Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Handlungsorientiertes Lernen")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
2
items matching your search terms.
Show all details
Einer für alle - alle für einen
Grünkorn, Juliane; Hanauer, Nicola
Book Chapter
| Aus: Schmiemann, Philipp; Mayer, Jürgen (Hrsg.): Experimentieren Sie! Biologieunterricht mit Aha-Effekt: Selbständiges, kompetenzorientiertes Erarbeiten von Lehrplaninhalten | Berlin: Cornelsen Scriptor | 2013
33321 Endnote
Author(s):
Grünkorn, Juliane; Hanauer, Nicola
Title:
Einer für alle - alle für einen
In:
Schmiemann, Philipp; Mayer, Jürgen (Hrsg.): Experimentieren Sie! Biologieunterricht mit Aha-Effekt: Selbständiges, kompetenzorientiertes Erarbeiten von Lehrplaninhalten, Berlin: Cornelsen Scriptor, 2013 , S. 78-80
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Biologieunterricht; Experimentieren; Handlungsorientiertes Lernen; Lerninhalt; Sekundarstufe I; Selbstständiges Lernen; Unterrichtsgestaltung
Abstract:
Schwärme und ihre Bewegungsweise faszinierten Menschen schon immer. Ausgehend davon ergeben sich verschiedene Fragen für die Forschung, die auch im Unterricht beantwortet werden können. [...] Der Focus liegt auf der Planung bzw. dem Treffen von Vorüberlegungen zur praktischen Durchführung und zu Bedingungen im Experiment, die für die Auswertung herangezogen werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Assimilation, segregation, or integration? A teaching project examining approaches to religious and […]
Bender-Szymanski, Dorothea
Journal Article
| In: Intercultural Education | 2012
33021 Endnote
Author(s):
Bender-Szymanski, Dorothea
Title:
Assimilation, segregation, or integration? A teaching project examining approaches to religious and ideological diversity in the classroom
In:
Intercultural Education, 23 (2012) 4, S. 325-340
URL:
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14675986.2012.724587
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungsrecht; Deutschland; Fallbeispiel; Handlungskompetenz; Handlungsorientiertes Lernen; Interkulturelle Kompetenz; Koedukation; Lehramtsstudent; Lehrerausbildung; Minderheit; Multikulturelle Erziehung; Muslimin; Projekt; Religionsfreiheit; Schülerin; Simulation; Sportunterricht; Verfassungsrecht
Abstract:
In this article, the authors describe the multiple phases of a project that was constructed around the real case of a young Muslim student who wished to be exempted from coeducational physical education on religious grounds. When the school refused her initial request, she decided to take legal measures which ended up in the German Federal Administrative Court. The court ultimately ruled in her favour. Her case was selected as the core ingredient for a new teaching project, which studies acculturation from different perspectives, and examines the complex balance between individual rights and societal duties, as defined by constitutional law in the Federal Republic of Germany. This case demonstrates that the majority society, represented in this study by the school, at times needs to change traditional educational policy in order to further national goals of integration; not as a compromise, but as a fair balance of interests. The project was implemented successfully as an integrated part of teacher preservice education occurring towards the end of the first academically based phase of their training.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export