-
-
Author(s): Schindler, Christoph; Basil, Ell; Rittberger, Marc
Title: Intra-linking the research corpus. Using semantic mediawiki as a lightweight virtual research environment
In: Meister, Jan Christoph; Schönert, Katrin; Lomsché, Bastian; Schernus, Wilhelm; Schüch, Lena; Stegkemper, Meike (Hrsg.): Digital humanities 2012: Conference abstracts. University of Hamburg, Germany, July 16-22, 2012, Hamburg: Hamburg University Press, 2012 , S. 359-362
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-66280
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2012/6628/pdf/Schindler_et_al_2012_Intra_Linking_D_A.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch
Keywords: Daten; Forschung; Geisteswissenschaften; MediaWiki; Metadaten; Semantic Web; Virtuelle Realität
Abstract (english): In this paper the term "intra-linking" is focused to describe capabilities needed in research to create and re-arrange entities and properties of research objects. Therein, it is argued that this capability of intra-linking or re-arranging has to be taken into account to address adequately potentials for a lightweight virtual research environment (VRE). Such a VRE is exemplified by a particular realization based on Semantic MediaWiki technology, in the field of history of education, dealing with educational lexica and reference books. The term "intra-linking" serves to articulate capabilities needed by research practices in the humanities as well as specific potentials of semantic web use in this field.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Schindler, Christoph
Title: Semantisches Wiki für die kollaborative Analyse (SMW-CorA) Ein Fallbeispiel aus der Historischen Bildungsforschung
Published: Berlin: Humboldt-Universität, 2012 (hist2011 - Geschichte im digitalen Wandel)
URL: http://www2.hu-berlin.de/historisches-forschungsnetz/tagung/index.php?conference=hist2011&schedConf=index&page=pages&op=view&path[]=documentation%2Fschindlerc
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Arbeitsmittel; Deutschland; Forschungsprozess; Information; Informationswissenschaft; Infrastruktur; MediaWiki; Online; Semantic Web; Wissenschaft
Abstract: In dem Werkstattbericht wird eine webbasierte Forschungsumgebung vorgestellt, die auf semantischer Wiki-Technologie basiert und beabsichtigt, das kollaborative Kodieren und Analysieren in räumlich verteilten Forschungszusammenhängen zu unterstützen. Die vorgestellte Virtuelle Forschungsumgebung wird in einem ersten Schritt exemplarisch in der Historischen Bildungsforschung unter Verwendung digitalisierter Nachschlagewerke der Scripta Paedagogica Online (SPO) der Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung (BBF) realisiert. Langfristig wird die Wiederverwendung der Forschungsumgebung und ihrer Entwicklungen in weiteren Forschungszusammenhängen angestrebt.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Schindler, Christoph; Veja, Cornelia; Rittberger, Marc; Vrandecic, Denny
Title: How to teach digital library data to swim into research
In: Chiara, G.; Ngonga Ngomo, A.-C.; Lindstaedt, S.; Pellegrini.T. (Hrsg.): Proceedings of I-SEMANTICS 2011: 7th International Conference on Semantic Systems, Sept. 7-9, 2011, Graz, Austria, New York; NY: Association for Computing Machinery, 2011 , S. 142-149
DOI: 10.1145/2063518.2063537
URN: urn:nbn:de:0111-dipfdocs-66297
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2012/6629/pdf/Schindler_Veja_Rittberger_Vrandecic_2011_Digital_Library_Data_D_A.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelbänden; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Englisch
Keywords: Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Deutschland; Elektronische Bibliothek; Forschungsprojekt; Kooperation; MediaWiki; Metadaten; Semantic Web
Abstract (english): Virtual research environments (VREs) aim to enhance research practice and have been identified as drivers for changes in
libraries. This paper argues that VREs in combination with Semantic Web technologies offer a range of possibilities to align
research with library practices. This main claim of the article is exemplified by a metadata integration process of bibliographic data from libraries to a VRE which is based on Semantic MediaWiki. The integration process rests on three pillars: MediaWiki as a web-based repository, Semantic MediaWiki annotation mechanisms, and semi-automatic workflow
management for the integration of digital resources. Thereby, needs of scholarly research practices and capacities for
interactions are taken into account. The integration process is part of the design of Semantic MediaWiki for Collaborative Corpora Analysis (SMW-CorA) which uses a concrete research project in the history of education as a reference point for an infrastructural distribution. Semantic MediaWiki thus provides a light-weight environment offering a framework for re-using heterogeneous resources and a flexible collaborative way of conducting research.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Botte, Alexander; Rittberger, Marc; Schindler, Christoph
Title: Virtuelle Forschungsumgebungen. Wissenschaftspolitische Erwartungen, informationswissenschaftliche Forschungsfelder und Herausforderungen
In: Griesbaum, Jochen; Mandl, Thomas;Womser-Hacker, Christa (Hrsg.): Information und Wissen: global, sozial und frei?: Proceedings des 12. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2011) Hildesheim, 9. bis 11. März 2011, Boizenburg: Hülsbusch, 2011 (Schriften zur Informationswissenschaft, 58), S. 422-433
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Language: Deutsch
Keywords: Arbeitsmittel; Deutschland; Fachinformation; Forschung; Forschungsprozess; Information; Informationswissenschaft; Infrastruktur; Online; Semantic Web; Wiki; Wissenschaft
Abstract: Auf die Herausforderung, Forschung stärker kommunikativ, transdisziplinär, kollaborativ und international zu organisieren sowie die Potentiale der Informationstechnologien zu nutzen, reagiert die nationale und europäische Forschungspolitik mit der Förderung von virtuellen Anwendungen zur Unterstützung der Forschungsprozesse. Aber nicht jede dezentral kooperierende Forschungsgruppe gewinnt automatisch an Effizienz, wenn sie den Aufwand des Einsatzes einer umfangreichen virtuellen Forschungsumgebung wagt. Die Implementierung von Virtuellen Forschungsumgebungen auf breiter Basis bedarf der strategischen Planung und vorausgehender und begleitender informationswissenschaftlicher Forschung. Der Beitrag unternimmt es, vor dem Hintergrund bisheriger Programme und Erfahrungen ein Sze-nario für informationswissenschaftliche Forschungsfelder zu entwickeln.
Abstract (english): To meet the challenge of organising research with a stronger focus on communicative, trans-disciplinary, collaborative and international dimensions and to use the potential of information technology, national and European research politics have promoted virtual applications that support research processes. However, not every de-centrally cooperating research group automatically becomes more efficient once it endeavours the effort of tackling a comprehensive virtual research environment. This contribution draws on existing programmes and experience to develop a scenario for information scientific research in the field.
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung