-
-
Author(s): Breit, Heiko; Reichenbach, Roland
Title: Emotion und demokratisches Lernen
In: Reichenbach, Roland; Breit, Heiko (Hrsg.): Skandal und politische Bildung, Berlin: Logos, 2005 , S. 13-42
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Politische Bildung; Lernprozeß; Gefühl; Demokratieverständnis
Abstract: Heiko Breit und Roland Reichenbach versuchen in sieben Abschnitten dieBedeutung der Emotion für politische Lernprozesse hervorzuheben. Die Autorenerläutern zunächst den Zusammenhang von Emotion und Kognition sowohl mit Verweisen auf psychologische Traditionen und zeitgenössische philosophischeDiskurse als auch in Verbindung zu konkurrierenden Demokratieverständnissen. Die dahinterliegenden Debatten sind alt aber immer noch relevant, geht esdoch um Formen der Partizipation, um die Bändigung der Affekte, dieromantische Kritik an einer "vernünftelnden" Demokratie und die Hoffnung aufeine "listige" Fruchtbarmachung der Gefühle im Dienste der Vernunft. DieDiskussion verdeutlicht, dass die Befragung der emotionalen Grundlagen fürpolitisches und soziales Engagement auf vielfältige Weise möglich ist.
DIPF-Departments: Bildung und Kultur
-
-
Author(s): Hirschmann, Doris
Title: Ständige Rubrik "Online": Entgrenzung: neue Lernfelder, neue Lernorte
In: Grundlagen der Weiterbildung, (2004) 2, S. 101-103
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliographien/Rezensionen/Editorials u.ä. (z.B. Linktipps)
Language: Deutsch
Keywords: Lernprozeß; Lernort; Informationsdienst
Abstract: Zu den jeweiligen Schwerpunktthemen der Hefte werden Informationsquellen im Internet empfohlen und parallel auf dem Deutschen Bildungsserver als Linksammlung zur Verfügung gestellt.
Abstract (english): For the main topic in each of the issues relevant internet information sources are recommended. The corresponding hyperlinks are made available on the German Education Server.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Hirschmann, Doris
Title: Ständige Rubrik "Online": Über das Gelingen des Lernens
In: Grundlagen der Weiterbildung, (2004) 3, S. 150-152
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliographien/Rezensionen/Editorials u.ä. (z.B. Linktipps)
Language: Deutsch
Keywords: Lernprozeß; Lernerfolg; Informationsdienst
Abstract: Zu den jeweiligen Schwerpunktthemen der Hefte werden Informationsquellen im Internet empfohlen und parallel auf dem Deutschen Bildungsserver als Linksammlung zur Verfügung gestellt.
Abstract (english): For the main topic in each of the issues relevant internet information sources are recommended. The corresponding hyperlinks are made available on the German Education Server.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Wirth, Joachim; Klieme, Eckhard
Title: Computer-based assessment of problem solving competence
In: Assessment in Education, 10 (2003) 3, S. 329-345
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsforschung; Lernprozeß; Qualitätssicherung; Kompetenz; Leistungsbeurteilung; Deutschland
Abstract (english): Problem solving competence cannot be described as a unidimensional construct. At least analytical and dynamic aspects of problem solving competence have to be distinguished if all aspects of problem solving are tobe covered. Analytical problem solving abilities are needed to structure, represent and integrate information. Dynamic problem solving includes aspects of self-regulated learning as well as the ability to adapt the problem solving process to a changing environment by continuously processingfeedback information. The assessment of dynamic aspects of problem solvingcompetence requires dynamic test environments. As a German national optionof PISA 2000, the analytical and dynamic problem solving competencies of15-year-old students were tested using paper-and-pencil tests as well ascomputer-based assessments. Results show that analytical aspects of problemsolving competence are strongly correlated with reasoning, while dynamicproblem solving reflects a specific dimension of self-regulated explorationand control that can be identified across computer-simulated domains.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Preißer, Rüdiger
Title: Evaluation der Hochschullehre und Selbststeuerung des Lernens
In: Berendt, Brigitte; Fleischmann, Andreas; Schaper, Niclas; Szczyrba, Birgit; Wiemer, Matthias; Wildt, Johannes (Hrsg.): Neues Handbuch Hochschullehre, 9. Ergänzungslieferung, E.2.3, Stuttgart: Raabe, 2003
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Hochschulbildung; Evaluation; Selbstorganisation; Lernprozeß
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Schweizer, Karl; Koch, W.
Title: A revision of Cattell's Investment Theory: Cognitive properties influencing learning
In: Learning and Individual Differences, 13 (2002) 1, S. 57-82
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Lernen; Lernprozeß; Intelligenz; Empirische Untersuchung
Abstract: In dieser Arbeit wird eine Revision der Cattellschen Investmenttheorie berichtet. Das Hauptmerkmal dieser Revision ist die Annahme, dass Lernen als Mediator den Einfluss der fluiden auf die kristallisierte Intelligenz vermittelt. Weiterhin wird eine gemeinsame kognitive Basis für die fluide Intelligenz und das Lernen angenommen. Diese kognitive Basis beinhaltet die Verarbeitungsgeschwindigkeit und die Verarbeitungskapazität. An eine Stichprobe bestehend aus 104 Versuchspersonen konnten Belege für die gemeinsame kognitive Basis von fluider Intelligenz und Lernen erbracht und damit für die Beziehung zwischen fluider Intelligenz und Lernen. Außerdem konnte an der Teilstichprobe der jüngeren Versuchspersonen der Einfluss der fluiden Intelligenz auf das Lernen und des Lernens auf die kristallisierte Intelligenz demonstriert werden. An der Teilstichprobe der älteren Versuchspersonen konnten diese Bezüge nicht aufgezeigt werden. Die beobachtete Unterschiedlichkeit zwischen jüngeren und älteren Versuchsteilnehmern stützen Cattells Erwartung, dass die berufliche Spezialisierung die Beobachtbarkeit der Beziehung zwischen fluider und kristallisierter Intelligenz beeinträchtigt.
Abstract (english): In this paper a revision of Cattell's Investment Theory is reported. The main characteristic of the revision is that learning is assumed to mediate the influence of fluid on crystallized intelligence. Furthermore, it is assumed that there is a cognitive basis of both fluid intelligence on learning. The cognitive basis is assumed to include processing speed and capacity. In a sample of 104 participants evidence for the cognitive basis of fluid intelligence and learning was observed and, consequently, for a relationship between fluid intelligence and learning. In the younger participants even the expected influences of fluid intelligence on learning and of learning on crystallized in telligence could be shown. In the older participants an attempt of such a demonstration failed. The observed difference between younger and older participants supported Cattell's expectation that professional specialization impairs the observability of the relationship between fluid and crystallized intelligence.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Cohors-Fresenborg, Elmar; Schwippert, Knut; Klieme, Eckhard
Title: The Osnabrueck Curriculum: Mathematics as a tool for the representation of knowledge. An evaluation study on the basis of TIMSS-instruments
In: Weigand, Hans-Georg (Hrsg.): Developments in mathematics education in German-speaking countries, Hildesheim: Franzbecker, 2002 , S. 44-55
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch
Keywords: Mathematikunterricht; Curriculum; Evaluation; Denken; Lernprozeß
Abstract (english): The first part of this paper gives an overview of a curriculum project in German grammar schools for grades 7 to 10. To improve the culture of mathematics lessons, the cognitive processes of pupils have to be put at the centre of lesson arrangements. In particular, meta-cognitive activities of pupils have to be stimulated. Thus areas such as [1] results of research in cognitive science as regards the thinking processes of pupils dealing with mathematics (including their individual differences), [2] research (in mathematics education, regarded as a design science) into the provision of a suitable learning environment, [3] postulates of constructivistic teaching-learning-research, and [4] the establishment of a discursive teaching culture have to be taken into consideration. In the second part of this paper, the question is discussed as to whether the considerable shift of emphasis necessary for the achievement of these changes is at the expense of the performance in achieving the learning targets of the regional curriculum. In order to examine this question, a comparative study with TIMSS-instruments has been untertaken. The implementation and evaluation of the study are introduced and the results discussed.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Lipowsky, Frank
Title: Methodik der Vielfalt - Didaktik der Einfalt? Für eine qualitative Weiterentwicklung offener Lernsituationen
In: Die Grundschule, 31 (1999) 7/8, S. 49-53
Publication Type: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language: Deutsch
Keywords: Bildungswesen; Qualitätssicherung; Lernprozeß
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation