-
-
Editor(s) Konsortium Bildungsberichterstattung (Hrsg.); Klieme, Eckhard; Döbert, Hans; Baethge, Martin; Füssel, Hans-Peter; Hetmeier, Heinz-Werner; Rauschenbach, Thomas; Rockmann, Ulrike; Wolter, Andrä; Klemm, Klaus;
Title: Education in Germany 2008. An indicator-based report including an analysis of transitions subsequent to lower secondary education. Summary of important results
Published: Bielefeld: Bertelsmann, 2008
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsbericht; Bildungssystem; Bildungsbeteiligung; Bildungserfolg; Elementarbereich; Primarbereich; Sekundarstufe I; Übergang; Berufsausbildung; Hochschulbildung; Schüler; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Bildungsausgaben; Deutschland
Abstract (english): This summary presents the main findings of the second national education report ("Bildung in Deutschland 2008. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Übergangen im Anschluss an den Sekundarbereich I") which covers the entire German education system. As a data-based, problem-centred analysis it does not include assessments and recommendations. What is special about the report is that it is mainly based on selected indicators, i. e. statistical parameters, each representing a central feature of education processes or a central aspect of education quality. These indicators are derived from official data and representative socio-scientific assessments and wherever possible, they are compared as regards developments over the past years and decades, broken down by the federal states (Länder) and compared internationally. In this brochure important results concerning a) Provisions and outcomes of the education system, b) Educational pathways and transitions, c) Resources and opportunities and d) Crucial challenges for the next years are presented in brief form.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Jude, Nina; Klieme, Eckhard
Title: Einleitung
In: Jude, Nina; Hartig, Johannes; Klieme, Eckhard (Hrsg.): Kompetenzerfassung in pädagogischen Handlungsfeldern, Berlin: BMBF, 2008 (Bildungsforschung, 26), S. 11-15
URL: http://www.bmbf.de/pub/bildungsforschung_band_sechsundzwanzig.pdf
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Deutsch
Keywords: Kompetenz; Messung; Messverfahren; Bildungsforschung; Empirische Forschung; Berufsbildung; Hochschulbildung; Soziale Kompetenz; Interkulturelle Kompetenz; Wirtschaftspädagogik; Technologiebasiertes Testen; Erhebungsinstrument; Übersicht
Abstract: Der vorliegende Band bietet einen Einblick in die aktuelle Fachdiskussion über die Kompetenzerfassung in pädagogischen Handlungsfeldern, der über rein kognitive Kompetenzen oder Leistungsmessung hinaus auch Bereiche der non formalen Bildung des außerschulischen Kompetenzerwerbs einbezieht. Die Autorinnen und Autoren geben in ihren Beiträgen aktuelle Einblicke in theoretische Konzepte und methodische Vorgehensweisen, die viel versprechende Anknüpfungspunktefür Forschungsprojekte nicht nur im DFG-Schwerpunktprogramm darstellen. Dabei werden aktuelle Probleme und Kontroversen bewusst herausgearbeitet.(DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Bildungsqualität und Evaluation
-
-
Author(s): Tilgner, Renate
Title: Web 2.0/Social Software in der Hochschullehre
Published: Frankfurt am Main 2008
URL: http://www.bildungsserver.de/zeigen.html?seite=5814
Publication Type: 5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beitrag
Language: Deutsch
Keywords: Hochschulbildung; Lehre; Soziale Software; Quellensammlung; Internet
Abstract: In den letzten Jahren wurden die sogenannten Web 2.0-Anwendungen immer populärer. Auch für den Bereich der Hochschullehre wird das Potential dieser Anwendungen erkannt und genutzt. Das Dossier des Deutschen Bildungsservers präsentiert Internetquellen zu Sammlungen, praktischen Anwendungen und Aufsätzen, welche die Einsatzmöglichkeiten von Web 2.0 in der Hochschullehre aufzeigen. (DIPF/Autor)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Editor(s) Konsortium Bildungsberichterstattung
Title: Education in Germany. Summary of important results
Published: Gütersloh: Bertelsmann, 2007
Publication Type: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungsbericht; Bildungswesen; Elementarbereich; Allgemeinbildende Schule; Berufsausbildung; Hochschulbildung; Erwachsenenbildung; Migration; Bildungsindikator; Deutschland
Abstract (english): This summary is based on the report "Bildung in Deutschland. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration" / "Education in Germany. An indicator-based report including an analysis of education and migration" (2006) which was the first major empirical review to cover the entire German education system. In brief form important results are presented concerning a) the impact of changing general conditions, b) basic information on education in Germany, c) early childhood education, d) school education and school-age non-formal learning, e) vocational training, f) higher education, g) adult education, h) migration and i) impact and output of education. (DIPF/Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Brauckmann, Stefan; Giedraitiene, Elvyra; Kiliuviene, Dalia
Title: Lithuania
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 451-469
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Bildungsreform; Konzeption; Bildungsgesetz; Sozioökonomische Lage; Lehrer; Sozialstatus; Schule; Familie; Bildungsverwaltung; Steuerung; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Erziehung; Privatschule; Bildungsstandard; Qualität; Förderung; Organisation (Struktur); Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Berufsbildung; Sonderschule; Tertiärer Bereich; Hochschulbildung; Litauen
Abstract (english): This study of the education system of Lithuania is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical background and social context of the Lithuanian educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post- secondary and tertiary education. The country study ends with perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of the Lithuanian educational system is part of this article. (DIPF/Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Döbert, Hans
Title: Germany
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 299-325
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Bildungsreform; Innovation; Bildungsrecht; Föderalismus; Bundesländer; Sozioökonomische Lage; Lehrer; Sozialstatus; Schule; Familie; Organisation (Struktur); Steuerung; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Schule; Privatschule; Schulaufsicht; Qualität; Förderung; Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Berufsbildendes Schulwesen; Sonderschule; Tertiärer Bereich; Hochschulbildung; Lehrerausbildung; Deutschland
Abstract (english): This study of the education system of Germany is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical and socio-cultural background of the German educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post- secondary and tertiary education. The country study ends with an analysis of current problems and discussions, and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of the German educational system is part of this article. (DIPF/Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Kopp, Botho von
Title: Liechtenstein
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 438-450
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Bildungsreform; Innovation; Soziale Bedingung; Bildungsverwaltung; Steuerung; Öffentliche Erziehung; Privatschule; Schülerleistung; PISA-Studie; Organisation (Struktur); Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Berufsbildung; Hochschulbildung; Lehrerausbildung; Liechtenstein
Abstract (english): This study of the education system of Liechtenstein is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical background and social context of Liechtenstein's educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post-secondary and tertiary education. The country study ends with an analysis of current problems and discussions, and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of Liechtenstein' s educational system ispart of this article. (DIPF/Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Schmidt, Gerlind
Title: Russian Federation
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 646-668
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Soziale Lage; Bildungspolitik; Bildungsrecht; Bildungsverwaltung; Föderalismus; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Schule; Privatschule; Curriculum; Qualität; Förderung; Organisation (Struktur); Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Bildungsreform; Bildungsinhalt; Schülerleistung; Leistungsmessung; Abschlußprüfung; Berufsbildung; Sonderschule; Tertiärer Bereich; Hochschulbildung; Russische Föderation
Abstract (english): This study of the education system of the Russian Federation is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical background and the socio-cultural and political context of the Russian educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of thecurrent education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including post-secondary and tertiary education. The country study ends with an analysis of current problems and discussions, and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of the Russian educational systemis part of this article. (DIPF/Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Informationszentrum Bildung
-
-
Author(s): Schmidt-Braul, Ingo-Eric M.; Kopp, Botho von
Title: Armenia
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 35-51
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Bildungsreform; Innovation; Sozioökonomische Lage; Lehrer; Sozialstatus; Schule; Familie; Organisation (Struktur); Bildungsrecht; Bildungsfinanzierung; Bildungsverwaltung; Steuerung; Bildungsfinanzierung; Bildungsstandard; Qualität; Bildungsprogramm; Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Sonderschule; Berufsbildung; Tertiärer Bereich; Hochschulbildung; Armenien
Abstract (english): This study of the education system of Armenia is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical and socio-cultural background of the Armenian educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next stepis the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post- secondary and tertiaryeducation. The country study ends with an analysis of current issues and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the structural scheme of the Armenian educational system is part of this article. (DIPF/Orig./Kie.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens
-
-
Author(s): Schmidt-Braul, Ingo-Eric M.; Kopp, Botho von
Title: Georgia
In: Hörner, Wolfgang; Döbert, Hans; Reuter, Lutz R.; Kopp, Botho von (Eds.): The education systems of Europe, Dordrecht: Springer, 2007 , S. 284-298
Publication Type: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Language: Englisch
Keywords: Bildungswesen; Schulsystem; Geschichte; Bildungsreform; Sozioökonomische Lage; Lehrerberuf; Bildungsverwaltung; Steuerung; Bildungsfinanzierung; Öffentliche Schule; Privatschule; Qualität; Organisation (Struktur); Vorschulerziehung; Primarbereich; Sekundarbereich; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Berufsbildung; Sonderschule; Hochschulbildung; Tertiärer Bereich; Georgien
Abstract (english): This study of the education system of Georgia is part of the handbook "The education systems of Europe" which presents an analytical description of the education systems of all European countries, following common guidelines. The study begins with the historical and socio-cultural background of the Georgian educational system which is followed by the description of the organizational and administrative context of the current education system. The next step is the functioning of the current education system, beginning with a structural overview and followed by an analysis of the different levels of the education system, including, as a separate chapter, post-secondary and tertiary education. The country study ends with an analysis of current problems and opens perspectives for further development. A diagram illustrating the strictural scheme of the Georgian educational system is part of this article. (DIPF/Orig.)
DIPF-Departments: Steuerung und Finanzierung des Bildungswesens