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(Personen: "Hasselhorn," und "Marcus")
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Editorial. Leistungsstarke und besonders Begabte
Golle, Jessika; Scheiter, Katharina; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2022
43259 Endnote
Author(s):
Golle, Jessika; Scheiter, Katharina; Hasselhorn, Marcus
Title:
Editorial. Leistungsstarke und besonders Begabte
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25 (2022) 5, S. 1059-1062
DOI:
10.1007/s11618-022-01131-x
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-022-01131-x
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Editorial (6-22)
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2022
43302 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Editorial (6-22)
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25 (2022) 6, S. 1321-1323
DOI:
10.1007/s11618-022-01134-8
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-022-01134-8
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Lernstörungen: Ein unvermeidbares Schicksal?
Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2022
41405 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus
Title:
Lernstörungen: Ein unvermeidbares Schicksal?
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 36 (2022) 1/2, S. 1-17
DOI:
10.1024/1010-0652/a000324
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652/a000324
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Intervention; Förderungsmaßnahme; Lernschwierigkeit; Begriffsbildung; Diagnose; Schülerleistung; Intelligenz; Lese-Rechtschreib-Schwäche; Leseschwäche; Rechtschreibschwäche; Rechenschwäche; Rechenschwierigkeit; Risikofaktor; Genetik; Soziales Umfeld; Didaktik; Kognitive Fehlfunktion; Prävention
Abstract:
Etwa jedes dritte Kind in Deutschland leidet im Laufe der Grundschule unter besonderen Lernschwierigkeiten beim Erwerb von Lesen, Rechtschreiben und Rechnen. Mindestens jedes achte Grundschulkind erfüllt sogar die Kriterien der Weltgesundheitsorganisation für die Vergabe der Diagnose "Lernstörung". In diesem Beitrag wird erläutert, was unter Lernstörungen im Einzelnen zu verstehen ist und was über die biogenetischen und sozialen (einschließlich didaktischen) Risiken für das Entstehen von Lernstörungen bekannt ist. Außerdem wird auf den Forschungsstand zu der Frage eingegangen, welche eingeschränkten kognitiven Funktionen mit einem hohen individuellen Risiko für das Entstehen einer Lernstörung einhergehen. Es folgt ein Überblick über den Forschungsstand zu (vorschulischen) Präventionsansätzen, die sich als wirksam zur Vermeidung von Lernstörungen erwiesen haben, und zur Frage, welche Interventionsansätze bei Auftreten besonderer Lernschwierigkeiten beim Erwerb von Schriftsprache und Mathematik in der Schule am ehesten geeignet sind, diese zu überwinden. Darauf aufbauend werden abschließend Vorschläge zu einer sequentiellen Strategie für die weitgehende Vermeidung von Lernstörungen und ihren negativen Langzeitfolgen unterbreitet und die Potenziale digitaler diagnosebasierter Förderprogramme diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Approximately a third of all children in Germany experience particular learning difficulties during primary schooling, with respect to the acquisition of reading, writing and arithmetic skills. At least every eighth primary school child meets the criteria of the World Health Organization (WHO) for the diagnosis of a specific developmental disorder of scholastic skills (learning disorder). This contribution illustrates details underlying the concept of learning disorders and what is known about the biogenetic and social (including instructional) risks of their emergence. The current state of research on the limited cognitive functions related to a high individual risk of acquiring a learning disorder is then presented. Research on pre-school intervention is also outlined, focusing on approaches that have proven to be effective in the prevention of learning disorders. An overview is then given of intervention approaches that seem most appropriate in overcoming particular learning difficulties in the domain of written language and mathematics at school. Finally, this contribution presents recommendations for a sequential strategy for a far-reaching avoidance of learning disorders and their negative long-term consequences. Potentials of digital diagnosis-based intervention programs are also discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Children's use of egocentric reference frames in spatial language is related to their numerical […]
Lindner, Nadja; Moeller, Korbinian; Hildebrandt, Frauke; Hasselhorn, Marcus; Lonnemann, Jan
Journal Article
| In: Frontiers in Psychology | 2022
43261 Endnote
Author(s):
Lindner, Nadja; Moeller, Korbinian; Hildebrandt, Frauke; Hasselhorn, Marcus; Lonnemann, Jan
Title:
Children's use of egocentric reference frames in spatial language is related to their numerical magnitude understanding
In:
Frontiers in Psychology, 13 (2022) , S. 943191
DOI:
10.3389/fpsyg.2022.943191
URL:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.943191/full
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
Numerical magnitude information is assumed to be spatially represented in the form of a mental number line defined with respect to a body-centred, egocentric frame of reference. In this context, spatial language skills such as mastery of verbal descriptions of spatial position (e.g., in front of, behind, to the right/left) have been proposed to be relevant for grasping spatial relations between numerical magnitudes on the mental number line. We examined 4- to 5-year-old's spatial language skills in tasks that allow responses in egocentric and allocentric frames of reference, as well as their relative understanding of numerical magnitude (assessed by a number word comparison task). In addition, we evaluated influences of children's absolute understanding of numerical magnitude assessed by their number word comprehension (montring different numbers using their fingers) and of their knowledge on numerical sequences (determining predecessors and successors as well as identifying missing dice patterns of a series). Results indicated that when considering responses that corresponded to the egocentric perspective, children's spatial language was associated significantly with their relative numerical magnitude understanding, even after controlling for covariates, such as children's SES, mental rotation skills, and also absolute magnitude understanding or knowledge on numerical sequences. This suggests that the use of egocentric reference frames in spatial language may facilitate spatial representation of numbers along a mental number line and thus seem important for preschoolers' relative understanding of numerical magnitude.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Mobile First? Ein Vergleich von Lese-/Rechtschreibtests in traditionellem Papier-und- […]
Rothe, Josefine; Visser, Linda; Görgen, Ruth; Kalmar, Julia; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2022
42324 Endnote
Author(s):
Rothe, Josefine; Visser, Linda; Görgen, Ruth; Kalmar, Julia; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Title:
Mobile First? Ein Vergleich von Lese-/Rechtschreibtests in traditionellem Papier-und- Bleistift-Format versus App-Format
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25 (2022) 4, S. 947-973
DOI:
10.1007/s11618-022-01068-1
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-022-01068-1
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
Digitale Medien haben mittlerweile einen festen Platz im Alltag von Schülerinnen und Schülern. Sie dienen nicht nur der Vermittlung von Lehrinhalten, sondern werden zunehmend auch für das Erbringen von Leistungsnachweisen und zur Diagnostik eingesetzt. Für die Durchführung und Auswertung etablierter Testverfahren zur Erfassung schulischer Leistungen wäre es wünschenswert, wenn sie in einem digitalen Format vorliegen. Aber sind diese Testleistungen vergleichbar? Um dies zu prüfen, wurden verbreitete Papier- und Bleistift-Testverfahren zur Erfassung der Lesegenauigkeit (Verlaufsdiagnostik sinnerfassenden Lesens, VSL), Dekodiergeschwindigkeit (Würzburger Leise Leseprobe - Revision, WLLP-R) und Rechtschreibung (Weingartener Grundwortschatz Rechtschreib-Test, WRT 3+/4+) digitalisiert und in eine kindgerechte Rahmengeschichte eingebettet. Insgesamt führten 237 Kinder der dritten und vierten Klassenstufe aus Bayern und Hessen die Testverfahren zuerst in digitaler Version (via App am Tablet oder Smartphone) und danach als Papier-und-Bleistift-Version durch. Es zeigt sich ein hoher Zusammenhang zwischen den Testleistungen der beiden Testformate, der unterschiedliche Interpretationen zulässt. Chancen und Grenzen digitalisierter Leistungstests werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Digital media have become an integral part of everyday life of schoolchildren. They are not only used for transferring teaching content, but also in the context of school performance records. For the administration of well-established school performance tests and the calculation of test scores it would be desirable if these are available in a digital format. However, are test results based on paper-pencil-format comparable to those of a digital test? To answer this question, we digitalized existing German standardized tests for assessing reading comprehension (Diagnosis of progress in reading comprehension, VSL), decoding speed (Wuerzburger Silent Reading Test-Revised, WLLP-R), and writing (Weingarten spelling test for basic vocabulary, WRT 3+/4+) and embedded them in a child-friendly cover story. A total of 237 children from 3rd and 4th grade from the German federal states Bavaria and Hesse made these tests first in a digital (via an app for tablet or smartphone) and then in a paper-pencil version. The results show a strong relationship between the performances in the two test formats, which can be interpreted in different ways. Strengths and limitations of digitalized school performance tests are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Evaluation of an online version of the CFT 20-R in third and fourth grade children
Visser, Linda; Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Children | 2022
42677 Endnote
Author(s):
Visser, Linda; Rothe, Josefine; Schulte-Körne, Gerd; Hasselhorn, Marcus
Title:
Evaluation of an online version of the CFT 20-R in third and fourth grade children
In:
Children, 9 (2022) 4, S. #512
DOI:
10.3390/children9040512
URL:
https://www.mdpi.com/2227-9067/9/4/512
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Language:
Englisch
Abstract (english):
There is a growing demand for digital intelligence testing. In the current study, we evaluated the validity of an online version of the revised German Culture Fair Intelligence Test (CFT 20-R). A total of 4 100 children from 3rd and 4th grade made the online version using a smartphone or tablet. Subsequently, 220 of them also made the paper-pencil (PP) version. The internal consistency and construct validity of the online version appeared to be acceptable. The correlation between the raw scores and school grades in German and math was slightly lower than expected. On average, the raw scores of the PP version revealed to be higher, which was probably due to a learning effect. On the item level, the results show small differences for the subtests Series and Matrices, possibly caused by small differences in presentation of the items. The correspondence between the versions did not depend on children's levels of impulsivity or intelligence. Altogether, the results support the notion that the online version of the CFT 20-R provides a valid measure of the general fluid intelligence and highlight the need for separate norms. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Prevention of dyslexia and dyscalculia. Best practice and policy in early education
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang
Book Chapter
| Aus: Skeide, Michael A. (Hrsg.): The Cambridge handbook of dyslexia and dyscalculia | Cambridge: Cambridge University Press | 2022
41002 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang
Title:
Prevention of dyslexia and dyscalculia. Best practice and policy in early education
In:
Skeide, Michael A. (Hrsg.): The Cambridge handbook of dyslexia and dyscalculia, Cambridge: Cambridge University Press, 2022 (Cambridge Handbooks in Psychology), S. 410-422
DOI:
10.1017/9781108973595.032
URL:
https://doi.org/10.1017/9781108973595.032
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
Social and educational policy expectations regarding pre-primary education and care have changed in a fundamental way. For a long time, the main purpose of attending kindergarten was to foster the social, emotional, motor-related, and moral development of children. Nowadays, fostering children's school-relevant skills in the domains of language, literacy, and mathematics are among the expectations of parents with regard to the educational mission of kindergartens (Roßbach and Hasselhorn 2014). As a consequence, a significant change in official guiding principles can be observed throughout the past decades (OECD 2011). Remarkably, up until the 1960s the prevailing opinion was that early learning achievement is mainly predisposed by innate skills. This view has been supplanted, however, by the idea that special support in early education can reduce children's risk of only insufficiently acquiring basic academic skills during the primary school years. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Ist die Erfassung von schriftsprachlichen Kompetenzen im Grundschulalter valide und fair für Kinder […]
Hasselhorn, Marcus; Visser, Linda
Book Chapter
| Aus: Knopp, Matthias; Bulut, Necle; Hippmann, Kathrin; Jambor‐Fahlen, Simone; Linnemann, Markus; Stephany, Sabine (Hrsg.): Sprachliche Bildung in der digitalisierten Gesellschaft: Was wir in Zukunft wissen und können müssen | Münster: Waxmann | 2022
42826 Endnote
Author(s):
Hasselhorn, Marcus; Visser, Linda
Title:
Ist die Erfassung von schriftsprachlichen Kompetenzen im Grundschulalter valide und fair für Kinder mit DaZ? Eine Bestandsaufnahme digitaler Varianten einschlägiger Testverfahren
In:
Knopp, Matthias; Bulut, Necle; Hippmann, Kathrin; Jambor‐Fahlen, Simone; Linnemann, Markus; Stephany, Sabine (Hrsg.): Sprachliche Bildung in der digitalisierten Gesellschaft: Was wir in Zukunft wissen und können müssen, Münster: Waxmann, 2022 , S. 253-267
URL:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26083/pdf/Knopp_et_al_2022_Sprachliche_Bildung_in.pdf#page=254
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
This chapter focuses on the digital assessment of reading and spelling proficiency in children, emphasizing issues regarding its test fairness for young L2 German learners. These children often have below-average literacy competencies. Therefore, the availability of fair instruments is essential. The basics of differential item functioning (DIF) analyses as a tool for testing the test fairness are outlined. In addition, recent DIF analyses for three digital instruments supporting their test fairness are reported. Finally, the implications for educational practice are discussed. (DIPF/Orig.)
Abstract:
https://www.pedocs.de/volltexte/2023/26083/pdf/Knopp_et_al_2022_Sprachliche_Bildung_in.pdf#page=254
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Inklusion. Chancen und Herausforderungen
Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.)
Compilation Book
| Göttingen: Hogrefe | 2021
41463 Endnote
Editor(s)
Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Title:
Inklusion. Chancen und Herausforderungen
Published:
Göttingen: Hogrefe, 2021 (Tests und Trends der pädagogisch-psychologischen Diagnostik, 18)
DOI:
10.1026/03147-000
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
Die Umgestaltung des Systems der vorschulischen und schulischen Bildungsinstitutionen zu mehr Inklusion für alle Kinder und Jugendlichen, unabhängig davon, ob sie von Behinderungen betroffen sind oder sonderpädagogische Förderbedarfe haben, ist in Deutschland seit mehr als 10 Jahren in vollem Gange. Nach anfänglich eher von politischen Überzeugungen geprägten Schritten der Umgestaltungen ist in jüngster Zeit vermehrt wissenschaftliche Evidenz in die Gestaltungsentscheidungen eingeflossen. Dieses Buch widmet sich dieser evidenzorientierten Perspektive auf Inklusion. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Handbuch Schulpsychologie. Psychologie für die Schule
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.)
Compilation Book
| Stuttgart: Kohlhammer | 2021
41604 Endnote
Editor(s)
Seifried, Klaus; Drewes, Stefan; Hasselhorn, Marcus
Title:
Handbuch Schulpsychologie. Psychologie für die Schule
Published:
Stuttgart: Kohlhammer, 2021
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Kompetenz; Kooperation; Schulpsychologe; Supervision; Kommunikation; Verband <Vereinigung>; Handbuch; Rechenschwäche; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Inklusion; Intervention; Prüfungsangst; Psychisch Kranker; Lehrer; Individuelle Förderung; Differenzierung; Digitale Medien; Unterrichtsklima; Klassenführung; Soziale Integration; Gewaltprävention; Professionalität; Schulpsychologie; Geschichte <Histor>; Wissenschaftsdisziplin; Selbstverständnis; Organisation; Beratung; Schule; Qualitätssicherung; Qualitätsentwicklung; Rechtsgrundlage; Schüler; Diagnostik; Intelligenz; Begabung; Aufmerksamkeit; Konzentration; Legasthenie
Abstract:
Das Handbuch Schulpsychologie bietet einen aktuellen Überblick über die Schulpsychologie in ihren wichtigsten Arbeitsfeldern und über das psychologische Wissen für die pädagogische Arbeit in Schulen. [Die] Autorinnen und Autoren [...] spannen einen Bogen von den wissenschaftlichen Grundlagen und Methoden über die Bedingungen erfolgreichen Lehrens und Lernens bis hin zur Begabungsförderung, Inklusion, Förderung bei Lese-Rechtschreib- und Rechenschwäche, Klassenführung, Schuldistanz, Gewaltprävention und Krisenintervention, Supervision und Qualitätsmanagement. Neben den Grundlagen der Schulpsychologie stehen die Lernbedingungen einzelner Schülerinnen und Schüler sowie psychologisches Wissen für Lehrkräfte und Schulen im Fokus. (DIPF/Orig.)
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Bildung und Entwicklung
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