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The impact of text fading on reading in children with reading difficulties
Nagler, Telse; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Journal Article
| In: Journal for Educational Research Online | 2016
36137 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title:
The impact of text fading on reading in children with reading difficulties
In:
Journal for Educational Research Online, 8 (2016) 1, S. 26-41
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-120280
URL:
http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/view/620
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Leseförderung; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesen; Lesestörung; Lesetest; Leseverstehen; Schuljahr 03; Text
Abstract:
Studien zum Acceleration Phenomenon (AP) konnten zeigen, dass Probanden ihre Lesegeschwindigkeit und ihr Leseverständnis verbessern können, wenn prä- sentierter Text beim Lesen in der schnellsten individuellen Lesezeit ausgeblen- det wird. Ob diese Leseverbesserungen auch erzeugt werden können, wenn die Ausblendegeschwindigkeit langsamer als die individuelle Lesegeschwindigkeit ist, wurde bisher nicht untersucht. Mit Hilfe der Untersuchung einer Stichprobe von 34 Drittklässlern mit Leseschwierigkeiten sollte in dieser Studie über- prüft werden, welchen Einfluss langsames Ausblenden auf den Leseprozess hat. Zwei Bedingungen wurden eingeführt: eine, in welcher der Text um 40 % langsamer, und eine zweite, in welcher der Text um 70 % langsamer als die normale Lesegeschwindigkeit ausgeblendet wurde. In der um 40% ver- langsamten Bedingung verbesserten sich die Kinder signifikant in ihrer Lese- geschwindigkeit sowie in ihrem Leseverständnis. Die um 70% verlangsam- te Bedingung erzeugte zwar Verbesserungen in der Lesegeschwindigkeit, jedoch nicht im Leseverständnis. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass die Ausblende- geschwindigkeit nicht schneller sein muss als die individuelle Lesegeschwindigkeit um positive Leseverbesserungen zu erzielen. Weiterhin konnte gezeigt wer- den, dass die Ausblendegeschwindigkeit große Relevanz hat, da keine Lese- verständnisverbesserungen in der um 70 % verlangsamten Bedingung gefunden werden konnten. Die Anwendbarkeit der Befunde für die pädagogische Praxis so- wie mögliche zukünftige Forschungsschwerpunkte werden in der Diskussion auf- gegriffen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The Acceleration Phenomenon (AP) has been demonstrated by studies showing that reading rate and comprehension improvements can be induced by a fad- ing procedure, erasing text based on the previously measured individual's fast- est reading rate. However, whether or not reading enhancements can also be ob- served through slow fading rates has not been explored in detail. The focus of the present study was hence to investigate whether a fading rate slower than the in- dividual's self-paced reading rate can also induce AP effects which positively af- fect reading performance. A sample of 34 third graders with reading difficulties was selected to participate in this study. Two slow fading conditions were im- plemented: A condition in which text was faded out 40 % slower and a condition where text was faded out 70 % slower than the self-paced reading rate. The 40 % reduced fading manipulation significantly enhanced children's reading rate and comprehension scores compared to their self-paced reading performance. The 70 % reduced fading manipulation also resulted in slightly faster reading rates but not in better comprehension. The present data suggests that the fading rate does not need to be set at a rate at the upper limit of participants' reading perfor- mance. Still, it seems highly relevant to consider which rate is applied, as a fad- ing manipulation that is too slow did not result in comprehension improvements. Implications for the pedagogical applicability and possible future research foci are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Computergestützte Ansätze zur Förderung der Leseleistung durch Manipulation individueller Lesezeiten
Lindberg, Sven; Nagler, Telse; Bar-Kochva, Irit; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Hasselhorn, Marcus;Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Förderprogramme für Vor- und Grundschule | Göttingen: Hogrefe | 2016
36188 Endnote
Author(s):
Lindberg, Sven; Nagler, Telse; Bar-Kochva, Irit; Hasselhorn, Marcus
Title:
Computergestützte Ansätze zur Förderung der Leseleistung durch Manipulation individueller Lesezeiten
In:
Hasselhorn, Marcus;Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Förderprogramme für Vor- und Grundschule, Göttingen: Hogrefe, 2016 (Tests und Trends. N.F., 14), S. 199-208
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Auswahl; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Großbritannien; Grundschüler; Intervention; Israel; Leseförderung; Lesegeschwindigkeit; Lesestörung; Leseverstehen; Niederlande; Studien; Text; Training
Abstract:
Im Bereich der computergestützten Leseförderung wurden in den letzten Jahren erfolgreich Interventionsprogramme eingesetzt, in denen individuelle Lesezeiten direkt manipuliert wurden. Grundlage dieser Programme ist das sogenannte Beschleunigungsphänomen, das einen messbaren Anstieg des Leseverständnisses umschreibt, der durch eine künstliche Steigerung des individuellen Lesetempos erzeugt wurde. Der vorliegende Beitrag bietet einen aktuellen Überblick über den Forschungsstand und beschreibt verschiedene Ansätze der Manipulation von Lesezeiten. Stärken und Schwächen bisheriger Arbeiten werden beleuchtet und es werden zusammenfassend die Herausforderungen weiterführender Forschung skizziert. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
A fact retrieval account of the Acceleration Phenomenon
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Khateb, Asaid;Bar-Kochva, Irit (Hrsg.): Reading fluency: Current insights form neurocognitive research and intervention studies | Cham: Springer | 2016
36311 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
A fact retrieval account of the Acceleration Phenomenon
In:
Khateb, Asaid;Bar-Kochva, Irit (Hrsg.): Reading fluency: Current insights form neurocognitive research and intervention studies, Cham: Springer, 2016 (Literacy studies, 12), S. 107-123
DOI:
10.1007/978-3-319-30478-6_7
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Forschung; Informationsverarbeitung; Intervention; Kognitive Prozesse; Leistungssteigerung; Lesefertigkeit; Lesegeschwindigkeit; Leseverstehen; Strategie; Training
Abstract:
Breznitz (J Educ Psychol 89:289-297, 1987a; Fluency in reading: synchronization of processes. Erlbaum, Mahwah, 2006) demonstrated that a fading manipulation, which continuously erases text based on the individual reading rate, results in improved reading performance. Several studies using this fading procedure showed that children as well as adults with different reading proficiency levels and in different languages were able to increase their reading rate and reading comprehension in a fading condition, characterizing the Acceleration Phenomenon. Considering the close interconnection of reading fluency and reading comprehension, a fact retrieval account for achievement enhancements induced by the fading manipulation is presented in this chapter. It is hypothesized, that if information can be processed at a high level of automaticity and available lexical entries can be accessed rapidly, reading performance can be improved by means of imposing a time limitation. Hence, the nature of the fading manipulation may induce a shift to faster and more elaborated strategies, such as direct fact retrieval, resulting in improved performance. Different empirical outcomes from the reading and the arithmetic domain are demonstrated and the generalizability of the Acceleration Phenomenon across academic domains is discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Durchgängige Leseförderung. Überblick, Analysen und Handlungsempfehlungen
Beck, Luna; Hasselhorn, Marcus; Dewitz, Nora von; Titz, Cora
Working Papers
| 2016
36339 Endnote
Author(s):
Beck, Luna; Hasselhorn, Marcus; Dewitz, Nora von; Titz, Cora
Title:
Durchgängige Leseförderung. Überblick, Analysen und Handlungsempfehlungen
Published:
Köln: Universität; Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache, 2016
URL:
http://www.biss-sprachbildung.de/pdf/Handreichung_Lesefoerderung_April_2016.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Handreichung für die Praxis
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsprogramm; Erhebungsinstrument; Grundschule; Kindergarten; Lautes Lesen; Leseförderung; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesenlernen; Leseverstehen; Phonologie; Schreibenlernen; Sekundarstufe I; Textverständnis
Abstract:
Die Fähigkeit zu lesen wird als Schlüsselkompetenz betrachtet, denn sie stellt sinnbildlich den Schlüssel zu bedeutenden Lebensbereichen dar: Für das selbstständige Zurechtfinden im Alltag, eine erfolgreiche Bildungs- und Berufsbiographie sowie die Teilhabe am gesellschaftlichen Leben ist Lesen-Können unerlässlich. Über die Vermittlung von Fakten hinaus werden durch die Schriftsprache Ideen, Werte und Kulturen erschlossen. Deshalb bergen fehlende bzw. geringe Lesekompetenzen die Gefahr, ausgeschlossen zu werden von einem erfüllenden Berufsleben und einer aktiven Teilhabe an der Gesellschaft. Die IQB-Ländervergleiche zeigen, dass in Deutschland noch immer sehr viele 15-Jährige im Leseverstehen nicht die Mindeststandards erreichen, die als Voraussetzung für eine berufliche Ausbildung bzw. den Besuch einer weiterführenden Schule gelten. Die Förderung der Lesekompetenz hat daher aktuell eine hohe gesellschaftliche Bedeutung. Die [...] Handreichung richtet sich an pädagogische Fach- und Lehrkräfte und stellt die Idee der durchgängigen Leseförderung von der Kita über die Grundschule bis zur Sekundarstufe in den Mittelpunkt. Dabei nimmt sie in den Blick, dass erste Grundlagen für das Lesenlernen bereits im Kindergartenalter gelegt werden, und sie zeigt, wie Maßnahmen zur Förderung der Lesekompetenz in den einzelnen Bildungsetappen idealerweise aufeinander aufbauen. Dazu gehört auch, dass die pädagogischen Fach- und Lehrkräfte sich jeweils ein möglichst präzises Bild davon machen, was die Kinder bereits gut können und in welchen Bereichen sie eventuell noch Unterstützung benötigen. Die Handreichung stellt dafür im zweiten Kapitel eine Auswahl von Hilfsmitteln zur Erfassung leserelevanter Kompetenzen und weitere Werkzeuge zur Leseförderung von der Kita bis zur Sekundarstufe I vor. Diese sind entweder nachweislich wirksam, oder ihre Wirksamkeit kann aus theoretisch fundierten Gründen als sehr wahrscheinlich angenommen werden. Im dritten Kapitel stellen Beteiligte des Bund-Länder-Programms Bildung durch Sprache und Schrift (BiSS) aus allen drei Bildungsetappen vor, welche Förderkonzepte sie im Rahmen des Programms erfolgreich umsetzen. Das vierte Kapitel enthält Lektürehinweise, die eine vertiefende Beschäftigung mit den in Kapitel 2 vorgestellten Werkzeugen ermöglichen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
In search of methods enhancing fluency in reading. An examination of the relations between time […]
Bar-Kochva, Irit; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Journal of Experimental Child Psychology | 2015
35633 Endnote
Author(s):
Bar-Kochva, Irit; Hasselhorn, Marcus
Title:
In search of methods enhancing fluency in reading. An examination of the relations between time constraints and processes of reading in readers of German
In:
Journal of Experimental Child Psychology, 140 (2015) , S. 140-157
DOI:
10.1016/j.jecp.2015.06.012
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-178751
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-178751
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Experiment; Frankfurt a.M.; Kognitive Kompetenz; Lesegeschwindigkeit; Lesestörung; Lesetest; Rechtschreibschwäche; Rechtschreibtest; Schüler; Schuljahr 05; Wortschatz
Abstract:
The attainment of fluency in reading is a major difficulty for reading-disabled people. Manipulations applied on the presentation of texts, leading to "on-line" effects on reading (i.e., while texts are manipulated), are one direction of examinations in search of methods affecting reading. The imposing of time constraints, by deleting one letter after the other from texts presented on a computer screen, has been established as such a method. In an attempt to further understand its nature, we tested the relations between time constraints and processes of reading: phonological decoding of small orthogrpahic units and the addressing of orthographic representations from the mental lexicon. We also examined whether the type of orthogrpahic unit deleted (lexical, sublexical, or nonlexical unit) has any additional effect. Participants were German fifth graders with (n = 29) or without (n = 34) reading disability. Time constraints enhanced fluency in reading in both groups, and to a similar extent, across conditions. Comprehension was unimpaired. These results place the very principle of time constraints, regardless of the orthographic unit manipulated, as a critical factor affecting fluency in reading. However, phonological decoding explained a significant amount of variance in fluency in reading across all conditions in reading-disabled children, whereas the addressing of orthographic representations was the consistent predictor of fluency in reading in regular readers. These results indicate a qualitative difference in the processes explaining the variance in fluency in reading in regular and reading-disabled readers and suggest that time constraints might not have an effect on the relations between these processes and reading performance. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
"Schnell, breit, nach vorne" - Schnelllese-Trainings als Meise unterm Uni-Pony
Jornitz, Sieglinde; Pollmanns, Marion
Journal Article
| In: Pädagogische Korrespondenz | 2015
36291 Endnote
Author(s):
Jornitz, Sieglinde; Pollmanns, Marion
Title:
"Schnell, breit, nach vorne" - Schnelllese-Trainings als Meise unterm Uni-Pony
In:
Pädagogische Korrespondenz, (2015) 52, S. 59-76
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148611
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148611
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildung; Bildungsangebot; Effizienz; Hochschule; Kritik; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Ökonomisierung; Qualifizierung; Student; Textverständnis; Training; Universität; Verstehen; Zeitbudget
Abstract:
Die Autorinnen analysieren einen Schnelllesetest, mit dem Studierende das schnellere Lesen an der Hochschule erlernen sollen. Das sogenannte speed reading wird daraufhin reflektiert, inwiefern dies der Aufgabe der Hochschulen widerspricht.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; […]
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2015
35269 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title:
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
In:
Frontiers in Psychology, (2015) 6:119
DOI:
10.3389/fpsyg.2015.00119
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191242
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19124/pdf/fpsyg_2015_6_Nagler_et_al_Text-fading_based_training_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Intervention; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Lesetest; Leseverstehen; Rhein-Main-Gebiet; Schuljahr 03; Training; Transfer
Abstract:
Previous studies used a text-fading procedure as a training tool with the goal to increase silent reading fluency (i.e., proficient reading rate and comprehension). In recently published studies, this procedure resulted in lasting reading enhancements for adult and adolescent research samples. However, studies working with children reported mixed results. While reading rate improvements were observable for Dutch reading children in a text-fading training study, reading fluency improvements in standardized reading tests post-training attributable to the fading manipulation were not detectable. These results raise the question of whether text-fading training is not effective for children or whether research design issues have concealed possible transfer effects. Hence, the present study sought to investigate possible transfer effects resulting from a text-fading based reading training program, using a modified research design. Over a period of 3 weeks, two groups of German third-graders read sentences either with an adaptive text-fading procedure or at their self-paced reading rate. A standardized test measuring reading fluency at the word, sentence, and text level was conducted pre- and post-training. Text level reading fluency improved for both groups equally. Post-training gains at the word level were found for the text-fading group, however, no significant interaction between groups was revealed for word reading fluency. Sentence level reading fluency gains were found for the text-fading group, which significantly differed from the group of children reading at their self-paced reading routine. These findings provide evidence for the efficacy of text-fading as a training method for sentence reading fluency improvement also for children. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Das Arbeitsgedächtnis nach zu langem Schlaf. Eine transversale, psychometrische Studie
Wolgast, Anett; Neuf, Hartmut
Journal Article
| In: Prävention und Gesundheitsförderung | 2015
35274 Endnote
Author(s):
Wolgast, Anett; Neuf, Hartmut
Title:
Das Arbeitsgedächtnis nach zu langem Schlaf. Eine transversale, psychometrische Studie
In:
Prävention und Gesundheitsförderung, 10 (2015) 2, S. 147-152
DOI:
10.1007/s11553-015-0490-5
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-153621
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2018/15362/pdf/Wolgast_das_Arbeitsgedaechtnis_nach_15_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Dauer; Einflussfaktor; Informationsverarbeitung; Kognitive Prozesse; Lesegeschwindigkeit; Psychometrie; Qualität; Schlaf; Test
Abstract:
Das Arbeitsgedächtnis spielt nach den Erkenntnissen der kognitiven Psychologie eine zentrale Rolle für die menschliche Informationsverarbeitung, da es jene Instanz ist, in der alle momentanen, bewussten, sinnlichen oder aus dem Langzeitgedächtnis geladenen Inhalte zusammenlaufen. Die Leistungsfähigkeit des Arbeitsgedächtnisses wird durch personale und situative Faktoren bestimmt; auch das individuelle Schlafverhalten bzw. die Schlafmenge können das Arbeitsgedächtnis beeinträchtigen. Somit könnte ein statistisch bedeutsamer Zusammenhang zwischen Leistungen des Arbeitsgedächtnisses und vorheriger Schlafmenge bestehen. In der vorliegenden Studie wird untersucht, in welchem Zusammenhang Prozesse des Arbeitsgedächtnisses mit Schlafgewohnheiten bei Erwachsenen stehen. In einem transversalen, nicht-kontrollierten Studiendesign und einer Stichprobe mit 68 Versuchspersonen wurde der Lesegeschwindigkeitstest aus dem Kurztest zur Messung des Arbeitsgedächtnisses (KAI-N) eingesetzt, das Zahlennachsprechen vorwärts/rückwärts aus dem Wechsler-Intelligenztest (WIE) sowie der Pittsburgh-Schlafqualitätsindex (PSQI). Die Ergebnisse zeigen, dass eine niedrige Leistung des Arbeitsgedächtnisses mit einer Schlafdauer von durchschnittlich mehr als 8 h pro Nacht innerhalb der letzten 4 Wochen einhergeht (r = − 0,24; p < 0,05). Davon sind eher basale als komplexe Prozesse betroffen. Regelmäßiger Schlaf über 8 h kann das Arbeitsgedächtnis beeinträchtigen. Es ist z. B. zur akkuraten Abzählung von Tabletten im Klinikalltag erforderlich. Einer Person, die regelmäßig länger als 8 h schläft, wird daher empfohlen, nach der Ausführung von Arbeitsgedächtnisaufgaben das Ergebnis mehrmals zu kontrollieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
According to findings from cognitive psychology, working memory plays a central role in human information processing, because it is the place where all current, conscious, and sensual contents or contents downloaded from the long-term memory converge. Working memory capacity is determined by personal and situational factors. Working memory might also be impaired by factors even more fundamental in individual behavior such as sleeping habits. Thus, a statistically significant correlation might exist between working memory performance and prior amount of sleep. The aim of the present study is to investigate associations between working memory and the sleeping habits of adults. In a transversal design without a control group and a sample of 68 adults, we use the reading speed test from the working memory assessment KAI-N, the digit span forward and backward from the Wechsler adult intelligence scale, and the Pittsburgh sleep index. The results suggest that average sleep duration of more than 8 h over the last 4 weeks is associated with a lower performance in working memory (r = − 0.24, p < 0.05), particularly basal processes. Regular sleep of more than 8 h can impair working memory as is, for example, required for the accurate counting of tablets or pills in the clinical setting. For a person who regularly sleeps more than 8 h, we recommend to check a result several times after the execution of working memory tasks. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Durchgängige Leseförderung
Beck, Luna; Dewitz, Nora von; Titz, Cora
Journal Article
| In: BiSS-Journal | 2015
35924 Endnote
Author(s):
Beck, Luna; Dewitz, Nora von; Titz, Cora
Title:
Durchgängige Leseförderung
In:
BiSS-Journal, (2015) 3, S. 4-11
URL:
http://www.biss-sprachbildung.de/pdf/Durchgaengige_Lesefoerderung.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Elementarbereich; Fertigkeit; Förderung; Förderungsmaßnahme; Lautes Lesen; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesen; Primarbereich; Sekundarstufe I
Abstract:
In diesem Beitrag werden ausgewählte Konzepte und Instrumente der Förderung von Vorläuferfertigkeiten des Lesens und der Leseförderung von der Kita bis zur Sekundarstufe I vorgestellt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading […]
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Journal Article
| In: Reading and Writing | 2014
33754 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title:
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading performance
In:
Reading and Writing, 27 (2014) 5, S. 841-853
DOI:
10.1007/s11145-013-9468-x
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192117
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19211/pdf/Read_Writ_2014_5_Nagler_et_al_The_impact_of_reading_materials_lexical_accessibility_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einflussfaktor; Kind; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesetest; Leseverstehen; Messung; Schuljahr 03; Text
Abstract:
The acceleration phenomenon (AP) is defined by improvements in reading speed and reading comprehension, induced by an artificial text fading procedure corresponding to the previously determined fastest individual reading rate. Recent results, however, indicated that fading that is slower than the self-paced reading rate can produce comparable reading enhancements. As reading performance can be strongly influenced by the reading material, this study aimed at investigating to which extent reading enhancements induced by text fading depend on the reading material's characteristics. We confronted 39 German third graders with a previously utilized text fading procedure, which was slower than their self-paced reading rate. Included text varied regarding to the lexical accessibility (LA), representing how well information can be accessed from the mental lexicon. Children's reading rates increased statistically significant due to text fading for all LA levels. However, reading comprehension was sensitive to the text material's characteristics: Reading comprehension enhancements were observable for easily accessible reading material, but not for material with intermediate or difficult levels of LA. Material that was difficult to retrieve from the mental lexicon even resulted in reduced reading comprehension in the fading condition. Possible influences on immediate lexical access, the impact of working memory capacity and implications for future AP research are discussed.
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