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Was tun? Perspektiven für eine Unterrichtsqualitätsforschung der Zukunft
Begrich, Lukas; Praetorius, Anna-Katharina; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Göllner, Richard; […]
Journal Article
| In: Unterrichtswissenschaft | 2023
43532 Endnote
Author(s):
Begrich, Lukas; Praetorius, Anna-Katharina; Decristan, Jasmin; Fauth, Benjamin; Göllner, Richard; Herrmann, Christian; Kleinknecht, Marc; Taut, Sandy; Kunter, Mareike
Title:
Was tun? Perspektiven für eine Unterrichtsqualitätsforschung der Zukunft
In:
Unterrichtswissenschaft, 51 (2023) , S. 63-97
DOI:
10.1007/s42010-023-00163-4
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s42010-023-00163-4
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Diagnostik; Digitalisierung; Diskurs; Forschungsdesign; Gesellschaft; Herausforderung; Heterogenität; Innovation; Konzeption; Modell; Netzwerk; Qualität; Schüler; Schweiz; Unterricht; Unterrichtsforschung; Veränderung; Zukunftswerkstatt
Abstract:
Die Unterrichtsqualitätsforschung hat in den vergangenen Jahrzehnten viel zum Verständnis der Merkmale beitragen, die einen qualitätsvollen Unterricht auszeichnen. Sie hat einflussreiche Modelle hervorgebracht, die eine gemeinsame Grundlage für die Erforschung des Unterrichts bereitstellen. Gleichzeitig bringen gesellschaftliche Veränderungsprozesse eine Neuorientierung des schulischen Unterrichts mit sich, und es lässt sich fragen, ob die Unterrichtsqualitätsforschung mit ihren bisherigen Ansätzen in der Lage ist, in Zukunft zum Gelingen von Unterricht beizutragen. Im Rahmen einer Zukunftswerkstatt hat das Leibniz-Netzwerk Unterrichtsforschung daher einen längerfristig angelegten Prozess gestartet, um sich mit dem Unterricht der Zukunft zu beschäftigen und zu versuchen, drängende Fragen und Handlungsfelder für die Unterrichtsqualitätsforschung zu identifizieren. Der vorliegende Beitrag stellt die Ergebnisse dieses initialen Austauschs dar. Zudem wird ein Einblick in die gegenwärtige Arbeit im Netzwerk gegeben, die aufbauend auf den Ergebnissen der Zukunftswerkstatt eine Weiterentwicklung der Unterrichtsqualitätsforschung anstrebt. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Over the past decades, research on teaching quality has substantially contributed to the understanding of high quality teaching. It has brought forth influential models that provide a common ground for research on teaching. At the same time, societal change requires a reorientation of teaching in schools. It seems questionable whether the current approaches of teaching quality research can contribute to the success of teaching in the future. Therefore, based on a future workshop method, the Leibniz Network of Research on Teaching Quality has started a longer-term working process to consider future developments of teaching and to identify urgent questions and fields of action for research on teaching quality. The present paper outlines the results of this initial exchange. Furthermore, it gives insight into the current work within the network that aims at an advancement of research on teaching quality based on the results of the workshop. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
peDOCS - ein Fachrepositorium in der Bildungsforschung mit Kooperationsnetzwerk für Open Access
Schindler, Christoph; Butz, Anke
Book Chapter
| Aus: Ertl, Hubert; Rödel, Bodo (Hrsg.): Offene Zusammenhänge: Open Access in der Berufsbildungsforschung | Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung | 2023
43022 Endnote
Author(s):
Schindler, Christoph; Butz, Anke
Title:
peDOCS - ein Fachrepositorium in der Bildungsforschung mit Kooperationsnetzwerk für Open Access
In:
Ertl, Hubert; Rödel, Bodo (Hrsg.): Offene Zusammenhänge: Open Access in der Berufsbildungsforschung, Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung, 2023 (Berichte zur beruflichen Bildung), S. 236-242
URL:
https://www.bibb.de/dienst/publikationen/de/18249
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsforschung; Datenbank; Entwicklung; Erziehungswissenschaft; Fachgesellschaft; Fachinformation; Fachportal Pädagogik; Informations- und Dokumentationsstelle; Konzeption; Kooperation; Langzeitarchivierung; Netzwerk; Nutzung; Online-Publikation; OPEN ACCESS; Strategie; Zugang
Abstract:
Dieser Beitrag beschreibt den Aufbau des Kooperationsnetzwerks für Open Access (OA) von peDOCS. Dabei werden neben unterschiedlichen Kooperationsebenen auch unterschiedliche Formen der Kooperation und deren Inhalte näher dargestellt. Abschließend wird ein Ausblick auf zukünftige Entwicklungen gegeben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Language as a precondition for social integration of migrants in the educational context. Evidence […]
Beißert, Hanna; Bayer, Sofie Leona; Gönültaş, Seçil; Mulvey, Kelly Lynn
Book Chapter
| Aus: Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Abs, Hermann Josef; Göbel, Kerstin (Hrsg.): The challenge of radicalization and extremism: Integrating research on education and citizenship in the context of migration | Leiden: Brill | 2022
43514 Endnote
Author(s):
Beißert, Hanna; Bayer, Sofie Leona; Gönültaş, Seçil; Mulvey, Kelly Lynn
Title:
Language as a precondition for social integration of migrants in the educational context. Evidence from Germany
In:
Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Abs, Hermann Josef; Göbel, Kerstin (Hrsg.): The challenge of radicalization and extremism: Integrating research on education and citizenship in the context of migration, Leiden: Brill, 2022 (Moral Development and Citizenship Education, 19), S. 154-178
DOI:
10.1163/9789004525658_007
URL:
https://brill.com/display/book/9789004525658/BP000019.xml
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Ablehnung; Ausländer; Befragung; Berufschance; Bildungserfolg; Deutschland; Diskriminierung; Einstellung <Psy>; Flüchtling; Gesellschaft; Hochschule; Migrant; Offenheit; Peer Group; Schüler; Sekundarstufe II; Soziale Integration; Soziales Klima; Sprachkompetenz; Student
Abstract:
This chapter emphasizes the importance of language for the integration of immigrants. First, we summarize findings on the crucial role of language skills for educational success, occupational opportunities, and social inclusion. As the openness of the host society is also a central factor for integration, we next describe how social categorization can be an important source for the development of prejudice, hostility, and extremism. In this context, we highlight the significant role of language as a social category that has the potential to impact positively the openness of host society members towards immigrants. Finally, we summarize two studies demonstrating the importance of language as an intergroup category. Study 1 found evidence that language skills play an important role in secondary school students' openness towards refugee peers, and Study 2 provided some initial indication that language skills are more relevant than cultural similarity for the openness of host society members towards international students at higher education institutions. In sum, this chapter establishes the crucial role of host society language skills from different perspectives and demonstrates that language has a great potential for promoting the successful integration of immigrants. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
peDOCS - ein Fachrepositorium in der Bildungsforschung mit Kooperationsnetzwerk für Open Access
Schindler, Christoph; Butz, Anke
Book Chapter
| Aus: Ertl, Hubert; Rödel, Bodo (Hrsg.): Offene Zusammenhänge: Open Access in der Berufsbildungsforschung | Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung | 2022
43040 Endnote
Author(s):
Schindler, Christoph; Butz, Anke
Title:
peDOCS - ein Fachrepositorium in der Bildungsforschung mit Kooperationsnetzwerk für Open Access
In:
Ertl, Hubert; Rödel, Bodo (Hrsg.): Offene Zusammenhänge: Open Access in der Berufsbildungsforschung, Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung, 2022 (Berichte zur beruflichen Bildung), S. 236-242
URL:
https://www.bibb.de/dienst/publikationen/de/18249
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Open Access; Fachportal Pädagogik; Informations- und Dokumentationsstelle; Netzwerk; Datenbank; Kooperation; Bildungsforschung; Online-Publikation; Zugang; Langzeitarchivierung; Nutzung; Fachinformation; Fachgesellschaft; Erziehungswissenschaft
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc (Hrsg.)
Compilation Book
| Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation | 2021
42365 Endnote
Editor(s)
Botte, Alexander; Libbrecht, Paul; Rittberger, Marc
Title:
Learning information literacy across the globe, Frankfurt am Main, May 10th 2019
Published:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz‐Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2021
DOI:
10.25656/01:17670
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-176704
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=17670
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Didaktik; Digitale Medien; Digitalisierung; E-Learning; Informationsgesellschaft; Informationskompetenz; Informationsverhalten; Informationswissenschaft; Kompetenz; Kompetenzerwerb; Konferenzbericht; Künstliche Intelligenz; Lernen; Lernprozess; Medienkompetenz; Mehrsprachigkeit; Online-Kurs; OPEN ACCESS; Open Educational Resources
Abstract (english):
The international Conference on Learning Information Literacy across the Globe was held on the 10th of May 2019 at Frankfurt Main, Germany. The Conference was part of the Erasmus+ Project Information Literacy Online (ILO), a European project to improve students' competencies. […] The Conference task was to be a forum for the exchange of research and experience associated with Information Literacy (IL) Learning. […] With different frequency, the following topics are touched by the keynotes and papers: Information literacy as a learning process, including assessment; Digital learning resources for information literacy (e.g. MOOCs, Learning-scenarios, OERs); Comparative studies of courses and curricula with an information literacy lens; Cultural diversity of information literacy; Information literacy in connection with other literacy concepts.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unequal civic development? Vocational tracking and civic outcomes in Germany
Savage, Corey; Becker, Michael; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: AERA Open | 2021
43599 Endnote
Author(s):
Savage, Corey; Becker, Michael; Baumert, Jürgen
Title:
Unequal civic development? Vocational tracking and civic outcomes in Germany
In:
AERA Open, 7 (2021)
DOI:
10.1177/23328584211045397
URL:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23328584211045397
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Berlin; Berufsbildung; Bildungsgang; Deutschland; Differenzierung; Empirische Untersuchung; Interesse; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Längsschnittuntersuchung; Mecklenburg-Vorpommern; Nordrhein-Westfalen; Partizipation; Politik; Quasi-Experiment; Sachsen-Anhalt; Schulsystem; Sekundarstufe II; Selbstkonzept; Übergang; Ungleichheit; Wahl; Wirkung; Zivilgesellschaft
Abstract:
Vocational education and training (VET) is a common form of upper secondary school tracking in countries around the world. There are ongoing debates regarding the effects of this differentiation on academic and labor market outcomes; however, evidence on civic outcomes is lacking. Using a unique cohort study in Germany (N = 2461) and a doubly robust weighting approach with a rich set of baseline covariates to address selection bias, we estimated the effects of VET (relative to academic upper secondary school) on political interest, internal political efficacy, and intent to vote across 15 years of late adolescence and early adulthood. We estimated negative effects of VET on these civic outcomes, particularly as participants grew older. Implications for future research and VET policy are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
CERC2020, Collaborative European Research Conference, Belfast, UK, 10 - 11 September 2020, […]
Afli, Haithem; Bleimann, Udo; Burkhard, Dirk; Loew, Robert; Regier, Stefanie; Stengel, Ingo; […] (Hrsg.)
Compilation Book
| Aachen: RWTH | 2020
41021 Endnote
Editor(s)
Afli, Haithem; Bleimann, Udo; Burkhard, Dirk; Loew, Robert; Regier, Stefanie; Stengel, Ingo; Wang, Haiying; Zheng, Huiru Jane
Title:
CERC2020, Collaborative European Research Conference, Belfast, UK, 10 - 11 September 2020, https://www.cerc-conference.eu, proceedings
Published:
Aachen: RWTH, 2020 (CEUR workshop proceedings, 2815)
URN:
urn:nbn:de:0074-2815-0
URL:
http://ceur-ws.org/Vol-2815
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Europa; Forschung; Kooperation; Interdisziplinarität; Datenschutz; Gesetz; Rahmenrichtlinien; Robotik; Software-Agent; Internet; Netzwerk; Software; Neue Technologien; Navigation; Kartierung; Gesundheit; Kommunikation; Softwareentwicklung; Datenverarbeitung; Künstliche Intelligenz; Algorithmus; Statistik; Datenanalyse; Visualisieren; COVID-19; Wirtschaft; Gesellschaft
Abstract (english):
In today's world, which has recently seen fractures and isolation forming among states, international and interdisciplinary collaboration is an increasingly important source of progress. Collaboration is a rich source of innovation and growth. It is the goal of the Collaborative European Research Conference (CERC2020) to foster collaboration among friends and colleagues across disciplines and nations within Europe. CERC emerged from long-standing cooperation between the Cork Institute of Technology, Ireland and Hochschule Darmstadt - University of Applied Sciences, Germany. CERC has grown to include more well-established partners in Germany, the United Kingdom, Greece, Spain, Italy, and many more. CERC is truly interdisciplinary, bringing together new and experienced researchers from science, engineering, business, humanities, and the arts. At CERC researchers not only present their findings as published in their research papers. They are also challenged to collaboratively work out joint aspects of their research during conference sessions and informal social events and gatherings. Organizing such an event involves the hard work of many people. COVID-19 pandemic has impacted our daily life and research. It has been a significant change to CERC2020 and this is the first time the conference was held virtually online. The conference has received submissions from worldwide, not just European countries. Thanks go to the international program committee and my fellow program chairs, particularly to Prof Udo Bleimann for invaluable support throughout the conference. Prof Ingo Stengel, Dr. Haiying Wang, Dr. Ali Haithem, and Dr. Stefanie Regier for supporting me in the review process. Dirk Burkhardt and Dr. Robert Loew put a great effort into setting up the website and conference management system and preparing the conference programme and proceedings. Thank my colleagues from Ulster University, Hochschule Karlsruhe and Hochschule Darmstadt, and the Cork Institute of Technology, Ireland for providing invaluable support to the conference. CERC2020 has received supports from Ulster University, VIsit Belfast, and Belfast City Council. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung. Begriffsbestimmung und Bestandsaufnahme
Gonser, Monika; Zimmer, Karin
Book Chapter
| Aus: Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln | Münster: Waxmann | 2020
40956 Endnote
Author(s):
Gonser, Monika; Zimmer, Karin
Title:
Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung. Begriffsbestimmung und Bestandsaufnahme
In:
Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln, Münster: Waxmann, 2020 , S. 13-32
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21041/pdf/Gonser_et_al_2020_Wissensmobilisierung_und_Transfer.pdf#page=14
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Flucht; Forschung; Wissenschaftstransfer; Gesellschaft; Transfer; Definition; Wissenschaftskommunikation; Beratung; Kooperation; Datenbank; Projekt; Befragung; Wissenschaftler; Deutschland
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Schulkulturen im Wandel - Potentiale und erste Erkenntnisse zur Untersuchung von Schulkulturen im […]
Feldhoff, Tobias; Reh, Sabine; Klieme, Eckhard; Mattes, Monika; Wurster, Sebastian; […]
Book Chapter
| Aus: Ackeren, Isabell van; Bremer, Helmut; Kessl, Fabian; Koller, Hans Christoph; Pfaff, Nicolle; Rotter, Caroline; Klein, Dominique; Salaschek, Ulrich (Hrsg.): Bewegungen: Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft | Opladen: Budrich | 2020
40018 Endnote
Author(s):
Feldhoff, Tobias; Reh, Sabine; Klieme, Eckhard; Mattes, Monika; Wurster, Sebastian; Steinert, Brigitte; Dohrmann, Julia; Schmid, Christine
Title:
Schulkulturen im Wandel - Potentiale und erste Erkenntnisse zur Untersuchung von Schulkulturen im Wandel
In:
Ackeren, Isabell van; Bremer, Helmut; Kessl, Fabian; Koller, Hans Christoph; Pfaff, Nicolle; Rotter, Caroline; Klein, Dominique; Salaschek, Ulrich (Hrsg.): Bewegungen: Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Opladen: Budrich, 2020 (Schriften der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft), S. 433-445
DOI:
10.2307/j.ctv10h9fjc.34
URL:
https://www.jstor.org/stable/j.ctv10h9fjc.34?seq=1#metadata_info_tab_contents
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulkultur; Organisationswandel; Gesellschaftlicher Wandel; Schule; Qualität; Studie; Diachronie; Fend; Helmut; Erkenntnis; Forschungsstand; Historische Bildungsforschung; Fallstudie; Analyse; Wiederholung; Wetzlar; Deutschland
Abstract:
Dieser Beitrag möchte anhand von ersten Erkenntnissen aus drei Teilstudien das Potential einer Mixed-Method-Studie aus quantitativer und bildungshistorischer Perspektive zur Untersuchung von Schulkulturen im Wandel aufzeigen. Hierfür wird die Drei-Länder-Studie (DLS) von Helmut Fend als Ausgangsbasis für einen Zeitvergleich skizziert. Anschließend wird das zugrundeliegende Verständnis von Schulkultur erläutert, bevor der Stand der Forschung zum Wandel von Schulkulturen aus den Erziehungswissenschaften und ihren Nachbardisziplinen umrissen wird. Dem folgt die Darstellung erster Erkenntnisse aus Re-Analysen der DLS aus den Jahren 1978 bzw. 1979 sowie aus einer Vorstudie zum erneuten Einsatz der Erhebungsinstrumente der DLS und einer historischen Fallstudie zur Kreisstadt Wetzlar. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick auf die geplante Mixed-Method-Studie. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Bildungsqualität und Evaluation
Ausgewählte Beispiele für Wissensmobilisierung und Transfer zum Thema Flucht und Integration in […]
Marquardt-Gültepe, Zahide
Book Chapter
| Aus: Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln | Münster: Waxmann | 2020
40960 Endnote
Author(s):
Marquardt-Gültepe, Zahide
Title:
Ausgewählte Beispiele für Wissensmobilisierung und Transfer zum Thema Flucht und Integration in Deutschland
In:
Gonser, Monika; Zimmer, Karin; Mühlhäußer, Nicola; Gluns, Danielle (Hrsg.): Wissensmobilisierung und Transfer in der Fluchtforschung: Kommunikation, Beratung und gemeinsames Forschungshandeln, Münster: Waxmann, 2020 , S. 261-266
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2020/21041/pdf/Gonser_et_al_2020_Wissensmobilisierung_und_Transfer.pdf#page=262
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Flucht; Migration; Bildung; Integration; Forschung; Transfer; Wissenschaftstransfer; Wissenstransfer; Bundesministerium; Gemeinde <Kommune>; Zivilgesellschaft; Förderprogramm; Deutschland
Abstract:
In Deutschland existieren bereits unterschiedliche Anlaufstellen zum Austausch von und der Beratung für Transferaktivitäten. Auf Grundlage einer Internetrecherche werden [in diesem Beitrag] Beispiele für Wissensmobilisierung und Transfer skizziert, die der weiteren Anregung dienen sollen. Dafür wurde zunächst nach Programmen der Bundesministerien gesucht, die neben der thematischen Bindung an Flucht bzw. Integration auch einen expliziten Anspruch auf Transferaktivitäten erheben. Um auch kommunale und lokale politische Förderprogramme einzubeziehen, wurden die Aktivitäten des Deutschen Städte- und Gemeindebundes sowie seiner Mitgliedsverbände nach denselben Kriterien durchsucht. Die Perspektive der Zivilgesellschaft wurde durch eine Recherche einschlägiger Stiftungen, gemeinnütziger Vereine sowie von Wirtschaftsverbänden eingebracht. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
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