Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Geschichtsunterricht")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
14
items matching your search terms.
Show all details
Understanding historical understanding. Prospects and challenges of an empirical approach
Hartmann, Ulrike; Martens, M.; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus
Book Chapter
| Aus: Martens, Matthias; Hartmann, Ulrike; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Interpersonal understanding in historical contexts | Rotterdam: Sense Publishers | 2009
8195 Endnote
Author(s):
Hartmann, Ulrike; Martens, M.; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus
Title:
Understanding historical understanding. Prospects and challenges of an empirical approach
In:
Martens, Matthias; Hartmann, Ulrike; Sauer, Michael; Hasselhorn, Marcus (Hrsg.): Interpersonal understanding in historical contexts, Rotterdam: Sense Publishers, 2009 , S. 137-146
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Schüler; Geschichtsbild; Fachdidaktik; Geschichtsunterricht; Kompetenz; Lernziel; Schule; Geschichtswissenschaft; Wissenstransfer; Verstehen; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Methodologie; Deutschland
Abstract (english):
This chapter provides a reflection on the contributions to the conference volume "Interpersonal Understanding in Historical Context". It addresses challenges that researchers face when investigating students' historical understanding. The authors point out theoretical and methodological problems, and discuss whether issues of interpersonal understanding can be transferred to historical context.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Der Verlag der Buchhandlung des Waisenhauses als Schulbuchverlag zwischen 1830 und 1918. Die […]
Kreusch, Julia
Monograph
| Tübingen: Niemeyer | 2008
7593 Endnote
Author(s):
Kreusch, Julia
Title:
Der Verlag der Buchhandlung des Waisenhauses als Schulbuchverlag zwischen 1830 und 1918. Die erfolgreichen Geografie- und Geschichtslehrbücher und ihre Autoren
Published:
Tübingen: Niemeyer, 2008 (Hallesche Forschungen. Bd 25)
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Bildungsgeschichte; Preußen; Deutsches Reich; Jahrhundert 19; Weimarer Republik; Schulbuch; Zulassungsverfahren; Geschichtsunterricht; Geographieunterricht; Schulfach; Geschichte; Höhere Schule; Buchwesen; Buchhandel; Verlag; Verlagswesen; Autor; Werbung; Rezeption; Presse (Zeitungswesen); Forschung; Forschungsstand
Abstract:
Der Verlag der Buchhandlung des Waisenhauses, zu Beginn des 18. Jahrhunderts von August Hermann Francke im Zusammenhang mit dem Aufbau seiner Anstalten gegründet, war im 19. und zu Beginn des 20. Jahrhunderts einer der erfolgreichsten Schulbuchverlage in Preußen. Vor allem seine Geografie- und Geschichtslehrbücher für höhere Schulen erreichten eine weite Verbreitung. Anhand umfangreichen archivalischen Quellenmaterials zur Verlags- und Bildungsgeschichte untersucht die Arbeit die Faktoren, die zum Erfolg des Schulbuchprogramms des Verlags beigetragen haben. Nicht nur die Auswahl qualifizierter Schulbuchautoren, sondern auch eine vorausschauende, die bildungspolitischen und staatlichen Gegebenheiten nutzende Verlagsführung waren entscheidende Kriterien für diesen Erfolg bis in die Weimarer Zeit hinein. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Historical perspective taking - a standardized measure for an aspect of students' historical […]
Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Learning and Individual Differences | 2008
7624 Endnote
Author(s):
Hartmann, Ulrike; Hasselhorn, Marcus
Title:
Historical perspective taking - a standardized measure for an aspect of students' historical thinking
In:
Learning and Individual Differences, 18 (2008) 2, S. 264-270
DOI:
10.1016/j.lindif.2007.10.002
URL:
http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2007.10.002
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Geschichte; Geschichtsunterricht; Schüler; Denken; Verstehen; Kompetenz; Messung; Schuljahr 10; Gymnasium
Abstract (english):
Researchers widely agree that learning history should involve more than learning historical facts and should include competencies of historical thinking. Various models of historical thinking view students' competency to take historical perspectives as a standard in history education. In this study we introduce a standardized measure for historical perspective taking (HPT) consisting of a short scenario set in the German Weimar Republic. We assessed students' HPT by using rating scales; our data were obtained in grammar schools from 170 German 10th graders. Latent class analyses identified three types of students with similar profiles of HPT. One was present-oriented and two showedmore or less contextualized historical thinking. Students' history grades were connected to their HPT competency. We discuss limitations of the study and argue for further research on measures assessing students' historical thinking. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Analyse von Geschichtsbüchern für allgemeinbildende Schulen zum Thema "DDR-Geschichte"
Arnswald, Ulrich
Book Chapter
| Aus: Arnswald, Ulrich; Bongertmann, Ulrich; Mählert, Ulrich (Hrsg.): DDR-Geschichte im Unterricht | Berlin: Metropol Verl. | 2006
7095 Endnote
Author(s):
Arnswald, Ulrich
Title:
Analyse von Geschichtsbüchern für allgemeinbildende Schulen zum Thema "DDR-Geschichte"
In:
Arnswald, Ulrich; Bongertmann, Ulrich; Mählert, Ulrich (Hrsg.): DDR-Geschichte im Unterricht, Berlin: Metropol Verl., 2006 , S. 15-103
Publication Type:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland-DDR; Geschichte; Schulbuch; Geschichtsunterricht; Analyse; Lehrplan; Deutschland
Abstract:
Auf der Grundlage von Untersuchungen zum Stellenwert des Themas DDR-Geschichte in den Lehrplänen der deutschen Bundesländer wird eine Analyse von Geschichtslehrbüchern für allgemein bildende Schulen Deutschlands zu dieser Thematik vorgelegt. Als methodische Grundlage dienen folgende Politikfelder mit dazugehörigen Indikatoren: politischer Neubeginn, das Machtsystem, Gesellschaftsgeschichte, Widerstand und Opposition, Außenpolitik der DDR und deutsch-deutsche Beziehungen, die friedliche Revolution in der DDR.
DIPF-Departments:
Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
Show all
(14)