Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Grundkurs")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
2
items matching your search terms.
Show all details
Academic self-concept during the transition to upper secondary school
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte
Journal Article
| In: Contemporary Educational Psychology | 2019
39043 Endnote
Author(s):
Keyserlingk, Luise von; Becker, Michael; Jansen, Malte
Title:
Academic self-concept during the transition to upper secondary school
In:
Contemporary Educational Psychology, 56 (2019) , S. 152-160
DOI:
10.1016/j.cedpsych.2019.01.001
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Längsschnittuntersuchung; Deutschland; Übergang; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Selbstkonzept; Mathematische Kompetenz; Schülerleistung; Leistungstest; Schulnoten; Leistungskurs; Grundkurs; Schuljahr 10; Schuljahr 12; Einflussfaktor; Vergleich; Faktorenanalyse
Abstract (english):
Research on the big-fish-little-pond effect (BFLPE) has shown that the learning environment is important for the development of academic self-concept (ASC) because students use social comparisons to evaluate their ability level. Whereas cross-sectional studies have often replicated the BFLPE, less is known about this effect from a longitudinal perspective during times when changes occur in students' learning environments. Thus, we focused on a timespan during which a student's learning environment changes - the transition from lower to upper secondary school. In upper secondary school in Germany, students leave their former classes and take either advanced or basic courses. Advanced courses are characterized by more demanding curricula and a higher achieving student body. Consequently, the compositions of the student groups change. We examined the BFLPE in the context of math self-concept (MSC) in N=1330 students during the transition from lower secondary (10th grade) to upper secondary school (12th grade) in Germany using longitudinal, large-scale data. We focused on contrast and assimilation effects as well as on the longitudinal persistence of the BFLPE from lower to upper secondary school. The BFLPE occurred at both measurement points, and there was an assimilation effect of the enrollment in advanced courses in 12th grade. The BFLPE from 10th grade did not persist into 12th grade, indicating that the BFLPE does not persist through contextual changes. Instead, information about the current frame of reference (i.e., average course achievement and course level) seems to overwrite context effects from previous learning environments, even if this change occurs within schools as constant macro-contexts. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Alle alles lehren - Schulleistungen in Englisch, Mathematik und den Naturwissenschaften vor und […]
Wagner, Wolfgang; Rose, Norman; Dicke, Anna-Lena; Neumann, Marko; Trautwein, Ulrich
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2014
34569 Endnote
Author(s):
Wagner, Wolfgang; Rose, Norman; Dicke, Anna-Lena; Neumann, Marko; Trautwein, Ulrich
Title:
Alle alles lehren - Schulleistungen in Englisch, Mathematik und den Naturwissenschaften vor und nach der Neuordnung der gymnasialen Oberstufe in Sachsen
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17 (2014) 2, S. 345-369
DOI:
10.1007/s11618-014-0492-7
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-014-0492-7
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Abiturient; Biologieunterricht; Chemieunterricht; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Englischunterricht; Fächerwahl; Grundkurs; Gymnasiale Oberstufe; Item-Response-Theory; Kompetenz; Leistungskurs; Leistungstest; Mathematikunterricht; Oberstufenreform; Physikunterricht; Sachsen; Schülerleistung; Unterrichtszeit
Abstract:
In den letzten Jahren wurden in zahlreichen Bundesländern die als Kernbereiche des Gymnasiums betrachteten Fächer (Deutsch, Mathematik, Fremdsprache) sowie teilweise die naturwissenschaftlichen Fächer gestärkt. Dazu wurden in entsprechenden Reformen die Wahlmöglichkeiten bezüglich der Kursbelegung sowie der Prüfungsfächer eingeschränkt. Die vorliegende Studie untersucht Konsequenzen der Oberstufenreform in Sachsen auf den Unterrichtsumfang sowie die Leistungen in den Fächern Mathematik, Englisch und den Naturwissenschaften. Erwartungsgemäß zeigten sich aufgrund der reformbedingten durchgängigen Belegverpflichtung im Bereich der Naturwissenschaften in den Fächern Physik und Chemie substanzielle Anstiege des Leistungsniveaus. Zudem kam es in den Fächern Chemie und Biologie zu einer Abnahme der Leistungsheterogenität. Die Reformeffekte auf das durchschnittliche Leistungsniveau waren dabei im Wesentlichen mit unterschiedlichen Kursbelegungsquoten (Anteile Grundkurs, Leistungskurs, abgewählt) assoziiert, wobei sich das kurs(niveau)spezifische Leistungsniveau als weitgehend unabhängig von der schulischen Lernzeit erwies. Für die Fachleistungen in Mathematik und Englisch ergaben sich keine Veränderungen im Hinblick auf das durchschnittliche Niveau sowie die Leistungsstreuung. (DIPF/Org.)
Abstract (english):
Over the last few years, German federal states have increasingly emphasized and strengthened the subjects regarded as core domains of the Gymnasium (the academic school track), including German, mathematics, foreign languages and, to some extent, science subjects (biology, chemistry, physics) by reducing the number of course and examination options through specific educational reforms. The present study investigates consequences of the reform of upper secondary schooling in the federal state of Saxony on the learning time allocated to subjects and on achievement in the domains of mathematics, English and natural sciences. As expected, the mandatory course selection of science subjects introduced through the reform led to substantially higher achievement levels in physics and chemistry. Moreover, disparities in achievement in the subjects of chemistry and biology were reduced. The reform effects on average achievement levels were strongly associated with course level choices (basic course, advanced course, drop out). Achievement rates relating to course level were, however, largely independent of the amount of allocated learning time. No changes were observed with regard to achievement levels and disparities in mathematics and English. (DIPF/Org.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export