Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Kulturelle Aktivität")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
4
items matching your search terms.
Show all details
Social background
Watermann, Rainer; Maaz, Kai; Bayer, Sonja; Roczen, Nina
Book Chapter
| Aus: Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36703 Endnote
Author(s):
Watermann, Rainer; Maaz, Kai; Bayer, Sonja; Roczen, Nina
Title:
Social background
In:
Kuger, Susanne;Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 117-145
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_5
URL:
http://www.springer.com/de/book/9783319453569
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Feldstudien; Schüler; Demografische Daten; Finanzen; Kulturelle Aktivität; Soziale Interaktion; Schule; Internationaler Vergleich; Schülerleistung; Leistungsmessung; Sozioökonomische Lage; Einflussfaktor; Theorie; Empirische Forschung; Eltern; Beruf; Klassifikation; Ranking; Bildungsniveau; Einkommen; Sozialkapital; Kulturelles Kapital; PISA <Programme for International Student Assessment>
Abstract (english):
Assessing and measuring students' social background characteristics and relating their background data to achievement is pervasive in international large-scale assessments (ILSAs). Our review focuses on two strains of research: the use of socio-economic status (SES) on the one hand, and the use of cultural and social capital on the other. With regard to SES, we provide a brief overview of theoretical concepts, contrasting unidimensional and multidimensional views. We discuss the variety of measures of SES that researchers use in their studies, highlighting the lack of consensus on their conceptual meaning and measurement. We then outline how key indicators of SES (e.g., parental occupation, parental education, parental income) are assessed in ILSAs. This is followed by a section on the quality of students' reports of parent's SES characteristics. With regard to cultural and social capital we discuss the mechanisms that underlie the relationship between social background and students' achievement. In addition, we give a brief overview of research applying the theory of cultural and social capital in the context of ILSAs. Finally, practical implications for the assessment of social background characteristics in ILSA are discussed, and recommendations are offered. Some of these background characteristics were tested in the PISA 2015 field trial. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Medien, Kultur und Sport. Was Kinder und Jugendliche machen und ihnen wichtig ist. Die […]
Grgic, Mariana; Züchner, Ivo (Hrsg.)
Compilation Book
| Weinheim: Beltz Juventa | 2013
33631 Endnote
Editor(s)
Grgic, Mariana; Züchner, Ivo
Title:
Medien, Kultur und Sport. Was Kinder und Jugendliche machen und ihnen wichtig ist. Die MediKuS-Studie
Published:
Weinheim: Beltz Juventa, 2013
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Außerschulische Tätigkeit; Außerunterrichtliche Aktivität; Befragung; Deutschland; Digitale Medien; Empirische Untersuchung; Freizeitgestaltung; Jugendlicher; Kind; Kultur; Kultureinfluss; Kulturelle Aktivität; Kunst; Medien; Mediennutzung; Musik; Sozialkapital; Sport
Abstract:
Der Band stellt die zentralen Ergebnisse der Studie "Medien, Kultur und Sport" des Deutschen Jugendinstituts (DJI) und des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) dar, eine bundesweite Befragung von knapp 5.000 9- 24-Jährigen Kinder und Jugendliche, die zu ihren medialen, kulturellen und sportlichen Aktivitäten befragt wurden. Dabei wird der Stellenwert dieser Aktivitäten für Kinder und Jugendliche (Intensität, Motive, Zugänge, freiwilliges Engagement), die Relevanz verschiedener Orte, die Rolle der Familie und Peers, die soziale Vernetzung in Jugendszenen sowie das Aufwachsen mit Internet und sozialen Netzwerken deutlich.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Quality and effectiveness of German all-day-schools. Results of the study on the development of […]
Fischer, Natalie; Klieme, Eckhard
Book Chapter
| Aus: Ecarius, Jutta; Klieme, Eckhard; Stecher, Ludwig; Woods, Jessica (Hrsg.): Extended education - an international perspective: Proceedings of the International Conference on Extracurricular and Out-of-School-Time Educational Research | Opladen: Budrich | 2013
33310 Endnote
Author(s):
Fischer, Natalie; Klieme, Eckhard
Title:
Quality and effectiveness of German all-day-schools. Results of the study on the development of all-day schools in Germany
In:
Ecarius, Jutta; Klieme, Eckhard; Stecher, Ludwig; Woods, Jessica (Hrsg.): Extended education - an international perspective: Proceedings of the International Conference on Extracurricular and Out-of-School-Time Educational Research, Opladen: Budrich, 2013 , S. 27-52
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Außerunterrichtliche Aktivität; Außerunterrichtliche Betreuung; Befragung; Bildungsangebot; Deutschland; Effektivität; Eltern; Empirische Untersuchung; Familie; Ganztagsschule; Grundschule; Kinder- und Jugendhilfe; Kooperation; Kulturelle Aktivität; Längsschnittuntersuchung; Migrationshintergrund; Partizipation; Qualität; Schulentwicklung; Schüler; Schulerfolg; Schülerleistung; Schulklima; Sekundarbereich; Soziales Lernen; Wirkung
Abstract:
Zwischen 2003 und 2009 unterstützte der Bund den Ausbau von Ganztagsschulen massiv mit dem Investitionsprogramm Zukunft Bildung und Betreuung. In diesem Zeitraum hat sich die Anzahl der Ganztagsschulen in Deutschland mehr als verdoppelt. Die Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG) begleitete diesen Prozess. Der Beitrag reflektiert die Gründe und Motive für den Ausbau von Ganztagsschulen in Deutschland für ein internationales Publikum. Effekte ganztägiger Beschulung wurden in Bezug auf mindestens drei Bereiche erwartet: Familie, Schulentwicklung und Lernleistungen der Schüler/-innen. Der Beitrag präsentiert Daten aus StEG zu diesen Bereichen.
Abstract (english):
In Germany, the number of schools offering extracurricular activities and extended daily hours (referred to as "all-day schools") is increasing. Between 2003 and 2009, converting and equipping schools to the all-day format has been financially supported by the investment program "Zukunft Bildung und Betreuung" (IZBB) - [Future of Education and Care]. The "Study on the Development of All-day Schools" (Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen, StEG) was designed to evaluate the effects of the all-day school program. In this paper, StEG is described and an overview of its important results is provided. The political and societal motives leading to the introduction of all-day schools in Germany are considered, as well as scientific evidence regarding the effects of all-day schools . It is assumed that the introduction of all-day schools promotes development in at least three areas: family-life, school effectiveness and student learning. In this paper, data to support these assumptions is presented.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Bildung und hochkulturelle Freizeitaktivitäten
Huth, Radoslaw; Weishaupt, Horst
Journal Article
| In: Journal for Educational Research Online | 2009
8017 Endnote
Author(s):
Huth, Radoslaw; Weishaupt, Horst
Title:
Bildung und hochkulturelle Freizeitaktivitäten
In:
Journal for Educational Research Online, 1 (2009) 1, S. 224-240
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-45635
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=4563
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Sonstiges
Language:
Deutsch
Keywords:
Beruf; Bevölkerung; Bildungsniveau; Deutschland; Empirische Untersuchung; Freizeitverhalten; Interesse; Kulturelle Aktivität; Soziale Herkunft
Abstract:
In diesem Beitrag wird der Bedeutung der Bildung für die Wahl von hochkulturellen Freizeitaktivitäten - ausgehend von den theoretischen Überlegungen Bourdieus- nachgegangen. Anhand des kumulierten ALLBUS-Datensatzes von 1998 und 2004 wird der Einfluss des kulturellen Kapitals, erfasst über das eigene Bildungsniveauund die Bildung des Vaters, auf die Wahl der Freizeitaktivitäten analysiert und dessenStellenwert mit anderen sozio-demografichen Faktoren verglichen. Überprüft wird zusätzlich, ob die soziale Herkunft für die Wahl hochkultureller Freizeitaktivitäten bedeutsamerist als das eigene Bildungsniveau und ob es zwischen akademischen Berufendie von Bourdieu vermuteten Unterschiede in den Freizeitpräferenzen gibt. Schließlich wird der Frage nachgegangen, ob die Teilhabe an Hochkultur dazu benutzt wird, umdie eigene soziale Position, die ihren Ausdruck im Berufsprestige findet, zu stärken. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
This study drew on Bourdieu's theoretical observations to consider how much the acquisitionof cultural assets influences individuals' choice of recreational activities, culturalactivities in particular. The accumulated ALLBUS data records from 1998 and 2004 were analyzed to determine how much cultural assets (in this case, the individual'slevel of education and the educational background of the father) influence selectionof cultural recreational activities, and how influential these assets are relative to othersocio-demographic factors. Further analysis sought answers to these questions: is socialbackground more likely than level of education to influence individuals' selectionof cultural recreational activities, and do academic professions correlate with differentpreferences regarding recreational activities, as Bourdieu suggests? The study alsoconsiders if individuals take part in highly prestigious cultural activities to strengthentheir own social position, as reflected in their occupational status. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export