Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Kognition")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
86
items matching your search terms.
Show all details
Analysis of the "D'oh!" moments. Physiological markers of performance in cognitive switching tasks
Buraha, Tetiana; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; Schiffner, Daniel
Book Chapter
| Aus: De Laet, Tinne; Klemke, Roland; Alario-Hoyos, Carlos; Hilliger, Isabel; Ortega-Arranz, Alejandro (Hrsg.): Technology-enhanced learning for a free, safe, and sustainable world: 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, Bolzano, Italy, September 20-24, 2021, proceedings | Cham: Springer | 2021
41326 Endnote
Author(s):
Buraha, Tetiana; Schneider, Jan; Di Mitri, Daniele; Schiffner, Daniel
Title:
Analysis of the "D'oh!" moments. Physiological markers of performance in cognitive switching tasks
In:
De Laet, Tinne; Klemke, Roland; Alario-Hoyos, Carlos; Hilliger, Isabel; Ortega-Arranz, Alejandro (Hrsg.): Technology-enhanced learning for a free, safe, and sustainable world: 16th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2021, Bolzano, Italy, September 20-24, 2021, proceedings, Cham: Springer, 2021 (Lecture Notes in Computer Science, 12884), S. 137-148
DOI:
10.1007/978-3-030-86436-1_11
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-86436-1_11
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Analyse; Lernbeobachtung; Lernprozess; Multimodalität; Psychophysiologie; Kognition; Sensor
Abstract (english):
The link between the body and mind has fascinated philosophers and scientists for ages. The increasing availability of sensor technologies has enabled the possibility to explore this link even deeper, providing some evidence that certain physiological measurements such as galvanic skin response can have in the performance of different learning activities. In this paper, we explore the link between learners' performance of cognitive tasks and their physiological state with the use of Multimodal Learning Analytics (MMLA). We used MMLA tools and techniques to collect, annotate, and analyze physiological data from 16 participants wearing an Empatica E4 wristband while engaging in task-switching cognitive exercises. The collected data include temperature, blood volume pulse, heart rate variability, galvanic skin response, and screen recording from each participant while performing the exercises. To examine the link between cognitive performance we applied a preliminary qualitative analysis to galvanic skin response and tested different Artificial Intelligence techniques to differentiate between productive and unproductive performance. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Lernen
Gold, Andreas; Brod, Garvin
Book Chapter
| Aus: Preiser, Siegfried (Hrsg.): Pädagogische Psychologie: Psychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht | Weinheim: Beltz Juventa | 2021
41385 Endnote
Author(s):
Gold, Andreas; Brod, Garvin
Title:
Lernen
In:
Preiser, Siegfried (Hrsg.): Pädagogische Psychologie: Psychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht, Weinheim: Beltz Juventa, 2021 , S. 79-101
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Lernen; Wissenserwerb; Kognitive Prozesse; Informationsverarbeitung; Kognitionspsychologie; Lerntheorie; Konstruktivismus; Kooperatives Lernen; Problemlösen; Transfer; Verhalten; Gewohnheit; Gedächtnis; Konditionierung; Wissen; Selbstgesteuertes Lernen
Abstract:
[...] Zu Beginn des 5. Kapitels wird Lernen als Aufbau von Wissen und Können definiert. Dieser Sichtweise folgend wird die kognitionspsychologische Theorie der Informationsverarbeitung in ihrer "konstruktivistischen" Ausgestaltung ausführlicher vorgestellt (5.1). Eine ganz andere Gruppe von Lerntheorien begreift Lernen als (sichtbare) Veränderung von Verhalten und von Gewohnheiten (5.2). In dieser Tradition stehen insbesondere die Konditionierungstheorien. Mit der Darstellung der sozial-kognitiven Lerntheorie wird abschließend wieder ein Bogen von den verhaltens- zu den kognitionspsychologischen Ansätzen geschlagen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Public and private secondary school. International variation in social composition, resources and […]
Cortés, Diego; Liaw, Yuan-Ling; Rožman, Mojca; Strietholt, Rolf
Working Papers
| 2021
42351 Endnote
Author(s):
Cortés, Diego; Liaw, Yuan-Ling; Rožman, Mojca; Strietholt, Rolf
Title:
Public and private secondary school. International variation in social composition, resources and student literacy from two international comparative studies
Published:
Paris: UNESCO, 2021
URL:
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380083
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; weitere Arbeits- und Diskussionspapiere
Language:
Englisch
Keywords:
Öffentliche Schule; Privatschule; Sekundarbereich; Schüler; Alphabetisierung; Soziale Zusammensetzung; Bildungssystem; Ressource; Sozioökonomische Struktur; Kognition; Internationaler Vergleich
Abstract:
Data from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) and the International Computer and Information Literacy Study (ICILS) is used to investigate differences between public and private schools around the world. We explore the social composition and describe the characteristics of public and private schools within each participating educational system. In addition, we investigate whether the availability of resources is equally distributed between these two types of schools by comparing the data collected from principals and teachers within each participating educational system. Finally, we explore whether the difference in cognitive and non-cognitive outcomes can be explained by the socioeconomic composition of schools and the distribution of resources. The results show large variation between the share of private schools across educational systems. Consistent with other research, students from private schools have a higher socioeconomic background as their peers in public schools. The resources distribution is mixed, in some educational systems more resources are available in public schools and in some private schools. Furthermore, we find that in many educational systems, computer and information literacy and civic knowledge are higher in private schools, but the difference to some extent can be explained by the socioeconomic background of students. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Angebote gut durchführen
Kielblock, Amina; Wazinski, Nora; Karl, Julia; Sauerwein, Markus; Kielblock, Stephan; Maaz, Kai
Working Papers
| 2021
42340 Endnote
Author(s):
Kielblock, Amina; Wazinski, Nora; Karl, Julia; Sauerwein, Markus; Kielblock, Stephan; Maaz, Kai
Title:
Angebote gut durchführen
Published:
Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2021
URL:
https://www.dipf.de/de/forschung/publikationen/pdf-publikationen/handreichungen-ganztag/quad-angebotsdurchfuhrung-2021.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Handreichung für die Praxis
Language:
Deutsch
Keywords:
Ganztagserzierhung; Ganztagsschule; Ganztagsunterricht; Ganztagsbetreuung; Bildungsangebot; Durchführung; Qualität; Planung; Strukturieren; Kognition; Aktivierung; Autonomie; Partizipation; Alltag; Praxisbezug; Kind; Jugendlicher; Individuelle Entwicklung; Kindheit; Jugend; Praxis; Beispiel; Handreichung
Abstract:
Diese Handreichung hält die Diskussionsergebnisse der Dialogforen zur "Angebotsdurchführung" als gemeinsam erarbeitetes Handlungswissen fest. Sie bietet eine Orientierungshilfe für die Bildungsverwaltung, die Bildungspraxis und alle, die an der Durchführung guter ganztägiger Angebote beteiligt oder interessiert sind. In Vorbereitung auf die Umsetzung des Ganztagsförderungsgesetzes ab 2026 können die Ergebnisse einen Beitrag zur qualitativen Weiterentwicklung des Ganztags leisten. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Ergodic subspace analysis
Oertzen, Timo von; Schmiedek, Florian; Völkle, Manuel C.
Journal Article
| In: Journal of Intelligence | 2020
39822 Endnote
Author(s):
Oertzen, Timo von; Schmiedek, Florian; Völkle, Manuel C.
Title:
Ergodic subspace analysis
In:
Journal of Intelligence, 8 (2020) 1, S. 3
DOI:
10.3390/jintelligence8010003
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191423
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19142/pdf/jintelligence_2020_1_von_Oertzen_Schmiedek_Voelkle_Ergodic_subspace_analysis_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kognition; Kognitionspsychologie; Variable; Varianzanalyse
Abstract:
Properties of psychological variables at the mean or variance level can differ between persons and within persons across multiple time points. For example, cross-sectional findings between persons of different ages do not necessarily reflect the development of a single person over time. Recently, there has been an increased interest in the difference between covariance structures, expressed by covariance matrices, that evolve between persons and within a single person over multiple time points. If these structures are identical at the population level, the structure is called ergodic. However, recent data confirms that ergodicity is not generally given, particularly not for cognitive variables. For example, the g factor that is dominant for cognitive abilities between persons seems to explain far less variance when concentrating on a single person's data. However, other subdimensions of cognitive abilities seem to appear both between and within persons; that is, there seems to be a lower-dimensional subspace of cognitive abilities in which cognitive abilities are in fact ergodic. In this article, we present ergodic subspace analysis (ESA), a mathematical method to identify, for a given set of variables, which subspace is most important within persons, which is most important between person, and which is ergodic. Similar to the common spatial patterns method, the ESA method first whitens a joint distribution from both the between and the within variance structure and then performs a principle component analysis (PCA) on the between distribution, which then automatically acts as an inverse PCA on the within distribution. The difference of the eigenvalues allows a separation of the rotated dimensions into the three subspaces corresponding to within, between, and ergodic substructures. We apply the method to simulated data and to data from the COGITO study to exemplify its usage. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Angebots-Nutzungs-Modelle der Wirkweise des Unterrichts. Ein kritischer Vergleich verschiedener […]
Vieluf, Svenja; Praetorius, Anna-Katharina; Rakoczy, Katrin; Kleinknecht, Marc; Pietsch, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
40691 Endnote
Author(s):
Vieluf, Svenja; Praetorius, Anna-Katharina; Rakoczy, Katrin; Kleinknecht, Marc; Pietsch, Marcus
Title:
Angebots-Nutzungs-Modelle der Wirkweise des Unterrichts. Ein kritischer Vergleich verschiedener Modellvarianten
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 63-80
DOI:
10.3262/ZPB2001063
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/article/Journal.html?tx_beltz_journal%5Barticle%5D=43497&cHash=a4c815ddd8137b94dab8bd09e7fe2897
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Empirische Forschung; Unterricht; Qualität; Modell; Bildungsangebot; Nutzung; Wirkung; Effektivität; Schüler; Konzeption; Theorie; Begriff; Definition; Unterrichtsprozess; Motivation; Emotion; Kognition; Wahrnehmung; Interpretation; Vergleich; Theoriebildung
Abstract:
Dieser Beitrag widmet sich Angebots-Nutzungs-Modellen der Wirkweise des Unterrichts. Konkreter hat er zum Ziel, verschiedene Angebots-Nutzungs-Modelle zu vergleichen und durch diesen Vergleich konzeptuelle Unschärfe innerhalb des Ansatzes aufzudecken. Kritisch diskutiert werden sollen Unterschiede hinsichtlich a) dem zugrundeliegenden Verständnis von Unterricht, Angebot und Nutzung, b) Zusammenhängen zwischen Angebot und Nutzung, c) der Bedeutung von Wahrnehmung und Interpretation, d) der Verortung von Angebot und Nutzung im Mehrebenensystem, e) der Bedeutung von Kontexten und f) der aufgeführten Kriterien unterrichtlicher Wirksamkeit. Der Beitrag schließt mit einem Fazit, in dessen Rahmen ein integriertes Angebots-Nutzungs-Modell vorgestellt wird.
Cross-cultural comparability and validity of metacognitive knowledge in reading in PISA 2009. A […]
Zhou, Ji; He, Jia; Lafontaine, Dominique
Journal Article
| In: Assessment in Education | 2020
40612 Endnote
Author(s):
Zhou, Ji; He, Jia; Lafontaine, Dominique
Title:
Cross-cultural comparability and validity of metacognitive knowledge in reading in PISA 2009. A comparison of two scoring methods
In:
Assessment in Education, 27 (2020) 6, S. 635-654
DOI:
10.1080/0969594X.2020.1828820
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-221384
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-221384
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Metakognition; Wissen; Messung; Lesen; PISA <Programme for International Student Assessment>; Interkultureller Vergleich; Datenanalyse; Sekundäranalyse; Validität; Vergleich; Likert-Skala; OECD-Länder
Abstract:
Accurate measurement of metacognitive knowledge in reading is important. Different instruments and scoring methods have been proposed but not systematically compared for their measurement comparability across cultures and validity. Given student data from 34 OECD countries in the Programme for International Student Assessment (PISA) in 2009, we compared two scoring methods for metacognitive knowledge in reading based on pair-wise comparisons of strategies and with conventional Likert-scale responses of selected items. Metacognitive knowledge scored with conventional Likert-scale responses demonstrated higher cross-cultural comparability than the pair-wise comparison method. Linked with reading competence, motivation and control strategy in reading, scores from the two scoring methods showed differential criterion validity, possibly related to the types of tasks (understanding and remembering versus summarising), item content (complexity and discrimination between preferred strategies in reading) and common method variance (e.g., individuals' stable response style in rating scales). Theoretical and methodological implications are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Lehrkräfte
Kunter, Mareike; Pohlmann, Britta; Decker, Anna-Theresia
Book Chapter
| Aus: Wild, Elke; Möller, Jens (Hrsg.): Pädagogische Psychologie | Berlin: Springer Nature | 2020
40610 Endnote
Author(s):
Kunter, Mareike; Pohlmann, Britta; Decker, Anna-Theresia
Title:
Lehrkräfte
In:
Wild, Elke; Möller, Jens (Hrsg.): Pädagogische Psychologie, Berlin: Springer Nature, 2020 , S. 269-288
DOI:
10.1007/978-3-662-61403-7_11
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-61403-7_11
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Lehrer; Lehrerberuf; Berufsanforderung; Psychologische Forschung; Kognition; Wissen; Überzeugung; Selbstwirksamkeit; Erwartung; Berufswahl; Motivation; Emotion; Belastung; Lehramtsstudium; Referendariat; Lehrerfortbildung
Abstract:
Lehrkräfte sind zentrale Akteure im Bildungssystem. Dass sie einen substanziellen Einfluss auf das Lernen und die Entwicklung ihrer Schülerinnen und Schüler haben können, ist auch aus empirischer Sicht unstrittig. Warum jedoch manche Lehrkräfte erfolgreicher als andere sind und welche persönlichen Voraussetzungen dies bestimmen, soll in diesem Kapitel näher betrachtet werden. Ziel ist, zu zeigen, wie die Pädagogische Psychologie dazu beigetragen hat, Lehrerinnen und Lehrer als wichtige Agenten im Bildungssystem besser zu verstehen. Die Erkenntnisse pädagogisch-psychologischer Forschung liefern Ansatzpunkte für die Verbesserung von Unterricht und sind auch hilfreich, um die beruflichen Erfahrungen von Lehrkräften positiv zu gestalten. Um auf das Thema Lehrkräfte einzustimmen, liefern wir zunächst eine Anforderungsanalyse, die die typischen Herausforderungen des Lehrerberufs beschreibt. Anschließend fassen wir Ansätze der pädagogisch-psychologischen Forschung zu Lehrkräften zusammen und erläutern dann, welche Merkmale von Lehrkräften bisher in der Forschung Aufmerksamkeit fanden. Das Kapitel schließt mit einer Beschreibung der Lerngelegenheiten für (angehende) Lehrkräfte. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
How to select the best learning strategies for children. Consider age and individual differences
Brod, Garvin
Working Papers
| 2020
40770 Endnote
Author(s):
Brod, Garvin
Title:
How to select the best learning strategies for children. Consider age and individual differences
Published:
Zürich: Jacobs Foundation, 2020 (BOLD: Blog on Learning & Development)
URL:
https://bold.expert/how-to-select-the-best-learning-strategies-for-children/
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Adaptiver Unterricht; Kind; Kognition; Kognitive Entwicklung; Individueller Unterschied; Neurowissenschaften; Pädagogische Psychologie; Pädagoge; Führungsposition; Heterogenität; Implizites Wissen; Individualität; Lernen; Variabilität; Strategie; Lebenslanges Lernen; Erinnerung; Hirnfunktion; Bildung; Pädagogik; Schlussfolgerung; Kompetenz; Lernforschung; Lehrer; Unterricht
Abstract:
Should teachers use different strategies depending on their students' age? While the answer to this question may be obvious for educators, it is surprisingly obscure in educational research.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
The longitudinal links of personality traits, values, and well-being and self-esteem. A five-wave […]
Fetvadjiev, Velichko H.; He, Jia
Journal Article
| In: Journal of Personality and Social Psychology | 2019
39222 Endnote
Author(s):
Fetvadjiev, Velichko H.; He, Jia
Title:
The longitudinal links of personality traits, values, and well-being and self-esteem. A five-wave study of a nationally representative sample
In:
Journal of Personality and Social Psychology, 117 (2019) 2, S. 448-464
DOI:
10.1037/pspp0000246
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-189987
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18998/pdf/JPSP_2019_Fetvadjiev_He_The_longitudinal_links_of_personality_traits_values_and_well-being_and_self-esteem_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Affekt; Einflussfaktor; Kognition; Längsschnittuntersuchung; Messverfahren; Niederlande; Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Selbstwertgefühl; Wert; Wohlbefinden
Abstract:
[Correction Notice: An Erratum for this article was reported online in Journal of Personality and Social Psychology on Apr 4 2019 (see record 2019-18472-001). In the article, the stability model is referred to incorrectly as trait-state error model in the abstract, twice in the main body of the article, and in the Table 2 Note. Corrected versions of the fourth sentence in the abstract, the first sentence of the Analysis Outline section, and the first sentence of the Table 2 Note are provided in the erratum. The Kenny & Zautra (1995) reference has been deleted from the text and References list, and Steyer & Schmitt (1994) was added to the text and References list. All versions of this article have been corrected.] The existence of links between personality traits, values, and well-being and self-esteem is well established, but the nature and direction of these links have been less clearly understood. This study examines longitudinally the stability of traits and values, their mutual effects, and their effects on affective and cognitive well-being and self-esteem. We analyzed data from a nationally representative panel in The Netherlands, spanning 5 time points spread across 8 years (n = 5,159 to 7,021 per time point, total N = 11,890). We estimated latent state-trait models with autoregression and random-intercepts cross-lagged panel models to account for the trait-like, time-invariant stability of the constructs. Traits were more stable than values. The bidirectional effects tended to be significant, but could be distinguished by their relative size. Traits predicted values more strongly than they were predicted by values, and generally predicted well-being and self-esteem more strongly than values did. Traits predicted broad well-being (especially its affective aspects) more strongly than they were predicted by it; values, by contrast, were predicted by well-being (especially its cognitive aspects and self-esteem) more strongly than they predicted it. The findings highlight the central role of traits for personality functioning, while also supporting the mutual constitution of traits and other personality concepts. The results are discussed in the framework of different theoretical approaches to the composition of the broader personality system. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
...
9
>
Show all
(86)