Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Nicaragua")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
5
items matching your search terms.
Show all details
(Post-)Sozialistische Bildung - Narrative, Bilder, Mythen
Reh, Sabine; Baader, Meike Sophia; Caruso, Marcelo (Hrsg.)
Compilation Book
| Weinheim: Beltz Juventa | 2023
44018 Endnote
Editor(s)
Reh, Sabine; Baader, Meike Sophia; Caruso, Marcelo
Title:
(Post-)Sozialistische Bildung - Narrative, Bilder, Mythen
Published:
Weinheim: Beltz Juventa, 2023 (Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 69)
URL:
https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungswissenschaft/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/50631-zeitschrift-fuer-paedagogik-69-beiheft-2023.html
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
20. Jahrhundert; Bildung; Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Bildungsreform; Bildungssystem; Deutschland-DDR; Deutschland-Sowjetische Besatzungszone; Deutschunterricht; Disziplin <Ordnung>; Empirische Forschung; Erfahrung; Erinnerung; Finnland; Freundschaft; Geschichte <Histor>; Geschlechterbeziehung; Identifikation <Psy>; Ideologie; Internationale Bildungsarbeit; Internationale Zusammenarbeit; Kinderbuch; Kommunistische Erziehung; Kuba; Lehrer; Lehrerfortbildung; Lettland; Mathematikunterricht; Methode; Militär; Militärische Erziehung; Mosambik; Mythos; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Nicaragua; Objektivität; Partnerschaft; Quelle; Rekonstruktion; Schulbuch; Schüler; Schulpolitik; Schulsystem; Sowjetpädagogik; Sowjetunion; Sozialismus; Sozialistische Erziehung; Transkulturalität; Tschechische Republik; Unterrichtsfilm; Unterrichtsmedien; Videoaufzeichnung; Wissenschaftsverständnis
Abstract:
Vor dem Hintergrund einer immer wieder zu beobachtenden Mythenbildung über die Erfolge sozialistischer Bildungssysteme nehmen die Beiträge des Heftes sozialistische und postsozialistische Bildung in den Blick. Dabei sind die Texte thematisch und geographisch breit gefächert und befassen sich mit Bildungsnarrativen und Bildungsmythen in (post-)sozialistischen Ländern bzw. über diese. In einer grundlegenden und ausführlichen Einleitung wird insbesondere der Begriff des Bildungsmythos in seinen Potentialen ausgelotet und mit dem Verständnis von Narrativen und Bildern in Beziehung gesetzt. In einem ersten Schwerpunkt werden Narrative und Mythen der DDR, etwa in Bildungsmedien wie dem Schul- und Kinderbuch, im Unterrichtsfilm, in Filmaufzeichnungen aus dem Unterricht, im Medium der pädagogischen Lesungen sowie in erzählten Bildungsgeschichten analysiert. Der zweite Schwerpunkt befasst sich mit transnationalen Verflechtungen. Zunächst wird das das Narrativ der Sowjetisierung in beiden deutschen Staaten in den Blick genommen, im Anschuss werden Verflechtungen mit Finnland, Mozambik, Nicaragua und Kuba thematisiert. Im dritten Schwerpunkt werden schließlich transnationale Perspektiven mit Blick auf Tschechien und Lettland sowie auf die Bedeutung des Westens in sozialistischen und postsozialistischen Kindheitserinnerungen diskutiert. Insgesamt wird mit dem Konzept des Heftes das Ziel verfolgt, Grundlagen für eine weitere Erforschung des Sozialismus und seines Nachlebens in Erziehungs- und Bildungszusammenhängen zu legen und diese anzuregen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
The education systems of the Americas
Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo (Hrsg.)
Compilation Book
| Cham: Springer | 2021
42404 Endnote
Editor(s)
Jornitz, Sieglinde; Parreira do Amaral, Marcelo
Title:
The education systems of the Americas
Published:
Cham: Springer, 2021 (Global Education Systems)
DOI:
10.1007/978-3-319-93443-3
URL:
https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-319-93443-3
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bildungssystem; Bildungsorganisation; Entwicklung; Struktur; Argentinien; Bahamas; Barbados; Bermuda; Bolivien; Brasilien; Kanada; Chile; Kolumbien; Costa Rica; Kuba; Dominikanische Republik; Ecuador; El Salvador; Französisch-Guayana; Martinique; Guadeloupe; Grenada; Guatemala; Guyana; Haiti; Jamaika; Mexiko; Montserrat; Nicaragua; Panama; Peru; Puerto Rico; Surinam; Trinidad und Tobago; USA; Uruguay; Venezuela; Nordamerika; Mittelamerika; Südamerika
Abstract (english):
The handbook focuses on and compares the education systems in the three Americas: North, Central and South America, and includes a chapter on most countries in the region. The chapters follow a common structure and include schematic diagrams of the structure of mainstream education from pre-primary to tertiary level. Each chapter starts with a description of the historical and social foundations of the education system from the post-World War II period up to today, including political, economic and cultural contexts and conditions. By highlighting important dates and structural decisions, the current education system can be understood as resulting from past developments. The first part ends with a description of the transitions to the labour market that are offered, and the way in which these are organized in the education system described. The second part consists of an overview of the institutional and organizational principles as well as the structure of education from pre-primary to tertiary level. It includes a focus on legislative bases and financial provisions for the education system and a description of the structure by using the ISCED-classification. It further includes information of the supply of human resources such as teachers and other educators. The third and final part of the handbook discusses selected educational trends and aspects. In this context, three topics are of particular interest: dealing with inequality, ICT and digitization activities, and STEM-related policies and programmes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
An indigenous measure of social desirability across non-western countries
Domínguez-Espinosa, Alejandra del Carmen; He, Jia; Rosabal-Coto, Mariano; Harb, Camelia; […]
Book Chapter
| Aus: Karasawa, Minoru; Yuki, Masaki; Ishii, Keiko; Uchida, Yukiko; Sato, Kosuke; Friedlmeier, Wolfgang (Hrsg.): Venture into cross-cultural psychology: Proceedings from the 23rd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP), July 30th - August 3rd, 2016, Nagoya, Japan | Allendale; MI: Grand Valley State University | 2018
39224 Endnote
Author(s):
Domínguez-Espinosa, Alejandra del Carmen; He, Jia; Rosabal-Coto, Mariano; Harb, Camelia; Baena, Isabel Benitez; Acosta, Tania; Estrada, Catalina; Barrios, Carolina; Vijver, Fons J. R. van de; Matus, Pedro Wolfgang Velasco
Title:
An indigenous measure of social desirability across non-western countries
In:
Karasawa, Minoru; Yuki, Masaki; Ishii, Keiko; Uchida, Yukiko; Sato, Kosuke; Friedlmeier, Wolfgang (Hrsg.): Venture into cross-cultural psychology: Proceedings from the 23rd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP), July 30th - August 3rd, 2016, Nagoya, Japan, Allendale; MI: Grand Valley State University, 2018 , S. #1
URL:
https://scholarworks.gvsu.edu/iaccp_papers/154/
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language:
Englisch
Keywords:
Nicaragua; Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Soziales Verhalten; Altruismus; Liebe; Selbstdarstellung; Lüge; Charakter; Messverfahren; Psychometrie; Interkultureller Vergleich; Argentinien; Kolumbien; Mexiko; Spanien; China; Costa Rica; Libanon
Abstract:
Cross-cultural differences in Social Desirability (SD) could be partly due to the nonequivalence of constructs, items, or other challenges of cross-cultural research. We tested to what extent a Mexican, indigenous scale of SD, capturing both positive and negative features of SD, would be useful in other countries. Data were collected in convenience samples in eight countries (Argentina, China, Colombia, Costa Rica, Lebanon, Mexico, Nicaragua, and Spain) in order to test the psychometric accuracy and invariance of the factor structure. Values of Tucker's factor congruence coefficients (gauging invariance) and tests of the similarity of the cross-country similarity of Cronbach's alpha (gauging internal consistency) revealed that SD, as measured by this indigenous list, is stable and comparable across cultures. The results are interpreted in a conceptual framework in which SD is viewed as a culturally embedded communication style that people use to integrate successfully into their groups. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Inklusion: Nordamerika (inkl. Zentralamerika)
Cohen, Nadia
Working Papers
| 2015
35331 Endnote
Author(s):
Cohen, Nadia
Title:
Inklusion: Nordamerika (inkl. Zentralamerika)
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2015
URL:
http://www.bildung-weltweit.de/Inklusion-Nordamerika-inkl.-Zentralamerika--7026.html
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers (DBS)
Language:
Englisch; Deutsch
Keywords:
Behinderter; Behindertes Kind; Belize; El Salvador; Forschungsinstitut; Gesetz; Guatemala; Honduras; Inklusion; Kanada; Lehrerausbildung; Menschenrechte; Mexiko; Mittelamerika; Nicaragua; Nordamerika; Panama; Politik; Rassismus; Sonderschullehrer; Soziale Ungleichheit; Sozialpolitik; USA
Abstract:
Das folgende Dossier behandelt Nordamerika (USA, Kanada) sowie Zentralamerika (Mexiko, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Belize, Panama). Während in den USA das Thema Inklusion oft in Zusammenhang mit Rassismus und ethnischen Minderheiten diskutiert wird, kann man im zentralamerikanischen Kontext eventuell ähnlich wie in Lateinamerika einen Schwerpunkt auf soziale Ungleichheit ausmachen. Unser Dossier bietet Quellen zu drei verschiedenen Themenbereichen bzw. Quellenarten. Innerhalb dieser Abschnitte sind die dargebotenen Webseiten nach Land bzw. Region sortiert (Kanada, USA, Zentralamerika): Politische Rahmenbedingungen; Literatur, Überblick, Statistiken; Kritische Stimmen; Forschungszentren & Interessenvertretungen
Abstract (english):
The following webdossier provides resources from North America (USA, Canada) as well as Central America (Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Belize, Panama). While in the USA inclusion is often discussed in relation to racism and ethnic minorities, in the Central American context one can eventual find a focus on social equity (you will find a similar focus in latin America for example). Our dossier is divided into three categories, according to their subject and / or resource type. Inside these categories, the websites are sorted by country and region (Canada, USA, Central America): Political Frame; Literature, Overviews, Statistics; Critical Voices; Research Centres & Advocacy
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
[Länderprofile - Abschnitt Bildung] / red. Leitung: Annette Zwahr. Mit Beiträgen u.a. von Heinz […]
Zwahr, Annette; Bartel, Heinz; Cseh, Gertrude; Elloumi-Link, Brigitte; Kiersch, Almut; […]
Book Chapter
| Aus: Brockhaus: Enzyklopädie in 30 Bänden | Leipzig: Brockhaus | 2006
7088 Endnote
Author(s):
Zwahr, Annette; Bartel, Heinz; Cseh, Gertrude; Elloumi-Link, Brigitte; Kiersch, Almut; Kodron, Christoph; Kreusch, Julia; Martini, Renate; Massar, Tamara; Nöldge, Dagmar; Sjubert, Monika; Unterstenhöfer, Gretel
Title:
[Länderprofile - Abschnitt Bildung] / red. Leitung: Annette Zwahr. Mit Beiträgen u.a. von Heinz Bartel, Gertrude Cseh, Brigitte Elloumi-Link, Almut Kiersch, Christoph Kodron, Julia Kreusch, Renate Martini, Tamara Massar, Dagmar Nöldge, Monika Sjubert, Gretel Unterstenhöfer
In:
Brockhaus: Enzyklopädie in 30 Bänden, Leipzig: Brockhaus, 2006
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Nachschlagewerk; Bildungssystem; Albanien; Andorra; Antigua und Barbuda; Argentinien; Australien; Bahamas; Barbados; Belarus; Belgien; Belize; Bolivien; Bosnien-Herzegowina; Brasilien; Bulgarien; Chile; Costa Rica; Dänemark; Deutschland; Dominica; Dominikanische Republik; Ecuador; El Salvador; Estland; Finnland; Frankreich; Grenada; Griechenland; Vereinigtes Königreich; Guatemala; Guyana; Haiti; Honduras; Irland; Island; Italien; Jamaika; Kanada; Kolumbien; Kroatien; Kuba; Lettland; Liechtenstein; Litauen; Luxemburg; Makedonien; Malta; Mexiko; Moldau; Republik; Monaco; Niederlande; Nicaragua; Norwegen; Österreich; Panama; Paraguay; Peru; Polen; Portugal; Rumänien; Russische Föderation; St. Lucia; St. Kids and Nevis; St. Vincent und die Grenadinen; San Marino; Schweden; Schweiz; Serbien; Montenegro; Slowakische Republik; Slowenien; Spanien; Suriname; Trinidad und Tobago; Tschechische Republik; Türkei; Ukraine; Ungarn; Uruguay; Vatikanstadt; Venezuela; Vereinigte Staaten; Zypern; Europa; Nordamerika; Südamerika; Afrika; Asien
Abstract:
Innerhalb der Länderdarstellungen bei der neu überarbeiteten Brockhaus- Edition wurden die Abschnitte zum Bildungssystem zu folgenden Ländern aktualisiert und ggf. grundlegend überarbeitet: Heinz Bartel: Vereinigte Staaten von Amerika; Gertrude Cseh: Argentinien, Kuba, Mexiko, Moldawien, Portugal, Rumänien, Spanien, Türkei, Zypern; Brigitte Elloumi- Link: Albanien, Costa Rica, Dänemark, Dominikanische Republik, Dominica, Finnland, Griechenland, Honduras, Irland, Island, Makedonien, Norwegen, Panama, Schweiz (inklusive Kantone); Almut Kiersch: Andorra, Malta, Österreich, Slowakische Republik, Tschechische Republik;Christoph Kodron: Bosnien-Herzegowina, Frankreich, Guatemala, Guyana, Haiti, Jamaika, Kroatien, Monako, Serbien und Montenegro; Julia Kreusch: Belarus, Bolivien, Ecuador, Italien, Paraguay, Russland, San Marino, Surinam, Ukraine, Uruguay, Vatikanstadt; Renate Martini: Brasilien, Bulgarien, Deutschland, Nikaragua, Polen, Schweden, Slowenien; Tamara Massar: Antigua und Barbuda, Australien, Bahamas, Barbados, Belize, Grenada, Großbritannien und Nordirland, Kanada, Saint Kids und Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent und die Grenadinen, Trinidad und Tobago; Dagmar Nöldge (Praktikantin): El Salvador, Kolumbien, Peru, Venezuela; Monika Sjubert: Ungarn; Gretel Unterstenhöfer: Belgien, Chile, Estland, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Niederlande.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export