Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Personen: "Klieme," und "Eckhard")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
420
items matching your search terms.
Show all details
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative […]
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard (Hrsg.)
Compilation Book
| Weinheim: Beltz Juventa | 2020
39924 Endnote
Editor(s)
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Title:
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen
Published:
Weinheim: Beltz Juventa, 2020 (Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Zeitschriftensonderheft
Language:
Englisch; Deutsch
Keywords:
Effektivität; Methodologie; Fachdidaktik; Unterrichtsprotokoll; Qualitätsentwicklung; Mehrebenenanalyse; Evaluation; Metaanalyse; Empirische Forschung; Unterricht; Qualität; Theorie; Modell; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Nutzenansatz; Lehren; Lernen; Wirkung; Bildungsangebot; Nutzung; Unterrichtsforschung; Lernzeit; Messung; Messverfahren; Klassenführung; Lehrer; Schüler; Wahrnehmung
Abstract:
Ziel des 66. Beiheftes ist es, basierend auf dem aktuellen Erkenntnisstand, aber auch aus einer Meta-Perspektive heraus, zentrale theoretische und methodologische Herausforderungen des Forschungsfeldes Unterrichtsqualität zu identifizieren und eine Plattform für die dezidiert (selbst-)kritische Auseinandersetzung mit diesen zu bieten. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Forms of inquiry-based science instruction and their relations with learning outcomes. Evidence […]
Aditomo, Anindito; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: International Journal of Science Education | 2020
40880 Endnote
Author(s):
Aditomo, Anindito; Klieme, Eckhard
Title:
Forms of inquiry-based science instruction and their relations with learning outcomes. Evidence from high and low-performing education systems
In:
International Journal of Science Education, 42 (2020) 4, S. 504-525
DOI:
10.1080/09500693.2020.1716093
URL:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500693.2020.1716093
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
Inquiry-based science instruction is widely advocated, but studies based on international large-scale assessments often show inquiry to be negatively associated with achievement. We re-examine this issue by examining whether the association between inquiry and learning depends upon the provision of teacher guidance. Participants were 151,721 students from 5089 schools from 10 highest and 10 lowest science performers in PISA 2015. Multi-group confirmatory factor analyses found that measurement invariance cannot be established, suggesting substantial regional variation in the pattern of inquiry-based instruction. Nonetheless, exploratory factor analyses indicated that at the conceptual level, many regions exhibit a pattern which contrasted between 'Guided inquiry' and 'Independent inquiry'. Results of structural equation modelling showed that inquiry is positively associated with outcomes when it incorporates teacher guidance, and negatively when it doesn't. However, the strength of the positive associations is stronger in regions where guided inquiry is measured with fewer items referring to student-centred activities. These findings are in line with current theories regarding the importance of scaffolding in learning from inquiry. This study suggests that it would be misguided to use PISA findings to support arguments to scale back inquiry and other constructivist approaches to teaching science. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
The structure of teaching practices across countries. A combination of factor analysis and network […]
Fischer, Jessica; He, Jia; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Studies in Educational Evaluation | 2020
39910 Endnote
Author(s):
Fischer, Jessica; He, Jia; Klieme, Eckhard
Title:
The structure of teaching practices across countries. A combination of factor analysis and network analysis
In:
Studies in Educational Evaluation, 65 (2020) , S. 100861
DOI:
10.1016/j.stueduc.2020.100861
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-203522
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-203522
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Unterrichtspraxis; Schülerleistung; Leistungsbewertung; Faktorenanalyse; Netzwerkanalyse; Datenanalyse; Sekundäranalyse; PISA <Programme for International Student Assessment>; Internationaler Vergleich; Interkultureller Vergleich
Abstract (english):
Teaching practices are pivotal for student learning. Due to pedagogical traditions and national cultures, the structure of teaching practices may differ across countries. This study investigates the structure of teaching practices across 12 countries grouped into four major linguistic/cultural clusters. First, factor analysis is applied to investigate if the theoretical distinction between teacher-directed and student-centred practices is generalizable across countries. Then, network analysis is used to explore how individual classroom assessment practices relate to either teacher-directed or student-centred practices. Main findings include that: (1) teacher-directed and student-centred practices are two distinct factors across countries; (2) the overall structure and connectivity of teaching practices differs across countries, with smaller differences within linguistic/cultural clusters; and (3) assessment practices with the aim to structure and guide learning strongly relate to teacher-directed practices, whereas assessment practices with the aim to individualize instruction more relate to student-centred practices. We discuss the global patterning and implications.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Guter Unterricht - auch und besonders unter Einschränkungen der Pandemie?
Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Die Deutsche Schule. Beiheft | 2020
40882 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard
Title:
Guter Unterricht - auch und besonders unter Einschränkungen der Pandemie?
In:
Die Deutsche Schule. Beiheft, 16 (2020) , S. 117-135
DOI:
10.31244/9783830992318
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-202334
URL:
https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20233
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Digitale Medien; Computerunterstützter Unterricht; Deutschland; Pandemie; Unterricht; Qualität; Unterrichtsinhalt; Unterrichtsmethode; Unterrichtsorganisation; Soziale Ungleichheit; Fernunterricht; Schüler; Lehrer; Individuelle Förderung; Kognitives Lernen; Aktives Lernen; Lernbedingungen; Feedback; Klassenführung; Unterstützung
Abstract:
Guter Unterricht umfasst anspruchsvolle Inhalte und Methoden sowie gute Klassenführung, Konstruktive Unterstützung und Kognitive Aktivierung. Der Beitrag diskutiert, wie diese Kriterien mit Präsenz- und "Fernunterricht" realisiert werden können. Guter Unterricht in diesem Sinne kann auch zum Abbau von Ungleichheit beitragen. Um eine "Förderfalle" zu vermeiden, d. h. die Wahrnehmung von Förderung als "Bestrafung", sollte der Diskurs über Folgen der Pandemie ganzheitlich und schulartübergreifend geführt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Good teaching involves challenging content and methods as well as good classroom management, constructive support, and cognitive activation. This paper discusses how these criteria can be realized with face-to-face and "distance" teaching. Good teaching in this sense can also help to reduce inequity. In order to avoid a "support trap", i. e., the perception of instructional support as a "punishment", consequences of the pandemic should be discussed holistically across school forms. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität - theoretische Grundfragen und quantitative […]
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
39925 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard
Title:
Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität - theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Einleitung in das Beiheft
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 9-14
DOI:
10.3262/ZPB2001009
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Unterricht; Qualität; Empirische Forschung; Unterrichtsforschung; Evaluation; Modell; Theorie; Methodologie; Messung; Messverfahren; Wirkung; Einführung
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Towards developing a theory of generic teaching quality. Origin, current status, and necessary next […]
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Kleickmann, Thilo; Brunner, Esther; Lindmeier, Anke; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft | 2020
40724 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Kleickmann, Thilo; Brunner, Esther; Lindmeier, Anke; Taut, Sandy; Charalambous, Charalambos
Title:
Towards developing a theory of generic teaching quality. Origin, current status, and necessary next steps regarding the Three Basic Dimensions model
In:
Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 66 (2020) , S. 15-36
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Keywords:
Theoriebildung; Unterricht; Qualität; Empirische Forschung; Unterrichtsforschung; Quantitative Forschung; Modell; Evaluation; Unterrichtstheorie; Didaktik; Mathematikunterricht; Methodologie; Messung; Messverfahren
Abstract:
In this paper we elaborate upon the relevance of theories of teaching (quality) in quantitative empirical research on teaching. First we introduce, the quantitative empirical research approach. Then, we present the origin and current status of research with respect to a model - the Three Basic Dimensions of teaching quality - that is especially popular in quantitative research on teaching quality in German-speaking countries. Next, we reflect on the extent to which the model fullfills criteria for a good theory, before deriving conclusions for future research that focuses on a process of successive theory building. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Guter Unterricht unter den Bedingungen der Pandemie. Lehrkräfte haben weiterhin die Verantwortung […]
Klieme, Eckhard
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen | 2020
40902 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard
Title:
Guter Unterricht unter den Bedingungen der Pandemie. Lehrkräfte haben weiterhin die Verantwortung für das Lernen
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen, 31 (2020) 11, S. 292-295
DOI:
10.25656/01:23919
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-239192
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-239192
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Pandemie; Unterricht; Qualität; Lernbedingungen; Lehrerrolle; Verantwortung; Schulorganisation; Krise; Unterrichtsgespräch; Kommunikation; Aufgabenstellung; Digitale Medien; Selbstgesteuertes Lernen; Kognitives Lernen; Aktives Lernen; Kompetenz; Förderung; Deutschland
Abstract:
Im vorliegenden Beitrag geht es darum, festzuhalten, was guten Unterricht im Kern ausmacht. Diese Faktoren sollten auch in der jetzigen Krisensituation beachtet werden. So attraktiv es erscheinen mag, in Zeiten der Pandemie Unterricht ganz neu zu denken - fächerübergreifend, situationsorientiert oder von "Schlüsselthemen" im Sinne Klafkis her -, so wenig vorbereitet sind Lehrende und Lernende auf einen radikalen Umbruch - von wenigen Reformschulen abgesehen, die z.B. nach Jenaplan-Prinzipien arbeiten. Und so wichtig es ist, Kinder und Jugendliche gerade in diesen Zeiten sozial und emotional zu stützen, so unverantwortlich wäre es, den systematischen Aufbau fachlicher und damit verbundener fachübergreifender Kompetenzen zu vernachlässigen. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
20 Jahre PISA. Ein Gespräch mit Eckhard Klieme
Klieme, Eckhard; Vach, Karin
Journal Article
| In: Leseräume | 2020
40884 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Vach, Karin
Title:
20 Jahre PISA. Ein Gespräch mit Eckhard Klieme
In:
Leseräume, (2020) 6, S. 6-12
URL:
http://leseräume.de/wp-content/uploads/2020/10/lr-2020-1-Klieme.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungssystem; 21. Jahrhundert; Bildungsreform; Schulleistungsmessung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Bildungsstandards; Bildungsmonitoring; Benachteiligung; Deutschunterricht; Fachdidaktik; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Soziokulturelle Benachteiligung; Sozioökonomische Lage; Soziale Herkunft; Chancengleichheit; Förderung; Lesekompetenz; Kompetenz; Bildung; Begriff; Bildungsforschung; Empirische Forschung; Deutschland
Abstract:
Das Gespräch mit dem Bildungsforscher Eckhard Klieme ist in drei Teile gegliedert. Im ersten Teil werden die Entwicklungen Ende der 1990er und Anfang der 2000er Jahre reflektiert, die letztlich zu einer umfassenden Bildungsreform geführt haben. Im zweiten Teil des Gesprächs steht der Deutschunterricht im Mittelpunkt. Mögliche forschungsbezogene Aufgaben der Deutschdidaktik werden hier reflektiert. Gegenstand des letzten Teils ist das spannungsreiche Verhältnis von Kompetenz und Bildung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Schul- und Unterrichtskultur im Wandel. Ein Überblick
Reh, Sabine; Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Wurster, Sebastian; Steinert, Brigitte; […]
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Baden-Württemberg | 2020
40937 Endnote
Author(s):
Reh, Sabine; Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Wurster, Sebastian; Steinert, Brigitte; Dohrmann, Julia; Schmid, Christine
Title:
Schul- und Unterrichtskultur im Wandel. Ein Überblick
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Baden-Württemberg, 29 (2020) 2, S. 50-52
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Schulkultur; Unterricht; Entwicklung; Schulforschung; Fend; Helmut; Schulsystem; Gesamtschule; Qualität; Empirische Untersuchung; Empirische Forschung; Deutschland
Abstract:
Hat sich die Kultur von Schule und Unterricht in den letzten Jahrzehnten gewandelt? Wie stabil sind Forschungsbefunde über Schule und ihre Ergebnisse über einen längeren Zeitraum? Bislang gibt es dazu kaum empirisch gestütztes Wissen. Es wird eine Studie vorgestellt, die erstmals empirisch gut begründet und historiographisch abgesichert Hinweise zum Wandel von Schule und Unterricht in den letzten 40 Jahren liefern kann. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Bildungsqualität und Evaluation
Schul- und Unterrichtskultur im Wandel. Ein Überblick
Reh, Sabine; Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Wurster, Sebastian; Steinert, Brigitte; […]
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Baden-Württemberg | 2020
40013 Endnote
Author(s):
Reh, Sabine; Feldhoff, Tobias; Klieme, Eckhard; Wurster, Sebastian; Steinert, Brigitte; Dohrmann, Julia; Schmid, Christine
Title:
Schul- und Unterrichtskultur im Wandel. Ein Überblick
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Baden-Württemberg, 29 (2020) 2, S. 50-52
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Language:
Deutsch
Abstract:
Hat sich die Kultur von Schule und Unterricht in den letzten Jahrzehnten gewandelt? Wie stabil sind Forschungsbefunde über Schule und ihre Ergebnisse über einen längeren Zeitraum? Bislang gibt es dazu kaum empirisch gestütztes Wissen. Es wird eine Studie vorgestellt, die erstmals empirisch gut begründet und historiographisch abgesichert Hinweise zum Wandel von Schule und Unterricht in den letzten 40 Jahren liefern kann.
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
...
20
>
Show all
(420)