Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Variable")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
13
items matching your search terms.
Show all details
Längsschnitt in der Schulforschung
Becker, Michael; Schmiedek, Florian
Book Chapter
| Aus: Hascher, Tina; Idel, Till-Sebastian; Helsper, Werner (Hrsg.): Handbuch Schulforschung | Wiesbaden: Springer VS | 2022
40999 Endnote
Author(s):
Becker, Michael; Schmiedek, Florian
Title:
Längsschnitt in der Schulforschung
In:
Hascher, Tina; Idel, Till-Sebastian; Helsper, Werner (Hrsg.): Handbuch Schulforschung, Wiesbaden: Springer VS, 2022 , S. 195-217
DOI:
10.1007/978-3-658-24729-4_8
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24729-4_8
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Datenanalyse; Datenerfassung; Forschungsdesign; Längsschnittuntersuchung; Messverfahren; Methode; Modell; Schulforschung; Stichprobe; Theorie; Variable; Vergleich; Zeit
Abstract:
Der Beitrag gibt einen konzeptuellen Überblick über längsschnittliche Studiendesigns in der Schulforschung. Es wird skizziert, welche längsschnittlichen Designs sich grundsätzlich unterscheiden lassen, welche Untersuchungsperspektiven und statistischen Ansätze zur Verfügung stehen sowie welche Probleme bei längsschnittlichen Designs grundlegend und spezifisch in der Schulforschung auftreten. Es wird ein Ausblick auf die Bedeutung längsschnittlicher Studien für Beschreiben und Erklären in der Schulforschung gegeben.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung; Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Detecting instruction effects. Deciding between covariance analytical and change-score approach
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes; Naumann, Alexander
Journal Article
| In: Educational Psychology Review | 2021
41484 Endnote
Author(s):
Köhler, Carmen; Hartig, Johannes; Naumann, Alexander
Title:
Detecting instruction effects. Deciding between covariance analytical and change-score approach
In:
Educational Psychology Review, 33 (2021) 3, S. 1191-1211
DOI:
10.1007/s10648-020-09590-6
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-252368
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-252368
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Empirische Forschung; Unterricht; Wirkung; Unterrichtsforschung; Methode; Messverfahren; Lernerfolg; Variable; Prognose; Schüler; Unterstützung; Selbstwirksamkeit; Lehrer; Forschungsdesign; Datenanalyse; Modell
Abstract:
The article focuses on estimating effects in nonrandomized studies with two outcome measurement occasions and one predictor variable. Given such a design, the analysis approach can be to include the measurement at the previous time point as a predictor in the regression model (ANCOVA), or to predict the change-score of the outcome variable (CHANGE). Researchers demonstrated that both approaches can result in different conclusions regarding the reported effect. Current recommendations on when to apply which approach are, in part, contradictory. In addition, they lack direct reference to the educational and instructional research contexts, since they do not consider latent variable models in which variables are measured without measurement error. This contribution assists researchers in making decisions regarding their analysis model. Using an underlying hypothetical data-generating model, we identify for which kind of data-generating scenario (i.e., under which assumptions) the defined true effect equals the estimated regression coefficients of the ANCOVA and the CHANGE approach. We give empirical examples from instructional research and discuss which approach is more appropriate, respectively. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
ICT engagement. A new construct and its assessment in PISA 2015
Kunina-Habenicht, Olga; Goldhammer, Frank
Journal Article
| In: Large-scale Assessments in Education | 2020
40318 Endnote
Author(s):
Kunina-Habenicht, Olga; Goldhammer, Frank
Title:
ICT engagement. A new construct and its assessment in PISA 2015
In:
Large-scale Assessments in Education, (2020) , S. 8:6
DOI:
10.1186/s40536-020-00084-z
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-232754
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-232754
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Informations- und Kommunikationstechnologie; Kompetenz; Interesse; Nutzung; Selbstständigkeit; Soziale Interaktion; PISA <Programme for International Student Assessment>; Datenanalyse; Variable; Beziehung; Strukturgleichungsmodell; Schweiz; Deutschland
Abstract (english):
As a relevant cognitive-motivational aspect of ICT literacy, a new construct ICT Engagement is theoretically based on self-determination theory and involves the factors ICT interest, Perceived ICT competence, Perceived autonomy related to ICT use, and ICT as a topic in social interaction. In this manuscript, we present different sources of validity supporting the construct interpretation of test scores in the ICT Engagement scale, which was used in PISA 2015. Specifically, we investigated the internal structure by dimensional analyses and investigated the relation of ICT Engagement aspects to other variables. The analyses are based on public data from PISA 2015 main study from Switzerland (n = 5860) and Germany (n = 6504). First, we could confirm the four-dimensional structure of ICT Engagement for the Swiss sample using a structural equation modelling approach. Second, ICT Engagement scales explained the highest amount of variance in ICT Use for Entertainment, followed by Practical use. Third, we found significantly lower values for girls in all ICT Engagement scales except ICT Interest. Fourth, we found a small negative correlation between the scores in the subscale "ICT as a topic in social interaction" and reading performance in PISA 2015. We could replicate most results for the German sample. Overall, the obtained results support the construct interpretation of the four ICT Engagement subscales. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Ergodic subspace analysis
Oertzen, Timo von; Schmiedek, Florian; Völkle, Manuel C.
Journal Article
| In: Journal of Intelligence | 2020
39822 Endnote
Author(s):
Oertzen, Timo von; Schmiedek, Florian; Völkle, Manuel C.
Title:
Ergodic subspace analysis
In:
Journal of Intelligence, 8 (2020) 1, S. 3
DOI:
10.3390/jintelligence8010003
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191423
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19142/pdf/jintelligence_2020_1_von_Oertzen_Schmiedek_Voelkle_Ergodic_subspace_analysis_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Kognition; Kognitionspsychologie; Variable; Varianzanalyse
Abstract:
Properties of psychological variables at the mean or variance level can differ between persons and within persons across multiple time points. For example, cross-sectional findings between persons of different ages do not necessarily reflect the development of a single person over time. Recently, there has been an increased interest in the difference between covariance structures, expressed by covariance matrices, that evolve between persons and within a single person over multiple time points. If these structures are identical at the population level, the structure is called ergodic. However, recent data confirms that ergodicity is not generally given, particularly not for cognitive variables. For example, the g factor that is dominant for cognitive abilities between persons seems to explain far less variance when concentrating on a single person's data. However, other subdimensions of cognitive abilities seem to appear both between and within persons; that is, there seems to be a lower-dimensional subspace of cognitive abilities in which cognitive abilities are in fact ergodic. In this article, we present ergodic subspace analysis (ESA), a mathematical method to identify, for a given set of variables, which subspace is most important within persons, which is most important between person, and which is ergodic. Similar to the common spatial patterns method, the ESA method first whitens a joint distribution from both the between and the within variance structure and then performs a principle component analysis (PCA) on the between distribution, which then automatically acts as an inverse PCA on the within distribution. The difference of the eigenvalues allows a separation of the rotated dimensions into the three subspaces corresponding to within, between, and ergodic substructures. We apply the method to simulated data and to data from the COGITO study to exemplify its usage. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Scaling procedures and construct validation of context questionnaire data
Buchholz, Janine; Jude, Nina; Komorowski, Felix; Leck, Johanna
Working Papers
| 2020
39820 Endnote
Author(s):
Buchholz, Janine; Jude, Nina; Komorowski, Felix; Leck, Johanna
Title:
Scaling procedures and construct validation of context questionnaire data
Published:
Paris: OECD, 2020 (PISA 2018 technical report)
URL:
https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/PISA2018_Technical-Report-Chapter-16-Background-Questionnaires.pdf
Publication Type:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Forschungsbericht/Projektberichte/Schulrückmeldungen
Language:
Englisch
Keywords:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Fragebogen; Skalierung; Validität; Variable; Index; Berechnung; OECD-Staaten
Abstract:
The PISA 2018 Context Questionnaire are based on the questionnaire framework (OECD, 2018), described in chapter 3 of this report. Many questionnaire items were designed to be combined in some way in order to measure latent constructs that cannot be observed directly (e.g. a student's achievement motivation or economic, social and cultural background). To these items, transformations or scaling procedures were applied to contruct meaningful indices. In the following, these indices are referred to as "derived variables". This chapter describes derived variables based on one or more items that were constructed and validated for all questionnaires administered in PISA 2018.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Formen und Methoden der externen Evaluation
Hartig, Johannes; Rauch, Dominique
Book Chapter
| Aus: Titz, Cora; Weber, Susanne; Ropeter, Anna; Geyer, Sabrina; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen | Stuttgart: Kohlhammer | 2018
38418 Endnote
Author(s):
Hartig, Johannes; Rauch, Dominique
Title:
Formen und Methoden der externen Evaluation
In:
Titz, Cora; Weber, Susanne; Ropeter, Anna; Geyer, Sabrina; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen, Stuttgart: Kohlhammer, 2018 (Bildung durch Sprache und Schrift, 2), S. 78-92
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Gruppe; Vergleich; Experimentelle Untersuchung; Methode; Evaluation; Sprachförderung; Förderungsmaßnahme; Qualität; Konzeption; Wirkung; Messung; Variable; Messverfahren; Operationalisierung; Ziel; Objektivität; Validität; Reliabilität; Forschungsdesign; Typologie; Quasi-Experiment; Beobachtung
Abstract:
Die Qualität von Konzepten und Maßnahmen zur sprachlichen Förderung kann mit verschiedenen Methoden geprüft werden. Das vorliegende Kapitel gibt zunächst einen Überblick über verschiedene Formen der Evaluation, die bei der Prüfung der Qualität von Sprachfördermaßnahmen zum Einsatz kommen können - in Abhängigkeit vom Zeitpunkt der Evaluation werden Input-Evaluation, formative und summative Evaluation unterschieden. Anschließend wird die Definition von und Messung der Variablen thematisiert, die bei Evaluationen als Maße für die Qualität von Sprachfördermaßnahmen und als Kriterien für ihre Wirksamkeit verwendet werden. Hierbei werden Vor- und Nachteile verschiedener Messmethoden sowie allgemeine Gütekriterien zur Beurteilung von Messverfahren behandelt. Schließlich befasst sich das Kapitel mit Untersuchungsdesigns, die zur wissenschaftlichen Prüfung der Wirksamkeit von Sprachfördermaßnahmen verwendet werden können. Untersuchungsdesigns unterscheiden sich im Hinblick darauf, auf welche Weise Gruppen gebildet werden, die eine Fördermaßnahme erhalten (Treatment-Gruppe) und die als Vergleich herangezogen werden können (Kontrollgruppe). Unterschieden werden insbesondere korrelative Designs, quasiexperimentelle Designs und experimentelle Designs. In Abhängigkeit von der Gruppenbildung sind unterschiedlich sichere Wirksamkeitsaussagen möglich. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Quality of parental homework involvement. Predictors and reciprocal relations with academic […]
Dumont, Hanna; Trautwein, Ulrich; Nagy, Gabriel; Nagengast, Benjamin
Journal Article
| In: Journal of Educational Psychology | 2014
34345 Endnote
Author(s):
Dumont, Hanna; Trautwein, Ulrich; Nagy, Gabriel; Nagengast, Benjamin
Title:
Quality of parental homework involvement. Predictors and reciprocal relations with academic functioning in the reading domain
In:
Journal of Educational Psychology, 106 (2014) 1, S. 144-161
DOI:
10.1037/a0034100
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Begabung; Datenanalyse; Deutschland; Einflussfaktor; Eltern; Hauptschule; Hausaufgabe; Hilfe; Lesefertigkeit; Mitwirkung; Prognose; Qualität; Realschule; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 05; Schuljahr 07; Sozioökonomische Lage; Strukturgleichungsmodell; Variable; Wirkung; Wirkungsforschung
Abstract:
This study examined predictors of the quality of parental homework involvement and reciprocal relations between the quality of parental homework involvement and students' reading achievement and academic functioning in a reading-intensive subject (German). Data from 2,830 students in nonacademic tracks and their parents who were surveyed in both Grades 5 and 7 were analyzed. The quality of parental homework involvement was assessed via student reports. It was conceptualized as a multidimensional construct and measured by 3 dimensions proposed by self-determination theory: parental control, parental responsiveness, and parental structure. Whereas students' academic functioning in Grade 5 predicted the way parents became involved in the homework process in Grade 7, the quality of parents' help with homework did not depend on their socioeconomic background. Reciprocal relations between the quality of parental homework involvement and children's academic functioning were observed: Low academic functioning of students in Grade 5 resulted in more parental control in Grade 7, and more parental control in Grade 5 was associated with lower academic functioning in Grade 7. Similarly, high academic functioning in Grade 5 resulted in more parental responsiveness and structure in Grade 7, and more parental responsiveness and structure in Grade 5 were associated with better academic functioning in Grade 7. (journal abstract)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Variable, abhängige
Mildner, Dorothea
Book Chapter
| Aus: Wirtz, Markus Antonius (Hrsg.): Dorsch - Lexikon der Psychologie | Bern: Huber | 2013
33701 Endnote
Author(s):
Mildner, Dorothea
Title:
Variable, abhängige
In:
Wirtz, Markus Antonius (Hrsg.): Dorsch - Lexikon der Psychologie, Bern: Huber, 2013 , S. 1612
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Begriff; Definition; Psychologie; Variable
Abstract:
Stichwortbeitrag
Abstract (english):
keyword
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Variable, unabhängige
Mildner, Dorothea
Book Chapter
| Aus: Wirtz, Markus Antonius (Hrsg.): Dorsch - Lexikon der Psychologie | Bern: Huber | 2013
33702 Endnote
Author(s):
Mildner, Dorothea
Title:
Variable, unabhängige
In:
Wirtz, Markus Antonius (Hrsg.): Dorsch - Lexikon der Psychologie, Bern: Huber, 2013 , S. 1613
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Begriff; Definition; Psychologie; Variable
Abstract:
Stichwortbeitrag
Abstract (english):
keyword
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Bivariate Verfahren
Huth, Radoslaw
Book Chapter
| Aus: Horn, Klaus-Peter; Kemnitz, Heidemarie; Marotzki, Winfried; Sandfuchs, Uwe (Hrsg.): Klinkhardt Lexikon Erziehungswissenschaft | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2012
32230 Endnote
Author(s):
Huth, Radoslaw
Title:
Bivariate Verfahren
In:
Horn, Klaus-Peter; Kemnitz, Heidemarie; Marotzki, Winfried; Sandfuchs, Uwe (Hrsg.): Klinkhardt Lexikon Erziehungswissenschaft, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2012 , S. 198
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Datenanalyse; Skalierung; Statistische Methode; Testverfahren; Variable
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
1
2
>
Show all
(13)