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Dimensionale Vergleichseffekte zwischen Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Eine Erweiterung des […]
Ehm, Jan-Henning; Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2014
34267 Endnote
Author(s):
Ehm, Jan-Henning; Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Title:
Dimensionale Vergleichseffekte zwischen Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Eine Erweiterung des I/E-Modells für die Grundschule
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 1/2, S. 51-56
DOI:
10.1024/1010-0652/a000117
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148225
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148225
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Baden-Württemberg; Empirische Untersuchung; Fähigkeit; Grundschule; Leistungstest; Lesen; Modell; Rechnen; Rechtschreibung; Schülerleistung; Schuljahr 03; Selbstkonzept; Vergleich
Abstract:
Das Internal/External-Frame-of-Reference Modell (I/E-Modell) erklärt die Entwicklung bereichsspezifischer Fähigkeitsselbstkonzepte durch das Zusammenspiel sozialer und dimensionaler Vergleichsprozesse. In der vorliegenden Arbeit wird an einer Stichprobe von 1631 Drittklässlern eine Erweiterung des I/E-Modells geprüft, indem die Leistungen im Lesen, Rechtschreiben und Rechnen zu den Selbstkonzepten dieser Fähigkeiten in Beziehung gesetzt werden. Während das Modell für Lesen und Mathematik klar gestützt wird, zeigt sich hinsichtlich des Rechtschreibens keine eindeutige Evidenz für die Erweiterung. Kontrastierende Leistungsvergleiche innerhalb der verbalen Domäne zwischen Lesen und Rechtschreiben konnten nicht aufgezeigt werden.
Abstract (english):
The internal/external frame of reference model (I/E-model) postulates that students' self-concepts are formed by social as well as dimensional comparison processes. In the present study the I/E-model was tested and extended by data from a sample of 1631 third grade elementary school children. Core academic skills of reading and math as well as spelling were related to corresponding and non-corresponding self-concept facets. While empirical support was found for the original I/E-model regarding reading and math, the extended version failed to provide clear support for spelling. Contrasting dimensional comparison processes within the verbal domain were not observable.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Grundschulunterricht aus Schüler-, Lehrer- und Beobachterperspektive. Zusammenhänge und Vorhersage […]
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2014
34502 Endnote
Author(s):
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
Grundschulunterricht aus Schüler-, Lehrer- und Beobachterperspektive. Zusammenhänge und Vorhersage von Lernerfolg
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 3, S. 127-137
DOI:
10.1024/1010-0652/a000129
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148312
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148312
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Aktives Lernen; Befragung; Bewertung; Deutschland; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; Klassenführung; Lehrer; Leistungstest; Lernerfolg; Mehrebenenanalyse; Prognose; Qualität; Regressionsanalyse; Schülerleistung; Schuljahr 03; Unterricht; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsklima
Abstract:
Unterrichtsqualität kann mit drei Basisdimensionen beschrieben werden: strukturierte Klassenführung, kognitive Aktivierung und unterstützendes Klima. Untersuchungen aus dem Sekundarbereich finden oftmals nur geringe Übereinstimmungen zwischen Urteilen zur Unterrichtsqualität von Schülerinnen und Schülern, Lehrpersonen und externen Beobachtern. Es stellt sich damit die Frage, ob aus unterschiedlichen Perspektiven dieselben Konstrukte erfasst werden und wie diese mit dem Lernerfolg der Schülerinnen und Schüler zusammenhängen. Für die Grundschule werden in der vorliegenden Studie substanzielle Zusammenhänge zwischen Urteilen zur strukturierten Klassenführung aus allen drei Perspektiven gefunden. Zudem zeigen sich hier in Mehrebenen-Regressionsanalysen Effekte aller drei Urteilerperspektiven auf die Leistungsentwicklung. Keine Zusammenhänge zwischen den Perspektiven zeigen sich im Bereich kognitive Aktivierung. Beim unterstützenden Klima bestehen Zusammenhänge nur zwischen Schüler- und Lehrerurteilen. Bei den Dimensionen kognitive Aktivierung und unterstützendes Klima waren nur die Urteile externer Beobachter entscheidend für die Leistungsentwicklung. Die Ergebnisse können mit der unterschiedlichen Beobachtbarkeit der drei Basisdimensionen und mit den Stärken und Grenzen der einzelnen Urteilerperspektiven erklärt werden.
Abstract (english):
The contribution examines three basic dimensions of teaching quality: cognitive activation, supportive climate, and classroom management. Previous studies in secondary schools show that ratings of teaching quality from students, teachers, and external observers are only slightly correlated. This leads to the question if taken from different perspectives, measures actually refer to the same construct and how these measures are related to student achievement. The answer seems to depend on the basic dimension concerned. Drawing on a primary school sample, we found substantial correlations between ratings of classroom management from each perspective but no correlations between the ratings of cognitive activation. In the dimension of supportive climate, only student and teacher ratings were significantly related. Longitudinal multilevel regression analyses showed that from each perspective, ratings of classroom management had predictive power for student achievement. Regarding cognitive activation and supportive climate, only ratings of external observers were predictive for achievement. These results can be explained by taking into account that the basic dimensions cannot be observed in the same way and that each perspective has its strengths and weaknesses.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Student ratings of teaching quality in primary school. Dimensions and prediction of student outcomes
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Journal Article
| In: Learning and Instruction | 2014
34642 Endnote
Author(s):
Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Rieser, Svenja; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
Student ratings of teaching quality in primary school. Dimensions and prediction of student outcomes
In:
Learning and Instruction, 29 (2014) , S. 1-9
DOI:
10.1016/j.learninstruc.2013.07.001
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-181355
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-181355
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Befragung; Deutschland; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Entdeckendes Lernen; Faktorenanalyse; Grundschule; Grundschüler; Klassenführung; Mehrebenenanalyse; Motivation; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Qualität; Schuljahr 03; Unterricht; Unterrichtsklima
Abstract:
The contribution examines theoretical foundations, factorial structure, and predictive power of student ratings of teaching quality. Three basic dimensions of teaching quality have previously been described: classroom management, cognitive activation, and supportive climate. However, student ratings, especially those provided by primary school students, have been criticised for being biased by factors such as teacher popularity. The present study examines ratings of teaching quality and science learning among third graders. Results of multilevel confirmatory factor analyses (N = 1556 students, 89 classes) indicate that the three-dimensional model of teaching quality can be replicated in ratings of third graders. In a longitudinal study (N = 1070 students, 54 classes), we found ratings of classroom management to predict student achievement, and ratings of cognitive activation and supportive climate to predict students' development of subject-related interest after teacher popularity is controlled for. The analyses show that student ratings can be useful measures of teaching quality in primary school.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
What is not working in working memory of children with literacy disorders? Evidence from a […]
Fischbach, Anne; Könen, Tanja; Rietz, Chantal S.; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Reading and Writing | 2014
33447 Endnote
Author(s):
Fischbach, Anne; Könen, Tanja; Rietz, Chantal S.; Hasselhorn, Marcus
Title:
What is not working in working memory of children with literacy disorders? Evidence from a three-year-longitudinal study
In:
Reading and Writing, 27 (2014) 2, S. 267-286
DOI:
10.1007/s11145-013-9444-5
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-178478
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-178478
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Intelligenztest; Kind; Kognitive Prozesse; Lesestörung; Lesetest; Phonologie; Raumvorstellung; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Visuelle Wahrnehmung
Abstract:
The goals of this study were to explore the deficits in working memory associated with literacy disorders (i.e. developmental disorders of reading and/or spelling) and the developmental trajectories of these working memory deficits. The performance of 28 children with literacy disorders was compared to a non-disabled control group with the same group size at five bi-annual times of measurement in a three-year-longitudinal study beginning at the end of primary school (9.5 years of age). Storage capacity and central-executive working memory were assessed in phonological and visual-spatial modalities, the latter under static and dynamic conditions. Overall, children with literacy disorders were outperformed by their typical developing peers in all phonological and in dynamic visual-spatial storage and central-executive tasks except for the static visual-spatial storage task. Results at single times of measurement revealed that the most consistent deficit was found in the storage capacity of the phonological loop. An additional central-executive impairment is supported by low backward spans. The causes for output deficits in dynamic visual-spatial tasks and good performance under static visual-spatial condition are discussed.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Die Bedeutung der (Un-)Ähnlichkeit von Beispielen für den Aufbau von konzeptuellem Wissen
Lohrmann, Katrin; Hartinger, Andreas; Schwelle, Veronika; Hartig, Johannes
Journal Article
| In: Zeitschrift für Grundschulforschung | 2014
35101 Endnote
Author(s):
Lohrmann, Katrin; Hartinger, Andreas; Schwelle, Veronika; Hartig, Johannes
Title:
Die Bedeutung der (Un-)Ähnlichkeit von Beispielen für den Aufbau von konzeptuellem Wissen
In:
Zeitschrift für Grundschulforschung, 7 (2014) 2, S. 60-73
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-128754
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-128754
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Analogie; Beispiel; Deutschland; Empirische Untersuchung; Exemplarisches Lernen; Fachdidaktik; Forschungsstand; Freiburg i.Br.; Intervention; Lehr-Lern-Forschung; Leistungstest; Lernumgebung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Physik; Quasi-Experiment; Sachunterricht; Schuljahr 03; Strukturgleichungsmodell; Wissen
Abstract:
Ein Ziel von Unterricht ist der Aufbau von konzeptuellem Wissen, das für weiterführende Lernprozesse anschlussfähig ist. In diesem Zusammenhang stellt sich deshalb die Frage, wie entsprechende Lernumgebungen didaktisch zu gestalten sind. In dem Beitrag wird von den Ergebnissen einer quasi-experimentell angelegten Interventionsstudie (N=397) im naturwissenschaftlichen Lernen der dritten Jahrgangstufe berichtet, in der untersucht wurde, ob beim gleichzeitigen Arbeiten mit Beispielen zu einem Funktionsprinzip die Ähnlichkeit bzw. Unähnlichkeit der Beispiele auf der Oberflächenstruktur für den Lerngewinn der Schüler(innen) von Bedeutung ist. Die Ergebnisse weisen auf eine größere Effektivität des Arbeitens mit unähnlichen Beispielen hin. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
The increase of conceptual knowledge, which is applicable to new situations, is one aim of instruction. In this context the question arises how to design appropriate learning situations. In the article at hand we show findings drawn from a quasi-experimental study (N=397) in the 3rd grade, in which we investigate how the similarity or dissimilarity of multiple examples influences the extension of conceptual knowledge. The findings show that learning with dissimilar examples is more beneficial than learning with similar examples. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading […]
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Journal Article
| In: Reading and Writing | 2014
33754 Endnote
Author(s):
Nagler, Telse; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Title:
The impact of reading material's lexical accessibility on text fading effects in children's reading performance
In:
Reading and Writing, 27 (2014) 5, S. 841-853
DOI:
10.1007/s11145-013-9468-x
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-192117
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19211/pdf/Read_Writ_2014_5_Nagler_et_al_The_impact_of_reading_materials_lexical_accessibility_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Einflussfaktor; Kind; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesetest; Leseverstehen; Messung; Schuljahr 03; Text
Abstract:
The acceleration phenomenon (AP) is defined by improvements in reading speed and reading comprehension, induced by an artificial text fading procedure corresponding to the previously determined fastest individual reading rate. Recent results, however, indicated that fading that is slower than the self-paced reading rate can produce comparable reading enhancements. As reading performance can be strongly influenced by the reading material, this study aimed at investigating to which extent reading enhancements induced by text fading depend on the reading material's characteristics. We confronted 39 German third graders with a previously utilized text fading procedure, which was slower than their self-paced reading rate. Included text varied regarding to the lexical accessibility (LA), representing how well information can be accessed from the mental lexicon. Children's reading rates increased statistically significant due to text fading for all LA levels. However, reading comprehension was sensitive to the text material's characteristics: Reading comprehension enhancements were observable for easily accessible reading material, but not for material with intermediate or difficult levels of LA. Material that was difficult to retrieve from the mental lexicon even resulted in reduced reading comprehension in the fading condition. Possible influences on immediate lexical access, the impact of working memory capacity and implications for future AP research are discussed.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Adaptive Lerngelegenheiten in der Grundschule. Merkmale, methodisch-didaktische […]
Hertel, Silke
Book Chapter
| Aus: Kopp, Bärbel;Martschinke, Sabine;Munser-Kiefer, Meike;Haider, Michael;Kirschhock, Eva-Maria;Ranger, Gwendo:Renner, Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft | Wiesbaden: Springer VS | 2014
34711 Endnote
Author(s):
Hertel, Silke
Title:
Adaptive Lerngelegenheiten in der Grundschule. Merkmale, methodisch-didaktische Schwerpunktsetzungen und erforderliche Lehrerkompetenzen
In:
Kopp, Bärbel;Martschinke, Sabine;Munser-Kiefer, Meike;Haider, Michael;Kirschhock, Eva-Maria;Ranger, Gwendo:Renner, Günter (Hrsg.): Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft, Wiesbaden: Springer VS, 2014 (Jahrbuch Grundschulforschung, 17), S. 19-37
DOI:
10.1007/978-3-658-04479-4_2
URL:
http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-04479-4_2
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sonstiges
Language:
Deutsch
Keywords:
Adaptiver Unterricht; Befragung; Deutschland; Diagnostik; Didaktik; Differenzierender Unterricht; Empirische Untersuchung; Grundschule; Grundschüler; Grundschullehrer; Heterogenität; Individuelle Förderung; Klassenführung; Kompetenz; Lerngruppe; Lernumgebung; Lernvoraussetzungen; Methodik; Migrationshintergrund; Projekt; Quasi-Experiment; Schuljahr 03; Unterrichtsgestaltung
Abstract:
Der produktive Umgang mit Heterogenität ist ein aktuelles Thema im Schulalltag und im bildungspolitischen Diskurs. Seit jeher ist die Berücksichtigung individueller Lernvoraussetzungen in Lehr- und Lernkontexten ein wichtiges pädagogisches Ziel und insbesondere in der Grundschule von Bedeutung. Der Beitrag befasst sich im ersten Teil mit dem Konzept der Adaptivität bzw. der "adaptiven Lernumgebungen", mit Kriterien für einen adaptiven Unterricht sowie erforderlichen Lehrerkompetenzen. Im zweiten Abschnitt wird beispielhaft eine Forschungsarbeit beschrieben, die sich mit dem Zusammenhang von Heterogenität innerhalb einer Klasse und dem Einsatz von Differenzierungsstrategien im Unterricht befasst. Schließlich wird mit dem Projekt IGEL im dritten Teil des Beitrags eine umfangreiche, quasi-experimentell angelegte Interventionsstudie dargestellt, die im Regelunterricht an Grundschulen durchgeführt wurde. Der Beitrag schließt mit einer kritischen Reflexion sowie Impulsen für weitere Forschung.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Relationship between self-esteem and academic self-concept for German elementary and secondary […]
Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Nagengast, Benjamin; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Educational Psychology | 2013
33686 Endnote
Author(s):
Arens, A. Katrin; Yeung, Alexander Seeshing; Nagengast, Benjamin; Hasselhorn, Marcus
Title:
Relationship between self-esteem and academic self-concept for German elementary and secondary school students
In:
Educational Psychology, 33 (2013) 4, S. 443-464
DOI:
10.1080/01443410.2013.772772
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2013.772772
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Deutschunterricht; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Grundschule; Kompetenz; Mathematikunterricht; Schüler; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Sekundarstufe I; Selbsteinschätzung; Selbstkonzept; Selbstwertgefühl; Übergang
Abstract (english):
This study aims to investigate the construct of global self-esteem and its relationship with academic self-concept within a sample of German students attending grades 3-6 (N = 1958), considering the domain specificity and competence-affect separation of academic self-concept. Confirmatory factor analyses found global self-esteem to be similarly related to domain-specific (math and verbal) and general measures of academic self-concept. Self-perceived competence and affect were similarly related to global self-esteem. There was some evidence that the mean level of global self-esteem was higher for fourth grade students (before transition) than for 5th graders (after transition), and the lowest for 6th grade students. The relationship between global self-esteem and academic self-concept was found to be invariant across grade levels although descriptive results indicated a weaker relationship after transition.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Arbeitsgedächtnisfunktionen von Kindern mit Minderleistungen in der Schriftsprache. Zur […]
Brandenburg, Janin; Klesczewski, Julia; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; […]
Journal Article
| In: Lernen und Lernstörungen | 2013
33725 Endnote
Author(s):
Brandenburg, Janin; Klesczewski, Julia; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Title:
Arbeitsgedächtnisfunktionen von Kindern mit Minderleistungen in der Schriftsprache. Zur Dissoziation von Lese- und Rechtschreibfertigkeiten und zur Relevanz des IQ-Diskrepanzkriteriums
In:
Lernen und Lernstörungen, 2 (2013) 3, S. 147-159
DOI:
10.1024/2235-0977/a000037
URL:
http://psycontent.metapress.com/content/2541u86170h27007/fulltext.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Diagnostik; Empirische Untersuchung; Intelligenz; Kind; Lernschwierigkeit; Lernstörung; Lesestörung; Multivariate Analyse; Rechtschreibschwäche; Schriftsprache; Schuljahr 02; Schuljahr 03; Test; Varianzanalyse
Abstract:
Epidemiologische Studien aus dem deutschen Sprachraum zeigen, dass Lernstörungen im Lesen und im Rechtschreiben häufig nicht nur in Kombination, sondern auch isoliert voneinander vorkommen. Während bereits viele Befunde über die kognitiven Besonderheiten des kombinierten Lese- und Rechtschreibdefizits vorliegen, gilt dies nicht für isoliert auftretende Schriftsprachstörungen. Unklar ist etwa, inwieweit das Vorliegen einer IQ-Leistungs-Diskrepanz, wie sie von der Weltgesundheitsorganisation in der ICD-10 (WHO, 2011) zur Diagnose einer Lernstörung gefordert wird, tatsächlich mit kognitiven Unterschieden im Vergleich zu schriftsprachbeeinträchtigten Kindern ohne Lernstörungsdiagnose einhergeht. Daher wurden in der vorliegenden Studie die Arbeitsgedächtnisleistungen von 142 Drittklässlern mit isoliertem Lesedefizit, isoliertem Rechtschreibdefizit oder einem kombinierten Lese-und Rechtschreibdefizit jeweils mit den Leistungen einer lernunauffälligen Kontrollgruppe verglichen. Über einen Vergleich von schriftsprachbeeinträchtigten Kindern mit und ohne Lernstörungsdiagnose wurde in einem weiteren Analyseschritt die Relevanz des IQ-Diskrepanzkriteriums überprüft. Die Befunde der Studie zeigen, dass Minderleistungen im Lesen und/oder im Rechtschreiben jeweils mit unterschiedlichen Dysfunktionen im Arbeitsgedächtnis einhergehen. Demgegenüber konnten keine umfassenden Unterschiede in den Arbeitsgedächtnisprofilen von schriftsprachbeeinträchtigten Kindern mit und ohne Lernstörungsdiagnose nachgewiesen werden. Die Befunde liefern somit keine Argumente für die Angemessenheit des IQ-Diskrepanzkriteriums, wohl aber für die Notwendigkeit, künftig stärker zwischen isolierten und kombinierten Minderleistungen im Lesen und Rechtschreiben zu unterscheiden. Diskutiert werden resultierende Implikationen für die Diagnostik von Lernstörungen der Schriftsprache.
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching […]
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Journal Article
| In: Journal of Cognitive Education and Psychology | 2013
33582 Endnote
Author(s):
Rieser, Svenja; Fauth, Benjamin; Decristan, Jasmin; Klieme, Eckhard; Büttner, Gerhard
Title:
The connection between primary school students' self-regulation in learning and perceived teaching quality
In:
Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (2013) 2, S. 138-156
DOI:
10.1891/1945-8959.12.2.138
URL:
https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/12/2/138
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Aktives Lernen; Befragung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Feedback; Fragebogenerhebung; Grundschule; Grundschüler; Mehrebenenanalyse; Metakognition; Qualität; Regressionsanalyse; Schuljahr 03; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstregulation; Unterricht; Unterrichtsklima; Wille
Abstract:
Effective self-regulation is needed to foster student learning. A meta-analysis has shown that even primary school children benefit from training in self-regulated learning. However, there is a lack of research considering the connection between key aspects of regular classroom instruction and students' self-regulated learning. This study investigates the hypothesis that in primary school, self-regulated learning is systematically related to the quality of teaching. Teaching quality is conceptualized as a multidimensional construct comprising classroom management, supportive climate, and cognitive activation. All three dimensions of teaching quality, as well as metacognitive strategy use and volitional control, were reliably assessed for 996 third graders from 54 classes in German primary schools via questionnaire. Because of the clustered data structure, we used multilevel regression analyses for identifying the assumed connections. Most notably, at the classroom level, metacognitive strategy use was significantly predicted by cognitive activation, whereas volitional control was predicted by a supportive climate.
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