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Author(s): Morin, Alexandre J. S.; Arens, A. Katrin; Maïano, Christophe; Ciarrochi, Joseph; Tracey, Danielle; Parker, Philip D.; Craven, Rhonda G.
Title: Reciprocal relationships between teacher ratings of internalizing and externalizing behaviors in adolescents with different levels of cognitive abilities
In: Journal of Youth and Adolescence, 46 (2017) 4, S. 801-825
DOI: 10.1007/s10964-016-0574-3
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Aggression; Angst; Australien; Bewertung; Depression; Hyperaktivität; Jugendlicher; Kognitive Kompetenz; Längsschnittuntersuchung; Lehrer; Messverfahren; Modell; New South Wales; Verhaltensauffälligkeit
Abstract: Are internalizing and externalizing behavior problems interrelated via mutually reinforcing relationships (with each behavior leading to increases over time in levels of the other behavior) or mutually suppressing relationships (with each behavior leading to decreases over time in levels of the other behavior)? Past research on the directionality of these relationships has led to ambiguous results, particularly in adolescence. Furthermore, the extent to which prior results will generalize to adolescents with low levels of cognitive abilities remains unknown. This second limit is particularly important, given that these adolescents are known to present higher levels of externalizing and internalizing behaviors than their peers with average-to-high levels of cognitive abilities, and that the mechanisms involved in the reciprocal relationships between these two types of behaviors may differ across both populations. This study examines the directionality of the longitudinal relationships between externalizing and internalizing behavior problems as rated by teachers across three measurement waves (corresponding to Grades 8-10) in matched samples of 138 adolescents (34.78 % girls) with low levels of cognitive abilities and 556 adolescents (44.88 % girls) with average-to-high levels of cognitive abilities. The results showed that the measurement structure was fully equivalent across time periods and groups of adolescents, revealing high levels of developmental stability in both types of problems, and moderately high levels of cross-sectional associations. Levels of both internalizing and externalizing behaviors were higher among adolescents with low levels of cognitive abilities relative to those with average-to-high levels of cognitive abilities. Finally, the predictive analyses revealed negative reciprocal longitudinal relationships (i.e., mutually suppressing relationships) between externalizing and internalizing problems, a result that was replicated within samples of adolescents with low, and average-to-high levels of cognitive ability. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Bildung und Entwicklung
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Author(s): Kopp, Botho von
Title: Eine deutliche Kehrtwendung in der Bildungspolitik in Wales. Nationale Tests wurden abgeschafft
In: Trends in Bildung - international (TiBi) Im Blickpunkt, (2007) 1
URN: urn:nbn:de:0111-opus-52827
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=5282
Publication Type: 3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; Journale - Verbandsmitteilungen - Bulletins – Interviews
Language: Deutsch
Keywords: Bildungspolitik; Schule; Schülerleistung; Leistungstest; Leistungsbeurteilung; Reform; Wales
Abstract: Seitdem nach einem Referendum 1999 die National Assembly of Wales als regionales Selbstverwaltungsorgan mit weitreichenden Befugnissen entstand, hat sich die Bildungspolitik in Wales zunehmend deutlich von der Englands abgegrenzt. Schon 2001 waren die schriftlichen Examina in der Primarstufe abgeschafft worden, die an das Nationale Curriculum gebunden waren. In der Folge wurden auch die Tests für die 11- und die 14jährigen abgeschafft - sie enden mit dem Schuljahr 2008-09 definitiv - und es werden keine sog. League tables mehr publiziert, nachdem die Zweifel an der Effizienz des bisherigen Systems und die Befürchtungen über negative Folgen einer vorrangig testbasierten Beurteilung wuchsen.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Weiß, Manfred
Title: Bildungsfinanzierungsmodelle und ihre Umsetzung. Erfahrungen und Ergebnisse
In: Böhm-Kasper, Oliver; Schuchart, Claudia; Schulzeck, Ursula (Hrsg.): Kontexte von Bildung: Erweiterte Perspektiven in der Bildungsforschung, Münster: Waxmann, 2007 , S. 93-107
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Bildung; Finanzierung; Dezentralisierung; Effizienz; Steuerung; Schule; Ausgaben; Bildungsnachfrage; Vereinigte Staaten; Deutschland; Kolumbien; Chile; England; Wales
Abstract: Die staatliche Finanzkrise und die damit verbundene Anforderung an eine effiziente Ressourcenverwaltung in Bildungsinstitutionen ist Ausgangspunkt dieses Beitrags zu Bildungsfinanzierungsmodellen und ihrer Umsetzung. Die Vor- und Nachteile der Formen dezentraler, lokaler Bildungsfinanzierung werden vom Autor einleitend erörtert und in der weiteren Argumentation mit output- und nachfrageorientierten Modellen in Beziehung gesetzt. Eine international vergleichende Betrachtung gestattet zudem den Blick über den (deutschen) Tellerrand und fragt unter Heranziehung von einschlägigen Evaluationsergebnissen nach Wirkungen nachfrageorientierter Bildungsfinanzierung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s): Mitter, Wolfgang
Title: Entwicklungen im Sekundarbereich II. Exemplarische Anregungen aus dem europäischen Ausland
In: Die deutsche Schule, 95 (2003) 3, S. 280-292
Publication Type: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Sekundarstufe II; Schulpolitik; Internationaler Vergleich; Niederlande; Schweden; England; Wales
Abstract: Die jüngsten Entwicklungen des Sekundarbereichs in England/Wales, den Niederlanden und Schweden werden einer vergleichenden Analyse unterzogen. Das zentrale Interesse gilt folgenden Besonderheiten: für England/Wales der traditionell individuumsbezogenen Differenzierung des Curriculums und des Prüfungssystems: für die Niederlande der artikulierten Zuwendung zur wissenschaftspropädeutischen Funktion des studienbezogenen Sekundarbereichs II ("Studienhaus") und für Schweden der bildungspolitischen und curricularen Konzeption eines integrierten Sekundarbereichs II. Im einzelnen werden die Beziehung zwischen studien- und berufsbezogenen Ausbildungsgängen, die wachsende Bedeutung von Leistungsmessungen und Evaluierungen sowie das Verhältnis von Dezentralisierung ("Autonomie") und zentraler Steuerung untersucht.
Abstract (english): The recent developments of upper secondary education in England/Wales, the Netherlands and Sweden are subject to a comparative analysis. The focal interest is devoted the following particularities: for England/Wales to the traditionally individual-bound differentiation of the curriculum and the examination system; for the Netherlands to the distinctive promotion of the science-oriented function of the academic upper secondary education ( "study house") and for Sweden to the educational-political and curricular concept of an integrated upper secondary education. In detail the inquiry concentrates on the relation between the academic and vocational training courses, the growing relevance of assessment and evaluation as well as the relation between decentralisation ("autonomy") and central steering.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
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Author(s): Preißer, Rüdiger; Bretschneider, Markus
Title: Kurzdarstellung des Bildungssystems in Großbritannien (England und Wales)
In: Bildungspässe - Machbarkeit und Gestaltungsmöglichkeiten, Saarbrücken: Min. für Bildung, Kultur und Wissenschaft des Saarlandes, 2003 , S. 96-97
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Bildungswesen; Vereinigtes Königreich; England; Wales
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Editor(s) Hellwig, Wolfgang; Lauterbach, Uwe; Kopp, Botho von
Title: Innovationen nationaler Berufsbildungssysteme von Argentinien bis Zypern. Berufsbildungsprofile im Blickfeld des Internationalen Fachkräfteaustausches (IFKA)
Published: Baden-Baden: Nomos Verl.-Ges., 2001 (Schriftenreihe der Carl Duisberg Gesellschaft, 11)
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Bildungssystem; Berufsbildungspolitik; Berufsausbildung; Argentinien; Australien; Brasilien; Bulgarien; Chile; China; Dänemark; Finnland; Frankreich; Griechenland; Vereinigtes Königreich; England; Wales; Schottland; Indonesien; Irland; Italien; Japan; Kanada; Korea; Republik; Malaysia; Niederlande; Norwegen; Österreich; Polen; Rumänien; Russische Föderation; Schweden; Schweiz; Slowakische Republik; Spanien; Südafrika; Taiwan; Thailand; Tschechische Republik; Türkei; Ungarn; Vereinigte Staaten; Vietnam; Zypern
Abstract: Ausgehend von der These, daß internationale Austausche von Experten in der beruflichen Bildung wie der Internationale Fachkräfteaustausch ( IFKA) der von der Carl Duisberg Gesellschaft im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung durchgeführt wird, mit dazu beitragen können, die Entwicklung der beruflichen Bildung in Deutschland durch transferfähige An- regungen und Beispiele zu fördern, werden 37 nationale Berufsbildungssysteme daraufhin überprüft, ob sie entsprechende innovative Strukturen enthalten. Im Kapitel 5 werden die Profile der Berufsbildungssysteme im Kontext der allgemeinen Bildungssysteme dargestellt sowie ihre Besonderheiten und das Innovationspotential herausgearbeitet. Diese Zusammenfassungen beruhen auf den Einschätzungen von Länderexperten. Da diese kurzen, auch wertenden Darstellungen nachvollziehbar sein müssen, ist dafür ein Basiswissen über das jeweilige nationale Berufsbildungssystem erforderlich. Deshalb werden dafür ergänzende Literaturhinweise und nationale Internet-links gegeben. Die folgenden Länder wurden aufgenommen: Argentinien, Australien, Brasilien, Bulgarien, Chi-le, China (Volksrepublik), Dänemark, Finnland, Frankreich, Griechenland, Großbritannien: England/Wales, Großbritannien: Schottland, Indonesien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Korea (Republik), Malaysia, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Rumänien, Russische Föderation, Schweden, Schweiz, Slowakische Republik, Spanien, Südafrika, Taiwan (R. O.C), Thailand, Tschechische Republik, Türkei, Ungarn, USA, Vietnam, Zypern. Neben der länderspezifischen Literatur Internet-links in Kapitel 5 enthält das Kapitel 6 ergänzende Literatur und eine Bibliographie zu Internationalen Austauschmaßnahmen. Außer den drei Autoren (Hellwig, Lauterbach, von Kopp), deren Forschungsschwerpunkt im Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung die Vergleichende Berufsbildungs- forschung ist, arbeiteten weitere 14 ausgewieseneLänderexperten an dieser Studie mit. Da Schlagworte wie 'best practice', 'good practice', 'borrowing', ' lending' "Lernen vom Aus-land" usw. ein wichtiger Hintergrund bei der Auseinandersetzung mit einem ausländischen Bil-dungssystem und den daraus gewonnenen Anregungen für die Reformdiskussion in Deutschland sind, werden die Zusammenhänge dieser plakativen Begriffe mit der Vergleichenden Erziehungswissenschaft und der Vergleichenden Berufsbildungsforschung in einem besonderen Kapitel herausgearbeitet. Im übrigen verstehen wir die einzelnen Übersichten als stark verdichtete Anregungen zur eventuellen weiteren Beschäftigung mit dem einen oder anderen Land sowie als Motivation, die aktuellen Themen der heutigen Berufsbildungsproblematik unter Bezug auf globale, gemeinsame wie auch vielfältig individuelle, historisch gewachsene Formen der einzelnen Länder zu diskutieren.
Abstract (english): Starting from the international exchange programs for experts of vocational education and training, such as the program for International Exchange of Experts (IFKA) organised by Carl Duisberg Gesellschaft on behalf of the Federal Ministry of Education and Research, can contribute to the promotion of the development of vocational education and training in Germany by transferable ideas and examples, 37 national vocational education and training systems are e xamined to find out whether they contain corresponding innovative structures. Chapter 5 presents the profiles of vocational education and training systems in the context of the general education system, and brings out their special features and the innovation potential. These summaries are based on the esti mations of regional experts. As these short, and also rating, presentations have to be comprehensible, basic knowledge of the corresponding national vocational education and training system concerned is required. For this purpose, additional references to literature and national internet links are given. The following countries were included: Argentina, Australia, Brazil, Bulgaria, Chile, (People's Republic of) China, Denmark, Finland, France, Greece, Great Britain: England/Wales, Great Britain: Scotland, Indonesia, Ireland, Italy , Japan, Canada, (Republic of) Korea, Malaysia, the Netherlands, Norway, Austria, Poland, Romania, Russian Federation, Sweden, Switzerland, Slovakian Republic, Spain, South Africa, Taiwan (R.O.C), Thailand, Czech Republic, Turkey, Hungary, USA, Vietnam, Cyprus. Apart from the country-related literature and internet links in chapter 5, chapter 6 contains additional literature and a bibliography on international exchange programs. Besides the three authors (Hellwig, Lauterbach, von Kopp), whose research work is mainly focussed on the comparative vocational education and training research at the German Institute for International Educational Research, other 14 proven regional experts are involved in this study. Since terms like 'best practice', 'good practice', 'borrowing', 'lending' "learning from foreign countries", etc. constitute an important background for the examination of a foreign education system and for the ideas gained theref rom for the reform discussion in Germany, the relation of these striking terms to the comparative educational science and to the comparative vocational education and training research are brought out in a chapter of their own. As for the rest, we understand the individual overviews as highly condensed stimuli to a possibly continued study of one country or the other, as well as a motivation to discuss the current topics of present problems concerning vo cational education and training with reference to global, common, as well as diverse individual, historically evolved forms of the individual countries.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
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Author(s):
Title: School as a place of socialisation and learning - an international comparison on school reality. Description of the project
In: Mitter, Wolfgang; Schäfer, Ulrich (Hrsg.): Bildung und Erziehung im Umbruch: Vorträge von Mitarbeitern des Deutschen Instituts auf dem VIII. Weltkongreß für Vergleichende Erziehungswissenschaft, "Education, democracy and development", vom 8.-14. Juli 1992 in Prag, Frankfurt am Main: DIPF, 1993 , S. 147-162
URN: urn:nbn:de:0111-opus-16980
URL: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=1698
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sonstiges
Language: Englisch
Keywords: Schule; Lernort; Leistungsmessung; Prüfung; Curriculum; Schulzeit; Internationaler Vergleich; Europäischer Bildungsraum; Irland; England; Wales
Abstract: Dieser Beitrag beschreibt das Forschungsprojekt "Erziehungsraum Schule - ein internationaler Vergleich zur Schulwirklichkeit" des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung. Die Dimensionen "Zeit für Schule", "Curricula in der Schule" und "Prüfungen und Leistungsmessungen" stehen im Mittelpunkt des Projekts und werden hier dargestellt. Die Forschungsprozeduren werden am Beispiel der "Zeitstudien" dargestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (english): This paper describes the research project "School as a Place of Socialisation and Learning - an International Comparison on School Reality" at the German Institute for International Educational Research. Central dimensions of the project are "time for school", "curricula in school", and "assessment and evaluation in school". They are presented here, and the research procedures are illustrated by the "studies on time". First comparative results of these can be found in the Papers of Wolfgang Huck in this volume. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Allgemeine und Vergleichende Erziehungswissenschaft