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Working memory and executive functions. Effects of training on academic achievement
Titz, Cora; Karbach, Julia
Journal Article
| In: Psychological Research | 2014
34607 Endnote
Author(s):
Titz, Cora; Karbach, Julia
Title:
Working memory and executive functions. Effects of training on academic achievement
In:
Psychological Research, 78 (2014) 6, S. 852-868
DOI:
10.1007/s00426-013-0537-1
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Empirische Forschung; Forschungsstand; Grundschulalter; Intelligenz; Intelligenzmessung; Intervention; Kind; Kognitive Kompetenz; Lernen; Lernstörung; Lesekompetenz; Lesen; Leseverstehen; Mathematische Kompetenz; Phonologie; Problemlösen; Sekundarstufe I; Training; Vorschulalter; Wirkung
Abstract (english):
The aim of this review is to illustrate the role of working memory and executive functions for scholastic achievement as an introduction to the question of whether and how working memory and executive control training may improve academic abilities. The review of current research showed limited but converging evidence for positive effects of process-based complex working-memory training on academic abilities, particularly in the domain of reading. These benefits occurred in children suffering from cognitive and academic deficits as well as in healthy students. Transfer of training to mathematical abilities seemed to be very limited and to depend on the training regime and the characteristics of the study sample. A core issue in training research is whether high- or low-achieving children benefit more from cognitive training. Individual differences in terms of training-related benefits suggested that process based working memory and executive control training often induced compensation effects with larger benefits in low performing individuals. Finally, we discuss the effects of process-based training in relation to other types of interventions aimed at improving academic achievement.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Frühe mathematische Bildung im Spiegel des Deutschen Bildungsservers
Völkerling, Andrea
Journal Article
| In: Frühe Bildung | 2014
34688 Endnote
Author(s):
Völkerling, Andrea
Title:
Frühe mathematische Bildung im Spiegel des Deutschen Bildungsservers
In:
Frühe Bildung, 3 (2014) 3, S. 178-180
DOI:
10.1026/2191-9186/a000165
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-146111
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2017/14611/pdf/ZFB_3_2014_Voelkerling_Post_Peer_Review_A.pdf
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Language:
Deutsch
Keywords:
Elementarbereich; Frühförderung; Frühkindliche Bildung; Grundschulalter; Grundschule; Kind; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Quellensammlung; Rechnen; Vorschulalter
Abstract:
Das Dossier enthält Linkempfehlungen zu 1. Mathematischen Grunderfahrungen in der Praxis, 2. Forschungsprojekten sowie 3. Fachliteratur.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Diagnostik mathematischer Kompetenzen
Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.)
Compilation Book
| Göttingen: Hogrefe | 2013
33479 Endnote
Editor(s)
Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich
Title:
Diagnostik mathematischer Kompetenzen
Published:
Göttingen: Hogrefe, 2013 (Tests und Trends. N.F., 11)
Publication Type:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Arithmetik; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Diagnose; Diagnostik; Didaktik; Empirische Forschung; Erzieher; Evaluation; Förderungsmaßnahme; Größe; Grundschulalter; Grundschule; Interview; Kind; Kindergarten; Kompetenzerwerb; Leistungstest; Mathematiklehrer; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Modellierung; Papier-Bleistift-Test; Prognose; Raumvorstellung; Rechenschwierigkeit; Rechentest; Rechenunterricht; Screening-Verfahren; Sekundarstufe I; Testdurchführung; Testkonstruktion; Testtheorie; Testverfahren; Vorschulalter; Zahlbegriff
Abstract:
Die diagnostische Erfassung von mathematischen Kompetenzen ist in der Praxis und der Forschung von zentralem Interesse und Bestandteil vieler empirischer Untersuchungen. Letztere behandeln neben Fragestellungen der Grundlagenforschung aus der Psychologie, den Erziehungswissenschaften oder der Mathematikdidaktik auch die Auswahl geeigneter Maßnahmen für das Bildungsmonitoring oder die individuelle Förderung von Lernenden in Bildungseinrichtungen. Die vorliegenden Testverfahren bedienen sich je nach Ziel spezifischer Methoden und Vorgehensweisen. So werden neben dem klassischen Papier und Bleistift-Test etwa auch computergestützte Verfahren eingesetzt, IRT-skalierte Itempools für Längsschnittstudien entwickelt oder Interviewverfahren mit qualitativen und quantitativen Auswertungsmöglichkeiten bereitgestellt. Der vorliegende Band greift diesen Forschungsbereich in seiner gesamten Breite auf und ergänzt den ersten Mathematikband dieser Reihe von 2005 um aktuelle Tests und Trends. Somit erhält der Leser einerseits Informationen über die aktuellen Ergebnisse der pädagogisch-psychologischen und mathematikdidaktischen Forschung zu Mathematikleistungen, -kompetenzen und -schwächen. Andererseits informiert der Band in bewährter Manier über die aktuell verfügbaren und sich in Vorbereitung befindlichen Testverfahren zur Diagnose mathematischer Kompetenzen und Schwierigkeiten.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Age differences and measurement. Invariance of working memory in 5- to 12-year-old children
Michalczyk, Kurt; Malstädt, Nadine; Worgt, Maria; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: European Journal of Psychological Assessment | 2013
33076 Endnote
Author(s):
Michalczyk, Kurt; Malstädt, Nadine; Worgt, Maria; Könen, Tanja; Hasselhorn, Marcus
Title:
Age differences and measurement. Invariance of working memory in 5- to 12-year-old children
In:
European Journal of Psychological Assessment, 29 (2013) 3, S. 220-229
DOI:
10.1027/1015-5759/a000149
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1015-5759/a000149
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Grundschulalter; Kind; Kognitive Entwicklung; Kognitive Prozesse; Messung; Messverfahren; Phonologie; Raumvorstellung; Sekundarstufe I; Strukturgleichungsmodell; Test; Vorschulalter
Abstract (english):
In this study, we investigated working memory structure and measurement invariance of working memory in children between 5 and 12 years. In a sample of 1,669 children, we administered a battery of 12 computer-based working memory subtests. We found the same tripartite structure of working memory with a phonological loop, a visual-spatial sketchpad, and a central executive in the age groups 5-6 years, 7-9 years, and 10-12 years; interrelations of the latent factors were invariant across the age groups. Only the relationships between the phonological loop and the central executive were weaker in the 5- to 6-year-olds than in the older age groups. The results corroborate the tripartite working memory model developed by Baddeley (1986) and show that the functional relationships between working memory components are mostly invariant through childhood. In addition, the findings indicate that future research should focus on extending the model by a fourth factor representing inhibition.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Phonological short-term memory impairment and the word length effect in children with intellectual […]
Poloczek, Sebastian; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Research in Developmental Disabilities | 2013
35239 Endnote
Author(s):
Poloczek, Sebastian; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
Title:
Phonological short-term memory impairment and the word length effect in children with intellectual disabilities
In:
Research in Developmental Disabilities, 35 (2013) 2, S. 455-462
DOI:
10.1016/j.ridd.2013.11.025
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Grundschulalter; Intelligenzschwäche; Kind; Phonologie; Test; Wiederholung; Wort
Abstract:
There is mounting evidence that children and adolescents with intellectual disabilities (ID) of nonspecific aetiology perform poorer on phonological short-term memory tasks than children matched for mental age indicating a structural deficit in a process contributing to short-term recall of verbal material. One explanation is that children with ID of nonspecific aetiology do not activate subvocal rehearsal to refresh degrading memory traces. However, existing research concerning this explanation is inconclusive since studies focussing on the word length effect (WLE) as indicator of rehearsal have revealed inconsistent results for samples with ID and because in several existing studies, it is unclear whether the WLE was caused by rehearsal or merely appeared during output of the responses. We assumed that in children with ID only output delays produce a small WLE while in typically developing 6- to 8-year-olds rehearsal and output contribute to the WLE. From this assumption we derived several predictions that were tested in an experiment including 34 children with mild or borderline ID and 34 typically developing children matched for mental age (MA). As predicted, results revealed a small but significant WLE for children with ID that was significantly smaller than the WLE in the control group. Additionally, for children with ID, a WLE was not found for the first word of each trial but the effect emerged only in later serial positions. The findings corroborate the notion that in children with ID subvocal rehearsal does not develop in line with their mental age and provide a potential explanation for the inconsistent results on the WLE in children with ID. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Der Anteil ausländischer Schüler im Grundschulalter in der Bevölkerungs- und Schulstatistik. Unter […]
Kemper, Thomas; Weishaupt, Horst
Journal Article
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen | 2013
33266 Endnote
Author(s):
Kemper, Thomas; Weishaupt, Horst
Title:
Der Anteil ausländischer Schüler im Grundschulalter in der Bevölkerungs- und Schulstatistik. Unter besonderer Berücksichtigung von Nordrhein-Westfalen
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Nordrhein-Westfalen, 24 (2013) 1, S. 27-30
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-88501
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2014/8850/pdf/2013_SchVwNRW_01_13_Kemper_Weishaupt.pdf
Publication Type:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Language:
Deutsch
Keywords:
Ausländischer Schüler; Bevölkerungsstatistik; Deutschland; Grundschulalter; Grundschüler; Information; Migrationshintergrund; Nordrhein-Westfalen; Schulstatistik; Staatsangehörigkeit; Unterschied; Zeitreihenanalyse
Abstract:
In der zeitlichen Entwicklung wird untersucht, inwiefern Unterschiede bestehen zwischen den von der amtlichen Schulstatistik ausgewiesenen ausländischen Grundschülern und dem über die Bevölkerungsstatistik gemessenen Anteil der nichtdeutschen Bevölkerung im Grundschulalter.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Gawrilow, Caterina
Monograph
| München: ERV | 2012
32637 Endnote
Author(s):
Gawrilow, Caterina
Title:
Lehrbuch ADHS. Modelle, Ursachen, Diagnose, Therapie
Published:
München: ERV, 2012
Publication Type:
1. Monographien (Autorenschaft); Monographie
Language:
Deutsch
Keywords:
Arbeitsgedächtnis; Ätiologie; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Belohnungsaufschub; Diagnose; Diagnostik; Einflussfaktor; Eltern; Entwicklungsstörung; Erwachsener; Förderung; Forschungsstand; Geschichte <Histor>; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Grundschulalter; Hyperaktivität; Impulsivität; Intervention; Jugendalter; Kind; Kleinkind; Lehrbuch; Lehrer; Leistung; Lernstörung; Modell; Psychosoziale Situation; Pubertät; Risikokind; Selbstregulation; Therapie; Training; Unaufmerksamkeit; Vorschulalter
Abstract:
Die ADHS ist eine der häufigsten Störungen im Kindes- und Jugendalter. Etwa 5% der deutschen Kinder und Jugendlichen sind von ADHS betroffen. Nicht nur aufgrund dieser Häufigkeit, sondern auch, weil man mittlerweile weiß, dass sich die ADHS nicht "auswächst" sondern im Erwachsenenalter bestehen bleibt, wird dieses Störungsbild erforscht und diskutiert wie keine andere psychische Störung. Dabei finden auch kontroverse Diskussionen statt, die sich um die Behandlungsmethoden, den Umgang mit betroffenen Kindern im Schulalltag bis hin zur Frage ranken, ob es ADHS überhaupt gibt oder ob es "nur" eine Modediagnose ist. Dieses Lehrbuch hat das Ziel die vielfältigen Facetten der ADHS zu beschreiben und ist zu diesem Zweck in drei Abschnitte gegliedert. Im ersten Abschnitt wird die Geschichte des Störungsbildes ADHS berichtet. Dabei wird deutlich, dass es die ADHS-typischen Auffälligkeiten schon immer gegeben haben muss und ADHS somit keine Modeerscheinung unserer Zeit ist. Zudem wird ausführlich auf ADHS-Symptome eingegangen. Komorbide Störungen, von der ADHS abzugrenzende Störungen sowie die Prävalenz der ADHS und eine Beschreibung des Geschlechterunterschiedes im Auftreten der ADHS dienen zur weiteren Charakterisierung des Störungsbildes. Der zweite Abschnitt beschäftigt sich mit den Ursachen und der Entwicklung der ADHS: es werden unter anderem aktuelle Studien zur Untersuchung exekutiver Funktionen bei Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit ADHS vorgestellt. Zudem werden aktuelle Längsschnittstudien berichtet, die einen genaueren Aufschluss bezüglich der Entwicklung des Störungsbildes geben können. Der dritte Abschnitt handelt schließlich von Diagnostik-, Interventions- und Fördermethoden für Betroffene. Im Fokus dieses Abschnitts sind psychologische Interventionen, die auch im Schulalltag genutzt werden können sowie Interventionen für den Alltag von Kindern und Jugendlichen mit ADHS.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Rehearsal dynamics in elementary school children
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus
Journal Article
| In: Journal of Experimental Child Psychology | 2012
32535 Endnote
Author(s):
Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus
Title:
Rehearsal dynamics in elementary school children
In:
Journal of Experimental Child Psychology, 111 (2012) 3, S. 552-560
DOI:
10.1016/j.jecp.2011.10.013
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Gedächtnis; Grundschulalter; Kind; Lernverhalten; Strategie; Test; Videoaufzeichnung; Wiederholung
Abstract (english):
Several studies on free recall suggest that processes responsible for recall are analogous to processes responsible for rehearsal. In children, the relationship between cumulative rehearsal and recall performance has been proven to be critical; however, the Iocus of the effect of rehearsal is not yet fully understood. To unfold the mechanisms that come into play in an overt rehearsal free recall task, we assessed rehearsal and recall sequences in children between 8 and 10 years of age. These sequences give information about the context in which items are repeated and rearranged throughout the list and subsequently recalled. Rehearsal sequences consisted mainly of items from neighboring list positions in their original temporal order. The same characteristics were true for recall sequences. Qualitatively, order effects during study and recall did not differ over age groups. However, in older children who were using cumulative rehearsal more intensively, successive rehearsal and recall of items in their original order was more pronounced. Therefore, we suggest that a main feature of item rehearsal with regard to facilitating recall is the strengthening of interitem associations based on the temporal order within a list and that this characteristic develops with age.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Explaining school mathematics performance from symbolic and nonsymbolic magnitude processing: […]
Oliveira Ferreira, Fernanda de; Wood, Guilherme; Pinheiro-Chagas, Pedro; Lonnemann, Jan; […]
Journal Article
| In: Psychology & Neuroscience | 2012
32798 Endnote
Author(s):
Oliveira Ferreira, Fernanda de; Wood, Guilherme; Pinheiro-Chagas, Pedro; Lonnemann, Jan; Krinzinger, Helga; Willmes, Klaus; Haase, Vitor Geraldi
Title:
Explaining school mathematics performance from symbolic and nonsymbolic magnitude processing: similarities and differences between typical and low-achieving children
In:
Psychology & Neuroscience, 5 (2012) 1, S. 37-46
DOI:
10.3922/j.psns.2012.1.06
URL:
http://dx.doi.org/10.3922/j.psns.2012.1.06
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Brasilien; Experimentelle Untersuchung; Grundschulalter; Kind; Kognitive Prozesse; Lernschwierigkeit; Mathematikunterricht; Rechenschwäche; Rechentest; Schülerleistung; Symbol; Unterdurchschnittliche Leistung; Zahlensystem
Abstract (english):
Magnitude processing is one of the most central cognitive mechanisms that underlie persistent mathematics difficulties. No consensus has yet been reached about whether these difficulties can be predominantly attributed to deficits in symbolic or nonsymbolic magnitude processing. To investigate this issue, we assessed symbolic and nonsymbolic magnitude representations in children with low or typical achievement in school mathematics. Response latencies and the distance effect were comparable between groups in both symbolic and nonsymbolic tasks. The results indicated that both typical and low achievers were able to access magnitude representation via symbolic and nonsymbolic processing. However, low achievers presented higher error rates than typical achievers, especially in the nonsymbolic task. Furthermore, measures of nonsymbolic magnitude explained individual differences in school mathematics better than measures of symbolic magnitude when considering all of the children together. When examining the groups separately, symbolic magnitude representation explained differences in school mathematics in low achievers but not in typical achievers. These results suggest that symbolic magnitude is more relevant to solving arithmetic problems when mathematics achievement is particularly low. In contrast, individual differences in nonsymbolic processing appear to be related to mathematics achievement in a more general manner.
DIPF-Departments:
Bildung und Entwicklung
Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern: Eine prozessorientierte Alternative zu […]
Richter, Tobias; Naumann, Johannes; Isberner, Maj-Britt; Kutzner, Yvonne
Journal Article
| In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung | 2011
32339 Endnote
Author(s):
Richter, Tobias; Naumann, Johannes; Isberner, Maj-Britt; Kutzner, Yvonne
Title:
Diagnostik von Lesefähigkeiten bei Grundschulkindern: Eine prozessorientierte Alternative zu produktorientierten Tests
In:
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 6 (2011) 4, S. 479-486
URL:
http://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/view/5762/4888
Publication Type:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Diagnostik; Effizienz; Grundschulalter; Kind; Kognitive Prozesse; Lesefertigkeit; Lesekompetenz; Leseverstehen; Test
Abstract:
Lesen ist eine Schlüsselkompetenz in der modernen Wissens- und Informationsgesellschaft. Daher zählt die Vermittlung basaler Lesefähigkeiten zu den wichtigsten Bildungsaufgaben der Grundschule. Schulleistungsstudien wie IGLU zeigen jedoch immer wieder, dass ein beträchtlicher Anteil von Schülern/innen große Schwierigkeiten im Verstehen schriftlicher Texte hat (vgl. Bos u.a. 2006). Schüler/innen mit spezifischen Leseschwächen benötigen zudem frühzeitige und gezielte Förderung, um ein adäquates Leseverständnis erreichen zu können. Damit stellt sich das Problem, wie Lesefähigkeiten in psychologisch wie psychometrisch fundierter Weise gemessen werden können. Sowohl in der pädagogisch-psychologischen Forschung als auch in der schulischen Praxis werden für diesen Zweck vor allem Testverfahren eingesetzt, bei denen die Testpersonen Texte lesen und im Anschluss geschlossene oder offene Verständnisfragen beantworten.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
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