-
-
Editor(s) Tillack, Carina; Fischer, Natalie; Raufelder, Diana; Fetzer, Janina
Title: Beziehungen in Schule und Unterricht. Teil 1. Theoretische Grundlagen und praktische Gestaltungen pädagogischer Beziehungen
Published: Immenhausen: Prolog, 2014 (Theorie und Praxis der Schulpädagogik, 23)
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Allgemein bildende Schule; Beratung; Beziehung; Coaching; Deutschland; Humanität; Interaktion; Klassenführung; Klassenlehrer; Kommunikation; Konflikttraining; Kreativität; Lehramtsstudent; Lehrer; Lehrerausbildung; Mentor; Offene Schule; Pädagoge; Pädagogik; Personalentwicklung; Professionalisierung; Psychoanalyse; Qualität; Referendariat; Schule; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulklasse; Simulation; Spiel; Teamteaching; Theorie; Training; Unterricht; Unterrichtsanalyse; Waldau; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract: Positive Sozialbeziehungen in der Schule sind nicht nur wichtige Voraussetzungen für schulisches Lernen sondern gelten in Bezug auf das Wohlbefinden und die physische und psychische Gesundheit als relevante Ressource. Dennoch wurde dieser Aspekt von Schule in der Bildungsforschung lange Zeit vernachlässigt. Der vorliegende Band stellt theoretische Grundlagen und praktische Beispiele der Gestaltung pädagogische Beziehungen dar.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Salzer, Simone; Streek, Ulrich; Jaeger, Ulrich; Masuhr, Oliver; Warwas, Jasmin; Leichsenring, Falk; Leibing, Eric
Title: Patterns of interpersonal problems in borderline personality disorder
In: Journal of Nervous and Mental Disease, 201 (2013) 2, S. 94-98
DOI: 10.1097/NMD.0b013e3182532b59
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Clusteranalyse; Klinische Psychologie; Krankheit; Persönlichkeit; Problem; Psychische Vorgänge; Psychoanalyse; Psychodiagnostik; Psychotherapie; Soziale Interaktion; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract (english): Borderline personality disorder (BPD) is characterized by a wide variety of interpersonal problems. We examined whether there are different characteristic interpersonal patterns in BPD and how these patterns are related to symptom distress and therapeutic alliance. In 228 inpatients with diagnoses of BPD, interpersonal subtypes based on the Inventory of Interpersonal Problems (Horowitz et al., Inventar zur Erfassung Interpersonaler Probleme, 2000) were examined through cluster analyses. The global symptom severity and therapeutic alliance were also assessed. We identified five characteristic interpersonal patterns, which we labeled as follows: Cluster 1, "Vindictive"; Cluster 2, "Moderate Submissive"; Cluster 3, '"Nonassertive"; Cluster 4, "Exploitable"; and Cluster 5, "Socially Avoidant". The clusters differed significantly in terms of interpersonal distress, interpersonal differentiation, and severity of global symptoms. The ratings of the therapeutic alliance by therapists during treatment significantly differed between the interpersonal subtypes, and the lowest ratings for patients were in the ''Socially Avoidant'' cluster. Our results stress the impact of interpersonal style on the appearance and treatment of BPD.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Salzer, Simone; Leibing, Eric; Jakobsen, Thorsten; Rudolf, Gerd; Brockmann, Josef; Eckert, Jochen; Huber, Dorothea; Klug, Günther; Henrich, Gerhard; Grande, Tilmann; Keller, Wolfram; Kreische, Reinhard; Biskup, Joachim; Staats, Hermann; Warwas, Jasmin; Leichsenring, Falk
Title: Patterns of interpersonal problems and their improvement in depressive and anxious patients treated with psychoanalytic therapy
In: Bulletin of the Menninger Clinic, 74 (2010) 4, S. 283-300
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Clusteranalyse; Forschung; Krankheit; Problem; Psychoanalyse; Psychotherapie; Soziale Interaktion; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract (english): Interpersonal problems were studied in 121 patients treated with psychoanalytic therapy using the Inventory of Interpersonal Problems. Four characteristic subtypes were identified, which differed in the quality and flexibility of their interpersonal behavior. Independent of the predominant type of interpersonal problems, the psychotherapy treatment led to strong decreases in interpersonal distress and increases in interpersonal differentiation. Psychoanalytic therapy was highly effective for all identified interpersonal subtypes and seems to help patients achieve more satisfactory relationships.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation