-
-
Editor(s) Reuter, Lutz R.; Döbert, Hans
Title: After communism and apartheid. Transformation of education in Germany and South Africa
Published: Frankfurt am Main: Lang, 2002
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsreform; Transformation (Soz); Bildungssystem; Demokratisierung; Lehrerrolle; Hochschulbildung; Schulmanagement; Bildungsplanung; Bildungsverwaltung; Bildungspolitik; Vergleichende Erziehungswissenschaft; Vergleichsuntersuchung; Internationaler Vergleich; Deutschland; Deutschland-DDR; Deutschland-Östliche Länder; Südafrika
Abstract (english): The international comparative dimension has played a rather limited role in educational research in spite of widely similar educational political goals and similar topics within the transformation societies. It is without question that transformation is embedded in nationally, culturally and histor-cally specific processes. On the other hand, the editors share the assumption that the democratic transformation of sociopolitical systems follows, in addition to certain often significant, national or regional peculiarities, universal patterns and that consequently the modernisation of education systems after the end of authoritarian regimes produces common features and outcomes. Twelve or eight years respectivly after the fundamental system changes in Germany and South Africa the volume want to assess the available research results on topics of educational transformation in both countries and in develop possibly new international research perspectives.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Mitter, Wolfgang
Title: Transformaatiot koulutusjärjestelmässä: Vertailukohteina Venäjä ja Etelä Afrikka
In: Honkonen, Risto (Hrsg.): Koulutuksen lumo: Retorikka, politiika ja arviointi (The enchantment of education: Rhetorics, politics, and evaluation), Tampere: Yliopisto, 2002 , S. 335-352
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Sonstiges
Keywords: Bildungsreform; Transformation (Soz); Russische Föderation; Südafrika
Abstract: Russland und Südafrika wurden als Objekte des Vergleichs gegenwärtiger Transformationsprozesse im Bildungswesen aus folgenden Gründen gewählt: a) Beide Staaten sind durch die regionale Dimension (in der Bedeutung der "Supra-Staatlichkeit!) ihrer Territorien bezeichnet, welche sich über die "Normalität" nationaler Einheiten erstreckt. Der Verfall der den Transformationen vorausgehenden Regimes des Kommunismus und der Apartheid sowie der Beginn der Transformationsprozesse indizieren bedeutsame Analogien, insbesondere in bezug auf den "Marsch in die Demokratie". Die Analyse relevanter Problemfelder in beiden Staaten eröffnet optimale Chancen für einen Vergleich von Gemeinsamkeiten und Unterschieden. Untersucht werden die folgenden speziellen Problemfelder der Transformation im Bildungswesen: Dezentralisierung der Verantwortlichkeiten; Finanzierung; Strukturfragen; Curriculumreformen; Evaluierung, Bewertung und Prüfungswesen.
Abstract (english): Russia and South Africa have been chosen as subjects of comparing current transformation processes in education for the following reasons: (a) both countries are marked by the regional dimension (in the meaning of "supranational") of their territories extending beyond the "normalcy" of national units; (b) the decay of the pre-transformational communist and apartheid régimes as well as their start of the transformation processes indicate considerable analogies, in particular with regard to the "march into democracy"; (c) the analyses of relevant problem areas in both education systems provides optimal chances of comparing commonalities and differences. The following special problem areas of transformation in education are considered: decentralising responsibilities; financing; structural issues, curriculum reforms, evaluation, assessment and examination.
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Reuter, Lutz R.; Döbert, Hans
Title: After communism and apartheid. Processes and outcomes of education transformation
In: Reuter, Lutz R.; Döbert, Hans (Eds.): After communism and apartheid, Frankfurt am Main: Lang, 2002 , S. 9-23
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsreform; Transformation (Soz); Internationaler Vergleich; Deutschland; Südafrika
Abstract (english): The volume as a whole is an implicit comparative study, not a structured comparison of two educational systems. The contribution serve to study parallels as well as differences and allow the reader to look into the singularity ofcertain problems and developments. The authors are united in the idea of studying educational transformation issues and developments in the respective country against the background of the other one and relating the findings (on plans and concepts, facts and figures, processes and outcomes) to the bi-national and international discourse. The democratic transformation of socio-political systems follows, in addition to certain often significant, national or regional peculiarities, universal patterns and consequently the modernisation of education systems produces common features and outcomes.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Editor(s) Hellwig, Wolfgang; Lauterbach, Uwe; Kopp, Botho von
Title: Innovationen nationaler Berufsbildungssysteme von Argentinien bis Zypern. Berufsbildungsprofile im Blickfeld des Internationalen Fachkräfteaustausches (IFKA)
Published: Baden-Baden: Nomos Verl.-Ges., 2001 (Schriftenreihe der Carl Duisberg Gesellschaft, 11)
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Bildungssystem; Berufsbildungspolitik; Berufsausbildung; Argentinien; Australien; Brasilien; Bulgarien; Chile; China; Dänemark; Finnland; Frankreich; Griechenland; Vereinigtes Königreich; England; Wales; Schottland; Indonesien; Irland; Italien; Japan; Kanada; Korea; Republik; Malaysia; Niederlande; Norwegen; Österreich; Polen; Rumänien; Russische Föderation; Schweden; Schweiz; Slowakische Republik; Spanien; Südafrika; Taiwan; Thailand; Tschechische Republik; Türkei; Ungarn; Vereinigte Staaten; Vietnam; Zypern
Abstract: Ausgehend von der These, daß internationale Austausche von Experten in der beruflichen Bildung wie der Internationale Fachkräfteaustausch ( IFKA) der von der Carl Duisberg Gesellschaft im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung durchgeführt wird, mit dazu beitragen können, die Entwicklung der beruflichen Bildung in Deutschland durch transferfähige An- regungen und Beispiele zu fördern, werden 37 nationale Berufsbildungssysteme daraufhin überprüft, ob sie entsprechende innovative Strukturen enthalten. Im Kapitel 5 werden die Profile der Berufsbildungssysteme im Kontext der allgemeinen Bildungssysteme dargestellt sowie ihre Besonderheiten und das Innovationspotential herausgearbeitet. Diese Zusammenfassungen beruhen auf den Einschätzungen von Länderexperten. Da diese kurzen, auch wertenden Darstellungen nachvollziehbar sein müssen, ist dafür ein Basiswissen über das jeweilige nationale Berufsbildungssystem erforderlich. Deshalb werden dafür ergänzende Literaturhinweise und nationale Internet-links gegeben. Die folgenden Länder wurden aufgenommen: Argentinien, Australien, Brasilien, Bulgarien, Chi-le, China (Volksrepublik), Dänemark, Finnland, Frankreich, Griechenland, Großbritannien: England/Wales, Großbritannien: Schottland, Indonesien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Korea (Republik), Malaysia, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Rumänien, Russische Föderation, Schweden, Schweiz, Slowakische Republik, Spanien, Südafrika, Taiwan (R. O.C), Thailand, Tschechische Republik, Türkei, Ungarn, USA, Vietnam, Zypern. Neben der länderspezifischen Literatur Internet-links in Kapitel 5 enthält das Kapitel 6 ergänzende Literatur und eine Bibliographie zu Internationalen Austauschmaßnahmen. Außer den drei Autoren (Hellwig, Lauterbach, von Kopp), deren Forschungsschwerpunkt im Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung die Vergleichende Berufsbildungs- forschung ist, arbeiteten weitere 14 ausgewieseneLänderexperten an dieser Studie mit. Da Schlagworte wie 'best practice', 'good practice', 'borrowing', ' lending' "Lernen vom Aus-land" usw. ein wichtiger Hintergrund bei der Auseinandersetzung mit einem ausländischen Bil-dungssystem und den daraus gewonnenen Anregungen für die Reformdiskussion in Deutschland sind, werden die Zusammenhänge dieser plakativen Begriffe mit der Vergleichenden Erziehungswissenschaft und der Vergleichenden Berufsbildungsforschung in einem besonderen Kapitel herausgearbeitet. Im übrigen verstehen wir die einzelnen Übersichten als stark verdichtete Anregungen zur eventuellen weiteren Beschäftigung mit dem einen oder anderen Land sowie als Motivation, die aktuellen Themen der heutigen Berufsbildungsproblematik unter Bezug auf globale, gemeinsame wie auch vielfältig individuelle, historisch gewachsene Formen der einzelnen Länder zu diskutieren.
Abstract (english): Starting from the international exchange programs for experts of vocational education and training, such as the program for International Exchange of Experts (IFKA) organised by Carl Duisberg Gesellschaft on behalf of the Federal Ministry of Education and Research, can contribute to the promotion of the development of vocational education and training in Germany by transferable ideas and examples, 37 national vocational education and training systems are e xamined to find out whether they contain corresponding innovative structures. Chapter 5 presents the profiles of vocational education and training systems in the context of the general education system, and brings out their special features and the innovation potential. These summaries are based on the esti mations of regional experts. As these short, and also rating, presentations have to be comprehensible, basic knowledge of the corresponding national vocational education and training system concerned is required. For this purpose, additional references to literature and national internet links are given. The following countries were included: Argentina, Australia, Brazil, Bulgaria, Chile, (People's Republic of) China, Denmark, Finland, France, Greece, Great Britain: England/Wales, Great Britain: Scotland, Indonesia, Ireland, Italy , Japan, Canada, (Republic of) Korea, Malaysia, the Netherlands, Norway, Austria, Poland, Romania, Russian Federation, Sweden, Switzerland, Slovakian Republic, Spain, South Africa, Taiwan (R.O.C), Thailand, Czech Republic, Turkey, Hungary, USA, Vietnam, Cyprus. Apart from the country-related literature and internet links in chapter 5, chapter 6 contains additional literature and a bibliography on international exchange programs. Besides the three authors (Hellwig, Lauterbach, von Kopp), whose research work is mainly focussed on the comparative vocational education and training research at the German Institute for International Educational Research, other 14 proven regional experts are involved in this study. Since terms like 'best practice', 'good practice', 'borrowing', 'lending' "learning from foreign countries", etc. constitute an important background for the examination of a foreign education system and for the ideas gained theref rom for the reform discussion in Germany, the relation of these striking terms to the comparative educational science and to the comparative vocational education and training research are brought out in a chapter of their own. As for the rest, we understand the individual overviews as highly condensed stimuli to a possibly continued study of one country or the other, as well as a motivation to discuss the current topics of present problems concerning vo cational education and training with reference to global, common, as well as diverse individual, historically evolved forms of the individual countries.
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens