Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Rechtschreibung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
36
items matching your search terms.
Show all details
Dimensionale Vergleichseffekte zwischen Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Eine Erweiterung des […]
Ehm, Jan-Henning; Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2014
34267 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
Dimensionale Vergleichseffekte zwischen Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Eine Erweiterung des I/E-Modells für die Grundschule
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 1/2, S. 51-56
DOI:
10.1024/1010-0652/a000117
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148225
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148225
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Baden-Württemberg; Empirische Untersuchung; Fähigkeit; Grundschule; Leistungstest; Lesen; Modell; Rechnen; Rechtschreibung; Schülerleistung; Schuljahr 03; Selbstkonzept; Vergleich
Abstract:
Das Internal/External-Frame-of-Reference Modell (I/E-Modell) erklärt die Entwicklung bereichsspezifischer Fähigkeitsselbstkonzepte durch das Zusammenspiel sozialer und dimensionaler Vergleichsprozesse. In der vorliegenden Arbeit wird an einer Stichprobe von 1631 Drittklässlern eine Erweiterung des I/E-Modells geprüft, indem die Leistungen im Lesen, Rechtschreiben und Rechnen zu den Selbstkonzepten dieser Fähigkeiten in Beziehung gesetzt werden. Während das Modell für Lesen und Mathematik klar gestützt wird, zeigt sich hinsichtlich des Rechtschreibens keine eindeutige Evidenz für die Erweiterung. Kontrastierende Leistungsvergleiche innerhalb der verbalen Domäne zwischen Lesen und Rechtschreiben konnten nicht aufgezeigt werden.
Abstract (english):
The internal/external frame of reference model (I/E-model) postulates that students' self-concepts are formed by social as well as dimensional comparison processes. In the present study the I/E-model was tested and extended by data from a sample of 1631 third grade elementary school children. Core academic skills of reading and math as well as spelling were related to corresponding and non-corresponding self-concept facets. While empirical support was found for the original I/E-model regarding reading and math, the extended version failed to provide clear support for spelling. Contrasting dimensional comparison processes within the verbal domain were not observable.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition
Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2014
35259 Endnote
Author(s):
Knoepke, Julia; Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Title:
Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17 (2014) 3, S. 447-471
DOI:
10.1007/s11618-014-0560-z
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; Lesekompetenz; Lesenlernen; Leseverstehen; Phonologie; Rechtschreibung; Test; Textverständnis
Abstract:
Erfolgreiches Leseverstehen setzt einerseits die Fähigkeit voraus, geschriebene Wörter Buchstabe für Buchstabe in eine phonetische Repräsentation zu überführen (phonologisches Rekodieren), andererseits die Fähigkeit, geschriebene Wörter anhand ihrer Wortform zu erkennen (orthografisches Dekodieren). Phonologisches Rekodieren spielt eine besondere Rolle beim Lesenlernen und dient darüber hinaus vor allem dem Erkennen neuer und seltener Wörter. Orthografisches Dekodieren hingegen ist potenziell effizienter, wodurch Leseprozesse auf Satz- und Textebene erleichtert werden. Untersuchungen mit englischsprachigen Kindern belegen die Relevanz beider Wege der Worterkennung. Die Frage, ob und in welchem Umfang diese auch von jungen deutschen Lesern/-innen genutzt werden, muss dagegen noch geklärt werden. Anhand querschnittlicher Daten deutscher Zweit- bis Viertklässer wurde untersucht, ob und in welchem Ausmaß phonologisches Rekodieren und orthografisches Dekodieren mit dem Verstehen von Sätzen (N = 666) und Texten (N = 149) assoziiert sind und wie sich diese Zusammenhänge im Grundschulalter entwickeln. Die Ergebnisse zeigen, dass sowohl phonologisches Rekodieren als auch orthografisches Dekodieren für das Leseverständnis wichtig sind, wobei sich ihr relatives Gewicht über die Klassenstufen hinweg nicht verändert.
Abstract (english):
To become skillful readers, children have to acquire the ability to translate printed words letter by letter into phonemic representations (phonological recoding) and the ability to recognize the written word forms holistically (orthographical decoding). Whereas phonological recoding is the key for learning to read and useful for recognizing unknown or low-frequent words, orthographical decoding is often more efficient and takes less time, thus facilitating reading processes on the sentence and text level. Several studies with English-speaking children provided evidence for the relevance of the two routes but the question whether and to what extent both word recognition skills contribute to reading comprehension in young German readers requires further clarification. Based on data from a cross-sectional study with German primary school children we investigated whether and to what extent both types of word recognition skills are associated with sentence (N = 666) and text comprehension skills (N = 149) and how these relationships develop from Grade 2 to 4. The results indicate that both phonological recoding skills and orthographical decoding skills are important for reading comprehension skills. Their relative weight does not change across grade levels. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Cognitive preconditions of early reading and spelling: A latent-variable approach with longitudinal […]
Preßler, Anna-Lena; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus; Krajewski, Kristin
Journal Article
| In: Reading and Writing | 2014
33500 Endnote
Author(s):
Preßler, Anna-Lena; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus; Krajewski, Kristin
Title:
Cognitive preconditions of early reading and spelling: A latent-variable approach with longitudinal data
In:
Reading and Writing, 27 (2014) 2, S. 383-406
DOI:
10.1007/s11145-013-9449-0
URL:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11145-013-9449-0
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Grundschüler; Intelligenz; Längsschnittuntersuchung; Lesen; Rechtschreibung
Abstract:
The aim of the present study was to empirically disentangle the interdependencies of the impact of nonverbal intelligence, working memory capacities, and phonological processing skills on early reading decoding and spelling within a latent variable approach. In a sample of 127 children, these cognitive preconditions were assessed before the onset of formal education, whereas reading as well as spelling achievement was measured at the end of grade 1. The findings indicate that working memory does contribute to the prediction of early reading and spelling, and that this contribution outperforms that of general intelligence and phonological recoding from long-term memory during the early steps of reading and spelling acquisition. Moreover, the results show that phonological awareness mediates the effects of working memory capacities on early literacy outcomes. The role of working memory and phonological awareness as key cognitive preconditions of early reading and spelling are discussed.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Development of rapid temporal processing and its impact on literacy skills in primary school […]
Steinbrink, Claudia; Zimmer, Karin; Lachmann, Thomas; Dirichs, Martin; Kammer, Thomas
Journal Article
| In: Child Development | 2014
34092 Endnote
Author(s):
Steinbrink, Claudia; Zimmer, Karin; Lachmann, Thomas; Dirichs, Martin; Kammer, Thomas
Title:
Development of rapid temporal processing and its impact on literacy skills in primary school children
In:
Child Development, 85 (2014) 4, S. 1711-1726
DOI:
10.1111/cdev.12208
URL:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12208/abstract
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Auditive Wahrnehmung; Deutschland; Einflussfaktor; Grundschüler; Kognitive Kompetenz; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Lesestörung; Rechtschreibung; Regressionsanalyse; Schülerleistung; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Test; Visuelle Wahrnehmung
Abstract:
In a longitudinal study, auditory and visual temporal order thresholds (TOTs) were investigated in primary school children (N = 236; mean age at rst data point: 6;7) at the beginning of Grade 1 and the end of Grade 2 to test whether rapid temporal processing abilities predict reading and spelling at the end of Grades 1 and 2. Auditory and visual TOTs differed but showed comparable developmental trajectories over 20 months. Visual TOTs were not predictive of literacy measures; auditory TOTs in Grade 1 were the best predictor. Interestingly, they were related to spelling in Grade 2 while auditory TOTs in Grade 2 were not, suggesting that rapid auditory processing abilities have a causal in uence on literacy development.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Lexical quality and reading comprehension in primary school children
Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Journal Article
| In: Scientific Studies of Reading | 2013
34062 Endnote
Author(s):
Richter, Tobias; Isberner, Maj-Britt; Naumann, Johannes; Neeb, Yvonne
Title:
Lexical quality and reading comprehension in primary school children
In:
Scientific Studies of Reading, 17 (2013) 6, S. 415-434
DOI:
10.1080/10888438.2013.764879
URL:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10888438.2013.764879#.UvjablO2yQo
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; Leistungsmessung; Lesekompetenz; Lesetest; Modell; Pfadanalyse; Phonologie; Qualität; Rechtschreibung; Schülerleistung; Technologiebasiertes Testen; Textverständnis
Abstract:
In a cross-sectional study, we examined the relationship between the quality of lexical representations and text comprehension skill in German primary school children (Grades 1-4). We measured the efficiency and accuracy of orthographical, phonological, and meaning representations by means of computerized tests. Text comprehension skill was assessed with a standardized reading test with questions requiring recognition of text information and inferencing. Both the accuracy of and the efficiency of access to the three types of lexical representations contributed to explaining interindividual variation in text comprehension skill. Results from a path-analytic model suggest a specific causal order of the three components of lexical quality with the quality of meaning representations partly mediating the effects of form representations.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Relationships between working memory and academic skills. Are there differences between children […]
Poloczek, Sebastian; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Journal of Cognitive Education and Psychology | 2012
32526 Endnote
Author(s):
Poloczek, Sebastian; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Title:
Relationships between working memory and academic skills. Are there differences between children with intellectual disabilities and typically developing children?
In:
Journal of Cognitive Education and Psychology, 11 (2012) 1, S. 20-38
DOI:
10.1891/1945-8959.11.1.20
URL:
http://dx.doi.org/10.1891/1945-8959.11.1.20
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Empirische Untersuchung; Fertigkeit; Hessen; Intelligenz; Intelligenzschwäche; Kind; Lesefertigkeit; Messung; Rechnen; Rechtschreibung; Test
Abstract:
In typically developing children, working memory is linked to academic skills. However, little is known about the role working memory plays for learning in children with intellectual disabilities (ID). Therefore, the aims of this study were to examine whether different working memory functions are related to reading, spelling, and calculating in children with ID of nonspecific etiology and whether these relationships are different from the ones found in typically developing children. Forty-seven children with mild-to-borderline ID and 47 children matched for mental age were tested. Although in typically developing children, only phonological short-term memory tasks were predictive for literacy, for children with ID, visuospatial working memory tasks also accounted for variance. In typically developing children, calculation skills were predicted by phonological working memory tasks, whereas visuospatial working memory resources were crucial for children with ID. Several possible explanations are discussed for discrepancies in prediction patterns.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Detecting and correcting language errors using measures of contextual fitness
Zesch, Torsten
Journal Article
| In: TAL Journal | 2012
33563 Endnote
Author(s):
Zesch, Torsten
Title:
Detecting and correcting language errors using measures of contextual fitness
In:
TAL Journal, 53 (2012) 3, S. 11-31
URL:
http://www.atala.org/IMG/pdf/Zesch-TAL3-3.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Automatisierung; Computerlinguistik; Fehler; Messung; Nachschlagewerk; Online; Rechtschreibung; Textanalyse
Abstract (english):
While detecting simple language errors (e.g. misspellings, number agreement, etc.) is nowadays standard functionality in all but the simplest text-editors, other more complicated language errors might go unnoticed. A difficult case are errors that come in the disguise of a valid word that fits syntactically into the sentence. We use the Wikipedia revision history to extract a dataset with such errors in their context. We show that the new dataset provides a more realistic picture of the performance of contextual fitness measures. The achieved error detection quality is generally sufficient for competent language users who are willing to accept a certain level of false alarms, but might be problematic for non-native writers who accept all suggestions made by the systems. We make the full experimental framework publicly available which will allow other scientists to reproduce our experiments and to conduct follow-up experiments.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von […]
Karst, Karina; Mösko, Emely; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele
Monograph
| Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung | 2011
33953 Endnote
Author(s):
Karst, Karina; Mösko, Emely; Lipowsky, Frank; Faust, Gabriele
Title:
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts "Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschülern" (PERLE) PERLE-Instrumente: Schüler, Eltern (Messzeitpunkte 2 & 3)
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2011 (Materialien zur Bildungsforschung, 23,2)
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-55064
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2012/5506/pdf/MatBild_Bd23_2_D_A.pdf
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Berlin; Deutsch; Deutschland; Dokumentation; Eltern; Empirische Forschung; Erhebungsinstrument; Fragebogen; Grundschule; Intelligenz; Kreativität; Leistungsmessung; Lernbedingungen; Lesen; Leseverstehen; Mathematik; Mecklenburg-Vorpommern; Persönlichkeitsentwicklung; Rechnen; Rechtschreibung; Sachsen; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Selbstkonzept; Thüringen
Abstract:
Die Längsschnittstudie PERLE (Laufzeit 1: 2006 bis 2009) hatte zum Ziel, die Persönlichkeits- und Lernentwicklung von Grundschülerinnen und Grundschülern während der ersten beiden Schuljahre zu beschreiben und zu erklären. Als abhängige Variablen galten dabei die Lernfortschritte in Deutsch und Mathematik sowie die Entwicklung eines Selbstkonzepts der Schüler, ferner die Kreativität und die Intelligenz. Die Forschungsfragen wurden unter Einbeziehung unterschiedlicher Datenquellen beantwortet, zu denen Schüler-, Eltern- und Lehrerbefragungen sowie Videografien aus dem Unterricht gehörten. Dieser 2. Band der dreiteiligen Dokumentation der PERLE-Instrumente enthält "die Zwischen -und Abschlusserhebung auf Schülerseite sowie die zweite Elternbefragung" sowie eine kurze Darstellung der Test- und Befragungsdurchführung. (ICG/Kreusch)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Frühprognose schulischer Kompetenzen
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang (Hrsg.)
Compilation Book
| Göttingen: Hogrefe | 2011
31003 Endnote
Editor(s)
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang
Title:
Frühprognose schulischer Kompetenzen
Published:
Göttingen: Hogrefe, 2011 (Tests und Trends. N.F., 9)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Entwicklungspsychologie; Erzieher; Frühdiagnostik; Kompetenz; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Primarschule; Prognose; Rechtschreibung; Schriftsprache; Schulanfang; Schulerfolg; Screening-Verfahren; Sprachkompetenz; Test; Vorschulalter
Abstract:
Bildungsbiographien von Kindern beginnen nicht erst mit der Einschulung. Diese Erkenntnis hat dazu geführt, dass frühe Bildung im Sinne einer gezielten Förderung schulrelevanter Kompetenzen im Vorschul- und frühen Grundschulalter immer mehr in den Fokus der Bildungspolitik gerückt ist. Nicht selten ist damit die Hoffnung verbunden, die große Heterogenität des Leistungsvermögens von jungen Menschen in den deutschsprachigen Bildungssystemen schon früh eingrenzen zu können. Voraussetzung für ein gezieltes Handeln ist jedoch eine zuverlässige frühe Diagnose schulrelevanter Kompetenzen, die eine Prognose der schulisch erfolgreichen Weiterentwicklung ermöglicht. In diesem Band stellen führende Experten die Möglichkeiten zur Prognose schriftsprachlicher, mathematischer und bereichsübergreifender Kompetenzen vor. Dabei werden auch spezifische Fragestellungen, wie beispielsweise die Besonderheiten der Diagnostik bei Kindern mit Migrationshintergrund, erörtert und aktuelle Trends aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Editorial: Lern- und Leistungsstörungen
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia
Journal Article
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2010
31524 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Mähler, Claudia
Title:
Editorial: Lern- und Leistungsstörungen
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42 (2010) 4, S. 185-187
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Diagnostik; Leistungsschwäche; Lernstörung; Lesen; Rechnen; Rechtschreibung; Schulanfänger; Schülerleistung
Abstract:
Die Autoren führen in das Themenheft "Lern- und Leistungsstörungen" ein und geben einen Überblick über die enthaltenen Beiträge. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
>
Show all
(36)