132 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Editorial (1-21)
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 1, S. 1-2
DOI:
10.1007/s11618-021-00999-5
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-021-00999-5
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Zeitschrift; Erziehungswissenschaft; Einführung
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Editorial (2-21)
Hasselhorn, Marcus; Gogolin, Ingrid
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2021
41204 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Gogolin, Ingrid
Title:
Editorial (2-21)
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021) 2, S. 233-236
DOI:
10.1007/s11618-021-01019-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-021-01019-2
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Lehrer; Eltern; Einführung; Pandemie; Wirkung; Schule; Unterrichtsausfall; Fernunterricht; Schüler; Digitale Medien; Selbstregulation; Bildungsbeteiligung; Finanzierung
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Forschungsdaten in den Bildungswissenschaften - Archivierung und Nachnutzung. Eine Einleitung
Reh, Sabine; Stanat, Petra
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2021
42448 Endnote
Author(s):
Reh, Sabine; Stanat, Petra
Title:
Forschungsdaten in den Bildungswissenschaften - Archivierung und Nachnutzung. Eine Einleitung
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 67 (2021) 6, S. 827-839
DOI:
10.3262/ZP2106827
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungswissenschaft/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/artikel/47774-forschungsdaten-in-den-bildungswissenschaften-archivierung-und-nachnutzung.html
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Forschungsdaten; Erziehungswissenschaft; Dokumentation; Infrastruktur; Nutzung; Zugang; Bildungsforschung; Wissenschaftspolitik; Open Science; Einführung
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
The education systems of the Americas: Introduction
Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo
Book Chapter
| Aus: Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo (Hrsg.): The education systems of the Americas | Cham: Springer | 2021
40908 Endnote
Author(s):
Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo
Title:
The education systems of the Americas: Introduction
In:
Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo (Hrsg.): The education systems of the Americas, Cham: Springer, 2021 (Global Education Systems), S. 1-14
DOI:
10.1007/978-3-319-93443-3_1-1
URL:
https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-319-93443-3_1-1
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungssystem; Nordamerika; Mittelamerika; Südamerika; Handbuch; Konzeption; Struktur; Einführung
Abstract (english):
The chapter introduces the readers to the contents and rationales of this handbook. This Handbook focuses on the education systems on the American continents - North, Central, and South America - and includes chapters for most countries in this region, also the Caribbean. This introductory chapter first offers a conceptual discussion of central concepts that build the object of interest of the chapters, namely national education systems, and discusses their status and relevance for understanding education in the global era. By doing so, it sets the intellectual framework for the country chapters. By deliberating on the conceptual leverage of each term, it aims at both sharpening their analytical traction and pointing to their multifaceted nature - a crucial intellectual activity before any comparative exercise. It closes with a brief outline of the common structure that builds the backbone of the individual country chapters is then presented. This section briefly expounds the rationale of the different parts of the chapters, offering some justification for the organizational principles deployed, including their selective nature. In making these decisions transparent, the section also functions as a useful reading aid. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Risikokinder - Kinder mit besonderem Unterstützungsbedarf in Kindertageseinrichtungen. Editorial
Hasselhorn, Marcus; Becker-Stoll, Fabienne
Journal Article
| In: Frühe Bildung | 2020
40682 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Becker-Stoll, Fabienne
Title:
Risikokinder - Kinder mit besonderem Unterstützungsbedarf in Kindertageseinrichtungen. Editorial
In:
Frühe Bildung, 9 (2020) 4, S. 163
DOI:
10.1026/2191-9186/a000497
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-218417
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2022/21841/pdf/FrueheBildung_2020_4_Hasselhorn_Becker-Stoll_Editorial_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Risikokind; Kindertagesstätte; Verhaltensauffälligkeit; Interaktion; Kind; Erzieher; Einführung;
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität - theoretische Grundfragen und quantitative […]
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
39925 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Title:
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität - theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Einleitung in das Beiheft
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 9-14
DOI:
10.3262/ZPB2001009
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Unterricht; Qualität; Empirische Forschung; Unterrichtsforschung; Evaluation; Modell; Theorie; Methodologie; Messung; Messverfahren; Wirkung; Einführung
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Mehrsprachigkeit und Bildung - zur Konzeption des Handbuchs
Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique
Book Chapter
| Aus: Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung | Wiesbaden: Springer VS | 2020
41618 Endnote
Author(s):
Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique
Title:
Mehrsprachigkeit und Bildung - zur Konzeption des Handbuchs
In:
Gogolin, Ingrid; Hansen, Antje; McMonagle, Sarah; Rauch, Dominique (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, Wiesbaden: Springer VS, 2020 , S. 1-10
DOI:
10.1007/978-3-658-20285-9_1
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-20285-9_1
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Einführung; Konzeption; Mehrsprachigkeit; Bildung; Schüler; Migrationshintergrund; Pädagogisches Handeln; Unterricht; Muttersprache; Bildungssprache; Sprachkompetenz; Forschungsstand; Empirische Forschung
Abstract:
Das Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung führt zwei Themenbereiche zusammen, die häufig getrennt voneinander gedacht werden - und wenn sie auf einander bezogen werden, so geschieht dies oft mit einem Akzent auf Schwierigkeiten, die mit Mehrsprachigkeit für Bildung verbunden sind oder sein können. Dies aber ist eine verkürzte Sichtweise. Tatsächlich sind sowohl Mehrsprachigkeit als auch Bildung in sich vielschichtige Forschungs- und Handlungsfelder. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Schul- und Unterrichtsqualität am Ende der 1970er Jahre. Re-Analysen der "Drei-Länder-Studie" von […]
Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Reh, Sabine
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2019
39382 Endnote
Author(s):
Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Reh, Sabine
Title:
Schul- und Unterrichtsqualität am Ende der 1970er Jahre. Re-Analysen der "Drei-Länder-Studie" von Helmut Fend. Einführung in den Thementeil
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 65 (2019) 1, S. 1-5
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
20. Jahrhundert; Bildungsgeschichte; Datenanalyse; Einführung; Geschichte <Histor>; Qualität; Schule; Unterricht
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Bildungsqualität und Evaluation
Editorial
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2019
39544 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Editorial
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22 (2019) 4, S. 767-769
DOI:
10.25657/02:19216
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192162
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19216/pdf/ZfE_2019_4_Hasselhorn_Editorial_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Zeitschrift; Erziehungswissenschaft; Einführung
Abstract:
Einführung in und Zusammenfassung der Beiträge in Heft 4, 2019 der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
3
...
6
>
Show all
(52)