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(Schlagwörter: "Rhein-Main-Gebiet")
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TRIO - "Kooperation zwischen Grundschule und Kindertagesstätte: alltagsintegrierte sprachliche […]
Schierbaum, Kristina; Brandenburg, Janin; Kucharz, Diemut
Journal Article
| In: BiSS-Journal | 2017
37674 Endnote
Author(s):
Schierbaum, Kristina; Brandenburg, Janin; Kucharz, Diemut
Title:
TRIO - "Kooperation zwischen Grundschule und Kindertagesstätte: alltagsintegrierte sprachliche Bildung und Sprachförderung in Kleingruppen"
In:
BiSS-Journal, (2017) 6, S. 27-29
URL:
http://www.biss-sprachbildung.de/pdf/BiSS_Journal_VI.pdf#page=27
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Spracherziehung; Sprachförderung; Kleingruppe; Kindertagesstätte; Grundschule; Kooperation; Sprachentwicklung; Erzieher; Lehrer; Berufliche Fortbildung; Kompetenzerwerb; Evaluation; Projekt; Rhein-Main-Gebiet; Hessen; Deutschland
Abstract:
TRIO ("Kooperation zwischen Grundschule und Kindestagesstätte: Alltagsintegrierte sprachliche Bildungs und Sprachförderung in Kleingruppen") ist ein seit dem 1. November 2015 vom BMBF (Bundesministerium für Bildung und Forschung) gefördertes BiSS-Entwicklungsprojekt in der Elementar- und Primarstufe, das alltagsintegrierte sprachliche Bildung mit der zusätzlichen Sprachförderung in Kleingruppen verknüpft. Das Entwicklungsvorhaben wird in Hessen (Rhein-Main-Gebiet) durchgeführt und evaluiert, seine Laufzeit endet am 31. Dezember 2018. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; […]
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2015
35269 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title:
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
In:
Frontiers in Psychology, (2015) 6:119
DOI:
10.3389/fpsyg.2015.00119
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191242
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19124/pdf/fpsyg_2015_6_Nagler_et_al_Text-fading_based_training_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Intervention; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Lesetest; Leseverstehen; Rhein-Main-Gebiet; Schuljahr 03; Training; Transfer
Abstract:
Previous studies used a text-fading procedure as a training tool with the goal to increase silent reading fluency (i.e., proficient reading rate and comprehension). In recently published studies, this procedure resulted in lasting reading enhancements for adult and adolescent research samples. However, studies working with children reported mixed results. While reading rate improvements were observable for Dutch reading children in a text-fading training study, reading fluency improvements in standardized reading tests post-training attributable to the fading manipulation were not detectable. These results raise the question of whether text-fading training is not effective for children or whether research design issues have concealed possible transfer effects. Hence, the present study sought to investigate possible transfer effects resulting from a text-fading based reading training program, using a modified research design. Over a period of 3 weeks, two groups of German third-graders read sentences either with an adaptive text-fading procedure or at their self-paced reading rate. A standardized test measuring reading fluency at the word, sentence, and text level was conducted pre- and post-training. Text level reading fluency improved for both groups equally. Post-training gains at the word level were found for the text-fading group, however, no significant interaction between groups was revealed for word reading fluency. Sentence level reading fluency gains were found for the text-fading group, which significantly differed from the group of children reading at their self-paced reading routine. These findings provide evidence for the efficacy of text-fading as a training method for sentence reading fluency improvement also for children. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Die Entwicklung des akademischen Selbstkonzeptes bei Grundschulkindern mit Lernschwierigkeiten
Schuchardt, Kirsten; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2015
35809 Endnote
Author(s):
Schuchardt, Kirsten; Brandenburg, Janin; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Title:
Die Entwicklung des akademischen Selbstkonzeptes bei Grundschulkindern mit Lernschwierigkeiten
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18 (2015) 3, S. 513-526
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-126647
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-126647
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bremen; Deutschland; Empirische Untersuchung; Fragebogen; Grundschüler; Hildesheim; Intelligenztest; Längsschnittuntersuchung; Leistungsschwäche; Lernschwierigkeit; Lernstandserhebung; Lesestörung; Lesetest; Leseverstehen; Oldenburg; Rechenschwäche; Rechentest; Rechtschreibschwäche; Rechtschreibtest; Rhein-Main-Gebiet; Schule; Schuljahr 04; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept
Abstract:
Grundschulkinder mit Lernschwierigkeiten weisen in verschiedenen Studien ein geringeres schulisches Selbstkonzept auf als Kinder ohne Lernauffälligkeiten. Es stellt sich die Frage, ob sich umgrenzte Lernschwierigkeiten im Lesen, Rechtschreiben oder in Mathematik generalisiert auf die schulische Selbstkonzeptentwicklung auswirken oder ob sie sich nur in den spezifischen Bereichen des Selbstkonzeptes niederschlagen. In einem längsschnittlichen Design wurden die selbstkonzeptbezogenen Einschätzungen von insgesamt 236 Kindern mit verschiedenen Lernschwierigkeiten im Lesen, Rechtschreiben und/oder Rechnen sowie 77 Kindern mit unauffälligen Lernleistungen am Anfang und am Ende der vierten Grundschulklasse untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass die Kinder mit Lernschwierigkeiten nur in dem Selbstkonzeptbereich niedrigere Selbsteinschätzungen angeben, in dem auch niedrige Lernleistungen erbracht werden. Die Kinder unterscheiden dabei allerdings nicht sehr stark zwischen ihren Fertigkeiten im Lesen und Rechtschreiben, d. h. auch bei isolierten Schriftsprachschwierigkeiten werden beide Selbstkonzeptbereiche gleichermaßen schwach eingestuft. Dieses Ergebnismuster bleibt trotz abnehmender Selbstkonzeptbeurteilungen im Rechtschreiben und Rechnen über beide Messzeitpunkte konstant bestehen, so dass die Kinder über ein differenziertes Bild ihrer eigenen Stärken und Schwächen zum Ende der Grundschulzeit verfügen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Several studies converge on the view that children with learning difficulties (LD) have a lower academic self-concept than children without LD. However, whether the influence of specific learning difficulties on academic self-concept is domain-specific or domain-general it is still at issue. Therefore, this longitudinal study examined the academic self-concept of 77 typically developing children and 236 children with specific learning difficulties in reading, spelling and/or mathematics. The children's self-concept in reading, spelling and mathematics was assessed at the beginning and the end of the children's last year in elementary school. The study revealed three important findings: First, in line with the domain-specific hypothesis, children with LD showed a lower self-perception of academic skills only in those domains in which they were low achieving. Second, children with specific learning difficulties in either reading or spelling exhibited a lower academic self-concept in both verbal domains, which suggests that they did not differentiate between their skills in reading and spelling. Last, children's self-concept in spelling and mathematics decreased significantly in the course of a school year. Overall, the children showed a sophisticated self-perception of their individual strengths and weaknesses at the end of primary school. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
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