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(Schlagwörter: "Experimentelle Psychologie")
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Effects of implicit fear of failure on cognitive processing. A diffusion model analysis
Lerche, Veronika; Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas
Journal Article
| In: Motivation and emotion | 2018
38308 Endnote
Author(s):
Lerche, Veronika; Neubauer, Andreas B.; Voss, Andreas
Title:
Effects of implicit fear of failure on cognitive processing. A diffusion model analysis
In:
Motivation and emotion, 42 (2018) 3, S. 396-402
DOI:
10.1007/s11031-018-9691-5
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-160811
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-160811
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Kognitive Prozesse; Angst; Misserfolg; Wirkung; Frustration; Leistung; Motiv <Psy>; Experimentelle Untersuchung; Feedback; Beeinflussung; Modellbildung; Statistische Methode; Analyse; Experimentelle Psychologie
Abstract (english):
Whereas previous studies suggest that individuals with high implicit fear of failure (FF) perform worse on various indicators of general performance, the underlying mechanisms of this effect have not yet been understood. In our experimental study, 280 participants worked on a binary color discrimination task. Half of the participants were frustrated by means of negative performance feedback, while the control group received mainly positive feedback. We employed a diffusion model analysis (Ratcliff in Psychol Rev 85(2):59-108, 1978) to disentangle the different components involved in the execution of the task. Results revealed that participants in the frustration condition adopted more conservative decision settings (threshold separation parameter of the diffusion model). Besides, high implicit FF was related to slow information accumulation (drift), and this relation was stronger in the frustration condition. Participants with higher FF further showed reduced learning rates during the task. Task related intrusive thoughts are discussed as mechanism for reduced performance of high FF individuals. We conclude that diffusion model analyses can contribute to a better understanding of the mechanisms underlying the effects of psychological motives. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unterricht machen. Praktiken und Diskurse einer Reformschule
Bittner, Martin
Monograph
| Weinheim: Beltz Juventa | 2015
35729 Endnote
Author(s):
Bittner, Martin
Title:
Unterricht machen. Praktiken und Diskurse einer Reformschule
Published:
Weinheim: Beltz Juventa, 2015
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Diskurs; Ethnografie; Experimentelle Psychologie; Jenaplan; Pädagogische Anthropologie; Pädagogische Tatsachenforschung; Petersen; Peter; Reformpädagogik; Unterrichtsforschung
Abstract:
Gelingen und Nicht-Gelingen von Unterricht verweisen auf Praktiken, die innerhalb der schulischen Ordnung eingefordert werden. Die reformpädagogische Schule stellt hierfür vielfältige Formen bereit. Im vorliegenden Band wird ein praxistheoretischer Beitrag zu den gegenwärtigen Debatten der Unterrichtsforschung geleistet. Die Rekonstruktionen von Praktiken und Diskursen fließen dabei gleichermaßen in die ethnographischen Beobachtungen einer Jena-Plan-Schule ein. Dargestellt wird, wie Peter Petersens vorgeschlagenes ganzheitliches Schulkonzept in angepasster Weise in den gegenwärtigen Unterricht integriert wird. Die Praktiken des Gesprächs, des Spiels, der Arbeit und der Feier stellen leitende Prinzipien der Konstitution von Unterricht dar. Sie ermöglichen in der Schule einen Umgang mit Heterogenität, die Vermittlung von Kompetenzen, die Integration unterschiedlicher Leistungsniveaus sowie die Ausgestaltung einer Lerngemeinschaft. (DIPF/Verlag
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Experimentelle Handlungsforschung. Kognitive Grundlagen der Wahrnehmung und Steuerung von Handlungen
Hasselhorn, Marcus; Heuer, Herbert; Schneider, Silvia (Hrsg.)
Compilation Book
| Stuttgart: Kohlhammer | 2014
8714 Endnote
Editor(s)
Hasselhorn, Marcus; Heuer, Herbert; Schneider, Silvia
Title:
Experimentelle Handlungsforschung. Kognitive Grundlagen der Wahrnehmung und Steuerung von Handlungen
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2014 (Standards Psychologie, 1)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Aufmerksamkeit; Experimentelle Psychologie; Handlungsforschung; Handlungstheorie; Kognition; Kognitionspsychologie; Kooperation; Lehrbuch; Selbsterkenntnis; Verstehen; Visuelle Wahrnehmung; Wahrnehmung
Abstract:
Die Struktur menschlichen Handelns ist in den vergangenen zwei Jahrzehnten erneut zu einem zentralen Thema psychologischer Forschung geworden. Lange Zeit davor galt Psychologie als Wissenschaft vom Denken, Fühlen und Wollen, und Handeln kam, wenn überhaupt, nur am Rande vor. Einen zentralen Anteil an der Renaissance des Handelns hat die moderne Kognitionspsychologie, die im Mittelpunkt des Buchs steht. Sie untersucht die repräsentationalen Grundlagen von Handlungen - die Lernprozesse, in denen Handlungswissen entsteht, und die Kontrollprozesse, in denen es in Handlungen umgesetzt wird. Das Buch führt in den ideomotorischen Ansatz ein, der der kognitiven Handlungsforschung entscheidende Impulse gegeben hat. Es gibt einen Überblick über den aktuellen Stand der Forschung aus drei unterschiedlichen Perspektiven: der individuellen Perspektive der Allgemeinen Psychologie, der interindividuellen Perspektive der Sozialpsychologie und der ontogenetischen Perspektive der Entwicklungspsychologie. (DIPF/Org.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Mental contrasting effects on the identification of obstacles
Kappes, Andreas; Wendt, Mike; Reinelt, Tilman; Oettingen, Gabriele
Journal Article
| In: Journal of Experimental Social Psychology | 2013
33374 Endnote
Author(s):
Kappes, Andreas; Wendt, Mike; Reinelt, Tilman; Oettingen, Gabriele
Title:
Mental contrasting effects on the identification of obstacles
In:
Journal of Experimental Social Psychology, 49 (2013) , S. 797-810
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Erfolg; Erwartung; Experimentelle Psychologie; Gegenwart; Realität; Selbstregulation; Ziel; Zukunftserwartung
Abstract (english):
Mental contrasting of a desired future with the present reality strengthens goal pursuit when expectations of success are high, and weakens goal pursuit when expectations of success are low. We hypothesized that mental contrasting effects on selective goal pursuit are mediated by a change in the meaning of the present reality as an obstacle towards reaching the desired future. Using explicit evaluation of reality (Study 1), implicit categorization of reality as obstacle (Study 2), and detection of obstacle (Study 3) as indicators, we found that mental contrasting (versus relevant control groups) fostered the meaning of reality as obstacle when expectations of success were high, but weakened it when expectations of success were low. Importantly, the meaning of reality as obstacle mediated mental contrasting effects on goal pursuit (Studies 1, 2). The findings suggest that mental contrasting produces selective goal pursuit by changing the meaning of a person's reality.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Multiple-choice versus open-ended response formats of reading test items: A two-dimensional IRT […]
Rauch, Dominique; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Psychological Test and Assessment Modeling | 2010
32468 Endnote
Author(s):
Rauch, Dominique; Hartig, Johannes
Title:
Multiple-choice versus open-ended response formats of reading test items: A two-dimensional IRT analysis
In:
Psychological Test and Assessment Modeling, 52 (2010) 4, S. 354-379
URL:
http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/4-2010_20101218/02_Rauch.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsforschung; Datenanalyse; Deutschland; Experimentelle Psychologie; Itemanalyse; Item-Response-Theory; Leistungsmessung; Lesefertigkeit; Lesetest; Leseverstehen; Mehrebenenanalyse; Messverfahren; Multiple-Choice-Verfahren; Textverständnis
Abstract (english):
The dimensionality of a reading comprehension assessment with non-stem equivalent multiplechoice (MC) items and open-ended (OE) items was analyzed with German test data of 8523 9th-graders. We found that a two-dimensional IRT model with within-item multidimensionality, where MC and OE items load on a general latent dimension and OE items additionally load on a nested latent dimension, had a superior fit compared to an unidimensional model (p .05). Correlations between general cognitive abilities, orthography and vocabulary and the general latent dimension were significantly higher than with the nested latent dimension (p .05). Drawing back on experimental studies on the effect of item format on reading processes, we suppose that the general latent dimension measures abilities necessary to master basic reading processes and the nested latent dimension captures abilities necessary to master higher reading processes. Including gender, language spoken at home, and school track as predictors in latent regression models showed that the well known advantage of girls and mother-tongue students is found only for the nested latent dimension.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Quasi-experimentelle Versuchspläne
Hertel, Silke; Klug, Julia; Schmitz, Bernhard
Book Chapter
| Aus: Holling, Heinz; Schmitz, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Statistik, Methoden und Evaluation | Göttingen: Hogrefe | 2010
31455 Endnote
Author(s):
Hertel, Silke; Klug, Julia; Schmitz, Bernhard
Title:
Quasi-experimentelle Versuchspläne
In:
Holling, Heinz; Schmitz, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Statistik, Methoden und Evaluation, Göttingen: Hogrefe, 2010 (Handbuch der Psychologie, 13), S. 49-62
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Experimentelle Psychologie; Forschungsdesign; Messung; Psychologische Forschung; Stichprobe; Validität; Variable; Zeitreihenanalyse
Abstract:
In der psychologischen Forschung ist es nicht immer möglich, die Teilnehmer randomisiert zu Untersuchungsbedingungen zuzuweisen und alle Einflussgrößen zu kontrollieren. In dem Kapitel werden die Grundlagen quasi-experimenteller Versuchspläne dargestellt, Vor- und Nachteile unterschiedlicher quasi-experimenteller Designs werden beschrieben und vor dem Hintergrund möglicher (kausaler) Schlussfolgerungen diskutiert.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
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