Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Personen: "Goldhammer," und "Frank")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
133
items matching your search terms.
Show all details
Erfolgreiches Problemlösen in technologiereichen Umgebungen. Wechselwirkungen zwischen […]
Naumann, Johannes; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Stelter, Annette
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2014
34960 Endnote
Author(s):
Naumann, Johannes; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Stelter, Annette
Title:
Erfolgreiches Problemlösen in technologiereichen Umgebungen. Wechselwirkungen zwischen Interaktionsschritten und Aufgabenanforderungen
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 4, S. 193-203
DOI:
10.1024/1010-0652/a000134
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148308
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148308
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Erfolg; Erwachsener; Interaktion; Kanada; Kompetenz; Messung; PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Problemlösen; Prognose; Technologiebasiertes Testen; Testaufgabe; Training
Abstract:
Wir zeigen anhand von Feldtestdaten des "Programme for the International Assessment of Adult Competencies" (PIAAC) in Deutschland (N = 661) und Kanada (N = 411), dass sich der Erfolg beim Lösen Technologiebasierter Probleme aus der Anzahl der Interaktionen mit dem System vorhersagen lässt. Dabei war der Zusammenhang umgekehrt U-förmig. Optimale Lösungsraten resultierten bei einer überdurchschnittlichen Anzahl von Interaktionen. Weiterhin wurde der Zusammenhang durch Merkmale der Aufgabe moderiert. Es resultierte vor allem bei Aufgaben, die eine hohe Zahl von Navigationsschritten erfordern, ein stark positiver Zusammenhang. Entgegen den Erwartungen resultierte bei wohl definierten Aufgaben ein höherer Zusammenhang zwischen der Anzahl von Interaktionen und der Lösungsrate als bei schwach definierten Aufgaben. Die Ergebnisse aus der deutschen und kanadischen Stichprobe waren parallel. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Using Field Trial data from the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) from the German (N = 661) and Canadian (N = 411) Field Trials, we show that success in technology-based problem solving is predicted by the number of actions taken during problem solving. The association was reversely U-shaped. The probability of succeeding on a problem-solving task was highest at an above-average number of actions. The association between actions taken and problem solving was further moderated by task characteristics. Especially in tasks involving long navigation sequences a strong positive association between the number of actions and task success was obtained. Against expectations, the association of actions and probability of task success was higher in well-defined than in ill-defined tasks. Results for the German and the Canadian samples ran parallel. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
ICILS 2013 - eine international vergleichende Schulleistungsstudie der IEA
Bos, Wilfried; Eickelmann, Birgit; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schwippert, Knut; […]
Book Chapter
| Aus: Bos, Wilfried;Eickelmann, Birgit;Gerick, Julia;Goldhammer, Frank;Schaumburg, Heike;Schwippert, Knut;Senkbeil, Martin;Schulz-Zander, Renate;Wendt, Heike (Hrsg.): ICILS 2013: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich | Münster: Waxmann | 2014
35043 Endnote
Author(s):
Bos, Wilfried; Eickelmann, Birgit; Gerick, Julia; Goldhammer, Frank; Schwippert, Knut; Schaumburg, Heike; Senkbeil, Martin
Title:
ICILS 2013 - eine international vergleichende Schulleistungsstudie der IEA
In:
Bos, Wilfried;Eickelmann, Birgit;Gerick, Julia;Goldhammer, Frank;Schaumburg, Heike;Schwippert, Knut;Senkbeil, Martin;Schulz-Zander, Renate;Wendt, Heike (Hrsg.): ICILS 2013: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich, Münster: Waxmann, 2014 , S. 33-41
URL:
https://www.waxmann.com/fileadmin/media/zusatztexte/ICILS_2013_Berichtsband.pdf#page=31
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungspolitik; Finanzierung; Informationskompetenz; International Association for the Evaluation of Educational Achievement; Internationaler Vergleich; Konzeption; Leistungsmessung; Medienkompetenz; Organisation; Schüler; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Schuljahr 08; Technologiebasiertes Testen; Teilnehmer; Vergleichende Bildungsforschung
Abstract:
Im Rahmen von ICILS 2013 wurden für den internationalen Vergleich über einen mehrjährigen Zeitraum Testinstrumente zur computerbasierten Erfassung von computer- und informationsbezogenen Kompetenzen entwickelt. Damit kann mit ICILS 2013 erstmalig ein Kompetenzstufenmodell für den Bereich der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen vorgelegt werden. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen in ICILS 2013
Senkbeil, Martin; Goldhammer, Frank; Bos, Wilfried; Eickelmann, Birgit; Schwippert, Knut; […]
Book Chapter
| Aus: Bos, Wilfried;Eickelmann, Birgit;Gerick, Julia;Goldhammer, Frank;Schaumburg, Heike;Schwippert, Knut;Senkbeil, Martin;Schulz-Zander, Renate;Wendt, Heike (Hrsg.): ICILS 2013: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich | Münster: Waxmann | 2014
35044 Endnote
Author(s):
Senkbeil, Martin; Goldhammer, Frank; Bos, Wilfried; Eickelmann, Birgit; Schwippert, Knut; Gerick, Julia
Title:
Das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen in ICILS 2013
In:
Bos, Wilfried;Eickelmann, Birgit;Gerick, Julia;Goldhammer, Frank;Schaumburg, Heike;Schwippert, Knut;Senkbeil, Martin;Schulz-Zander, Renate;Wendt, Heike (Hrsg.): ICILS 2013: Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich, Münster: Waxmann, 2014 , S. 83-112
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Computer; Deutschland; Forschungsstand; Informationskompetenz; Informations- und Kommunikationstechnologie; Internet; Kompetenz; Konzeption; Leistungsmessung; Medienkompetenz; Mediennutzung; Modell; Panel; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schüler; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Schuljahr 08; Technologiebasiertes Testen; Testaufgabe; Testkonstruktion; Vergleich
Abstract:
Im Folgenden wird zunächst auf das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen, wie es im Rahmen von ICILS 2013 angelegt ist, eingegangen. Dazu werden die theoretischen Grundlagen dargelegt und nachfolgend die Erfassung des Konstrukts beschrieben (Abschnitt 2). Anschließend wird das im Rahmen von ICILS 2013 empirisch geprüfte Kompetenzstufenmodell erläutert. Die fünf Kompetenzstufen computer- und informationsbezogener Kompetenzen werden durch Beispielitems aus dem in ICILS 2013 eingesetzten Schülertest veranschaulicht (Abschnitt 3.2). Um das Konstrukt der computer- und informationsbezogenen Kompetenzen im Kontext aktueller Forschung zu Konzepten der ICT-Literacy zu verorten und um Gemeinsamkeiten und Unterschiede herauszuarbeiten, wird im letzten Teil [...] auf affine Konstrukte eingegangen, die aktuell in internationalen und nationalen Studien entwickelt und eingesetzt werden (Abschnitt 4). (DIPF/Orig.)
Assessing individual differences in basic computer skills. Psychometric characteristics of an […]
Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Keßel, Yvonne
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2013
33161 Endnote
Author(s):
Goldhammer, Frank; Naumann, Johannes; Keßel, Yvonne
Title:
Assessing individual differences in basic computer skills. Psychometric characteristics of an interactive performance measure
In:
European Journal of Psychological Assessment, 29 (2013) 4, S. 1-13
DOI:
10.1027/1015-5759/a000153
URL:
http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a000153
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Definition; Fähigkeit; Individuum; Informationstechnologische Grundbildung; Interaktion; Leistungsbewertung; Leistungsmessung; Mensch-Maschine-Kommunikation; Psychometrie; Unterschied; Vergleichsuntersuchung
Abstract:
A definition of basic computer skills (BCS) is proposed and the psychometric properties of a newly developed BCS scale are investigated. BCS is defined as the ability and speed of performing basic actions in graphical user interfaces of computers to access, collect, and provide information. BCS is thus considered a basic component skill of the much broader construct of ICT literacy. Data from the German PISA 2009 field trial was used to determine the factor structure of the BCS scale as well as convergent and discriminant validity. The latent factor structure underlying the BCS scale was investigated by testing confirmatory factor analysis (CFA) models for response times and responses. CFA results suggest that there is one dimension of BCS speed and BCS ability, respectively. With respect to convergent validity, practical computer knowledge and skill in digital reading had strong associations with BCS speed and ability. With respect to discriminant validity, only moderate associations were found with lower level reading skills and self-reported computer skills. Differences between BCS speed and ability and further developments of the BCS scale are discussed.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Computer-based assessment of complex problem solving. Concept, implementation, and application
Greiff, Samuel; Wüstenberg, Sascha; Holt, Daniel; Goldhammer, Frank; Funke, Joachim
Journal Article
| In: Educational Technology Research and Development | 2013
33459 Endnote
Author(s):
Greiff, Samuel; Wüstenberg, Sascha; Holt, Daniel; Goldhammer, Frank; Funke, Joachim
Title:
Computer-based assessment of complex problem solving. Concept, implementation, and application
In:
Educational Technology Research and Development, 61 (2013) 3, S. 407-421
DOI:
10.1007/s11423-013-9301-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11423-013-9301-x
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Bewertung; Bildung; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Fertigkeit; Intervention; Itembank; Problemlösen; Student; Test; Testkonstruktion; Wissen
Abstract (english):
Complex Problem Solving (CPS) skills are essential to successfully deal with environments that change dynamically and involve a large number of interconnected and partially unknown causal influences. The increasing importance of such skills in the 21st century requires appropriate assessment and intervention methods, which in turn rely on adequate item construction, delivery, and scoring. The lack of assessment tools, however, has slowed down research on and understanding of CPS. This paper first presents the MicroDYN framework for assessing CPS, which is based on linear structural equation systems with input and output variables and opaque relations among them. Second, a versatile assessment platform, the CBA Item Builder, which allows the authoring, delivery, and scoring of CPS tasks for scientific and educational purposes is introduced. Third, we demonstrate the potential of such a tool for research by reporting an experimental study illustrating the effect of domain specific content knowledge on performance in CPS tasks both on an overall performance and on a process level. The importance of accessible and versatile technical platforms not only for assessment and research but also for intervention and learning are discussed with a particular focus on educational contexts.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Development of Technical Support Tools
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; […]
Book Chapter
| Aus: Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC) | Paris: OECD Publishing | 2013
35046 Endnote
Author(s):
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; Barkow, Ingo; Rölke, Heiko; Jars, Isabelle; Latour, Thibaud; Plichart, Patrick; Jadoul, Raynald; Henry, Christopher; Wagner, Mike
Title:
Development of Technical Support Tools
In:
Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC), Paris: OECD Publishing, 2013 , S. 157-162
URL:
https://www.oecd.org/skills/piaac/_Technical Report_17OCT13.pdf#page=157
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
The Item Management Portal was the central PIAAC portal for all aspects of item development, item management, translation, adaptation, scoring and layout testing, and so on. [...] We cannot give a full overview of all aspects on the Item Management Portal here. Therefore we concentrate on specific parts to give an idea of the overall functionality. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
Development of the Cognitive Items
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; […]
Book Chapter
| Aus: Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC) | Paris: OECD Publishing | 2013
35045 Endnote
Author(s):
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; Barkow, Ingo; Rölke, Heiko; Jars, Isabelle; Latour, Thibaud; Plichart, Patrick; Jadoul, Raynald; Henry, Christopher; Wagner, Mike
Title:
Development of the Cognitive Items
In:
Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC), Paris: OECD Publishing, 2013 , S. 148-156
URL:
https://www.oecd.org/skills/piaac/_Technical Report_17OCT13.pdf#page=148
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
The implementation of the cognitive items for PIAAC faced several challenges. [...] PIAAC was the first international large-scale study to be conducted entirely on the computer. Therefore, existing link items from prior studies like IALS and ALL had to be converted from paper to computer. In addition, new items had to be developed both in literacy and numeracy to take advantage of the new possibilities of computer-based assessment. Further, an entirely new assessment domain, problem solving in technology-rich environments, was defined and items had to be developed. This was all done under a short timeframe in collaboration with participating countries that developed items on their own, as well as by combining item development teams from different countries. To cope with these challenges, a multifaceted approach was taken, reusing existing item development and test delivery software to the extend possible and developing easy-to-use new software to fill in the gaps. As a basis, the assessment software TAO was used. In the so-called electronic reading assessment (ERA) option of the PISA 2009 study, TAO was used with the Hypertext Builder, a graphical authoring tool for complex items. This approach was reused and extended for PIAAC, resulting in a completely new version called the CBA (Computer-Based Assessment) ItemBuilder. All in all, the following combination was used: * Test definition, item, sequencing, item questions: TAO * Literacy linking items/stimuli: ItemBuilder * New literacy items/stimuli: ItemBuilder * Numeracy linking items/stimuli: ItemBuilder * New numberacy items /stimuli: ItemBuilder * Problem solving in technology-rich environments: TAO (new item type). The software and the procedures to produce the items are described in more detail below. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
Development of the Integrated Computer Platform
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; […]
Book Chapter
| Aus: Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC) | Paris: OECD Publishing | 2013
35047 Endnote
Author(s):
Upsing, Britta; Goldhammer, Frank; Schnitzler, Maya; Baumann, Robert; Johannes, Roland; Barkow, Ingo; Rölke, Heiko; Jars, Isabelle; Latour, Thibaud; Plichart, Patrick; Jadoul, Raynald; Henry, Christopher; Wagner, Mike
Title:
Development of the Integrated Computer Platform
In:
Organisation for Economic Co-Operation and Development (Hrsg.): Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC), Paris: OECD Publishing, 2013 , S. 184-197
URL:
https://www.oecd.org/skills/piaac/_Technical%20Report_17OCT13.pdf#page=184
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
This chapter describes the electronic test delivery system of the PIAAC study. The complete delivery system consists of three parts that were installed on the interviewer's laptop. First, the country's case management system selected and organized the participants in the study and interacted with the embedded virtual machine (VM). As this war country-specific software, we cannot specify the content of these programs, but we can state that a common interface was defined, making access of the PIAAC VM possible. The second part was the VM itself, which served as an encapsulated environment to installed software from other household surveys and to the different hardware configurations existing in different countries. Third, there was the BQ and cognitive items running on the TAO platform within the VM. All these parts interacted [...]. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
How does attention relate to the ability-specific and position-specific components of reasoning […]
Ren, Xuezhu; Goldhammer, Frank; Moosbrugger, Helfried; Schweizer, Karl
Journal Article
| In: Learning and Individual Differences | 2012
32145 Endnote
Author(s):
Ren, Xuezhu; Goldhammer, Frank; Moosbrugger, Helfried; Schweizer, Karl
Title:
How does attention relate to the ability-specific and position-specific components of reasoning measured by APM?
In:
Learning and Individual Differences, 22 (2012) 1, S. 1-7
DOI:
10.1016/j.lindif.2011.09.009
URL:
http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2011.09.009
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Empirische Untersuchung; Kognitionspsychologie; Kognitive Kompetenz; Kognitive Prozesse; Korrelation; Logik; Messverfahren; Psychometrie; Statistische Analyse; Student; Test; Wirkung
Abstract (english):
The aim of the present study was to clarify the nature of the ability-specific and position-specific components of Raven's Advanced Progressive Matrices (APM) by relating them to a number of types of attention. The ability-specific component represents the constant part of cognitive performance whereas the position-specific component reflects the changes in processing of reasoning items as a result of the changing item position. A special model denoted fixed-links model was used to decompose the data of APM into independent components. Both components were related to two higher-order units of attention, perceptual attention and executive attention, which were derived from the various types of attention. In a sample of 226 participants the position-specific component of APM showed a substantially higher link with executive attention than with perceptual attention whereas the ability-specific component only showed a moderate link with perceptual attention.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Interpretation von Testresultaten und Testeichung
Goldhammer, Frank; Hartig, Johannes
Book Chapter
| Aus: Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion | Berlin: Springer | 2012
32144 Endnote
Author(s):
Goldhammer, Frank; Hartig, Johannes
Title:
Interpretation von Testresultaten und Testeichung
In:
Moosbrugger, Helfried; Kelava, Augustin (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion, Berlin: Springer, 2012 , S. 165-192
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Datenanalyse; Interpretation; Normung; Test; Testauswertung; Testkonstruktion; Testtheorie
Abstract:
Wendet man einen psychologischen Test an, so erhält man in der Regel ein numerisches Testrsultat, das Auskunft über die Merkmalsausprägung der Testperson geben soll. Fragt man sich, was dieser Testwert hinsichtlich der Merkmalsausprägung aussagt, dann lässt sich diese Frage in zweierlei Weise sinnvoll beantworten: einerseits dadurch, dass der Testwert durch den Vergleich mit den Testwerten einer Bezugsgruppe interpretiert wird (normorientierte Interpretation) und andererseits, dass eine genaue theoretische Vorstellung darüber besteht, wie der erzielte Testwert mit einem inhaltlich-pschologisch definierten Kriterium in Beziehung steht (kriteriumsorientierte Interpretation (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
11
12
13
14
>
Show all
(133)