Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Personen: "Kunter," und "Mareike")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
207
items matching your search terms.
Show all details
Linking aspects of teacher competence to their instruction. Results from the COACTIV project
Kunter, Mareike; Klusmann, Uta; Dubberke, Thamar; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Brunner, Martin; […]
Book Chapter
| Aus: Prenzel, Manfred (Hrsg.): Studies on the educational quality of schools: The final report on the DFG priority programme | Münster: Waxmann | 2007
41644 Endnote
Author(s):
Kunter, Mareike; Klusmann, Uta; Dubberke, Thamar; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Brunner, Martin; Jordan, Alexander; Krauss, Stefan; Löwen, Katrin; Neubrand, Michael; Tsai, Yi-Miau
Title:
Linking aspects of teacher competence to their instruction. Results from the COACTIV project
In:
Prenzel, Manfred (Hrsg.): Studies on the educational quality of schools: The final report on the DFG priority programme, Münster: Waxmann, 2007 , S. 39-59
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2006
41706 Endnote
Author(s):
Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Title:
Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (2006) 4, S. 469-520
DOI:
10.1007/s11618-006-0165-2
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0165-2
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Welche Zusammenhänge bestehen zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von […]
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Dubberke, Thamar; […]
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2006
41705 Endnote
Author(s):
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Dubberke, Thamar; Jordan, Alexander; Klusmann, Uta; Tsai, Yi-Miau; Neubrand, Michael
Title:
Welche Zusammenhänge bestehen zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von Mathematiklehrkräften und ihrer Ausbildung sowie beruflichen Fortbildung?
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (2006) 4, S. 521-544
DOI:
10.1007/s11618-006-0166-1
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0166-1
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich aus der Perspektive von Theorien zum Kompetenzerwerb mit dem Zusammenhang zwischen dem fachspezifischen Professionswissen von Mathematiklehrkräften und ihrer Ausbildung und beruflichen Fortbildung. Dabei wurden institutionelle Unterschiede der Lehramtsausbildung wie auch individuelle Unterschiede im Studienerfolg, der Berufserfahrung und der besuchten beruflichen Fortbildungen untersucht. Die Analysen basieren auf Daten von 195 Mathematiklehrkräften, die an der COACTIV-Studie teilnahmen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass sich Lehrkräfte unterschiedlicher Lehrämter deutlich in ihrem professionellen Wissen unterscheiden und dass insbesondere der Erfolg im Studium mit besseren Leistungen im Fachwissen und im fachdidaktischen Wissen zusammen hing. Wir diskutieren Implikationen unserer Ergebnisse vor dem Hintergrund der Lehramtsausbildung und beruflicher Fortbildungen.
Abstract (english):
The present study applies theories of competence acquisition to investigate the relationship of mathematics teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge to institutional differences in teacher education, individual differences in teachers' final university grades, occupational experience, and attendance of in-service training programs. Data were obtained from 195 mathematics teachers who participated in the COACTIV study. Our results show considerable differences in the professional knowledge of mathematics teachers trained to teach in different school types. Moreover, teachers' final university grades, in particular, were substantially positively associated with their content knowledge and pedagogical content knowledge. We discuss the implications of our results with respect to teacher education and in-service training.
Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden
Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Trautwein, Ulrich; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2006
41704 Endnote
Author(s):
Klusmann, Uta; Kunter, Mareike; Trautwein, Ulrich; Baumert, Jürgen
Title:
Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20 (2006) 3, S. 161-173
DOI:
10.1024/1010-0652.20.3.161
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652.20.3.161
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
Der Fragebogen zu Arbeitsbezogenen Verhaltens- und Erlebensmustern (AVEM; Schaarschmidt & Fischer, 1996, 1997) erfasst anhand von 11 Subskalen personale und soziale Ressourcen bei der Bewältigung berufsbezogener Anforderungen. In Clusteranalysen mit Lehrerinnen und Lehrern resultierten in den meisten vorliegenden Studien vier Typen (Gesundheitstyp, Schontyp, Risikotyp A, Risikotyp B). Bisherige Arbeiten zum Zusammenhang zwischen dieser Typologie und Unterrichtsverhalten verwendeten ausschließlich Selbstberichtsdaten von Lehrkräften. Der vorliegende Beitrag untersucht, inwieweit sich die erlebte Belastung von Mathematiklehrkräften auch in dem von den Schülern berichteten Unterrichtsverhalten dieser Lehrkräfte widerspiegelt. Datenbasis ist eine Stichprobe von 314 Klassen der 9. Jahrgangsstufe und ihrer Mathematiklehrkräfte, die im Rahmen der nationalen PISA-Erhebung 2003 befragt wurden. Die Ergebnisse zeigen zum einen die clusteranalytische Replizierbarkeit der Schaarschmidtschen Typologie. Zum zweiten fanden sich auf vier von sechs untersuchten Dimensionen der Unterrichtsqualität signifikante Unterschiede zwischen den Typen, die zeigen, dass Schüler den Unterricht des Gesundheitstypus am positivsten beurteilen.
Abstract (english):
The Occupational Stress and Coping Inventory (AVEM; Schaarschmidt & Fischer, 1996, 1997) is a diagnostic instrument comprising 11 subscales designed to measure personal and social resources used to cope with occupational demands. Cluster analyses of teacher data identified four types (the "healthy-ambitious" type; the "unambitious" type; risk type A: the "excessively-ambitious" type; risk type B: the "resigned" type), who are assumed to differ in terms of both the occupational stress they experience and instructional behavior. Previous research seeking to validate this typology has drawn on teachers' self-report data. The present article examines the extent to which the stress experienced by mathematics teachers is reflected in students' reports of these teachers' instructional behavior. Data were obtained from a sample of 314 ninth-grade classes and their mathematics teachers in the context of the German national extension to the PISA 2003 study. The results indicate, first, that the Schaarschmidt & Fischer typology can be replicated in the present sample. Second, on four of the six dimensions of instructional quality examined, significant differences were found between the four types, indicating that students perceive the instruction provided by teachers under stress to be of lower quality.
Who is the expert? Construct and criteria validity of student and teacher ratings of instruction
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: Learning Environments Research | 2006
41703 Endnote
Author(s):
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Title:
Who is the expert? Construct and criteria validity of student and teacher ratings of instruction
In:
Learning Environments Research, 9 (2006) 3, S. 231-251
DOI:
10.1007/s10984-006-9015-7
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10984-006-9015-7
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
In this article, we examine the construct and criteria validity of student and teacher ratings as indicators of instructional features. As parsimonious measures, student and teacher reports are frequently used to assess aspects of the learning environment. From a methodological perspective, however, both approaches have been questioned. Whereas student ratings are occasionally criticised as being undifferentiated and easily influenced by personal preferences, teacher reports are sometimes considered to be biased by self-serving strategies or teaching ideals. Instead of pitting one method against the other, our study aimed at establishing the specific value of each approach. The analyses draw on data from a German extension to the 2003 PISA assessment, in which 288 mathematics teachers and their students completed questionnaires using identical items to tap various aspects of instruction. Mean student ratings were computed for each class. Exploratory and confirmatory factor analyses revealed specific conceptual structures for student and teacher ratings, with teachers elaborating on the use of tasks and methods, and students focusing on their teacher's support in personal and learning matters. Three shared dimensions were also established: occurrence of classroom management problems, degree of cognitive autonomy during lessons, and tempo of interaction. Teacher/student agreement on these dimensions varied across constructs, with considerable agreement on classroom management, low agreement on cognitive autonomy, and no significant agreement on whether or not the interaction tempo was appropriate. Accordingly, correlations with external criteria (student motivation, teacher motivation, mathematical achievement scores, and characteristics of the tasks set in class) also varied across constructs. We conclude that student and teacher ratings are best suited to tapping different aspects of the learning environment, and recommend that care be taken in choosing a data source appropriate for the construct to be measured.
Analyse von Lernumwelten. Ansätze zur Bestimmung der Reliabilität und Übereinstimmung von […]
Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2006
41702 Endnote
Author(s):
Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Title:
Analyse von Lernumwelten. Ansätze zur Bestimmung der Reliabilität und Übereinstimmung von Schülerwahrnehmungen
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20 (2006) 1/2
DOI:
10.1024/1010-0652.20.12.85
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1010-0652.20.12.85
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Abstract:
In der pädagogisch-psychologischen Forschung zur Unterrichtsqualität wird häufig auf Schülerurteile zurückgegriffen. Diese werden über die Schüler einer Klasse gemittelt, wenn ein Maß für die geteilte schulische Umwelt (z. B. Unterrichtsqualität) gebildet werden soll, das sich in Beziehung zu anderen Konstrukten (z. B. Schulleistung, Schulform) setzen lässt. Oft bleibt dabei unberücksichtigt, inwiefern die Schüler einer Klasse in ihren Wahrnehmungen der schulischen Umwelt tatsächlich übereinstimmen und wie reliabel die aggregierten Schülerwahrnehmungen sind. In diesem Beitrag werden Verfahren aus der Organisationspsychologie aufgegriffen, um die Reliabilität und Übereinstimmung von Schülerwahrnehmungen zu bestimmen. Anhand einer Reihe von Skalen zur Unterrichtswahrnehmung aus der TIMS-Studie (N = 2064 Schüler in 100 Klassen) wird die Anwendung der vorgestellten Indizes veranschaulicht. Abschließend wird die Fruchtbarkeit dieser Indizes für die Analyse von Mehrebenenstrukturen diskutiert, und es werden Empfehlungen für die Forschungspraxis gegeben.
Abstract (english):
The majority of studies in educational research rely on student ratings to assess characteristics of the learning environment. At the classroom level the aggregated student ratings reflect perceptions of the shared learning environment, corrected for individual idiosyncrasies. Although this strategy is often applied in research on learning and instruction, neither the reliability and validity of the aggregated student ratings nor the amount of within-group agreement between the students in a class have been subject to much investigation. The present study introduces and discusses different procedures proposed in organizational psychology for assessing the reliability and agreement of students' ratings of their instruction. The proposed indices will be illustrated by reanalyzing the students' ratings of their mathematics lessons in the TIMS Study (N = 2064 students in 100 classes).
Reliability and agreement of student rating of the classroom environment. A reanalysis of TIMSS data
Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Journal Article
| In: Learning Environments Research | 2006
41701 Endnote
Author(s):
Lüdtke, Oliver; Trautwein, Ulrich; Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Title:
Reliability and agreement of student rating of the classroom environment. A reanalysis of TIMSS data
In:
Learning Environments Research, 9 (2006) 3, S. 215-230
DOI:
10.1007/s10984-006-9014-8
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10984-006-9014-8
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
In educational research, characteristics of the learning environment are generally assessed by asking students to evaluate features of their lessons. The student ratings produced by this simple and efficient research strategy can be analysed from two different perspectives. At the individual level, they represent the individual student's perception of the learning environment. Scores aggregated to the classroom level reflect perceptions of the shared learning environment, corrected for individual idiosyncrasies. This second approach is often pursued in studies on teaching quality and effectiveness, where student-level ratings are aggregated to the class level to obtain general information about the learning environment. Although this strategy is widely applied in educational research, neither the reliability of aggregated student ratings nor the within-group agreement between the students in a class has been subject to much investigation. The present study introduces and discusses different procedures that have been proposed in the field of organisational psychology to assess the reliability and agreement of students' ratings of their instruction. The application of the proposed indexes is demonstrated by a reanalysis of student ratings of mathematics instruction obtained in the Third International Mathematics and Science Study (N = 2,064 students in 100 classes).
Editorial. Schwerpunkt Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
Scheunpflug, Annette; Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Journal Article
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2006
41700 Endnote
Author(s):
Scheunpflug, Annette; Baumert, Jürgen; Kunter, Mareike
Title:
Editorial. Schwerpunkt Professionelle Kompetenz von Lehrkräften
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (2006) 4, S. 465-468
DOI:
10.1007/s11618-006-0164-3
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0164-3
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Die professionelle Kompetenz von Mathematiklehrkräften. Konzeptualisierung, Erfassung und Bedeutung […]
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Klusmann, Uta; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; […]
Book Chapter
| Aus: Prenzel, Manfred; Allolio-Näcke, Lars (Hrsg.): Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule: Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms | Münster: Waxmann | 2006
41643 Endnote
Author(s):
Brunner, Martin; Kunter, Mareike; Krauss, Stefan; Klusmann, Uta; Baumert, Jürgen; Blum, Werner; Neubrand, Michael; Dubberke, Thamar; Jordan, Alexander; Löwen, Katrin; Tsai, Yi-Miau
Title:
Die professionelle Kompetenz von Mathematiklehrkräften. Konzeptualisierung, Erfassung und Bedeutung für den Unterricht. Eine Zwischenbilanz des COACTIV-Projekts
In:
Prenzel, Manfred; Allolio-Näcke, Lars (Hrsg.): Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule: Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms, Münster: Waxmann, 2006 , S. 54-82
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Linking TIMSS to research on learning and instruction. A re-analysis of the German TIMSS and TIMSS […]
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Book Chapter
| Aus: Howie, Sarah J.; Plomp, Tjeerd (Hrsg.): Contexts of learning mathematics and science: Lessons learned from TIMSS | London: Routledge | 2006
41642 Endnote
Author(s):
Kunter, Mareike; Baumert, Jürgen
Title:
Linking TIMSS to research on learning and instruction. A re-analysis of the German TIMSS and TIMSS Video data
In:
Howie, Sarah J.; Plomp, Tjeerd (Hrsg.): Contexts of learning mathematics and science: Lessons learned from TIMSS, London: Routledge, 2006 , S. 335-351
DOI:
10.4324/9780203012536-35
URL:
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203012536-35
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
In the literature on instructional research, the early models of instructional effectiveness have been challenged by several theoretical developments (see Collins et al., 2001; Shuell, 1996, 2001). Following these suggestions, we examine the effects of two different instructional aspects - strategies of classroom management and a constructivist teaching approach - on students' learning and interest development. Drawing on a multi-perspective framework we combined general teaching features on the class level with students' individual experiences of their learning processes.
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
...
18
19
20
>
Show all
(207)