Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Personen: "Praetorius," und "Anna-Katharina")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
52
items matching your search terms.
Show all details
Transkripte der Videos der TALIS-Videostudie Deutschland. Unterrichtsbeobachtung - TALIS
Klieme, Eckhard; Grünkorn, Juliane; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick; […]
Research Data, Diagnostic Instruments
| Forschungsdatenzentrum Bildung | 2019
40190 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Grünkorn, Juliane; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick; Herbert, Benjamin; Käfer, Julia
Title:
Transkripte der Videos der TALIS-Videostudie Deutschland. Unterrichtsbeobachtung - TALIS
Published:
Frankfurt am Main: Forschungsdatenzentrum Bildung, 2019
DOI:
10.7477/352:1:0
URL:
https://www.fdz-bildung.de/erhebung.php?la=de&id=200
Publication Type:
6. Forschungsdaten; Instrumente; Datenkollektion/Dataset
Language:
Deutsch
Abstract:
Das Forschungsteam hat in 85 Mathematikklassen der Sekundarstufe 1 die mathematische Unterrichtseinheit zum Thema "quadratische Gleichungen" begleitet. Um ein ganzheitliches Bild des Mathematikunterrichts zu gewinnen und Unterrichtsmerkmale mit dem Lernerfolg der Schülerinnen und Schüler in Verbindung setzen zu können, werden Videoaufzeichnungen des Unterrichts mit Leistungstests, Befragungen der Schülerinnen und Schüler sowie der Lehrkräfte verknüpft.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Videos der TALIS-Videostudie Deutschland. Unterrichtsbeobachtung - TALIS
Klieme, Eckhard; Grünkorn, Juliane; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick; […]
Research Data, Diagnostic Instruments
| Forschungsdatenzentrum Bildung | 2019
40189 Endnote
Author(s):
Klieme, Eckhard; Grünkorn, Juliane; Praetorius, Anna-Katharina; Schreyer, Patrick; Herbert, Benjamin; Käfer, Julia
Title:
Videos der TALIS-Videostudie Deutschland. Unterrichtsbeobachtung - TALIS
Published:
Frankfurt am Main: Forschungsdatenzentrum Bildung, 2019
DOI:
10.7477/352:1:0
URL:
https://www.fdz-bildung.de/erhebung.php?la=de&id=200
Publication Type:
6. Forschungsdaten; Instrumente; Datenkollektion/Dataset
Language:
Deutsch
Abstract:
Das Forschungsteam hat in 85 Mathematikklassen der Sekundarstufe 1 die mathematische Unterrichtseinheit zum Thema "quadratische Gleichungen" begleitet. Um ein ganzheitliches Bild des Mathematikunterrichts zu gewinnen und Unterrichtsmerkmale mit dem Lernerfolg der Schülerinnen und Schüler in Verbindung setzen zu können, werden Videoaufzeichnungen des Unterrichts mit Leistungstests, Befragungen der Schülerinnen und Schüler sowie der Lehrkräfte verknüpft.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Studying mathematics instruction through different lenses. Setting the ground for understanding […]
Charalambous, Charalambos Y.; Praetorius, Anna-Katharina
Journal Article
| In: ZDM | 2018
38957 Endnote
Author(s):
Charalambous, Charalambos Y.; Praetorius, Anna-Katharina
Title:
Studying mathematics instruction through different lenses. Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively
In:
ZDM, 50 (2018) 3, S. 355-366
DOI:
10.1007/s11858-018-0914-8
URL:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11858-018-0914-8
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Mathematikunterricht; Qualität; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsinhalt; Erhebungsinstrument; Vergleich; Validität; Reliabilität; Forschungsdesign; Methode; Empirische Forschung
Abstract:
Researchers from different fields have developed different observational instruments to capture instructional quality with a focus on generic versus content-specific dimensions or a combination of both. As this work is fast accumulating, the need to explore synergies and complementarities among existing work on instruction and its quality becomes imperative, given the complexity of instruction and the increasing realization that different frameworks illuminate certain instructional aspects but leave others less visible. This special issue makes a step toward exploring such synergies and complementarities, drawing on the analysis of the same 3 elementary-school lessons by 11 groups using 12 different frameworks. The purpose of the current paper is to provide an up-to-date overview of prior attempts made to work at the intersection of different observational frameworks. The paper also serves as the reference point for the other papers included in the special issue, by defining the goals and research questions driving the explorations presented in each paper, outlining the criteria for selecting the frameworks included in the special issue, describing the sampling approaches for the selected lessons, presenting the content of these lessons, and providing an overview of the structure of each paper. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Teachers' assessment competence. Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches […]
Herppich, Stephanie; Praetorius, Anna-Katharina; Förster, Natalie; Glogger-Frey, Inga; […]
Journal Article
| In: Teaching and Teacher Education | 2018
38958 Endnote
Author(s):
Herppich, Stephanie; Praetorius, Anna-Katharina; Förster, Natalie; Glogger-Frey, Inga; Karst, Karina; Leutner, Detlev; Behrmann, Lars; Böhmer, Matthias; Ufer, Stefan; Klug, Julia; Hetmanek, Andreas; Ohle, Annika; Böhmer, Ines; Karing, Constance; Kaiser, Johanna; Südkamp, Anna
Title:
Teachers' assessment competence. Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model
In:
Teaching and Teacher Education, 76 (2018) , S. 181-193
DOI:
10.1016/j.tate.2017.12.001
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
In this article, we present a new model of teachers' assessment competence. The model is based on the educational competence concept, thus defining competences to be context-specific, learnable cognitive dispositions that are needed to successfully cope with specific situations. Integrating research on assessment processes, practices, and products, we specify the range of situations our model applies to, and discuss how its elements may become involved and measurable in a variable assessment process. The model aims to inspire future integrative research on the description, explanation, prediction, and promotion of teachers' assessments in various situations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Generic dimensions of teaching quality. The German framework of Three Basic Dimensions
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Herbert, Benjamin; Pinger, Petra
Journal Article
| In: ZDM Mathematics Education | 2018
38151 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Klieme, Eckhard; Herbert, Benjamin; Pinger, Petra
Title:
Generic dimensions of teaching quality. The German framework of Three Basic Dimensions
In:
ZDM Mathematics Education, 50 (2018) 3, S. 407-426
DOI:
10.1007/s11858-018-0918-4
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Aktives Lernen; Einflussfaktor; Empirische Forschung; Forschungsstand; Klassenführung; Kognitives Lernen; Lehrer; Mathematikunterricht; Qualität; Reliabilität; Schüler; Schuljahr 08; Unterrichtsbeobachtung; Unterrichtsklima; Unterrichtsstörung; Validität; Videoaufzeichnung
Abstract:
In this paper, we argue that classroom management, student support, and cognitive activation are generic aspects of classroom teaching, forming Three Basic Dimensions of teaching quality. The conceptual framework was developed in research on mathematics instruction but it is supposed to generalize across subjects. It is based on general theories of schooling and teaching as well as established theories and research traditions from educational psychology. Although used frequently in German-speaking countries, no comprehensive overview of the theoretical foundation as well as the existing evidence regarding the framework, including its strengths and weaknesses, exists so far. The present paper therefore presents first an overview of the theoretical rationale of the framework. Second, it gives an overview of differences and commonalities in the operationalizations of the Three Basic Dimensions in different studies, including a comprehensive set of sub-dimensions. Third, evidence on the reliability and validity of the dimensions is reviewed, with good results for reliability and mixed results for predictive validity. Fourth, an analysis of three mathematics lessons using observer ratings illustrates how the framework of the Three Basic Dimensions can be used for investigating instructional quality. Finally, strengths and limitations of the framework for capturing instructional quality are discussed and we elaborate on the framework's potential for further development. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Teachers' judgment accuracy concerning consistent and inconsistent student profiles
Südkamp, Anna; Praetorius, Anna-Katharina; Spinath, Birgit
Journal Article
| In: Teaching and Teacher Education | 2018
37911 Endnote
Author(s):
Südkamp, Anna; Praetorius, Anna-Katharina; Spinath, Birgit
Title:
Teachers' judgment accuracy concerning consistent and inconsistent student profiles
In:
Teaching and Teacher Education, 76 (2018) , S. 204-213
DOI:
10.1016/j.tate.2017.09.016
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Abstract:
Research on teachers' judgment accuracy has focused on teacher judgments of single student characteristics. We analyzed differences in teachers' judgment accuracy concerning students with consistent and inconsistent cognitive and socio-emotional profiles (i.e., profiles of cognitive abilities, self-concept, motivation, and anxiety). Based on test scores and self-reports of N = 743 students, we identified one inconsistent and two consistent profiles. Judgments of N = 43 teachers yielded only three consistent student profiles, indicating that teachers perceived student profiles to be more consistent than they really were. Contrary to our expectations, teachers' judgments were not more accurate for consistent student profiles. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland. Erklärungsansätze […]
Praetorius, Anna-Katharina; Kuger, Susanne; Qi, Yi; Klieme, Eckhard
Book Chapter
| Aus: Benner, Dietrich; Meyer, Hilbert; Peng, Zhenmei; Li, Zhengtao (Hrsg.): Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog | Bad Heilbrunn: Klinkhardt | 2018
38454 Endnote
Author(s):
Praetorius, Anna-Katharina; Kuger, Susanne; Qi, Yi; Klieme, Eckhard
Title:
Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland. Erklärungsansätze und deren Überprüfung
In:
Benner, Dietrich; Meyer, Hilbert; Peng, Zhenmei; Li, Zhengtao (Hrsg.): Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2018 , S. 149-160
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern
Schrader, Friedrich-Wilhelm; Praetorius, Anna-Katharina
Book Chapter
| Aus: Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.;Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie | Weinheim: Beltz | 2018
35944 Endnote
Author(s):
Schrader, Friedrich-Wilhelm; Praetorius, Anna-Katharina
Title:
Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern
In:
Rost, Detlef H.; Sparfeldt, Jörn R.;Buch, Susanne R. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie, Weinheim: Beltz, 2018 , S. 92-98
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Lexika/Enzyklopädie o.ä.
Language:
Deutsch
Keywords:
Pädagogische Diagnostik; Kompetenz; Eltern; Lehrer; Begriff; Definition; Urteilsfähigkeit; Qualität; Schülerbeurteilung; Lehrerurteil;
Abstract:
Mit Diagnostischer Kompetenz [...] von Eltern und Lehrern bezeichnet man deren Fähigkeit, die bei der Ausübung ihrer Rolle anfallenden Diagnoseleistungen so zu erbringen, dass sie bestimmten Güte- oder Qualitätskriterien genügen. Diagnostische Aktivitäten beziehen sich auf die Gewinnung und Verarbeitung von Informationen, die für die Beurteilung von Personen wichtig sind. Sie können auf explizite, systematisch und reflektiert gewonnene sowie methodisch abgesicherte Aussagen (formelle Diagnostik) abzielen oder in subjektiven Einschätzungen, die oft implizit bleiben (informelle Diagnostik), resultieren. [...] Bei der Forschung zur diagnostischen Kompetenz von Eltern und Lehrern steht nach wie vor die Urteilsakkuratheit im Vordergrund. Die weitere Aufhellung nicht nur der Urteilsqualität, sondern auch des Urteilsprozesses[...] sind wichtige Desiderata künftiger Forschung. [...] (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen
Südkamp, Anna; Praetorius, Anna-Katharina (Hrsg.)
Compilation Book
| Münster: Waxmann | 2017
36798 Endnote
Editor(s)
Südkamp, Anna; Praetorius, Anna-Katharina
Title:
Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen
Published:
Münster: Waxmann, 2017 (Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, 94)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Förderung; Lehrer; Diagnostik; Kompetenz; Modellierung; Unterricht; Situation; Lehrerurteil; Diagnose; Qualität; Schülerbeurteilung; Empirische Forschung; Pädagogische Diagnostik; Pädagogisches Handeln; Didaktik
Abstract:
Diagnostische Kompetenz gilt als zentraler Aspekt der Lehrerprofessionalität: Nur wenn Lehrkräfte die Lernvoraussetzungen ihrer Schülerinnen und Schüler kennen, können sie ihren Unterricht optimal an diese Voraussetzungen anpassen. Dieses Buch gibt einen Überblick über den aktuellen Stand der Forschung zum Thema der diagnostischen Kompetenz und stellt Ansätze zu ihrer Weiterentwicklung vor. Kern des Buchs ist ein umfassendes und differenziertes Arbeitsmodell der diagnostischen Kompetenz, das in zukünftiger Forschung als theoretische Grundlage genutzt werden kann. Darüber hinaus werden Herausforderungen bei der Erfassung diagnostischer Kompetenz benannt sowie innovative Methoden zur Analyse der Urteilsakkuratheit von Lehrkräften vorgestellt. Verschiedene Ansätze zur Förderung diagnostischer Kompetenz werden ebenfalls ausführlich behandelt. (DIPF/Verlag)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Migrationsbedingte Disparitäten in der Notenvergabe nach dem Übergang auf das Gymnasium
Bonefeld, Meike; Dickhäuser, Oliver; Janke, Stefan; Praetorius, Anna-Katharina; Dresel, Markus
Journal Article
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2017
37504 Endnote
Author(s):
Bonefeld, Meike; Dickhäuser, Oliver; Janke, Stefan; Praetorius, Anna-Katharina; Dresel, Markus
Title:
Migrationsbedingte Disparitäten in der Notenvergabe nach dem Übergang auf das Gymnasium
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 49 (2017) 1, S. 11-23
DOI:
10.1026/0049-8637/a000163
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-158613
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-158613
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Baden-Württemberg; Deutschland; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Fehler; Gymnasium; Längsschnittuntersuchung; Lehrer; Leistungsbeurteilung; Mathematikunterricht; Migrationshintergrund; Notengebung; Schüler; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Soziale Herkunft; Sprachgebrauch; Test
Abstract:
Disparitäten bei der Leistungsbewertung von Schülern und Schülerinnen mit Migrationshintergrund konnten häufig für den Übergang zwischen Grundschule und weiterführender Schule nachgewiesen werden. In der hier vorgestellten Studie wurde geprüft, ob sich solche Zusammenhänge auch nach dem Übergang auf das Gymnasium zeigen. Untersucht wurde der Effekt des Migrationshintergrundes von Schüler_innen auf die Leistungsbewertung im Fach Mathematik bei Klassenarbeiten und Zeugnissen. Daten von 1487 Gymnasiastinnen und Gymnasiasten und deren 56 Lehrkräften im Fach Mathematik zu fünf Messzeitpunkten (Beginn der fünften Klasse bis zum Ende der sechsten Klasse) zeigten, dass Schüler_innen nicht-deutscher Herkunft auch unter Kontrolle von Leistungen in standardisierten Tests signifikant schlechtere Klassenarbeits- und Zeugnisnoten erhielten. Der Effekt blieb im Zeitverlauf stabil. Diese Ergebnisse unterstützen die Hypothese, dass sich Urteilsfehler bei der Benotung von Leistungen von Schülern und Schülerinnen mit nichtdeutscher Herkunft zeigen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Disparities in the educational outcomes of students with migration background were often detected for the transition from primary school to secondary school. Here we examined whether such disparities also persist after the transition to secondary school. Thereby, the present study considers the effect of migration background on students' grades in mathematics. The data of 1,487 secondary school students and their 56 teachers in mathematics based on five points of measurement (from the start of fifth grade until the end of sixth grade) showed that students with migration background obtained significantly worse grades in examinations and final school reports even after controlling for mathematical test performance. The effect was stable over time. These results support the hypothesis that a confirmation bias might exist in giving grades for students with a migration background. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
4
...
6
>
Show all
(52)