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Schule unter Pandemiebedingungen. "Lockdown" - "Hybridmodell" - "Normalbetrieb"
Maaz, Kai; Diedrich, Martina
Book Chapter
| Aus: Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.): Corona: Pandemie und Krise | Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung | 2021
41155 Endnote
Author(s):
Maaz, Kai; Diedrich, Martina
Title:
Schule unter Pandemiebedingungen. "Lockdown" - "Hybridmodell" - "Normalbetrieb"
In:
Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.): Corona: Pandemie und Krise, Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2021 (APuZ-Edition, 10714), S. 378-388
URL:
https://www.bpb.de/shop/buecher/schriftenreihe/politische-grundfragen/331371/corona-pandemie-und-krise
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Ausstattung; Deutschland; Digitale Medien; Digitalisierung; Europa; Fernunterricht; Hausunterricht; Internationaler Vergleich; Kindertagesstätte; Lehrer; OECD-Länder; Pandemie; Schulalltag; Schule; Schüler; Unterrichtsausfall; Unterrichtsorganisation; Vorschule
Abstract:
Seit März 2020 hat die Schule in Deutschland in einer ungewöhnlichen Geschwindigkeit unterschiedlichste Transformationen durchlaufen, die unter "normalen" Umständen kaum denkbar gewesen wären. Ohne jegliche nennenswerte Vorbereitung mussten sich alle Akteure zunächst darauf einstellen, den "Schulbetrieb ohne Schulbetrieb" zu ermöglichen, sprich: die Schülerinnen und Schüler zu Hause unterrichten, um dann zwei Monate später auf unterschiedlichste Hybridmodelle umzuschalten. Keine drei Monate später wiederum begann der Schulalltag im scheinbaren Normalbetrieb - scheinbar, weil bei näherer Betrachtung auch nach Wiederaufnahme des Regelbetriebs zahlreiche Ausnahmen und Sonderregelungen zu beachten sind.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Do student ratings provide reliable and valid information about teaching quality at the school […]
Aditomo, Anindito; Köhler, Carmen
Journal Article
| In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability | 2020
40512 Endnote
Author(s):
Aditomo, Anindito; Köhler, Carmen
Title:
Do student ratings provide reliable and valid information about teaching quality at the school level? Evaluating measures of science teaching in PISA 2015
In:
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32 (2020) 3, S. 275-310
DOI:
10.1007/s11092-020-09328-6
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11092-020-09328-6
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Messung; Evaluation; Schüler; Bewertung; Schülerurteil; Validität; Reliabilität; Schulklima; Einflussfaktor; Wirkung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Modell; Faktorenanalyse; Empirische Untersuchung; OECD-Länder
Abstract:
Large-scale educational surveys, including PISA, often collect student ratings to assess teaching quality. Because of the sampling design in PISA, student ratings must be aggregated at the school level instead of the classroom level. To what extent does school-level aggregation of student ratings yield reliable and valid measures of teaching quality? We investigate this question for six scales measuring classroom management, emotional support, inquiry-based instruction, teacher-directed instruction, adaptive instruction, and feedback provided by PISA 2015. The sample consisted of 503,146 students from 17,678 schools in 69 countries/regions. Multilevel CFA and SEM were conducted for each scale in each country/region to evaluate school-level reliability (intraclass correlations 1 and 2), factorial validity, and predictive validity. In most countries/regions, school-level reliability was found to be adequate for the classroom management scale, but only low to moderate for the other scales. Examination of factorial and predictive validity indicated that the classroom management, emotional support, adaptive instruction, and teacher-directed instruction scales capture meaningful differences in teaching quality between schools. Meanwhile, the inquiry scale exhibited poor validity in almost all countries/regions. These findings suggest the possibility of using student ratings in PISA to investigate some aspects of school-level teaching quality in most countries/regions. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Using process data to explain group differences in complex problem solving
Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank; Greiff, Samuel; Brandhuber, Liene; Naumann, Johannes
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2020
39868 Endnote
Author(s):
Eichmann, Beate; Goldhammer, Frank; Greiff, Samuel; Brandhuber, Liene; Naumann, Johannes
Title:
Using process data to explain group differences in complex problem solving
In:
Journal of Educational Psychology, 112 (2020) 8, S. 1546-1562
DOI:
10.1037/edu0000446
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232721
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232721
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Problemlösen; Schülerleistung; Leistungsmessung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Migrationshintergrund; Computerunterstütztes Verfahren; Logdatei; Interaktion; Exploration; Verhalten; Vorwissen; Wirkung; Indikator; Leistung; Unterschied; Messverfahren; OECD-Länder
Abstract:
In large-scale assessments, performance differences across different groups are regularly found. These group differences (e.g., gender differences) are often relevant for educational policy decisions and measures. However, the formation of these group differences usually remains unclear. We propose an approach for investigating this formation by considering behavioral process measures as mediating variables between group membership and performance on the 2012 Programme for International Student Assessment complex problem solving (CPS) items. We found that across all investigated countries interactive behavior can fully explain gender differences in CPS, but cannot explain differences between students with and without a migration background. However, in some countries these results differ from the cross-country results. Our results indicate that process measures derived from log data are useful for further investigating and explaining performance differences between girls and boys and students with and without migration background. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Still green at fifteen? Investigating environmental awareness of the PISA 2015 population. […]
List, Marit Kristine; Schmidt, Fabian T.C.; Mundt, Daria; Föste-Eggers, Dennis
Journal Article
| In: Sustainability | 2020
39989 Endnote
Author(s):
List, Marit Kristine; Schmidt, Fabian T.C.; Mundt, Daria; Föste-Eggers, Dennis
Title:
Still green at fifteen? Investigating environmental awareness of the PISA 2015 population. Cross-national differences and correlates
In:
Sustainability, 7 (2020) 12, S. 2985
DOI:
10.3390/su12072985
URL:
https://www.mdpi.com/2071-1050/12/7/2985
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Internationaler Vergleich; OECD-Länder; Schüler; Sekundarstufe I; Umweltbewusstsein; Problembewusstsein; Umweltschutz; Einstellung <Psy>; Nachhaltigkeit; Bildungsinhalt; Umweltverhalten; PISA <Programme for International Student Assessment>; Mehrebenenanalyse; Naturwissenschaftlicher Unterricht
Abstract (english):
The PISA studies provide unique opportunities to investigate the competencies and attitudes of 15-year-olds across the world. Past research investigating environmental awareness (EA) in PISA 2006 found associations between EA and science-related competencies and attitudes. Investigating EA in the PISA studies may have important implications for education for sustainable development (ESD): results may show which factors should be considered in educational interventions to enhance students' EA. Cross-national analyses of EA may provide insights into the predictors of EA on a local, national or international level. This study investigates the individual, school, and country level predictors of EA in PISA 2015 (365,194 students, 12,594 schools, 53 countries). The multi-level regression analysis on EA reveals that most of the variance is located at the student level. On the individual level, variables related to science learning in school are associated with EA across all countries. This study also compares the degrees of EA in the 2006 and 2015 populations. The results show similar degrees of EA in 2006 and 2015. Altogether, the study provides cross-country evidence on important aspects that should be addressed in successful ESD programs. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Cross-cultural comparability and validity of metacognitive knowledge in reading in PISA 2009. A […]
Zhou, Ji; He, Jia; Lafontaine, Dominique
Journal Article
| In: Assessment in Education | 2020
40612 Endnote
Author(s):
Zhou, Ji; He, Jia; Lafontaine, Dominique
Title:
Cross-cultural comparability and validity of metacognitive knowledge in reading in PISA 2009. A comparison of two scoring methods
In:
Assessment in Education, 27 (2020) 6, S. 635-654
DOI:
10.1080/0969594X.2020.1828820
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-221384
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-221384
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Metakognition; Wissen; Messung; Lesen; PISA <Programme for International Student Assessment>; Interkultureller Vergleich; Datenanalyse; Sekundäranalyse; Validität; Vergleich; Likert-Skala; OECD-Länder
Abstract:
Accurate measurement of metacognitive knowledge in reading is important. Different instruments and scoring methods have been proposed but not systematically compared for their measurement comparability across cultures and validity. Given student data from 34 OECD countries in the Programme for International Student Assessment (PISA) in 2009, we compared two scoring methods for metacognitive knowledge in reading based on pair-wise comparisons of strategies and with conventional Likert-scale responses of selected items. Metacognitive knowledge scored with conventional Likert-scale responses demonstrated higher cross-cultural comparability than the pair-wise comparison method. Linked with reading competence, motivation and control strategy in reading, scores from the two scoring methods showed differential criterion validity, possibly related to the types of tasks (understanding and remembering versus summarising), item content (complexity and discrimination between preferred strategies in reading) and common method variance (e.g., individuals' stable response style in rating scales). Theoretical and methodological implications are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Aktueller Stand der Lesekompetenz in PISA 2018
Weis, Mirjam; Doroganova, Anastasia; Hahnel, Carolin; Becker-Mrotzek, Michael; Lindauer, Thomas; […]
Journal Article
| In: Schulmanagement-Handbuch | 2020
39951 Endnote
Author(s):
Weis, Mirjam; Doroganova, Anastasia; Hahnel, Carolin; Becker-Mrotzek, Michael; Lindauer, Thomas; Artelt, Cordula; Reiss, Kristina
Title:
Aktueller Stand der Lesekompetenz in PISA 2018
In:
Schulmanagement-Handbuch, (2020) 173, S. 9-19
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Lesekompetenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Aufgabe; Beispiel; Lesen; Jugendlicher; Leistungssteigerung; Leseförderung; Wirkung; Schulform; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Internationaler Vergleich; OECD-Länder; Deutschland
Abstract:
Welche Lehren können aus den Ergebnissen zur Lesekompetenz der PISA-Erhebung 2018 gezogen werden? Erfreulich ist, dass die Lesekompetenz der Fünfzehnjährigen in Deutschland im Vergleich zum OECD-Mittelwert überdurchschnittlich ausgeprägt ist. Zudem hat sich der Anteil der besonders lesestarken Jugendlichen in Deutschland bei PISA 2018 im Vergleich zum Jahr 2009 signifikant vergrößert. Somit gibt es in Deutschland im internationalen Vergleich einen relativ großen Anteil an Fünfzehnjährigen, die hochkompetent im Lesen sind und optimale Voraussetzungen für ein selbstständiges Lernen mittels Lesen mitbringen. Es ist wichtig, in der Förderung der Spitzengruppe nicht nachzulassen, um so ihren Anteil aufrechterhalten und ausbauen zu können. Wenig erfreulich ist der große Anteil besonders lernschwacher Schülerinnen und Schüler in Deutschland. Mehr als ein Fünftel der Fünfzehnjährigen zeigt Kompetenzen unterhalb der Kompetenzstufe II und ist damit kaum in der Lage, sinnerfassend mit Texten umzugehen. Insbesondere an nicht gymnasialen Schularten ist der Anteil leseschwacher Jugendlicher im Vergleich zu 2009 bedeutsam angestiegen. Dies ist ein besorgniserregender Befund, der zur Konsequenz haben sollte, dass leseschwache Kinder und Jugendliche in Deutschland noch stärker gefördert werden. Die Forschung hat gezeigt, dass die durchgängige Leseförderung vom Vorschulbereich bis zum Ende der Schulzeit besonders wirksam ist. Insgesamt legen die Ergebnisse aus PISA 2018 zum Lesen in Deutschland nahe, dass eine Förderung des besonders leseschwachen Schülerinnen und Schüler in den Blick genommen werden muss, um die Risikogruppe der Jugendlichen, die sich auf den untersten Kompetenzstufen befinden, deutlich zu verringern. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich; Zusammenfassung
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2019
39838 Endnote
Editor(s)
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf
Title:
PISA 2018. Grundbildung im internationalen Vergleich; Zusammenfassung
Published:
Münster: Waxmann, 2019
URL:
https://www.pisa.tum.de/fileadmin/w00bgi/www/Berichtsbaende_und_Zusammenfassungungen/Zusammenfassung_PISA2018.pdf
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Migrationshintergrund; Mathematische Kompetenz; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Internationaler Vergleich; Deutschland; OECD-Länder; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Leseverhalten; Strategie; Digitale Medien; Motivation; Selbstkonzept; Schüler; Schulform; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Soziale Herkunft
Abstract:
Mit der PISA-Studie werden grundlegende Kompetenzen von Fünfzehnjährigen gegen Ende der Pflichtschulzeit erfasst. Ziel ist es, Aussagen darüber zu treffen, wie gut die Jugendlichen auf eine erfolgreiche Teilhabe an der modernen Gesellschaft vorbereitet sind. Die Ergebnisse der PISA-Studie ermöglichen alle drei Jahre den internationalen Vergleich von Kompetenzen Fünfzehnjähriger in den Bereichen Naturwissenschaften, Mathematik und Lesen und damit Aussagen über die Wirksamkeit von Bildungssystemen. Mit der PISA-Studie 2018 begann der dritte Zyklus und zum dritten Mal war Lesen die Hauptdomäne. Die Rahmenkonzeption der Lesekompetenz wurde für die PISA-Studie 2018 einer Revision unterzogen und berücksichtigt nun die sich verändernde Lesepraxis, die mit der Nutzung digitaler Medien einhergeht. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2019
39839 Endnote
Editor(s)
Reiss, Kristina; Weis, Mirjam; Klieme, Eckhard; Köller, Olaf
Title:
PISA 2018: Grundbildung im internationalen Vergleich
Published:
Münster: Waxmann, 2019
DOI:
10.31244/9783830991007
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-183155
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Leseförderung; Textverständnis; Schüler; Migrationshintergrund; Muttersprache; Außerunterrichtliche Aktivität; Soziale Herkunft; Einflussfaktor; Mathematische Kompetenz; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Naturwissenschaftliche Kompetenz; Schulform; Methodologie; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Schülerleistungstest; Digitale Medien; Mediennutzung; Veränderung; Leseverhalten; Testaufgabe; Antwort; Lesen; Strategie; Selbstkonzept; Motivation; Sprachförderung; Technologiebasiertes Testen; Testkonstruktion; Konzeption; Internationaler Vergleich; OECD-LÄnder; Deutschland
Abstract:
Der nationale Berichtsband stellt die Ergebnisse der Schülerinnen und Schüler in Deutschland aus der PISA-Studie 2018 vor und setzt sie in Relation zu den Ergebnissen in anderen Staaten. Der Schwerpunkt der Erhebungen und Auswertungen liegt dabei auf der Lesekompetenz. Die Rahmenkonzeption der Lesekompetenz wurde für die PISA-Studie 2018 im Vergleich zu den vorigen Runden einer Revision unterzogen und berücksichtigt nun die sich verändernde Lesepraxis, die mit der Nutzung digitaler Medien einhergeht. Es werden leistungsbezogene Variablen genauso wie motivationale Orientierungen, Einstellungen und Verhalten erfasst, die für die Lesekompetenz wichtig sein können. Daneben wird der Beitrag der sozialen Herkunft und des Zuwanderungshintergrunds für die Lesekompetenzen untersucht. Darüber hinaus werden die Kompetenzen der Jugendlichen in der Mathematik und den Naturwissenschaften vorgestellt und diskutiert. (DIPF/Verlag).
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA
He, Jia; Barrera-Pedemonte, Fabian; Buchholz, Janine
Journal Article
| In: Assessment in Education | 2019
38403 Endnote
Author(s):
He, Jia; Barrera-Pedemonte, Fabian; Buchholz, Janine
Title:
Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA
In:
Assessment in Education, 26 (2019) 4, S. 369-385
DOI:
10.1080/0969594X.2018.1469467
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2018.1469467
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Schülerleistung; Leistungsmessung; Mathematikunterricht; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Freude; Motivation; Schule; Identifikation <Psy>; Sekundarstufe I; Schüler; Messverfahren; Vergleich; Item-Response-Theory; Faktorenanalyse; OECD-Länder
Abstract:
Noncognitive assessments in Programme for International Student Assessment (PISA) and Trends in International Mathematics and Science Study share certain similarities and provide complementary information, yet their comparability is seldom checked and convergence not sought. We made use of student self-report data of Instrumental Motivation, Enjoyment of Science and Sense of Belonging to School targeted in both surveys in 29 overlapping countries to (1) demonstrate levels of measurement comparability, (2) check convergence of different scaling methods within survey and (3) check convergence of these constructs with student achievement across surveys. We found that the three scales in either survey (except Sense of Belonging to School in PISA) reached at least metric invariance. The scale scores from the multigroup confirmatory factor analysis and the item response theory analysis were highly correlated, pointing to robustness of scaling methods. The correlations between each construct and achievement was generally positive within each culture in each survey, and the correlational pattern was similar across surveys (except for Sense of Belonging), indicating certain convergence in the cross-survey validation. We stress the importance of checking measurement invariance before making comparative inferences, and we discuss implications on the quality and relevance of these constructs in understating learning. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Kollaboratives Problemlösen in PISA 2015. Deutschland im Fokus
Zehner, Fabian; Weis, Mirjam; Vogel, Freydis; Leutner, Detlev; Reiss, Kristina
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2019
39123 Endnote
Author(s):
Zehner, Fabian; Weis, Mirjam; Vogel, Freydis; Leutner, Detlev; Reiss, Kristina
Title:
Kollaboratives Problemlösen in PISA 2015. Deutschland im Fokus
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22 (2019) 3, S. 617-646
DOI:
10.1007/s11618-019-00874-4
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-176046
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-176046
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Schülerleistungstest; Fragebogen; PISA <Programme for International Student Assessment>; Internationaler Vergleich; Deutschland; OECD-Länder; Schüler; Problemlösen; Kooperation; Kompetenz; Schuljahr; Schulform; Computerunterstütztes Verfahren; Simulation; Technologiebasiertes Testen; Messverfahren; Qualität; Psychometrie; Item-Response-Theory; Skalierung
Abstract:
Dieser Beitrag fokussiert die Ergebnisse in Deutschland zum internationalen Vergleich kollaborativer Problemlösekompetenz bei Fünfzehnjährigen im Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 und berichtet Ergebnisse einer Kreuzvalidierung der Skalierung. Eingesetzt wurde ein neuer computerbasierter Test, der die Schülerinnen und Schüler mit simulierten Gruppenmitgliedern Probleme lösen lässt. Daten von n = 124.994 Fünfzehnjährigen aus 51 Staaten zur kollaborativen Problemlösekompetenz wurden erhoben. Die Schülerinnen und Schüler in Deutschland weisen eine überdurchschnittliche Kompetenz auf (525 Punkte), liegen eine viertel Standardabweichung unter dem OECD-Spitzenstaat Japan (552 Punkte) und eine viertel Standardabweichung über dem OECD-Schnitt (500 Punkte). In allen Staaten weisen Mädchen höhere Werte auf als Jungen. Während der Anteil hochkompetenter Jugendlicher in Deutschland vergleichbar hoch mit den Spitzenstaaten ausfällt, erreichen 21 % nur Kompetenzstufe I oder bleiben darunter, doppelt so viele wie in Japan. Der Beitrag präsentiert zudem nationale Ergebnisse, liefert empirische Evidenz zur Qualität des Tests und diskutiert diesen kritisch. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Focusing on Germany, this article presents results from the international comparison of fifteen-year-olds in collaborative problem solving and a cross validation of the scaling in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2015. A new computer-based test was used requesting students to solve a problem jointly with simulated group members. Data from collaborative problem solving of fifteen-year-olds (n = 124,994) in 51 countries were assessed. The German mean competence level (525 points) is a quarter standard deviation above the OECD average (500 points) and a quarter standard deviation below the OECD's top performing country Japan (552 points). In all participating countries, girls outperform boys. While the percentage of top-performing students in Germany is comparable to proportions in the best-performing OECD countries, 21% of the students in Germany only reach competence level I or below, twice as many as in Japan. National results are presented as well as empirical evidence on the quality of the test, which is critically discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
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