Menü Überspringen
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Log in
DIPF News
Research
Infrastructures
Knowledge Transfer
Institute
Zurück
Contact
Deutsch
English
Not track
Data Protection
Search
Home
>
Research
>
Publications
>
Publications Data Base
Search results in the DIPF database of publications
Your query:
(Schlagwörter: "Niederlande")
Advanced Search
Search term
Only Open Access
Search
Unselect matches
Select all matches
Export
57
items matching your search terms.
Show all details
Linking extreme response style to response processes. A cross-cultural mixed methods approach
Benitez, Isabel; He, Jia; van de Vijver, Fons J. R.; Padilla, José-Luis
Journal Article
| In: International Journal of Psychology | 2016
36604 Endnote
Author(s):
Benitez, Isabel; He, Jia; van de Vijver, Fons J. R.; Padilla, José-Luis
Title:
Linking extreme response style to response processes. A cross-cultural mixed methods approach
In:
International Journal of Psychology, 51 (2016) 6, S. 464-473
DOI:
10.1002/ijop.12379
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Antwort; Interkultureller Vergleich; Internationaler Vergleich; Interview; Kognitionspsychologie; Niederlande; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Spanien; Verhalten; Verstehen
Abstract:
The aim of this study is to contribute to a better understanding of extreme response style in cross-cultural research by integrating quantitative and qualitative evidence in a mixed methods design. In the quantitative phase, indexes of extreme response style, derived from quality of life measures from different international studies, were compared between Spain and the Netherlands. Results indicated that extreme responding was more common among Spanish than among Dutch in endorsement of items, but that the opposite was found for frequency scales including never as a response anchor. In the qualitative phase, cognitive interviews were conducted with 25 participants in each country. The integration of quantitative results and qualitative findings suggests that country differences in extreme response style may stem from various sources, including the more independent evaluation of each item by Dutch, the stronger connotations of never for Spanish and stronger emotions triggered by specific topics such as work satisfaction that was more strongly associated with insecurity for Spanish. It is concluded that the integration of quantitative and qualitative evidence can help to understand cross-cultural similarities and differences in extreme response style. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Aufmerksamkeit. Geschichte - Theorie - Empirie
Reh, Sabine; Berdelmann, Kathrin; Dinkelaker, Jörg (Hrsg.)
Compilation Book
| Wiesbaden: Springer VS | 2015
35584 Endnote
Editor(s)
Reh, Sabine; Berdelmann, Kathrin; Dinkelaker, Jörg
Title:
Aufmerksamkeit. Geschichte - Theorie - Empirie
Published:
Wiesbaden: Springer VS, 2015
Publication Type:
Sammelbände; Werkeditionen (Herausgeberschaft); Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Anthropologie; Aufmerksamkeit; Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung; Bildungsgeschichte; Campe; Joachim H.; Deutschland; Diskurs; Empirische Forschung; Erziehungswissenschaft; Geschichte <Histor>; Kind; Kommunikation; Lernen; Montessori; Maria; Niederlande; Pädagogik; Phänomenologie; Philosophie; Praxisbezug; Psychologie; Schulsystem; Theorie; Unaufmerksamkeit; Unterricht; USA; Volksschule
Abstract:
Im pädagogischen Diskurs erweist sich Aufmerksamkeit als ein vielgestaltiges und uneindeutiges Phänomen. Aufmerksamkeit erscheint sowohl als Voraussetzung wie auch als Ziel, sowohl als Mittel wie auch als Grenze der Pädagogik. Im Buch wird dargestellt, wie sich in historischer Perspektive Aufmerksamkeit als Motiv pädagogischer Reflexion entwickelt und gleichzeitig als Element des pädagogischen Geschehens selbst produziert wird. In theoretisch-systematisch und empirischer Perspektive wird diskutiert, wie Erfahrung als ein Aufmerksam-Geworden-Sein, Lernen als Teilhabe an gemeinsamer Aufmerksamkeit, pädagogisches Handeln als Aufmerksamkeitslenkung aufgegriffen und Lernschwierigkeiten als fehlende Aufmerksamkeit pathologisiert werden.
DIPF-Departments:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung
Lehrerbildung im Ausland. Aktuelle und innovative Tendenzen der Lehrerbildung in internationaler […]
Kopp, Botho von
Book Chapter
| Aus: Döbert, Hans;Kopp, Botho von;Weishaupt, Horst (Hrsg.): Innovative Ansätze der Lehrerbildung im Ausland | Münster: Waxmann | 2014
35081 Endnote
Author(s):
Kopp, Botho von
Title:
Lehrerbildung im Ausland. Aktuelle und innovative Tendenzen der Lehrerbildung in internationaler Perspektive
In:
Döbert, Hans;Kopp, Botho von;Weishaupt, Horst (Hrsg.): Innovative Ansätze der Lehrerbildung im Ausland, Münster: Waxmann, 2014 , S. 23-108
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Deutsch
Keywords:
Altersstruktur; Asien; Australien; Beruflicher Status; Besoldung; Bildungspolitik; Bildungsreform; Bologna-Prozess; Bulgarien; Deutschland; Einkommen; Empirische Forschung; England; Europa; Fachdidaktik; Fallbeispiel; Finnland; Gender; Großstadt; Hochschulzulassung; Innovation; Internationaler Vergleich; Junglehrer; Kanada; Konstruktivismus; Korea; Republik; Lehramtsstudium; Lehrer; Lehrerausbildung; Lehrerberuf; Lehrerfortbildung; Leseunterricht; Mathematikunterricht; Niederlande; Organisation; Österreich; Professionalisierung; Professionalität; Qualität; Referendar; Schottland; Schulform; Schulpraktikum; Seiteneinsteiger; Singapur; Sozialer Brennpunkt; Struktur; Studiengang; Studieninhalt; Taiwan; Unterricht; USA
Abstract:
Dem Text liegt eine Grundgliederung in die zwei Hauptpunkte Rahmenbedingungen sowie Struktur und Organisation der Lehrerbildung zugrunde. Diese zwei Hauptpunkte untergliedern sich hier weiter in einzelne Unterpunkte, deren inhaltliche Ausgestaltung von den vorgenannten Leitfragen ausging. Die folgende Betrachtung greift vor allem die gesamteuropäischen und globalen Entwicklungen, bildungspolitischen Diskussionen und Empfehlungen auf. Da in dem Überblick die Vielfalt der einzelnen Fragepunkte nicht systematisch vergleichend aufgearbeitet werden konnte, wird hier auch charakteristischen Beispielen breiter Raum gegeben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Leadership styles and school climate variables of the Pashiardis-Brauckmann Holistic Leadership […]
Pashiardis, Petros; Brauckmann, Stefan
Book Chapter
| Aus: Pashiardis, Petros (Hrsg.): Modeling school leadership across Europe: In search of new frontiers | Dordrecht: Springer | 2014
34009 Endnote
Author(s):
Pashiardis, Petros; Brauckmann, Stefan
Title:
Leadership styles and school climate variables of the Pashiardis-Brauckmann Holistic Leadership Framework. An intimate relationship?
In:
Pashiardis, Petros (Hrsg.): Modeling school leadership across Europe: In search of new frontiers, Dordrecht: Springer, 2014 , S. 89-106
DOI:
10.1007/978-94-007-7290-8_5
URL:
http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-7290-8_5
Publication Type:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Befragung; Deutschland; Einflussfaktor; Elternmitwirkung; Empirische Untersuchung; England; Erwartung; Evaluation; Faktorenanalyse; Feedback; Führungsstil; Interaktion; Internationaler Vergleich; Italien; Konzeption; Lehren; Lehrer; Lehrerfortbildung; Lernen; Modell; Niederlande; Norwegen; Schüler; Schulerfolg; Schulklima; Schulleiter; Slowenien; Ungarn
Abstract:
In this chapter, school climate variables are employed in order to explore school principals' influence on student achievement through the Pashiardis-Brauckmann Holistic Leadership Framework. The aim is to identify the mechanisms through which leadership influences student learning. For the purposes of the LISA project, a number of school climate variables were used as mediating variables between the principal's leadership styles and student achievement. All analyses pointed towards a model comprising seven such mediating factors. The seven school climate factors were labeled as follows: professional development opportunities, evaluation and feedback, teacher commitment, parental involvement, teaching and learning practices, student-teacher interactions, and student expectations. Then, an analysis was performed that examined the degree to which school leadership styles reliably predicted school climate variables. The findings suggest that the instructional, the structuring, and the entrepreneurial leadership styles are utilized by school principals in order to enhance student achievement.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Freie Bildungsmedien (OER) Dossier: Offene Bildungsressourcen / Open Educational Resources - […]
Blees, Ingo; Cohen, Nadia; Massar, Tamara
Working Papers
| 2013
33643 Endnote
Author(s):
Blees, Ingo; Cohen, Nadia; Massar, Tamara
Title:
Freie Bildungsmedien (OER) Dossier: Offene Bildungsressourcen / Open Educational Resources - Handlungsfelder, Akteure, Entwicklungsoptionen in internationaler Perspektive
Published:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2013
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-78683
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2013/7868/pdf/DBS_2013_OER.pdf
Publication Type:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionsbeiträge; Dokumentarischer Beitrag
Language:
Deutsch
Keywords:
Begriffsdefinition; Brasilien; Deutschland; Europäische Union; Frankreich; Internationaler Vergleich; Lehrmaterial; Lernmaterial; Niederlande; Open Access; Österreich; Polen; Ressource; Unterrichtsmaterial; Unterrichtsmedien; Vereinigtes Königreich; Vereinigte Staaten; Vergleichende Analyse
Abstract:
Eine Übersicht und Auswertung internationaler OER-Aktivitäten erstellt vom Deutschen Bildungsserver. Das Dossier beschäftigt sich einleitend mit der Verwendung und den Definitionsvarianten des Begriffes OER sowie den Aktivitäten zentraler internationaler Organisationen im Bereich OER: UNESCO, OECD und Commonwealth of Learning (CoL). Auf Basis der international vergleichenden Länderanalysen dieser Organisationen werden solche Länder tiefer gehend analysiert, die sich durch exemplarische Initiativen und Projekte zum breiteren Einsatz von OER auszeichnen und damit als Good/Best Practice dienen können. Wertvolle Zusatzinformationen liefern die umfangreichen Anhänge des Dossiers: ein Kategorienraster, das als Heuristik für OER-Vorhaben dienen kann, eine Bibliographie, ein Verzeichnis maßgeblicher Akteure und Institutionen und ein Glossar zentraler OER-Begriffe.
DIPF-Departments:
Informationszentrum Bildung
Extended education - an international perspective. Proceedings of the International Conference on […]
Ecarius, Jutta; Klieme, Eckhard; Stecher, Ludwig; Woods, Jessica (Hrsg.)
Compilation Book
| Opladen: Budrich | 2013
33330 Endnote
Editor(s)
Ecarius, Jutta; Klieme, Eckhard; Stecher, Ludwig; Woods, Jessica
Title:
Extended education - an international perspective. Proceedings of the International Conference on Extracurricular and Out-of-School Time Educational Research
Published:
Opladen: Budrich, 2013
Publication Type:
Sammelbände; Werkeditionen (Herausgeberschaft); Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language:
Englisch
Keywords:
Außerschulische Erziehung; Außerschulische Jugendbildung; Außerschulische Tätigkeit; Außerunterrichtliche Aktivität; Bildungsangebot; Bildungsforschung; Bildungspolitik; Chancengleichheit; Deutschland; Effektivität; Empirische Untersuchung; England; Ernährungserziehung; Fallstudie; Ganztagsschule; Japan; Jugendlicher; Korea; Republik; Niederlande; Primarbereich; Private Trägerschaft; Qualität; Resilienz; Risikokind; Schulentwicklung; Schulprogramm; Schulsystem; Schweden; Schweiz; Sekundarbereich; USA
Abstract (english):
The institutions and processes concerning out-of-school education are of ever growing importance. The scale of both public and private offers are steadily increasing, therefore individuals and families find more and more ways to satisfy their educational and training needs. This [...] volume assesses the current impact and future of out-of-school education with case studies from eight different countries.
DIPF-Departments:
Bildungsqualität und Evaluation
Schulleitungshandeln zwischen deconcentration, devolution und delegation (3D) empirische […]
Brauckmann, Stefan
Journal Article
| In: Empirische Pädagogik | 2012
32540 Endnote
Author(s):
Brauckmann, Stefan
Title:
Schulleitungshandeln zwischen deconcentration, devolution und delegation (3D) empirische Annäherungen aus internationaler Perspektive
In:
Empirische Pädagogik, 26 (2012) 1, S. 78-102
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-58723
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2012/5872/pdf/Brauckmann_Schulleitungshandeln_3D_EmpirPaed.pdf
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Deutschland; Dezentralisierung; Effektivität; Empirische Untersuchung; England; Führungsstil; Internationaler Vergleich; Italien; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schulautonomie; Schulleitung; Schulorganisation; Slowenien; Steuerung; Ungarn
Abstract:
Mit den Initiativen und Maßnahmen zur Sicherung und Entwicklung von einzelschulischer Qualität haben sich die schulsystembezogenen Kontextbedingungen des Schulleitungshandelns in den letzten Jahren verändert. Die 'neuen' Gegebenheiten werden von bildungspolitischer Seite häufig als Ermöglichungsbedingungen für eine stärkere Auseinandersetzung mit effektiven, d. h. ergebnisorientierten Handlungskonzepten verstanden. Für die Schulleitung betreffen diese im Wesentlichen die Nutzung von zugewiesenen erweiterten Handlungsspielräumen und die Verantwortungsübernahme für die an qualitätsorientierten Bezugsnormen ausgerichtete Entwicklung ihrer Schulen. Vor diesem Hintergrund werden nachstehend Befunde aus der explorativ angelegten, international vergleichenden Schulleitungsstudie "Leadership Improvement for Student Achievement" (LISA) zu Zusammenhängen zwischen unterschiedlichen Ausprägungsgraden schulischer Entscheidungsmöglichkeiten und praktizierten Führungsstilen berichtet, die auf mögliche Bruchstellen zwischen der intendierten Ermöglichung und Realisierung effektiven Schulleitungshandelns verweisen.
Abstract (english):
In recent years, initiatives and measures targeting the assurance and development of individual school quality have led to changes in the conditions of school leadership actions in the context of the education systems. From the perspective of educational policy, these "new" contextual conditions are often conceived in terms of enabling an enforced concern for effective (i. e. outcome-oriented) concepts of action. As far as school leaders are concerned, this mainly refers to using assigned enhanced realms of action and taking on responsibility for the development of their schools, based on quality-oriented reference norms. Against this background, findings from an explorative, international comparative school leadership study, "Leadership Improvement for Student Achievement" (LISA), are reported, investigating into the relationship between different degrees of "school autonomy" and applied leadership styles, delivering insights into possible points of breakage between intended enablement and actual implementation of effective leadership actions.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework
Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Journal Article
| In: International Journal of Educational Management | 2011
30885 Endnote
Author(s):
Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Title:
A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework
In:
International Journal of Educational Management, 25 (2011) 1, S. 11-32
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Englisch
Keywords:
Arbeitsbedingungen; Deutschland; Effektivität; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Führungsstil; Großbritannien; Internationaler Vergleich; Italien; Lehrer; Lernerfolg; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleiter; Schulleitung; Sekundarbereich; Slowenien; Ungarn; Unterricht; Wirkung
Abstract (english):
The overall purpose of the European Union-funded Leadership Improvement for Student Achievement (LISA) project was to explore how leadership styles, as conceptualized in the developed dynamic holistic leadership framework, directly or indirectly affect student achievement at the lower secondary level of education in seven European countries. This paper seeks to address this issue. In its methodological design the study is a mixture of research methods and collaborative action research shared by acting school leaders and researchers. A series of statistical analyses was carried out in order to gather evidence whether the data from the LISA project supported the initially developed holistic leadership theoretical framework. Consequently, first some descriptive statistics are introduced in order to acquaint the reader with the kind of data the survey used from the schoolteacher questionnaires. Further, some explanations are laid out with regard to the methodologies employed in order to analyze the data, such as the treatment of missing data and exploratory and confirmatory factor analysis structural equation models (SEM); then, a description of the main findings is offered through the analyses, which were conducted in order to predict school performance level from the relevant leadership style, followed by between-countries comparisons and analyses. Finally, an in-depth discussion and interpretations of the main findings - both integrative and concludive in nature - are offered. The quantitative analyses stemming from confirmatory factor analysis and SEM identified five robust underlying dimensions of practised leadership styles across the seven participating European countries. Furthermore, the findings stemming from the logistic regression analyses pointed out clearly the complementary inter-relationships of the main research questions of the study and analytical strands, especially with regard to the impact of certain intermediate variables on student achievement. The expected results of this approach are predominantly assumed/seen as an enrichment in the grounding of hypothetical and theoretical ideas as well as professional development for both school principals and researchers. Such an equal contribution of school leaders and school leaders' organizations and researchers could probably provide a model for future professional development programs for both groups of professionals. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework. […]
Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Journal Article
| In: Journal for Educational Research [Taiwan] | 2011
32133 Endnote
Author(s):
Brauckmann, Stefan; Pashiardis, Petros
Title:
A validation study of the leadership styles of a holistic leadership theoretical framework. Translated into Taiwanese and republished with permission from Emerald Group Publishing Limited: International Journal of Educational Management, 25(2011)1, 11-32
In:
Journal for Educational Research [Taiwan], (2011) 206, S. 112- 118
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Sonstiges
Keywords:
Arbeitsbedingungen; Deutschland; Effektivität; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Führungsstil; Großbritannien; Internationaler Vergleich; Italien; Lehrer; Niederlande; Norwegen; Qualität; Schülerleistung; Schulleistung; Schulleiter; Schulleitung; Sekundarbereich; Slowenien; Ungarn; Unterricht; Wirkung
Abstract (english):
The overall purpose of the European Union-funded Leadership Improvement for Student Achievement (LISA) project was to explore how leadership styles, as conceptualized in the developed dynamic holistic leadership framework, directly or indirectly affect student achievement at the lower secondary level of education in seven European countries. This paper seeks to address this issue. In its methodological design the study is a mixture of research methods and collaborative action research shared by acting school leaders and researchers. A series of statistical analyses was carried out in order to gather evidence whether the data from the LISA project supported the initially developed holistic leadership theoretical framework. Consequently, first some descriptive statistics are introduced in order to acquaint the reader with the kind of data the survey used from the schoolteacher questionnaires. Further, some explanations are laid out with regard to the methodologies employed in order to analyze the data, such as the treatment of missing data and exploratory and confirmatory factor analysis structural equation models (SEM); then, a description of the main findings is offered through the analyses, which were conducted in order to predict school performance level from the relevant leadership style, followed by between-countries comparisons and analyses. Finally, an in-depth discussion and interpretations of the main findings - both integrative and concludive in nature - are offered. The quantitative analyses stemming from confirmatory factor analysis and SEM identified five robust underlying dimensions of practised leadership styles across the seven participating European countries. Furthermore, the findings stemming from the logistic regression analyses pointed out clearly the complementary inter-relationships of the main research questions of the study and analytical strands, especially with regard to the impact of certain intermediate variables on student achievement. The expected results of this approach are predominantly assumed/seen as an enrichment in the grounding of hypothetical and theoretical ideas as well as professional development for both school principals and researchers. Such an equal contribution of school leaders and school leaders' organizations and researchers could probably provide a model for future professional development programs for both groups of professionals. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Übergänge im Bildungssystem. Eine vergleichende Betrachtung von Übergängen im deutschen […]
Döbert, Hans; Kann, Caroline; Rentl, Michaela
Journal Article
| In: Zeitschrift für Bildungsverwaltung | 2011
31703 Endnote
Author(s):
Döbert, Hans; Kann, Caroline; Rentl, Michaela
Title:
Übergänge im Bildungssystem. Eine vergleichende Betrachtung von Übergängen im deutschen Bildungssystem und in den Bildungssystemen ausgewählter europäischer Staaten
In:
Zeitschrift für Bildungsverwaltung, 27 (2011) 1, S. 5-26
Publication Type:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Language:
Deutsch
Keywords:
Berufsausbildung; Bildungssystem; Deutschland; Europa; Finnland; Frankreich; Großbritannien; Hochschule; Internationaler Vergleich; Niederlande; Primarbereich; Rahmenplan; Schulabschluss; Schulform; Schulreform; Schulsystem; Schweiz; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Struktur; Übergang
Abstract:
Immer wieder wird gesagt, dass die in den einzelnen Bundesländern in Deutschland verschieden gestaltete Struktur von unterschiedlich anspruchsvollen Schulformen und Ausbildungsinstitutionen das Bild eines Bildungswesens mit einer früh sichtbaren Differenzierung mit vielfältigen Übergangsentscheidungen ergibt, das sich im internationalen Vergleich deutlich heraushebt. Generalisierend wird dann einer größeren Zahl an Übergängen das Wort geredet. Ob dem tatsächlich so ist, soll im Beitrag durch eine Analyse der Übergänge im deutschen Bildungssystem und durch eine international vergleichende Betrachtung der Übergänge in den Bildungssystemen ausgewählter europäischer Staaten näher beleuchtet werden.
DIPF-Departments:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Unselect matches
Select all matches
Export
<
1
2
3
...
6
>
Show all
(57)