Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Search results in the DIPF database of publications


your request:

(Schlagwörter: LESEN )


results per page

 

1-104 of 104
 
Hahnel, Carolin; Mahlow, Nina; Schoor, Cornelia; Cerdán, Raquel:
Promoting reading goals and strategy knowledge to improve university students' comprehension of multiple documents
Berlin : Humboldt University; Johannes Gutenberg University (2019) , 10-12
Berendes, Karin; Becker, Michael; Jacoby, Johann; Flunger, Barbara; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich:
Individuelle Entwicklungsverläufe beim Lesen
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50 (2018) 4 , 192-208
Becker, Michael; McElvany, Nele:
The interplay of gender and social background
In: British Journal of Educational Psychology, 88 (2018) 4 , 529-549
Jornitz, Sieglinde; Leser, Christoph:
Mit Antolin punkten oder: Wie sich mit dem Leseförderprogramm der Bock zum Gärtner macht
In: Pädagogische Korrespondenz, (2018) 57 , 55-73
Hahnel, Carolin:
Althergebrachte Kulturtechnik in neuer Umgebung
In: Schulmanagement, 49 (2018) 2 , 19-22
Titz, Cora (Hrsg.); Weber, Susanne (Hrsg.); Ropeter, Anna (Hrsg.); Geyer, Sabrina (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.):
Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen
Stuttgart : Kohlhammer (2018) , 169
Ehm, Jan-Henning:
Simpel, aber doch komplex
In: Schulmanagement, 49 (2018) 1 , 28-30
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Leseentwicklung in der Kindheit
In: Kindheit und Entwicklung, 27 (2018) 1 , 5-13
Tillmann, Katja; Sauerwein, Markus; Hannemann, Janine; Decristan, Jasmin; Lossen, Karin; Holtappels, Heinz Günter:
Förderung der Lesekompetenz durch Teilnahme an Ganztagsangeboten? Ergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG)
In: Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; Nieuwenboom, Wim (Hrsg.): Tagesschulen Wiesbaden : Springer VS (2018) , 289-307
Hochweber, Jan; Vieluf, Svenja:
Gender differences in reading achievement and enjoyment of reading
In: Journal of Educational Research, 111 (2018) 3 , 268-283
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Naumann, Johannes:
Reading digital text involves working memory updating based on task characteristics and reader behavior
In: Learning and Individual Differences, 59 (2017) , 149-157
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Leseentwicklung im Grundschulalter
In: Lernen und Lernstörungen, 7 (2017) , online first
Bar-Kochva, Irit; Hasselhorn, Marcus:
The training of morphological decomposition in word processing and its effects on literacy skills
In: Frontiers in Psychology, (2017) , 8:1583
Vidmar, Maša; Niklas, Frank; Schneider, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus:
On-entry assessment of school competencies and academic achievement
In: European Journal of Psychology of Education, 32 (2017) 2 , 311-331
Arens, A. Katrin:
Schulisches Selbstkonzept
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 240-253
Hartmann, Ulrike (Hrsg.); Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Gold, Andreas (Hrsg.):
Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern
Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 513
Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven:
Lesen und Rechnen lernen
In: Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus; Gold, Andreas (Hrsg.): Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern Stuttgart : Kohlhammer (2017) , 227-239
Naumann, Johannes; Goldhammer, Frank:
Time-on-task effects in digital reading are non-linear and moderated by persons' skills and tasks' demands
In: Learning and Individual Differences, 53 (2017) , 1-16
Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, May-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne; Weinert, Sabine:
Processing of positive-causal and negative-causal coherence relations in primary school children and adults
In: Journal of Child Language, 44 (2017) 2 , 297-328
Schumann, Christine; [Interview mit R. Pantos]:
Das Portal Lesen in Deutschland - ein unentbehrliches Angebot in der Leseförderung
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2016)
Schuster, Christine:
Auf in den Lesesommer 2016
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2016)
Becker, Cathrin; Schnotz, Wolfgang; Naumann, Johannes:
Vorhersage von Testleistungen aus Aufgabenanforderungen und Bearbeitungsprozessen beim Lesen elektronischer Texte (TAUBE)
In: Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Forschungsvorhaben in Ankopplung an Large-Scale-Assessments Berlin : Bundesministerium für Bildung und Forschung (2016) , 31-47
Ehm, Jan-Henning; Kerner auch Körner, Julia; Gawrilow, Caterina; Hasselhorn, Marcus; Schmiedek, Florian:
The association of ADHD symptoms and reading acquisition during elementary school years
In: Developmental Psychology, 52 (2016) 9 , 1445-1456
Schuster, Christine:
"Once upon a time ..."
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2016)
Schuster, Christine:
Für einen guten Start in Deutschland
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2016)
Khateb, Asaid (Hrsg.); Bar-Kochva, Irit (Hrsg.):
Reading fluency
Cham : Springer (2016)
Bar-Kochva, Irit; Gilor, Orit; Breznitz, Zvia:
An examination of the process of acquiring visual word representations in dyslexic children
In: Journal for Educational Research Online, 8 (2016) 1 , 7-25
Nagler, Telse; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven:
The impact of text fading on reading in children with reading difficulties
In: Journal for Educational Research Online, 8 (2016) 1 , 26-41
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Kröhne, Ulf:
Effects of linear reading, basic computer skills, evaluating online information, and navigation on reading digital text
In: Computers in Human Behavior, 55 (2016) A , 486-500
Jornitz, Sieglinde; Pollmanns, Marion:
"Schnell, breit, nach vorne" - Schnelllese-Trainings als Meise unterm Uni-Pony
In: Pädagogische Korrespondenz, (2015) 52 , 59-76
Schuster, Christine:
Vorlesestudie 2015
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Beck, Luna; Dewitz, Nora von; Titz, Cora:
Durchgängige Leseförderung
In: BiSS-Journal, (2015) 3 , 4-11
Lühe, Josefine; Maaz, Kai:
Mädchen haben Vorteile im Lesen, Jungen in Mathematik?
In: SchulVerwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen, 26 (2015) 11 , 295-298
Nevo, Einat; Bar-Kochva, Irit:
The relations between early working memory abilities and later developing reading skills
In: Mind, Brain and Education, 9 (2015) 3 , 154-163
Kocaj, Aleksander; Kuhl, Poldi; Rjosk, Camilla; Jansen, Malte; Pant, Hans Anand; Stanat, Petra:
Der Zusammenhang zwischen Beschulungsart, Klassenkomposition und schulischen Kompetenzen von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf.
In: Kuhl, P.;Stanat, P.;Lütje-Klose, B.;Gresch, C.;Pant, H. A.;Prenzel, M. (Hrsg.): Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen Wiesbaden : Springer VS (2015) , 335-370
Hirschmann, Doris:
Linkempfehlungen zur Rubrik Online: Lesekompetenz - Der Schlüssel zum Erfolg
In: Weiterbildung - Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends, 26 (2015) 3 , 45-46
Klesczewski, Julia; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Grube, Dietmar; Hasselhorn, Marcus; Büttner, Gerhard:
Working memory functioning in children with poor mathematical skills
In: Zeitschrift für Psychologie, 223 (2015) 2 , 83-92
Naumann, Johannes:
A model of online reading engagement
In: Computers in Human Behavior, 53 (2015) , 263-277
Schuster, Christine:
""Holt die Bücher aus dem Feuer!""
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Schuster, Christine:
Literanauten als Lesebotschafterinnen und -botschafter
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Schuster, Christine:
Bundesverdienstmedaille für eine Bücherpiratin
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Schuster, Christine:
Schulen brauchen Schulbibliotheken
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Schuster, Christine:
Lesen und Lernen 3.0
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2015)
Theis, Désirée; Sauerwein, Markus:
""Lesen macht stark""
In: Lernende Schule, 18 (2015) 69 , 39-41
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven:
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
In: Frontiers in Psychology, (2015) 6:119
Spörer, Nadine; Maaz, Kai; Vock, Miriam; Schründer-Lenzen, Agi; Luka, Torsten; Bosse, Stefanie; Vogel, Jana; Jäntsch, Christian:
Lernen in der inklusiven Grundschule
In: Unterrichtswissenschaft, 43 (2015) 1 , 22-35
Kigel, Rebecca M.; McElvany, Nele; Becker, Michael:
Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation
In: Learning and Instruction, 35 (2015) 1 , 73-84
Ehm, Jan-Henning:
Akademisches Selbstkonzept im Grundschulalter. Entwicklungsanalyse dimensionaler Vergleiche und Exploration differenzieller Unterschiede
Frankfurt am Main : Dissertation, Goethe-Universität (2014)
Tracey, Danielle; Yeung, Alexander S.; Arens, A. Katrin; Ng, Christina:
Young second language learners' competence and affective self-concept
In: Asian EFL Journal, 15 (2014) 4 , 1-22
Schuster, Christine:
Comenius-Regio-Projekt ""Promoting Reading Literacy (PRL)""
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2014)
Schulte, Gwendolyn:
Frankfurter Buchmesse 2014
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2014)
Hertel, Silke; Hochweber, Jan; Mildner, Dorothea; Steinert, Brigitte; Jude, Nina:
PISA 2009 Skalenhandbuch
Münster : Waxmann (2014) , 346
Titz, Cora; Karbach, Julia:
Working memory and executive functions
In: Psychological Research, 78 (2014) 6 , 852-868
Schulte, Gwendolyn:
April 23
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2014) , -
Schulte, Gwendolyn:
23 April
Frankfurt am Main : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2014) , -
Hasselhorn, Marcus (Hrsg.); Schneider, Wolfgang (Hrsg.); Trautwein, Ulrich (Hrsg.):
Lernverlaufsdiagnostik
Göttingen : Hogrefe (2014) , 312
Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Hasselhorn, Marcus:
Native language self-concept and reading self-concept
In: Journal of Experimental Education, 82 (2014) 2 , 229-252
Ehm, Jan-Henning; Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus:
Dimensionale Vergleichseffekte zwischen Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Eine Erweiterung des I/E-Modells für die Grundschule
In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 1/2 , 51-56
Preßler, Anna-Lena; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus; Krajewski, Kristin:
Cognitive preconditions of early reading and spelling: A latent-variable approach with longitudinal data
In: Reading and Writing, 27 (2014) 2 , 383-406
Massar, Tamara:
PISA 2012
Frankfurt a.M. : DIPF (2013)
Kluczniok, Katharina; Lehrl, Simone; Kuger, Susanne; Roßbach, Hans-Günther:
Quality of the home learning environment during preschool age
In: European Early Childhood Education Research Journal, 21 (2013) 3 , 420-438
Steinert, Brigitte; Hochweber, Jan; Hertel, Silke:
Lesekompetenz und Lesefreude von Schülerinnen und Schülern und bildungsstandardbezogene Kompetenzüberzeugungen und Lerngelegenheiten in Schule und Unterricht
In: Zeitschrift für Pädagogik. Beih., 59 (2013) , 12-39
Korinth, Sebastian; Sommer, Werner; Breznitz, Zvia:
Neuronal response specificity as a marker of reading proficiency
In: NeuroReport, 24 (2013) 2 , 96-100
Massar, Tamara:
IGLU 2011
Frankfurt a.M. : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2012)
Hartig, Johannes; Riekmann, Wibke:
Bestimmung der Level-Grenzen in der leo. - Level-One-Studie
In: Grotlüschen, Anke; Riekmann, Wibke (Hrsg.): Funktionaler Analphabetismus in Deutschland Münster : Waxmann (2012) , 106-122
Beinborn, Lisa; Zesch, Torsten; Gurevych, Iryna:
Towards fine-grained readability measures for self-directed language learning
In: Borin, Lars; Volodina, Elena (Hrsg.): Proceedings of the SLTC 2012 workshop on NLP for CALL Linköping : Linköping University Electronic Press, Linköpings universitet (2012) , 11-19
Cohen, Nadia; Schulte, Gwendolyn; Schuster, Christine:
Leseförderung beginnt in der Familie!
Frankfurt a.M. : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2012)
Schuster, Christine:
25 Jahre Kinder- und Jugendliteraturpreis LUCHS
Portal "Lesen in Deutschland" : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2012)
Karst, Karina; Mösko, Emely; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele:
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschülern" (PERLE)
Frankfurt am Main : DIPF (2011) , 160
Greb, Karina; Poloczek, Sebastian; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele:
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschülern" (PERLE)
Frankfurt am Main : DIPF (2011) , 177
Labuhn, Andju Sara; Schmid, Johanna Maria:
Lernfähigkeit sehr gut - Rechtschreiben mangelhaft
In: Forschung Frankfurt, 29 (2011) 1 , 37-40
Arens, Katrin; Trautwein, Ulrich; Hasselhorn, Marcus:
Erfassung des Selbstkonzepts im mittleren Kindesalter: Validierung einer deutschen Version des SDQ I
In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25 (2011) 2 , 131-144
Pauly, Hanno; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven; Woerner, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; Lonnemann, Jan:
Domain-specific rapid automatized naming deficits in children at risk for learning disabilities
In: Journal of Neurolinguistics, 24 (2011) 5 , 602-610
Lenhard, Wolfgang; Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang:
KLASSE 4
Göttingen : Verl. für Psychologie Hogrefe (2011)
Linkersdörfer, Janosch:
Neurokognitive Korrelate der Dyslexie
In: Kindheit und Entwicklung, 20 (2011) 1 , 4-12
Artelt, Cordula; Naumann, Johannes; Schneider, Wolfgang:
Lesemotivation und Lernstrategien
In: Klieme, Eckhard; Artelt, Cordula; Hartig, Johannes; Jude, Nina; Köller, Olaf; Prenzel, Manfred; Schneider, Wolfgang; Stanat, Petra (Hrsg.): PISA 2009 Münster : Waxmann (2010) , 73-112
Hertel, Silke; Jude, Nina; Naumann, Johannes:
Leseförderung im Elternhaus
In: Klieme, Eckhard; Artelt, Cordula; Hartig, Johannes; Jude, Nina; Köller, Olaf; Prenzel, Manfred; Schneider, Wolfgang; Stanat, Petra (Hrsg.): PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt Münster : Waxmann (2010) , 255-276
Schuster, Christine:
Leseforschung
Frankfurt a.M. : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2010)
Schuster, Christine:
Leseförderung in den Ländern der Bundesrepublik Deutschland
Frankfurt a.M. : Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (2010)
Klieme, Eckhard (Hrsg.); Artelt, Cordula (Hrsg.); Hartig, Johannes (Hrsg.); Jude, Nina (Hrsg.); Köller, Olaf (Hrsg.); Prenzel, Manfred (Hrsg.); Schneider, Wolfgang (Hrsg.); Stanat, Petra (Hrsg.):
PISA 2009
Münster : Waxmann (2010) , 309
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia:
Editorial: Lern- und Leistungsstörungen
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42 (2010) 4 , 185-187
Schulte, Gwendolyn:
23. April: UNESCO Welttag des Buches
Frankfurt a.M. : DIPF (2010)
Schulte, Gwendolyn (Red.):
UNESCO-Welttag des Buches am 23. April.
Frankfurt a.M. : DIPF (2009)
Greb, Karina; Poloczek, Sebastian; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele:
PERLE-Instrumente.
Frankfurt a.M. u.a. : DIPF u.a. (2009) , 182 S.
Elloumi-Link, Brigitte:
Mehr als Laute und Zeichen - Sprache und Literacy.
In: Welt des Kindes, 87 (2009) 3 , S. 44
Jude, Nina; Klieme, Eckhard; Eichler, Wolfgang; Lehmann, Rainer H.; Nold, Günter; Schröder, Konrad; Thomé, Günther; Willenberg, Heiner:
Strukturen sprachlicher Kompetenzen.
In: Klieme, Eckhard u.a. (Hrsg.): Unterricht und Kompetenzerwerb in Deutsch und Englisch Weinheim : Beltz (2008) , S. 191-201
Hasselhorn, Marcus; Grube, Dietmar:
Was hat das Arbeitsgedächtnis mit dem Erwerb des Lesens, Schreibens und Rechnens zu tun?
In: Rosenberger, Katharina u.a. (Hrsg.): Mit Sprache wachsen. Die Bedeutung der Sprache und ihrer Grundlagen für den Erwerb der Kulturtechniken Wien : Österreichische Gesellschaft für Sprachpädagogik (2007) , S. 43-59
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia:
Diagnostik von Lernstörungen.
In: Petermann, Franz & Eid, Michael (Hrsg.): Handbuch der Psychologischen Diagnostik Göttingen : Hogrefe (2006) , S. 618-625
Sroka, Wendelin:
Familienbilder in Fibeln Russlands.
In: Matthes, Eva u.a. (Hrsg.): Die Familien im Schulbuch Bad Heilbrunn, Obb. : Klinkhardt (2006) , S. 199-233
Hartig, Johannes; Klieme, Eckhard:
Kompetenz und Kompetenzdiagnostik.
In: Schweizer, K. (Hrsg.): Leistung und Leistungsdiagnostik Berlin : Springer (2006) , S. 127-143
Müller, Ulrike:
"Großer Tisch für große Pläne:
(2005)
Grollmann, Philipp:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen und Berlin, 12 (2002) 6 , S. 204-206
Grollmann, Philipp:
"Die Ersten Drei".
(2002)
Burbaum, Christina; Charlton, Michael; Schweizer, Karl:
Causal relationships between reading socialisation, socioeconomic variables, and strategies for reading novels.
(2002)
Kopp, Botho von; Prucha, Jan:
"Die Ersten Drei".
In: SchulVerwaltung, Ausgabe Baden-Württemberg, 11 (2002) 5 , S. 112-115
Kopp, Botho von:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen, 13 (2002) 5 , S. 136-138
Kopp, Botho von:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen und Berlin, 12 (2002) 5 , S. 164-166
Kopp, Botho von:
"Die Ersten Drei".
In: SchulVerwaltung, Ausgabe Baden-Württemberg, 11 (2002) 6 , S. 135-137
Kopp, Botho von; Prucha, Jan:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen, 13 (2002) 4 , S. 112-115
Kopp, Botho von; Prucha, Jan:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe Hessen, Rheinland-Pfalz und Saarland, 11 (2002) 5 , S. 112-115
Grollmann, Philipp:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe für Hessen, Rheinland-Pfalz und Saarland, 6 (2002) 4 , S. 100-103
Kopp, Botho von:
"Die Ersten Drei".
In: Schulverwaltung. Ausgabe für Hessen, Rheinland-Pfalz und Saarland, 6 (2002) 3
Baumert, Jürgen (Hrsg.); Artelt, Cordula (Hrsg.); Klieme, Eckhard (Hrsg.); Neubrand, Michael (Hrsg.); Prenzel, Manfred (Hrsg.); Schiefele, Ulrich (Hrsg.); Schneider, Wolfgang (Hrsg.); Tillmann, Klaus-Jürgen (Hrsg.); Weiß, Manfred (Hrsg.):
PISA 2000 - Die Länder der Bundesrepublik Deutschland im Vergleich.
Opladen : Leske u. Budrich (2002) , 254 S.
Botte, Alexander:
»Nicht allwissend - aber nützlich!«.
In: Buch und Bibliothek, 43 (1991) 4 , S. 368-370
 

Please note:
Only the marked records of a given site will be displayed or transferred.

Export the marked results of the current page

Fields:
 
Format:
 

alphabetical order by author/title

 
last modified Nov 11, 2016