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Individually endorsed and socially shared normative beliefs on acculturation. Resources and risk […]
Baumert, Jürgen; Jansen, Malte; Becker, Michael; Neumann, Marko; Köller, Olaf; Maaz, Kai
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology. | 2023
43370 Endnote
Author(s):
Baumert, Jürgen; Jansen, Malte; Becker, Michael; Neumann, Marko; Köller, Olaf; Maaz, Kai
Title:
Individually endorsed and socially shared normative beliefs on acculturation. Resources and risk factors for academic and psychosocial adjustment in mid-adolescence
In:
Journal of Educational Psychology., 115 (2023) 4, S. 589-608
DOI:
10.1037/edu0000779
URL:
https://psycnet.apa.org/record/2023-35375-001
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Akkulturation; Assimilation; Berlin; Bildungsaspiration; Deutschland; Einflussfaktor; Einstellung <Psy>; Emotionale Entwicklung; Fragebogenerhebung; Integrierte Sekundarschule; Jugendlicher; Längsschnittuntersuchung; Leistungstest; Lernerfolg; Migrationshintergrund; Motivation; Multikulturalität; Multivariate Analyse; Psychosoziale Fähigkeit; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Segregation; Selbstwertgefühl; Soziale Anpassung; Soziale Ungleichheit; Überzeugung; Wirkung; Zufriedenheit
Abstract:
This article examines the extent to which normative beliefs on acculturation constitute (a) individual resources and risk factors for adolescents facing developmental tasks and (b) institutional norms that define developmental milieus in secondary schools. To what extent do egalitarianism, multiculturalism, assimilationism, and segregationism help or hinder academic and psychosocial adjustment in mid-adolescence? We examined how both individually endorsed beliefs and socially shared beliefs at the 10th-grade cohort level relate to students' academic performance, educational and occupational aspirations, motivational and emotional attachment to school, self-esteem, and life satisfaction. Data came from a random sample of 15- to 17-year-olds in Berlin, Germany, assessed at the end of Grades 9 and 10 (N = 1,992). Multivariate analyses identified egalitarianism and multiculturalism as the most prevalent acculturation beliefs, forming a combined belief pattern that pairs recognition of equality with respect for diversity. At the individual level, this belief pattern was positively related to academic and psychosocial adjustment. Assimilationism beliefs were associated with higher motivational and emotional attachment to school in both minority and majority students. Segregationism beliefs were associated with higher self-esteem in all adolescents regardless of background, but with lower levels of academic performance in immigrant youth. At the grade cohort level, a single bipolar factor (egalitarianism/multiculturalism vs. assimilationism/segregationism) described the institutional diversity culture. An environment characterized by egalitarianism/multiculturalism beliefs was positively associated with motivational and emotional attachment to school but not related to academic adjustment or psychological well-being. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Abiturprüfungspraxis und Abituraufsatz 1882 bis 1972
Kämper-van den Boogaart, Michael; Reh, Sabine
Book Chapter
| Aus: Hoffmann, Lars; Schröter, Pauline; Groß, Alexander; Schmid-Kühn, Svenja Mareike; Stanat, Petra (Hrsg.): Das unvergleichliche Abitur: Entwicklungen - Herausforderungen - Empirische Analysen | Bielefeld: wbv Media | 2022
42926 Endnote
Author(s):
Kämper-van den Boogaart, Michael; Reh, Sabine
Title:
Abiturprüfungspraxis und Abituraufsatz 1882 bis 1972
In:
Hoffmann, Lars; Schröter, Pauline; Groß, Alexander; Schmid-Kühn, Svenja Mareike; Stanat, Petra (Hrsg.): Das unvergleichliche Abitur: Entwicklungen - Herausforderungen - Empirische Analysen, Bielefeld: wbv Media, 2022 , S. 181-211
URL:
https://www.wbv.de/download/shop/download/0/_/0/0/listview/file/-direct%40I72494/area/openaccess.html
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abiturprüfung; Abschlussprüfung; Aufsatz; Auslese; Baden; Bayern; Bewertung; Bildungsgeschichte; Deutschland-BRD; Deutschunterricht; Fachdidaktik; Fachwissen; Forschungsprojekt; Gymnasium; Normen; Preußen; Studierfähigkeit; Textproduktion; Universität; Württemberg
Abstract:
Im Rahmen eines von der Leibniz-Gemeinschaft geförderten Forschungsprojekts zur Geschichte des deutschen Abituraufsatzes zwischen 1872 und 1972, dem ein umfangreiches Aufsatzkorpus zugrunde lag, wurden verschiedene Determinanten erfasst, die auf Praktiken der Aufgaben- und Texterstellung wie der Korrektur und Bewertung einwirkten. Dabei handelt es sich namentlich um rechtliche Vorgaben, um politische Erwartungen und didaktische Programme, die ihrerseits Verständnisse von Reife oder von Studierfähigkeit implizieren. Im vorliegenden Beitrag wird an Schlaglichtern aus der Geschichte dieser Prüfungsform deutlich, dass sich nicht von einem linearen Prozess sprechen lässt, sondern vielfach von Effekten, die aus einem Wechselspiel interdependenter Normierungsversuche und Diskurslagen resultieren. Im Ergebnis zeigen sich bei veränderten Vorzeichen frappierend anmutende Kontinuitäten, etwa in den Klagen über eine Überforderung der Kandidaten und Kandidatinnen oder der Frage, inwieweit fachliches und lernbares Wissen den Horizont des schriftlich Darzubietenden abstecken sollte. Zu vermuten ist mithin, dass nicht wenige der historischen Diskurskonstellationen die Beobachter:innen der gegenwärtigen Auseinandersetzungen über diesen Prüfungsteil vertraut anmuten werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980
Reh, Sabine; Bühler, Patrick; Hofmann, Michéle; Moser, Vera (Hrsg.)
Compilation Book
| Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2021
41625 Endnote
Editor(s)
Reh, Sabine; Bühler, Patrick; Hofmann, Michéle; Moser, Vera
Title:
Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980
Published:
Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021
DOI:
10.25656/01:22266
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-222669
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22266
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abitur; Abiturprüfung; Aufsatz; Auslese; Ausleseverfahren; Begabung; Beobachtung; Berufsberatung; Berufseignung; Berufspsychologie; Bildungsfähigkeit; Bildungsgeschichte; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Diagnose; Diagnostik; Differenzierung; Exklusion; Experiment; Fallbeispiel; Förderklasse; Gehirn; Gehirnschädigung; Geistige Behinderung; Geschichte <Histor>; Gutachten; Handschrift; Heterogenität; Hilfsschule; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Hochbegabung; Inklusion; Intelligenzschwäche; Intelligenztest; Kaiserreich; Kategorisierung; Kriegsbeschädigter; Leistungsbeurteilung; Leistungsmessung; Lernbehinderung; Lernschwäche; Maßnahme; Migrant; Migrationshintergrund; New York; NY; Pädagogik; Pädagogische Diagnostik; Pädagogische Psychologie; Preußen; Primarbereich; Psychiatrie; Reform; Schrift; Schuleignung; Schüler; Schülerbeurteilung; Schulgeschichte; Schulische Integration; Schulpsychologie; Schulsystem; Schweiz; Selektion; Soldat; Sonderpädagogik; Sonderpädagogische Einrichtung; Sonderschule; Sonderschulpädagogik; Stern; William Louis; Test; Übergang Primarstufe - Sekundarstufe I; Übungsschule; USA; Vergleich; Weimarer Republik
Abstract:
Über den schulischen Umgang mit einer "Heterogenität" der Schüler*innen wird seit einer Reihe von Jahren heftig debattiert. Der vorliegende Band zeigt, wie seit dem letzten Drittel des 19. Jahrhunderts die Beobachtung von Unterschieden - solchen der Begabung, des Verhaltens und des Interesses - zwischen Schüler*innen in den Schulen mehr und mehr in das Blickfeld rückte. Auseinandersetzungen darüber, wie vor diesem Hintergrund "passende" Lerngruppen zusammengestellt werden sollten, bestimmten zunehmend das Bild der pädagogischen und schulpolitischen Debatten. Rekonstruiert werden Selektionsmechanismen im Schulsystem zwischen 1880 und 1980, mit denen zwischen Normalen und Nicht-Normalen, zwischen Begabten und Minderbegabten, zwischen solchen, die sich anpassten, und solchen, die das nicht taten, unterschieden wurde. Die Beiträge untersuchen Praktiken des Beobachtens, Prüfens und Beurteilens von Schüler*innen, die dafür eingesetzten Verfahren und Tests sowie die damit verbundenen individuellen, pädagogischen und politischen Bedingungen und Folgen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Zum Zusammenspiel von Selbstwert, sozialer Herkunft und kognitiven Fähigkeiten für die Vorhersage […]
Becker, Michael; Baumert, Jürgen; Tetzner, Julia; Wagner, Jenny; Maaz, Kai; Köller, Olaf
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik | 2021
42244 Endnote
Author(s):
Becker, Michael; Baumert, Jürgen; Tetzner, Julia; Wagner, Jenny; Maaz, Kai; Köller, Olaf
Title:
Zum Zusammenspiel von Selbstwert, sozialer Herkunft und kognitiven Fähigkeiten für die Vorhersage von Bildungs- und Berufserfolg im Erwachsenenalter
In:
Zeitschrift für Pädagogik, 67 (2021) 5, S. 682-702
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Jugendlicher; Junger Erwachsener; Selbstwertgefühl; Kognitive Kompetenz; Soziale Herkunft; Prognose; Berufserfolg; Bildungserfolg; Psychosoziale Fähigkeit; Wirkung; Interaktion; Schulform; Bildungsbiografie; Sozioökonomische Lage; Einkommen; Regressionsanalyse; Multivariate Analyse; Längsschnittuntersuchung; Deutschland
Abstract:
Eine der zentralen Fragen sozialwissenschaftlicher Forschung ist die Vorhersage sozioökonomischen Erfolges im Erwachsenenalter. Die vorliegende Arbeit untersucht die Bedeutung des Selbstwertes und dessen Zusammenspiel mit sozialer Herkunft und kognitiven Grundfähigkeiten im frühen Jugendalter für die Vorhersage des Bildungs- und beruflichen Erfolges. Spezifisch wird geprüft, ob die Faktoren interagieren und vor allem Selbstwert kompensatorisch oder verstärkend auf existierende (soziale) Herkunftsunterschiede wirkt. Dies wurde mit der längsschnittlichen Studie Bildungsverläufe und psychosoziale Entwicklung im Jugendalter und jungen Erwachsenenalter (BIJU) mit den Entwicklungen von der 7. Klasse bis ins Alter von knapp 31 Jahren untersucht. Es ließen sich Hinweise auf einen positiven Interaktionseffekt zwischen Selbstwert und sozioökonomischem Hintergrund für die Vorhersage des Bildungserfolges identifizieren. Dieser Interaktionseffekt konnte jedoch auch mit einer Interaktion zwischen sozioökonomischem Hintergrund und kognitiven Grundfähigkeiten erklärt werden. Im Hinblick auf Berufsstatus und Arbeitseinkommen deuteten sich keine Haupt- und Interaktionseffekte des Selbstwerts an. Zusammenfassend fanden sich zumindest für den Bildungserfolg im Erwachsenenalter Indizien für kumulative Vorteile aufgrund vorangehender (sozialer) Unterschiede (Matthäuseffekte). Diese waren jedoch nicht spezifisch für Selbstwert, sondern auch durch kognitive Ressourcen erklärbar. Es fanden sich keine Hinweise auf kompensatorische Effekte zwischen vorangehenden Ressourcenunterschieden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
One of the central questions in social science research is what predicts socioeconomic success in adulthood. This article investigates the role of self-esteem and its interplay with social background and intelligence in early adolescence in predicting educational attainment and occupational success in adulthood. Specifically, the present study tests for interactions between these factors and examines whether self-esteem, in particular, has a compensatory or amplifying effect on existing (social) background differences. To this end, it draws on data from the longitudinal study Learning Processes, Educational Careers, and Psychosocial Development in Adolescence and Young Adulthood (BIJU), tracking development from the age of 12 to 31 years. The results indicate a positive interaction effect between self-esteem and socioeconomic background in predicting educational attainment. However, this interaction effect was similarly explained by an interaction between socioeconomic background and intelligence. There were no main or interaction effects of self-esteem on occupational status or income. In sum, at least for educational attainment in adulthood, the results point to cumulative advantages of baseline (social) differences (Matthew effects). These were not specific to self-esteem, however, but were also explained by cognitive resources. No evidence was found for compensatory effects between baseline differences in resources. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Are different types of learning disorder associated with distinct cognitive functioning profiles?
Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Visser, Linda; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2021
41632 Endnote
Author(s):
Brandenburg, Janin; Huschka, Sina Simone; Visser, Linda; Hasselhorn, Marcus
Title:
Are different types of learning disorder associated with distinct cognitive functioning profiles?
In:
Frontiers in Psychology, 12 (2021) , S. 725374
DOI:
10.3389/fpsyg.2021.725374
URL:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.725374/full
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Lernschwierigkeit; Kognitive Kompetenz; Kognition; Typ; Leseschwäche; Rechenschwäche; Rechtschreibschwäche; Intelligenz <Psy>; Schüler; Grundschule; Schuljahr 03; Kognitiver Fähigkeitstest; Aufmerksamkeit; Gedächtnis; Intelligenztest; Statistische Analyse; Korrelation; Standardabweichung; Chi-Quadrat-Test; Frankfurt; Hildesheim; Oldenburg; Hessen; Niedersachsen; Deutschland
Abstract:
Introduction: DSM-5 presented a revised conceptualization of specific learning disorders (LD). Contrary to former versions, the various types of LD-i.e., mathematics disorder, reading disorder, and writing disorder-are not treated as distinct diagnostic entities but are integrated into one single LD category. In support of this new classification, it has been argued that the various types of LD overlap to a great extent in their cognitive functioning profiles and therefore do not exhibit a distinct set of cognitive causes. In contrast, ICD-11 still adheres to the idea of discrete categories and thus follows the specificity hypothesis of LD. Using latent profile analysis (LPA), we therefore tested the specificity of cognitive strengths and weaknesses in children with different types of LD. Secondly, we aimed at examining the extent to which observed LD characteristics (type and severity of LD as well as IQ-achievement discrepancy) were consistent with the membership of a given latent profile. Method: 302 German third-graders (134 girls; IQ ≥ 85; Mage = 111.05 months; SD = 5.76) with single or comorbid types of LD in the domains of mathematics, reading, and spelling completed a wide range of domain-specific and domain-general cognitive functioning measures. Results: Five qualitative distinct profiles of cognitive strengths and weaknesses were identified. Profile 1 (23% of the sample) showed Comprehensive Cognitive Deficits, performing low in all measures except for naming speed, language, and inhibition. Profile 2 (21%) included children with a Double Deficit in Phonological Awareness and Phonological Short-term Memory. Profile 3 (20%) was characterized by a Double Deficit of Phonological Awareness and Naming Speed. Profile 4 (19%) included children with a Single Deficit in Attention, and profile 5 (17%) consisted of children without any cognitive deficits. Moreover, type and severity of LD as well as IQ-achievement discrepancy discriminated between the profiles, which is in line with the specificity hypothesis of LD. Discussion: Overall, the finding of specific associations between the LD types and the identified cognitive profiles supports the ICD-11 classification of LD. Yet, those inferences may not be valid for an individual child but need to be examined through comprehensive diagnostic. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Separating PIAAC competencies from general cognitive skills. A dimensionality and explanatory […]
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank; Lüdtke, Oliver; Köller, Olaf; Baumert, Jürgen; […]
Journal Article
| In: Studies in Educational Evaluation | 2021
41542 Endnote
Author(s):
Engelhardt, Lena; Goldhammer, Frank; Lüdtke, Oliver; Köller, Olaf; Baumert, Jürgen; Carstensen, Claus H.
Title:
Separating PIAAC competencies from general cognitive skills. A dimensionality and explanatory analysis
In:
Studies in Educational Evaluation, 71 (2021) , S. 101069
DOI:
10.1016/j.stueduc.2021.101069
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191491X2100095X
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Schreib- und Lesefähigkeit; Rechenkompetenz; Kognitive Kompetenz; Validität; Leistungsmessung; Test
Abstract:
This study aims to investigate how test scores from PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) can be interpreted, by comparing the PIAAC competencies literacy and numeracy to reasoning and perceptual speed. Dimensionality analyses supported, that the PIAAC competencies can be separated into a common factor overlapping with reasoning and perceptual speed, and domain-specific factors. For the common and specific factors, relations to other variables were analyzed. The nested factor for PIAAC literacy was as expected unrelated to age, positively related to learning opportunities during one's lifetime, and positively related to literacy skill use. The nested factor for PIAAC numeracy was also as expected unrelated to age, against expectation unrelated to learning opportunities during one's lifetime, and as expected positively related to numeracy skill use. Results support the validity of the intended test score interpretation for PIAAC literacy, while results for PIAAC numeracy were less clear. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
What matters when? Social and dimensional comparisons in the context of university major choice
Keyserlingk, Luise von; Dicke, Anna-Lena; Becker, Michael; Eccles, Jacquelynne J.
Journal Article
| In: AERA Open | 2021
42044 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Dicke, Anna-Lena; Becker, Michael; Eccles, Jacquelynne J.
Title:
What matters when? Social and dimensional comparisons in the context of university major choice
In:
AERA Open, 7 (2021)
DOI:
10.1177/23328584211020711
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-251726
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-251726
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Student; Studienfach; Fächerwahl; Leistung; Vergleich; Standard; Fähigkeit; Selbstkonzept; Mathematik; Deutsch; Sekundarbereich; Schuljahr 12; Universität; Längsschnittuntersuchung; Leistungstest; Messung; Befragung; Datenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Mehrebenenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Students compare their achievement to different standards in order to evaluate their ability. We built on the theoretical frameworks of situated expectancy-value theory, dimensional comparison theory, and the big-fish-little-pond effect literature to examine the role of social and dimensional comparisons for ability self-concept and subjective task value (STV) in secondary school and university major choice. We used two German longitudinal data sets from different cohorts with data collection in 12th grade and 2 years after high school graduation (Study 1: N = 2,207, Study 2: N = 1,710). Dimensional and social comparisons predicted students' self-concept and domain-specific STV in school: Individual achievement was positively related to ability self-concept and STV in the corresponding domain and negatively related in the noncorresponding domain. School-level mean achievement was negatively related to ability self-concept and STV in the corresponding domain. Dimensional comparisons were directly related to university major choice, social comparisons were only indirectly related. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Der Capability Approach als theoretisch-normative Grundlage für das Monitoring von […]
Sauerwein, Markus; Vieluf, Svenja
Journal Article
| In: Die Deutsche Schule | 2021
41139 Endnote
Author(s):
Sauerwein, Markus; Vieluf, Svenja
Title:
Der Capability Approach als theoretisch-normative Grundlage für das Monitoring von Bildungsgerechtigkeit
In:
Die Deutsche Schule, 113 (2021) 1, S. 101-117
DOI:
10.31244/dds.2021.01.09
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-220780
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-220780
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungschance; Bildungsmonitoring; Bildungsprozess; Capability Approach; Chancengleichheit; Entscheidungsfreiheit; Formale Bildung; Handlungsfähigkeit; Informelle Bildung; Partizipation; Respekt; Selbstverwirklichung; Theorie; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract:
Es herrscht weitgehend Konsens, dass Bildungsmonitorings normative Setzungen enthalten, die bislang jedoch theoretisch kaum begründet werden. In diesem Beitrag wird der Capability Approach als theoretische Begründung vorgeschlagen. Bildungssysteme würden dann daran gemessen, ob sie allen Schüler*innen ein Mindestmaß an Möglichkeiten für das Erreichen von Capabilities bieten und Freiheiten, diese Chancen zu nutzen, und ob sie ermöglichen, die dafür notwendigen Grundbefähigungen zu erwerben. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
There is a broad consensus that educational monitoring contains normative stipulations. However, as yet these lack theoretical substantiation. This article proposes the Capability Approach as a theoretical foundation. Educational systems would then be assessed on the basis of information about opportunities and freedoms to achieve capabilities they are offering to students and on the basis of their success in fostering the basic abilities necessary for realizing the capabilities. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Einleitung - Prüfen, Testen, Auslesen und Zuweisen. Zum Inklusions-Paradox des Schulsystems
Reh, Sabine; Bühler, Patrick Hofmann Michéle; Moser, Vera
Book Chapter
| Aus: Reh, Sabine; Bühler, Patrick, Hofmann, Michéle; Moser, Vera (Hrsg.): Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980 | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2021
41626 Endnote
Author(s):
Reh, Sabine; Bühler, Patrick Hofmann Michéle; Moser, Vera
Title:
Einleitung - Prüfen, Testen, Auslesen und Zuweisen. Zum Inklusions-Paradox des Schulsystems
In:
Reh, Sabine; Bühler, Patrick, Hofmann, Michéle; Moser, Vera (Hrsg.): Schülerauslese, schulische Beurteilung und Schülertests 1880-1980, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2021 (Bildungsgeschichte), S. 7-28
DOI:
10.25656/01:22267
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-222673
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22267
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Abitur; Abiturprüfung; Aufsatz; Auslese; Ausleseverfahren; Begabung; Beobachtung; Berufsberatung; Berufseignung; Berufspsychologie; Bildungsfähigkeit; Bildungsgeschichte; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR; Diagnose; Diagnostik; Differenzielle Psychologie; Differenzierung; Exklusion; Experiment; Fallbeispiel; Förderklasse; Gehirn; Gehirnschädigung; Geistige Behinderung; Geschichte <Histor>; Gutachten; Handschrift; Heterogenität; Hilfsschule; Historische Bildungsforschung; Historische Quelle; Hochbegabung; Inklusion; Intelligenzschwäche; Intelligenztest; Kaiserreich; Kategorisierung; Kriegsbeschädigter; Leistungsbeurteilung; Leistungsmessung; Lernbehinderung; Lernschwäche; Maßnahme; Migrant; Migrationshintergrund; New York; NY; Pädagogik; Pädagogische Diagnostik; Pädagogische Psychologie; Preußen; Primarbereich; Psychiatrie; Reform; Schrift; Schuleignung; Schüler; Schülerbeurteilung; Schulgeschichte; Schulische Integration; Schulpsychologie; Schulsystem; Schweiz; Selektion; Soldat; Sonderpädagogik; Sonderpädagogische Einrichtung; Sonderschule; Sonderschulpädagogik; Stern; William Louis; Test; Übergang Primarstufe - Sekundarstufe I; Übungsschule; USA; Vergleich; Weimarer Republik
Abstract:
Einleitend zeigen die Autor*innen, in welchem institutionellen Kontext eines sich entwickelnden, die gesamte Bevölkerung einschließenden, also inkludierenden, und gleichzeitig differenzierenden Bildungswesens die in den Beiträgen des Bandes beschriebenen, verschiedenen pädagogischen und psychologischen Praktiken der Kategorisierung und Selektion von Schüler*innen entstanden. Erst in dieser Perspektive einer langen Geschichte schulischer Inklusion wird in aller Klarheit ersichtlich, dass und wie so anscheinend ganz unterschiedliche und unabhängig voneinander existierende Ereignisse und Debatten, wie die um die Entstehung der Hilfsschule in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts, die Diskussionen unter Lehrkräften und Schulmännern über die Abiturprüfung um 1900 oder diejenigen unter Vertreter*innen einer empirischen Pädagogik und Psycholog*innen zur Entwicklung der Ausleseverfahren im Übergang von der Grundschule in das höhere Schulwesen in den 1920er Jahren, miteinander verknüpft sind. Gleichzeitig erweist sich dabei auch die Frage nach spezifischen disziplinären und professionellen Blickwinkeln - vor allem der Pädagog*innen und der Psycholog*innen - und deren Praktiken als ebenso eng wie komplex verwoben mit politischen und pädagogischen Ideen eines Aufstiegs durch Bildung, des offenen Zuganges zu Bildungsressourcen und damit schließlich nach Gerechtigkeit. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Vampires and nurses are rated differently by younger and older adults. Age-comparative norms of […]
Grandy, Thomas H.; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Journal Article
| In: Behavior Research Methods | 2020
40426 Endnote
Author(s):
Grandy, Thomas H.; Lindenberger, Ulman; Schmiedek, Florian
Title:
Vampires and nurses are rated differently by younger and older adults. Age-comparative norms of imageability and emotionality for about 2500 German nouns
In:
Behavior Research Methods, 52 (2020) , S. 980-989
DOI:
10.3758/s13428-019-01294-2
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232749
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-dipfdocs-232749
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Junger Erwachsener; Alter Mensch; Vorstellung <Psy>; Emotion; Wort; Verhalten; Wohlbefinden; Kognitive Kompetenz; Gedächtnis; Leistungsfähigkeit; Semantik; Phonologie; Altersgruppe; Vergleich; Experimentelle Untersuchung; Deutschland
Abstract:
Imageability and emotionality ratings for 2592 German nouns (3-10 letters, one to three phonological syllables) were obtained from younger adults (21-31 years) and older adults (70-86 years). Valid ratings were obtained on average from 20 younger and 23 older adults per word for imageability, and from 18 younger and 19 older adults per word for emotionality. The internal consistency (Cronbach's α) and retest rank-order stability of the ratings were high for both age groups (α and r ≥ .97). Also, the validity of our ratings was found to be high, as compared to previously published ratings (r ≥ .86). The ratings showed substantial rank-order stability across younger and older adults (imageability, r = .94; emotionality, r = .85). At the same time, systematic differences between age groups were found in the mean levels of ratings (imageability, d = 0.38; emotionality, d = 0.20) and in the extent to which the rating scales were used (imageability, SD = 24 vs. 19, scale of 0 to 100; emotionality, SD = 26 vs. 31, scale of −100 to 100). At the descriptive level, our data hint at systematically different evaluations of semantic categories regarding imageability and emotionality across younger and older adults. Given that imageability and emotionality have been reported, for instance, as important determinants for the recognition and recall of words, our findings highlight the importance of considering age-specific information in age-comparative cognitive (neuroscience) experimental studies using word materials. The age-specific imageability and emotionality ratings for the 2592 German nouns can be found in the electronic supplementary material 1. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
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