Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Täuschen")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
5
items matching your search terms.
Show all details
lege artis - Wer Werte sät, wird Mehrwerte ernten! Akademische Integrität an der Schnittstelle […]
Walger, Nadine
Journal Article
| In: Information - Wissenschaft & Praxis | 2014
34257 Endnote
Author(s):
Walger, Nadine
Title:
lege artis - Wer Werte sät, wird Mehrwerte ernten! Akademische Integrität an der Schnittstelle zwischen Schule und Hochschule
In:
Information - Wissenschaft & Praxis, 65 (2014) 1, S. 19-24
DOI:
10.1515/iwp-2014-0005
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-128535
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-128535
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Fehlverhalten; Hochschule; Informationskompetenz; Medienkompetenz; Nichtformale Bildung; Plagiat; Schule; Schüler; Student; Täuschen; Wissenschaftliches Arbeiten
Abstract:
Viele deutsche Hochschulen beginnen derzeit, sich mit dem Thema wissenschaftliches Fehlverhalten zu beschäftigen. Zu Recht, denn Plagiieren, Fälschen, Spicken und Abschreiben ist kein Phänomen des digitalen Zeitalters, sondern seit jeher prekärer Beigeschmack im Umfeld von Schule, Lehre und Forschung. Anstatt kurzerhand nach Sanktionslust und Straflaune zu handeln, gilt es langfristig vielmehr, diesen scheinbar aktuellen "Trendsport" als Chance zu begreifen und zukünftig in punkto akademische Integrität einen grundlegenden Kulturwandel herbeizuführen. Der Aufsatz will verschiedene Akteure an der Schnittstelle zwischen Schule und Hochschule sichtbar machen und impulsgebend wirken - sowohl auf formale als auch auf nicht-formale und informelle Bildungskontexte.
Abstract (english):
Currently, many German universities are starting to deal with the issue of scientific misconduct, because plagiarism, falsification, cheating and copying is not a phenomenon of the digital age. It has always been precarious in the context of school, lecturing and research. Instead of acting with punishment and sanction, we should see the given circumstances as an opportunity to bring about a fundamental cultural change in terms of academic integrity. This article aims to make visible various actors at the interface between school and university and gives impetus to formal as well as non-formal and informal learning contexts.
DIPF-Departments:
Frankfurter Forschungsbibliothek
Cheating
Marksteiner, Tamara; Reinhard, Marc-André
Book Chapter
| Aus: Levine, Timothy R. (Hrsg.): Encyclopedia of lysing and deception | Thousand Oaks: Sage | 2014
35170 Endnote
Author(s):
Marksteiner, Tamara; Reinhard, Marc-André
Title:
Cheating
In:
Levine, Timothy R. (Hrsg.): Encyclopedia of lysing and deception, Thousand Oaks: Sage, 2014 , S. 133-134
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Englisch
Keywords:
Lüge; Moral; Motiv <Psy>; Soziale Beziehung; Soziales Verhalten; Täuschen
Abstract (english):
The Encyclopedia of Deception examines lying from multiple perspectives drawn from the disciplines of social psychology, sociology, history, business, political science, cultural anthropology, moral philosophy, theology, law, family studies, evolutionary biology, philosophy, and more. From the "little white lie," to lying on a resume, to the grandiose lies of presidents, this two-volume reference explores the phenomenon of lying in a multidisciplinary context to elucidate this common aspect of our daily lives. Not only a cultural phenomenon historically, lying is a frequent occurrence in our everyday lives. Research shows that we are likely to lie or intentionally deceive others several times a day or in one out of every four conversations that lasts more than 10 minutes. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Bullying, cheating, deceiving. Teachers? Perception of deceitful situations at school
Marksteiner, Tamara; Reinhard, Marc-André; Lettau, Florian; Dickhäuser, Oliver
Journal Article
| In: International Journal of Educational Psychology | 2013
35167 Endnote
Author(s):
Marksteiner, Tamara; Reinhard, Marc-André; Lettau, Florian; Dickhäuser, Oliver
Title:
Bullying, cheating, deceiving. Teachers? Perception of deceitful situations at school
In:
International Journal of Educational Psychology, 2 (2013) 2, S. 193-220
DOI:
10.4471/ijep.2013.24
URL:
https://www.hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/article/view/540/pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Aggression; Befragung; Deutschland; Empirische Untersuchung; Konfliktlösung; Lehrer; Lehrerurteil; Lüge; Mobbing; Schule; Schüler; Schulform; Schulversäumnis; Soziales Verhalten; Täuschen; Wahrnehmung
Abstract:
Two studies investigated in which situations teachers (would) investigate whether a student was lying or telling the truth and how these situations were perceived. Results of Study 1 indicate that teachers (would) interview students when it comes to use of unfair means, aggressive behavior, theft, absence without permission, bullying, and vandalism, whereat deceitful situations with rather light consequences were most frequently described. Moreover, participants perceived the frequency of occurrence of all situations as lower for themselves compared to colleagues. In both studies, the use of unfair means, absence without permission, and bullying (over a longer period) were rated as most frequently occurring in everyday school life. Further, deception detection was perceived as being mostly important in situations with severe consequences. Study 2 also demonstrates that situations with light consequences are perceived as situations where it is of relatively less importance to make accurate judgments, avoid wrongful accusation, and detect misbehavior, as compared with situations with severe consequences. Overall, teachers perceive avoiding wrong accusation as more important than detecting misbehavior. Influences of teachers' perceptions on their behavior are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Plagiatsprävention in Hochschule, Schule und Unterricht. Medienliste
Bielow, Manuela; Tekster, Thomas
Working Papers
| 2012
32401 Endnote
Author(s):
Bielow, Manuela; Tekster, Thomas
Title:
Plagiatsprävention in Hochschule, Schule und Unterricht. Medienliste
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.ism-info.de/pdf/Medienliste_Plagiatspraevention_20120131.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Language:
Deutsch
Keywords:
Hochschule; Kontrolle; Literaturdokumentation; Prävention; Schule; Täuschen; Wissenschaftliches Arbeiten
Abstract:
Plagiatsprävention legt den Schwerpunkt nicht auf das Erkennen, Dokumentieren und Sanktionieren von Plagiaten sondern setzt im Sinne der Regeln guter (vor)wissenschaftlichen Praxis viel früher an, in dem diese Regeln gelehrt und vermittelt und nicht einfach vorausgesetzt werden. Plagiatsprävention leistet damit einen Beitrag zur informationellen Absicherung und zum Schutz der Integrität und des guten Rufs von Personen und Organisationen. Die in der vorliegenden Medienliste aufgeführte Literatur nimmt daher schwerpunktmäßig eine didaktisch-pädagogische Perspektive ein.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Plagiatskontrolle
Tilgner, Renate
Working Papers
| 2008
8377 Endnote
Author(s):
Tilgner, Renate
Title:
Plagiatskontrolle
Published:
Frankfurt am Main 2008
URL:
http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=6683
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Language:
Deutsch
Keywords:
Wissenschaftliches Arbeiten; Täuschen; Publizieren; Text; Test; Software; Präventivmaßnahmen; Internet; Schule; Hochschule; Quellensammlung
Abstract:
Das Dossier des Deutschen Bildungsservers versammelt Quellen, Materialien und Informationen zum Thema Plagiatsbekämpfung im Netz. ( DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export