Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Umweltbildung")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
4
items matching your search terms.
Show all details
Training in decision-making strategies. An approach to enhance students' competence to deal with […]
Gresch, Helge; Hasselhorn, Marcus; Bögeholz, Susanne
Journal Article
| In: International Journal of Science Education | 2013
33841 Endnote
Author(s):
Gresch, Helge; Hasselhorn, Marcus; Bögeholz, Susanne
Title:
Training in decision-making strategies. An approach to enhance students' competence to deal with socioscientific issues
In:
International Journal of Science Education, 35 (2013) 15, S. 2587-2607
DOI:
10.1080/09500693.2011.617789
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2011.617789
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Biologieunterricht; Deutschland; Empirische Untersuchung; Entscheidung; Kompetenz; Metakognition; Motivation; Nachhaltige Entwicklung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Sekundarstufe II; Selbstgesteuertes Lernen; Selbstregulation; Test; Training; Umweltbildung; Urteilsbildung
Abstract:
Dealing with socio-scientific issues in science classes enables students to participate productively in controversial discussions concerning ethical topics, such as sustainable development. In this respect, well-structured decision-making processes are essential for elaborate reasoning. To foster decision-making competence, a computer-based programme was developed that trains secondary school students (grades 11-13) in decision-making strategies. The main research question is: does training students to use these strategies foster decision-making competence? In addition, the influence of meta-decision aids was examined. Students conducted a task analysis to select an appropriate strategy prior to the decision-making process. Hence, the second research question is: does combining decision-making training with a task analysis enhance decision-making competence at a higher rate? To answer these questions, 386 students were tested in a pre-post-follow-up control-group design that included two training groups (decision-making strategies/decision-making strategies combined with a task analysis) and a control group (decision-making with additional ecological information instead of strategic training). An open-ended questionnaire was used to assess decision-making competence in situations related to sustainable development. The decision-making training led to a significant improvement in the post-test and the follow-up, which was administered three months after the training. Long-term effects on the quality of the students' decisions were evident for both training groups. Gains in competence when reflecting upon the decision-making processes of others were found, to a lesser extent, in the training group that received the additional meta-decision training. In conclusion, training in decision-making strategies is a promising approach to deal with socio-scientific issues related to sustainable development.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Tilgner, Renate
Working Papers
| 2012
32498 Endnote
Author(s):
Tilgner, Renate
Title:
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Nachhaltigkeit-in-der-Berufsbildung-9957.html
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsausbildung; Curriculumentwicklung; Modellversuch; Nachhaltige Entwicklung; Projekt; Quellensammlung; Übergang; Umweltbildung; Weiterbildung
Abstract:
Die drei zentralen Anliegen des Wissenschaftsjahres 2012 - Zukunftsprojekt Erde - Wie wollen wir leben? Wie müssen wir wirtschaften? Und: Wie können wir unsere Umwelt bewahren? betreffen auch die berufliche Bildung. Gefragt sind Konzepte des Wirtschaftens, Konzepte für Aus- und Weiterbildung wie auch Berufsbilder, die mit nachhaltiger Entwicklung einhergehen. Diese und weitere Aspekte finden Eingang in das Dossier Nachhaltigkeit in der beruflichen Bildung.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Nachhaltigkeit in der Hochschulbildung
Tilgner, Renate
Working Papers
| 2012
32497 Endnote
Author(s):
Tilgner, Renate
Title:
Nachhaltigkeit in der Hochschulbildung
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Nachhaltigkeit-in-der-Hochschulbildung-10083.html
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers
Language:
Deutsch
Keywords:
Forschung; Führungskraft; Hochschulbildung; Konzeption; Nachhaltige Entwicklung; Projekt; Quellensammlung; Umweltbildung
Abstract:
Nachhaltigkeit an Hochschulen betrifft zweierlei, zum einen Forschung und Lehre, zum anderen den Hochschulbetrieb, der möglichst unter Berücksichtigung von Kriterien der Nachhaltigkeit gestaltet werden sollte. Die an Hochschulen betriebene Forschung sollte für das Zukunftskonzept der nachhaltigen Entwicklung relevante Wissensgebiete einbeziehen, ebenso sollte das Konzept bei der Formulierung von Bildungszielen und der Ausbildung von Führungskräften eine Rolle spielen. Das Dossier beinhaltet unter anderem Vorgaben und Vorschläge für eine Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung sowie entsprechende Studienangebote. Nicht alle Aktivitäten an Hochschulen und Fachbereichen für eine nachhaltige Entwicklung können vollständig erfasst werden, einige Handlungsschwerpunkte werden exemplarisch dargestellt.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Wissenschaftsjahr 2012 - Zukunftsprojekt ERDE für den Elementarbereich
Völkerling, Andrea
Working Papers
| 2012
32402 Endnote
Author(s):
Völkerling, Andrea
Title:
Wissenschaftsjahr 2012 - Zukunftsprojekt ERDE für den Elementarbereich
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Wissenschaftsjahr-2012-Zukunftsprojekt-ERDE-fuer-den-Elementarbereich-10010.html
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Online Dossiers (DBS)
Language:
Deutsch
Keywords:
Elementarbereich; Nachhaltige Entwicklung; Quellensammlung; Umweltbildung; Umwelterziehung; Unterrichtsmittel
Abstract:
Wie die Themen Umwelt, Nachhaltigkeit und Biologische Vielfalt Kindern nahegebracht werden können, wird in den vielfältigen Linktipps dieses Dossiers dargestellt. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Unselect matches
Select all matches
Export